Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik heb een niet geroote Zopo smartphone met MT6582 CPU van een maand oud met een batterij/laadprobleem sinds een dag. Ik denk dat het wel eens geen defecte hardware zou kunnen zijn maar een corruptie ergens in een bestandje o.i.d. waardoor het niet meer goed werkt.

Bij aangesloten lader gaf mijn batterijwidget een dalend laadniveau aan. Meten met een USB Volt/Ampèremeter gaf een lage laadstroom van onder de 100mA variërend aan als het scherm uit was. Bij aanzetten was het wat hoger, meer richting normale waarden die ik eerder gezien had. Alles geeft normaal aan dat er geladen wordt maar er leek geen lading in de accu te komen. Verschillende laders en kabels maakt niet uit. Uitgezet en vannacht aan de lader gelaten. Geen resultaat. Stond vanmorgen op 66%.

Ik sloot hem vanmorgen eens op de PC aan en toen begon hij plotseling te laden. Toen er 10-15% bijgekomen was ging ik voor de zekerheid vooruitlopend op een eventuele factory reset vóór reparatie wat backups doen waaronder een ADB backup aan een notebook en daarbij liep het laadniveau langzaam weer achteruit. Na de backups wat gerommeld met toestel aan en uit aan de USB. Op een gegeven moment met toestel aan begon hij goed op te lopen. Niet aankomen. Liep uiteindelijk door tot 100% na ruim een half uur op 99% te hebben gestaan.

Nou ken ik het verhaal van het bestand batterystats.bin en ik hoopte dat er bij 100% een soort hercalibratie zou plaatsvinden (kan het niet toch voor de zekerheid zelf verwijderen want geen root) want ik begon te vermoeden dat door een of andere corruptie er misschien een onlogische/niet realistiche discrepantie in accu parameters is ontstaan die toch door het laadsysteem wordt gebruikt waardoor het laadproces verstoord wordt. Accu daalde af en toe enkele procenten en liep weer op. Op een gegeven moment was die plotseling nog maar 85%. Toen losgekoppeld en op accu wat gaan rommelen. Had al Ampère en Battery Doctor geïnstalleerd maar ben daar niet echt wijzer van geworden.

Sindsdien staat het percentage nu na al anderhalf uur op accu draaiend muurvast op 85%. De grafiekjes van Battery Widget laten normaal een dalend voltage zien maar een kaarsrechte percentagelijn. Hier gaat dus duidelijk iets niet goed. Dat zou dus best kunnen betekenen dat het laadcircuit/PMU in de war is. Mischien toch defecte hardware maar dat is wat mij betreft nog zeker geen uitgemaakte zaak.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/evlTP9y1SAD6kBOEkv720Z9C/full.png

Het ding heeft een verborgen 'Engineer Mode' waarin je e.e.a. aan zaken kunt zien en instellen maar dat is natuurlijk niet gedocumenteerd. Ik ben daar dus erg voorzichtig mee maar als iemand daar wat nuttigs over weet dan hoor ik het graag.

Het internet staat vol met batterijproblemen van zeer diverse aard en daarom is ervaring over iets soortgelijks vinden niet echt makkelijk.

Wie (her)kent dit of heeft flink verstand van het laadproces onder Android?

Ik vraag me o.a. af wat het effect zal zijn van ontladen tot hij spontaan afsluit. Zou dat wellicht e.e.a. resetten?

Wie weet raad?

En vlak voor posten is het percentage aan het dalen. 83%. Laatste grafiekje.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/d8ZebPhfQtWvGhlaPkWm4cEL/full.png

Alle reacties

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Vreemd. Heb het toestel zich laten ontladen tot 15% en toen de lader aangesloten. Waar het ding eerst telkens correct detecteerde dat ie aan de lader lag maar de laadstroom onevenredig laag was werd het laden nu slechts een halve seconde gedetecteerd waarna het toestel weer meldde dat hij in discharge modus was maar er was wel een vrij normale laadstroom van 0,5A. Hij ging bij aansluiten naar 16% en daar bleef hij op staan leek het. Ik merkte geen warmteontwikkeling dus de batterij nam de energie waarschijnlijk op.

Na enkele minuten begon het scherm aan te springen wat bleek te komen door eenzelfde halve seconde ladingsdetectie als bij inpluggen. En weer een paar minuten later werd de lading permanent herkend maar ging de laadstroom daarmee wat omlaag naar 0,3-0,35 A. Beter dan de minder dan 0,1A van gisteren. Dit kan nog steeds passen bij een corruptie van parameters die nu mogelijk deels hersteld is.

Ik ben er door Ampère wel achtergekomen waar allerlei bestandjes staan die met de batterij en het laden te maken hebben. Wat ik daar mee kan ben ik nog niet achter. Een factory reset zou wellicht e.e.a. kunnen verbeteren. Ik kijk even aan hoe de huidige laad- en daaropvolgende ontlaadcyclus verlopen. Of die meer normaal verlopen dan de vorige. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Adviezen van mensen met soortgelijke ervaringen blijven welkom natuurlijk. :)

• Mehari72
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-07 12:49
Heel erg basic, maar ik neem aan dat je al andere kabels en laders geprobeerd hebt.