Vloerverwarming op badkamer met stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
De huidige situatie is als volgt:

Een nieuwbouwwoning met stadsverwarming die over 3 maanden opgeleverd zal worden met vloerverwarming op de begaande grond. Er zit een pomp voor deze vloerverwarming in de trapkast. Nu willen wij ook graag vloerverwarming op de badkamer. De badkamer zal casco opgeleverd worden met alleen een gemonteerde verwarming in een voor de rest kale badkamer omdat de projectontwikkelaar verplicht is een volledig verwarmingssysteem af te leveren. Nu vragen wij ons af of wij op de badkamer nog en aparte pomp moeten plaatsen? Het gaat om zo'n 6m2 aan vloer dat verwarmt zal moeten worden. Iemand een idee hoe we dat aan moeten pakken? En als er een pomp geplaatst moet worden, hebben jullie dan tips welke we het beste kunnen gebruiken?

De verwarming zal van de badkamer verwijderd worden. Wij willen alleen maar gebruik maken van vloerverwarming op de badkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 02-03-2016 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:49
Hoe ver is de verwarming weg van de verdeler van de begane grond? Je zou kunnen vragen of de projectontwikkelaar daar een verdeler met een extra groep kan plaatsen. Daar kun je dan de vloerverwarming van de badkamer op aansluiten. Je kunt de badkamer dan niet apart regelen (wel inregelen, maar hij gaat altijd mee op de thermostaat van de woonkamer).

Als het puur om het comfort van geen voeten op een koude tegelvloer gaat kun je ook elektrische verwarming direct onder je tegels overwegen. Dat reageert sneller, wat best praktisch is voor een ruimte waar je eigenlijk vrij incidenteel komt. Qua verbruikskosten is elektrisch niet het meest handig, alhoewel stadsverwarming ook prijzig is per joule.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Ik denk zo'n meter of 8. Het liefst zouden we gewoon voor een met water verwarmde vloerverwarming gaan omdat we geen radiator gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Je hebt helaas een menggroep nodig.
Aangezien water van stadsverwarming minimaal 70% aanvoer temperatuur heeft is een verdeel/meng unit noodzakelijk die aanvoer en retourwater gaat mengen naar 30C-40C.Doe je dit niet dan gaan je vloertegels vanzelf los van de vloer door uitzetten en krimpen.
Ook vind je een vloer die op een gegeven moment boven de 40C is niet aangenaam.

Advies, zoek een enkele verdeelunit met helaas dus een pomp en een vloerthermostaat.
Andere goede manier is er niet door je stadsverwarming.
Een eigen ketel/warmtepomp kun je afstellen op 30-40C, dan hoeft een menggroep met bijhorende pomp niet.

Succes met je project.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
crazyharrie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:17:
Je hebt helaas een menggroep nodig.
Aangezien water van stadsverwarming minimaal 70% aanvoer temperatuur heeft is een verdeel/meng unit noodzakelijk die aanvoer en retourwater gaat mengen naar 30C-40C.Doe je dit niet dan gaan je vloertegels vanzelf los van de vloer door uitzetten en krimpen.
Ook vind je een vloer die op een gegeven moment boven de 40C is niet aangenaam.

Advies, zoek een enkele verdeelunit met helaas dus een pomp en een vloerthermostaat.
Andere goede manier is er niet door je stadsverwarming.
Een eigen ketel/warmtepomp kun je afstellen op 30-40C, dan hoeft een menggroep met bijhorende pomp niet.

