Een windturbine kopen voor binnenhuis en..

Pagina: 1
Acties:
  • 722 views

• louai
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Dit is maar een idee en eerlijk gezegd weet geen ene moer van windturbine's/zonnepannelen etc. Alleen kwam ik tot een idee en misschien is het vrij belachelijk maar wil het toch met jullie kwijt.

Stel: ik koop een kleine windturbine (komplete set) van ebay of weet ik het waar dan ook. Ik zei een kleine windturbine dus bv een van 100 watt. Deze komt vervolgens in de zolder, ik creëer wind met een zuinige maar sterke ventilator van bv 30 watt. En de laatste zet ik tegenover de windturbine. Dat betekent dat ik de windturbine laat draaien met de zuinige ventilator. Dan (als) het goed is heb ik toch 70 watt winst?

Of werkt het niet zo? O+

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:54

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Als het zo makkelijk was om energie op te wekken, dan zou iedereen dit doen. Vooralsnog heeft niemand een werkende perpetuum mobile weten te maken.

• Buskru1jt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:27
Dat zou wel heel mooi zijn, maar dat gaat helaas niet werken. Het vermogen dat je ergens in stopt is altijd groter dan het vermogen dat t oplevert. Anders zou je gratis energie hebben. (Perpetuum mobile)

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:01
Kort antwoord: nee.

Langer antwoord: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_behoud_van_energie
Je kunt niet uit het niets extra energie halen, en het is onmogelijk om alle energie die vanuit de ventilator naar de turbine gaat, te behouden. Daar zit dus verlies, en in de wrijving in beide draaiende systemen.

Dit zal wel niet het hele antwoord zijn, maar, zoals je zelf waarschijnlijk al bedacht had, geeft dit wel ongeveer weer waarom het op deze manier niet werkt.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
Lucht is iets wat duwt. Je ventilator kan, als we alle verlies even verwaarlozen, maar met 30Watt duwen. Meer dan 30Watt kan je turbine dus nooit omzetten.

En dan hebben we nog de verliezen... ;)

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Leesvoer: Wikipedia: Perpetual motion
Wat anderen al zeggen: Die 100 W turbine levert alleen 100 W als het hard genoeg waait. Met een 30 W ventilator zul je nooit genoeg wind produceren om 100 W uit je turbine te kunnen halen. Dat zal eerder iets van 5 W zijn vanwege je ventilator die warm wordt, wrijving in je ventilator en turbine en het feit dat je turbine nooit alle kinetische energie uit de lucht kan omzetten.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• louai
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
zekerpixels schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:48:
Als het zo makkelijk was om energie op te wekken, dan zou iedereen dit doen. Vooralsnog heeft niemand een werkende perpetuum mobile weten te maken.
Oke, maar heeft iemand dit al geprobeerd? want bij de moderne turbines draaien ze al bij wind kracht 4 las ik ergens.
Buskru1jt schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:49:
Dat zou wel heel mooi zijn, maar dat gaat helaas niet werken. Het vermogen dat je ergens in stopt is altijd groter dan het vermogen dat t oplevert. Anders zou je gratis energie hebben. (Perpetuum mobile)
Dit zei ik al tegen (zekerpixels) Lees de tegenwoordige windturbines, ze hoeven echter geen orkaan wind te benutten om te draaien. Stel je koopt een ventilator waar ze in het bouw gebruiken dus flinke mini storm met 50 watt, dus?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Voor de (on)mogelijkheden van een perpetuum mobile kun je misschien terecht in W&L, maar met bovenstaande antwoorden is er in ieder geval weinig meer te bediscussiëren in AZ. Daarom een slotje.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.