JA! Hij is binnen (dinsdag 30-7). Dat de levertijd 2 weken is geworden heeft alles te maken met het overschrijven van geld naar een buitenlandse rekening; je moet er voor naar je bank (als je thuis geen EasyPay formulieren hebt), en het duurt ongeveer een week voordat de begunstigde het op zijn rekening ziet.
Het pakketje was verstuurd via German Parcel Service en PTT (of heet dat nu TPG?

).
Het installeren verliep vlekkeloos. Hoewel er in de installatiehandleiding waarschuwingen stonden over afwijkende pin-configuratie van de ISO-connector in mijn auto, bleek dit niet het geval te zijn, dus het was Plug&Play!
Natuurlijk gelijk de MP3 mogelijkheden uitgeprobeerd. Een CD-tje vol met MP3's van The Eagles (ja, ja, ouwelullenmuziek.. Maar wel goeie ouwelullenmuziek!!) erin gestopt (onder de gleuf voor de CD zit een lampje, dus ook in het donker weet je waar je moet zijn) en gelijk doorgezapt naar de live-uitvoering van Hotel California (van het album Hell Freezes Over). Wow! De bass in dat eerste stukje van het nummer komt echt superstrak uit de luidsprekers! Ik wist niet dat mijn luidsprekers dàt konden produceren (ik heb géén high-end luidsprekers, gewoon een set van gemiddelde kwaliteit). En, of je het volume nu hoog of laag zet, het blijft perfect klinken. Ook de stereoscheiding is aanzienlijk beter dan van mijn vorige radio.
MP3-CD's worden snel gelezen; zowel CD-R's als CD-RW's starten binnen enkele seconden met spelen. Dit hangt volgens het boekje wel af van de complexiteit van de directory-structuur, ik gebruik geen diepere structuur dan 4 nivo's. De pauzes tussen twee nummers zijn kort genoeg (zo'n twee seconden, vergelijkbaar met de scheiding tussen twee nummers op een gewone CD). Alleen bij albums met nummers die in elkaar overlopen kan dit hinderlijk zijn.
MP3's met bitrates t/m 320 kbits/s kunnen worden afgespeeld, incl. VBR.
Dan de equalizer eens uitgeprobeerd. Ik stelde me er niet zo veel van voor, omdat het maar een driebands-equalizer is. Maar hij blijkt veel geavanceerde te zijn dan ik dacht. Je kunt namelijk voor elke band (laag, midden, hoog) kiezen welk frequentiegebied je wilt versterken; je kiest een frequentie, een bandbreedte, en het gewenste nivo. Zo kun je voor de lage tonen kiezen uit de frequenties 80, 100 en 120 Hz, en uit 4 bandbreedtes. Het is wel wat ingewikkeld voor een doorsnee gebruiker en de uitleg in de handleiding is zeer beperkt. Je kunt drie persoonlijke instellingen vastleggen. Daarnaast is er een groot aantal voorgeprogrammeerde instellingen beschikbaar. De instelling van de equalizer wordt gevisualiseerd dmv drie kolommetjes, maar laat niet de gekozen frequentie / bandbreedte zien, alleen het ingestelde nivo voor laag / midden / hoog.
Verder is er nog een goed (in 7 stappen) instelbare 'loudness' (Super Bass).
De leesbaarheid van de display is voldoende. De witte tekst is altijd goed af te lezen. De overige symbolen zijn wel erg klein

. Je kunt de helderheid instellen. Verder kun je de display in vier verschillende standen zetten (motorgestuurd); het hele bedieningspaneel komt dan wat naar voren en kantelt achterover (± 15 / 30 / 45 graden); ideaal, want de knoppen zijn ook wat makkelijker te bedienen als het bedieningspaneel onder een hoek staat.
CD-tekst en MP3 tags scrollen over het scherm als ze langer zijn dan 10 karakters.
De tuner is prima. Alle moderne mogelijkheden zitten erin (RDS-EON, teksten, TPY, TP, automatisch kiezen van sterkste zender). Ik weet alleen nog niet of het automatisch overschakelen naar een sterkere zender naadloos gaat, of dat je een korte onderbreking hoort.
De bediening zal niet iedereen echt eenvoudig vinden. Voor een button-freak als ik is het een eitje, maar veel functies zitten een beetje verborgen. Gelukkig zitten er geen ingewikkelde menu's in. Wel is er zeer veel in te stellen naar wens.
Er wordt een afstandsbediening meegeleverd, maar die is alleen zinvol als je vanaf de achterbank de radio wil bedienen. Hij is ietsje langer en dikker dan een creditcard. In ieder geval niet geschikt om op je stuur te monteren. Wel is het bladeren door een MP3-CD met de afstandsbediening eenvoudiger. Jammer dat het bedieningspaneel niet dezelfde mogelijkheden heeft.
Conclusie: een fantastische radio! JVC heeft een prima produkt neergezet

(alleen jammer dat ie in Nederland zo vreselijk duur is).
[
Voor 0% gewijzigd door
Eagle Eye Eric op 01-08-2002 13:43
. Reden: info over bediening en MP3-formaten toegevoegd ]