'Onterechte' afsluiting energieleverancier.

Pagina: 1
Acties:

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:51
Hey Tweakers,

Ik zit met een deadline en een issue. Ik word a.s. vrijdag afgesloten van mijn energieleverancier.
In stappen zal ik uitleggen wat er gebeurt is.

Het was al een paar maanden bekend dat ik ging verhuizen naar een nieuw adres. Echter kon ik nog niet voor het appartement tekenen wegens achterstallig werk van de organisatie. Uiteraard heb ik dus nog geen abonnementen afgesloten omdat er natuurlijk niks officieel was. Met een toezegging kan ik wel van alles afsluiten, maar als het dan ineens niet doorgaat.. Maar goed;

1 Februari
Ik kon tekenen voor mijn appartement. In de late middag de sleutels opgehaald en direct begonnen met de verhuizing.

Tijdens het verhuizen direct even het e.e.a. geregeld. Verzekeringen, internet abonnement, energie leverancier. In de maanden daarvoor al onderzoek gedaan dus het was alleen op de bestel knop drukken. Bevestigingsmailtjes binnen dat alles wel goed zat.

18 Februari

Na een week met 40 gr koorts, griep en longonsteking eindelijk naar beneden gestrompeld om mijn post te pakken. Met grote schrik zie ik een 'voorkom afsluiting' brief van de netbeheerder. Hierin staat aangegeven dat ik vóór 29 februari een energie leverancier moet hebben en ik anders afgesloten wordt. Enorm geschrokken natuurlijk snel mijn contracten er bij gezocht.

Hier ging ik dus mist in. Ik heb aangegeven dat ik per 1-2-2016 mijn energiecontract wou in laten gaan. Maar dit is dus een verzoek geweest. In het contract staat halverwege het document dat de werkelijke opleverdatum 7-3-2016 is. Snel naar mijn energieleverancier gebeld om te vragen hoe dit kan. Ik had toch gewoon februari aangegeven? Nu blijkt dus dat de energie leverancier een standaard doorlooptijd van +-1 maand heeft. Ze hebben me toegezegd om een spoedprocedure te starten en dat 1-3-2016 de levering zal starten.

Daarna naar de netbeheerder gebeld om bovenstaand uit te leggen. Ze begrepen dit en konden maximaal een week uitstel bieden (4-3-2016) en anders alsnog automatisch een afsluiting zal gebeuren. Dit omdat het een automatisch systeem is waar ze niet tussen kunnen komen. Kosten? €578,38

23 Februari
Het lijkt goed te gaan. Ik kreeg heb een accept giro van de leverancier gekregen om het eerste termijn te betalen. Een dag later moest ik de meterstanden doorgeven.

26 Februari
Nog contact opgenomen met de energieleverancier of ze alles wouden controleren en de vraag gesteld of alles goed ging. Als antwoord; Ja alles is goed. De meterstanden zijn binnen gekomen, betaling is goed. De levering zal 29-2-2016 starten.

2 Maart 2016
Nog steeds geen levering vanuit een energieleverancier. De uiterste deadline is nog 2 dagen voordat ik afgesloten wordt. Met net zo'n verhuizing achter de rug heb ik natuurlijk geen 578,38 over om even uit te geven aan een af-en-heraansluiting.

De vraag is eigenlijk; kan, en mag dit? Ik vind zelf niet dat ik verkeerd gehandeld heb. Wellicht ben ik iets naïef geweest om er van uit te gaan dat het wel goed zal zitten nadat ik abonnement bij een energieleverancier heb afgesloten. Maar verder heb ik gewoon een contract afgesloten op de dag dat ik getekend heb voor het appartement.

Ik heb verder natuurlijk al hélemaal geen behoefte om voor onbepaalde tijd zonder stroom te zitten.

*Edit*

02 maart 2016 16:26 is de levering van start gegaan. Volgens mij leest er hier iemand mee!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:22
ik heb hetzelfde gehad, na overdracht net iets te lang gewacht met het aanvragen van een nieuwe energieleverancier. Heb toen dezelfde brief gehad. Na een belletje met de eneco was alles binnen een paar dagen geregeld.
En zo te zien is het ook zo bij jou gegaan.

Slotje lijkt mij.

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 13:06
Die brief "voorkom afsluiting" is volgens mij standaard, ik heb 'm ook 2x ontvangen bij het verhuizen. Volgens eneco hoefde ik mij nergens zorgen over te maken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Na loop van tijd zullen ze wel gaan afsluiten, want de leverancier is er natuurlijk niet blij mee dat de aansluiting er ligt, er geleverd wordt, maar niemand ervoor betaald. En voor het geleverde wordt uiteindelijk wel betaald, maar niet voor de aansluitingskosten. Daar zit dus wel wat marge op, maar je moet het niet gaan opzoeken.

Oftewel het is nu goed gekomen, maar ik vind dat je jezelf wel een beetje makkelijk vrijspreekt van enige fouten. Je kijkt niet per wanneer het in gaat, je kijkt niet op de site van je leverancier hoe lang het duurt voor het in gaat, en je leest geen post.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Sissors schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:10:
Na loop van tijd zullen ze wel gaan afsluiten, want de leverancier is er natuurlijk niet blij mee dat de aansluiting er ligt, er geleverd wordt, maar niemand ervoor betaald. En voor het geleverde wordt uiteindelijk wel betaald, maar niet voor de aansluitingskosten. Daar zit dus wel wat marge op, maar je moet het niet gaan opzoeken.