Succes met je project.
Heb jij nog specifieke type/merken pompen die volgens jou prima zullen voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

http://www.maxwarmte.nl/i...uct/product&product_id=93

Ik heb hier een goede, nederlands product waar ikzelf goede ervaringen mee heb.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
crazyharrie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:20:
http://www.maxwarmte.nl/i...uct/product&product_id=93

Ik heb hier een goede, nederlands product waar ikzelf goede ervaringen mee heb.
Wat is het verschil tussen zo'n ROBOT of TOPFLOW pomp? Dat kan ik niet echt achterhalen via die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:01
Ik zou een installatiebedrijf zoeken die dat voor je aanlegt. Zeker onder de tegels van je badkamer en meestal direct boven de meterkast wil je geen gedoe met lekkages etc. Je kunt de projectinstallateur vragen of hij het als een los project na oplevering wil doen, dan zijn de tarieven meestal ook veel interessanter, maar anders gewoon een andere partij zoeken.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
AtomicWing schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:26:
Ik zou een installatiebedrijf zoeken die dat voor je aanlegt. Zeker onder de tegels van je badkamer en meestal direct boven de meterkast wil je geen gedoe met lekkages etc. Je kunt de projectinstallateur vragen of hij het als een los project na oplevering wil doen, dan zijn de tarieven meestal ook veel interessanter, maar anders gewoon een andere partij zoeken.
Ik ga het ook zeker niet zelf doen maar het laten doen door een aannemer. Maar ik wil mezelf er wel in verdiepen om te kijken wat voor mij de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Sunri5e schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:26:
[...]

Wat is het verschil tussen zo'n ROBOT of TOPFLOW pomp? Dat kan ik niet echt achterhalen via die site.
Robot heb ik goede ervaringen mee. Topflow ken ik niet.
Voor de pomp advies om een energiezuinige te nemen, die verbruiken rond de 7W per uur.
Of je het zelf aanlegt of laat aanleggen maakt niet uit als de materialen maar goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:03
Topflow is volgens mij een private-label Robot verdeler.

Let wel op dat je een verdeler kiest die voor stadsverwarming geschikt is, dus met terugslagklep en RTL ventiel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

hesselbeertje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:32:

Let wel op dat je een verdeler kiest die voor stadsverwarming geschikt is, dus met terugslagklep en RTL ventiel.
Hangt af van het gebruikte warmtenet. Nuon en Eneco warmtenetten vereisen idd klep en rtl. SVP bijv weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
hesselbeertje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:32:

Dus of ik de Topflow of Robot kies maakt niet veel uit? In beide zit een RTL ventiel verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
crazyharrie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:40:
[...]

Hangt af van het gebruikte warmtenet. Nuon en Eneco warmtenetten vereisen idd klep en rtl. SVP bijv weer niet
Het is een Nuon net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Als je een hoofdafsluiter ( thermostaat gestuurd) in de retourleiding hebt direct na de SV unit hoeven terugslag en RTL niet perse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Inmiddels is de badkamer aangelegd en is de vloerverwarming vandaag in werking getreden. De badkamer is inmiddels 4 maanden geleden geplaatst en ook al sinds die tijd in gebruik. Op aanraden van de aannemer die de badkamer heeft geplaatst is zo lang mogelijk te wachten met het aanzetten van de vloerverwarming. Vandaag is hij aangegaan maar ik weet nog niet zo goed hoe ik hem in moet stellen.

De volgende verdeelunit/pomp van Robot is geplaatst:

http://robot-vloerverwarm...verwarmings-verdeelunits/

Het gaat om de versie met 1 groep omdat meer niet nodig was. Nu zitten er 2 thermostaatkranen op.1 voor de aanvoer en 1 voor de retour. Op hoeveel graden moet ik beide instellen?

En daarnaast valt ook de pompsnelheid in te stellen. Zie:

http://media.robot-vloerv...ing-Grundfos-Alpha2-L.pdf

Op welke stand moet ik de pomp volgens jullie zetten?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik weet niet hoe groot de badkamer is, maar ik zou beginnen met 30 graden aanvoer, en 25 retour. Pomp op laagste stand.
Even aankijken hoe het temperatuurverloop van de badkamer zich ontwikkeld, rond de 22-23 graden is wenselijk.
Indien de badkamer niet warm genoeg wordt pompsnelheid verhogen,of de retour temperatuur verlagen.

Testen dus met stapjes van 2 a 3 dagen.
Meten = weten!

Succes

Pagina: 1