Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Mijn vraag

Beste forumleden,
Aangezien mijn kast (Coolermaster CM 690 II) wat beschadigingen vertoond en ook 2 USB poorten bovenop kapot zijn, wil ik deze kast gaan vervangen. Ik twijfel tussen een kleine upgrade (andere voeding en geheugenuitbreiding van 8 naar 16 GB of een geheel nieuw (Skylake) systeem te bouwen. Huidige processor voldoet verder nog prima eigenlijk (Ivy Bridge).. Wat is wijsheid dus, nu naar een compleet nieuw systeem of een paar jaartjes wachten..graag jullie mening..

Ik gebruik dit systeem niet om te gamen, veel dagelijkse dingen en veel encoderen van audio en multimedia maar geen 4K etc..Vaak ook meerdere dingen tegelijk en dan loop ik soms voor mijn gevoel tegen het maximale geheugen aan, vandaar die uitbreiding. Verder geen extra videokaart..1 SSD (Samsung 840 Evo 500GB) en 5 harde schijven van gemiddeld 2 GB. Suggesties voor een goede voeding zijn eveneens welkom!

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: Asus 8Z77-V LE
Processor: Intel Core I5 3570K
Voeding: Nexus Value 430
Software: Windows 10 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Geprobeerd wat info hier over te vinden maar valt niet mee om hier specifiek iets van te vinden vandaar mijn vraag.

Mvg,

Bert

[ Voor 19% gewijzigd door Birdy D op 02-03-2016 20:12 ]

Beste antwoord (via Birdy D op 03-03-2016 09:37)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Gaat het nog prima doen. Voeding is niet heel bijzonder dus misschien verstandig om deze te vervangen voor een beter model. Loop je tegen het limiet van 8 gb aan zet er 8 bij. Kwa prestaties ga je er niet veel op veruit als je naar skylake gaat.

Maar natuurlijk de belangrijkste vraag wat doe je met het systeem ?

[ Voor 12% gewijzigd door MichaelvD op 02-03-2016 20:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Het is totaal afhankelijk van wat je ermee doet....

39

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Gaat het nog prima doen. Voeding is niet heel bijzonder dus misschien verstandig om deze te vervangen voor een beter model. Loop je tegen het limiet van 8 gb aan zet er 8 bij. Kwa prestaties ga je er niet veel op veruit als je naar skylake gaat.

Maar natuurlijk de belangrijkste vraag wat doe je met het systeem ?

[ Voor 12% gewijzigd door MichaelvD op 02-03-2016 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Aangepast, sorry..
Fietsbel schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:05:
Het is totaal afhankelijk van wat je ermee doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Birdy D schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:03:
Vaak ook meerdere dingen tegelijk en dan loop ik soms voor mijn gevoel tegen het maximale geheugen aan, vandaar die uitbreiding.
Taakbeheer in de gaten houden ? Kun je precies zien hoeveel je gebruikt. Kom je vaak boven de 7 GB uit is het misschien handig om te upgraden anders natuurlijk onnodig. Of misschien loopt de processor misschien op 100% ? Dan zou je nog een keer kunnen kijken naar het overklokken van je huidige CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MichaelvD2203 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:06:
Voeding is niet heel bijzonder dus misschien verstandig om deze te vervangen voor een beter model.
Bron?
Dit is een van de betere voedingen ooit gemaakt!
http://www.hardwaresecret...0-power-supply-review/11/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Even een kleine test gedaan met meerdere dingen tegelijk, is idd de processor die op 100% loopt, geheugen zit op zo'n 80 procent.
MichaelvD2203 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:19:
[...]

Taakbeheer in de gaten houden ? Kun je precies zien hoeveel je gebruikt. Kom je vaak boven de 7 GB uit is het misschien handig om te upgraden anders natuurlijk onnodig. Of misschien loopt de processor misschien op 100% ? Dan zou je nog een keer kunnen kijken naar het overklokken van je huidige CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is overdrijven de andere kant op. De Nexus had een prima prijs/kwaliteit maar de gebruikte componenten zijn kwalitatief niet meer dan gemiddeld. Er zijn Teapo condensatoren gemonteerd en die zijn een trede lager in kwaliteit dan welke Japanse dan ook. Na 5 - 7 jaar is de Nexus wel aan vervanging toe terwijl een voeding met goede kwaliteit componenten wel 10 jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Probleem ( Ik weet niet zeker of het aan de voeding ligt) is dat als ik Windows op de "normale" manier afsluit, en vervolgens de volgende dag weer wil opstarten, de pc even aan gaat en vervolgens weer uit..dit herhaalt zich een paar keer tot die niks meer doet. Enige wat helpt is het stroom er af en hem "ontladen" door de stekker er uit te halen en de Powerbutton ingedrukt te houden. Dit is sinds kort zo..Zet ik hem uit via de Powerbutton dat ervaar ik dit probleem niet..Zou anders niet weten waar het anders vandaan kan komen dan de voeding. (niet getest want ik heb geen andere) Nexus is nu precies 5 jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet onverstandig de voeding te vervangen. Met de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W haal je een zeer goede voeding in huis met voldoende sata aansluitingen voor alle schijven in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:52:
[...]
Dat is overdrijven de andere kant op.
Yep :P maar ik vind dat je niet zomaar iets moet gaan roepen.
Bovendien had TS dit:
Birdy D schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:12:
Probleem ( Ik weet niet zeker of het aan de voeding ligt) is dat als ik Windows op de "normale" manier afsluit, en vervolgens de volgende dag weer wil opstarten, de pc even aan gaat en vervolgens weer uit..dit herhaalt zich een paar keer tot die niks meer doet. Enige wat helpt is het stroom er af en hem "ontladen" door de stekker er uit te halen en de Powerbutton ingedrukt te houden. Dit is sinds kort zo..Zet ik hem uit via de Powerbutton dat ervaar ik dit probleem niet..Zou anders niet weten waar het anders vandaan kan komen dan de voeding. (niet getest want ik heb geen andere) Nexus is nu precies 5 jaar oud..
nog niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Had zelf deze in gedachten : pricewatch: Seasonic G-series 450 watt

Maar feit is dus dat het zonde is nu geheel over te gaan stappen op Skylake..

Dan wordt het dus een nieuwe kast en voeding..rest niet nodig dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
Dat klopt helemaal ;)
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 21:55:
[...]

Yep :P maar ik vind dat je niet zomaar iets moet gaan roepen.
Bovendien had TS dit:

[...]

nog niet vermeld.
Pagina: 1