Oftewel het is nu goed gekomen, maar ik vind dat je jezelf wel een beetje makkelijk vrijspreekt van enige fouten. Je kijkt niet per wanneer het in gaat, je kijkt niet op de site van je leverancier hoe lang het duurt voor het in gaat, en je leest geen post.
Volgens mij steekt hij zijn hand toch wel degelijk in eigen boezem: "Hier ging ik dus mist in".
Daarnaast: ziekte is overmacht. Zullen veel leveranciers geen rekening mee houden, tenzij je netjes en op tijd aangeeft wat er speelt. Heeft hij ook gedaan: netjes gebeld en een afspraak gemaakt dat de deadline een week op kon schuiven. En nogmaals er achteraan gebeld om te horen wat de status is een week voor de deadline (26 februari).

Dus ik vind je conclusie wat kort door de bocht...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• DaydreamBelieve
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:49
Ik heb wat ervaring in de sector maar voor een normale consumenten aansluiting kan het verzoek aan de markt om leverancier te worden nog dezelfde dag ingediend worden. Echter je leverancier ondersteund dat klaarblijkelijk niet en neemt daar een maand voor :s

Daarnaast zijn er netbeheerders die actief aansluitingen benaderen die geen leverancier hebben. Dat is hier klaarblijkelijk gebeurd. Hierbij mogen ze ook kosten rekenen, echter de kosten zijn extreem hoog. Ik zou dan ook kijken voor welke periode die kosten worden gerekend. Jij bent enkel aansprakelijk voor de periode vanaf 1 februari.

Het tot afsluiting overgaan is leuk maar als jij de deur niet opendoet gebeurt er helemaal niks, want afsluiten in de straat doen de meeste netbeheerders niet meer Dan moet er een traject worden gestart waarbij je gedwongen wordt om toegang te geven. Tegen die tijd heb je al lang een leverancier

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:51
Sissors schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:10:

Ben ik niet volledig mee eens.
De aanmelding van de leverancier was niet duidelijk verwoord. Ik kon namelijk zelf aangeven wat de ingangsdatum van de levering was. Hier had ik dus de eerstvolgende dag aangegeven. Verder kon ik op de portal van de leverancier geen ingangsdatum zien. Alles zag er uit alsof er al een actieve verbinding was.

Ik zag het gemiddelde verbruik van het adres door de jaren heen, mijn kosten, afschrijvingdata, termijnbedragen etc.

Dat ik inderdaad het contract dat na de aanmelding verstuurd is niet grondig heb doorgelezen is inderdaad een lompe fout van mij. Dit geef ik in OP ook aan, van mijzelf 'vrijspreken' vind ik dus geen sprake.

Ook dat ik de post niet elke dag gecontroleerd heb is mijn eigen schuld.. maar ik ben de gehele week bijna niet mijn bed uit geweest. Het is een appartement en de brievenbus is natuurlijk niet bij mijn voordeur. Daarvoor moet ik eerst naar buiten en naar beneden. De reden dat ik de post die dag gepakt had was puur omdat ik naar het ziekenhuis moest voor röntgenfoto's.

Het is voor het eerst dat ik verhuis, ik was dus niet perfect voorbereid op alles wat er bij kwam kijken. Genoeg geleerd om een toekomstige verhuizing wat soepeler te laten verlopen. Gelukkig is het uiteindelijk toch goed gekomen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heel raar dat het uberhaupt een maand duurt, dat heb ik ook nog nooit gezien als ik eerlijk ben.

Mijn ervaring is dat je het zelfs met terugwerkende kracht kan opgeven en dat dat dan binnen 24-48 uur gewoon geregeld is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 08:53
Ik ben van mening dat het een standaardbrief is. Ik heb 4 maanden van te voren aangegeven dat ik er op een bepaalde datum ging wonen en kreeg in de maand dat ik er woonde een brief van de netbeheerder dat ik geen energieleverancier had gekozen. Op zich wel knap omdat de energieleverancier wel al in die week geld had geïnd voor de eerste maand.

Het gaat hier echt fout bij de communicatie tussen energieleverancier en netbeheerder. De energieleverancier betaald aan de netbeheerder en geeft wijzigingen door.
Misschien is een 2de keer bellen naar de netbeheerder. Voor hetzelfde geld heeft de leverancier allang wijzigingen aan de netbeheerder doorgegeven maar nog niet aan de klant :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 12:44:
[...]

Volgens mij steekt hij zijn hand toch wel degelijk in eigen boezem: "Hier ging ik dus mist in".
Daarnaast: ziekte is overmacht. Zullen veel leveranciers geen rekening mee houden, tenzij je netjes en op tijd aangeeft wat er speelt. Heeft hij ook gedaan: netjes gebeld en een afspraak gemaakt dat de deadline een week op kon schuiven. En nogmaals er achteraan gebeld om te horen wat de status is een week voor de deadline (26 februari).

Dus ik vind je conclusie wat kort door de bocht...
Er stond ook:
Ik vind zelf niet dat ik verkeerd gehandeld heb
;).

En dat vond ik wel een beetje kort door de bocht. Maar ik wilde ook niet zeggen dat hij verschrikkelijk fout bezig is geweest hoor, maar ik vond het wel een beetje verkeerd gehandeld.

Ik weet ook niet welke leverancier hij heeft, maar meen me te herinneren dat degene die ik had de eerste keer ook gewoon op de site had staan dat het een maand zou duren.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:44
Ik heb ook per 1 mei 2015 een huis, direct een energiecontract geregeld en ook brieven gehad van de netbeheerder. Was ook een gevalletje ingangsdatum later dan datum bestelling. Nuon in mijn geval schuift de ingangsdatum via een vergelijkingssite standaard op naar de volgende maand. Met de netbeheerder gebeld, die hadden geen leverancier bekend. Bij nuon vervolgens navraag gedaan en die blijken dus pas vlak voor ingang contract de netbeheerder door te geven dat er een leveringscontract is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1