Dell PE R210 fans constant hoge toeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
Onlangs een oude PE R210 aangekocht voor wat prive testen/spelen alleen wat mij bij aankoop helaas niet direct was opgevallen dat de fans constant in hoge toeren draaien.

Omdat ik nog geen Linux eigen ben heb ik nu even een trail van W2008R2 erop staan zodat ik wat makkelijker ermee kan troubleshooten.

Mogelijke oplossing die ik heb gevonden:
1. Update IDRAC/BMC FW
2. Uitzetten C-state in Bios m.b.t. CPU en aanpassen profile settings power management.
3. Hardwarematig tweaking door weerstandjes ertussen te plaatsen.

Punt 3 wil ik best proberen maar dan wel als laatste redmiddel :)

Ik heb simpelweg alle mogelijke FW geupdate door zelf via Dell Repository Manager een SSU aan te maken en deze zowel binnen Windows als een Linux boot de packages en FW te laten updaten/controleren.

Helaas hier niets mee opgeschoten, Ook de C-state uitschakelen en alle denkbare mogelijkheden van de powersettings haalt niets uit.
Dit heb ik iedere keer gecontroleerd door via ipmish de sensoren uit te lezen.
Hier heb ik ook gezien dat hij geen toeren maakt omdat een sensor denkt dat de case open staat of dat een sensor een type error aangeeft dat deze het nodig vind de fans op hoge toeren te laten draaien.

Ook de server van het stroom halen, power even ingedrukt houden wat zorgt voor een reset helpt niet.
Ik weet dat hij na dergelijke handeling de fans (nog harder) draait voor enkele seconden en dat weer terug gaan naar het hoge toerental.

De gegevens op een rijtje:
Temperatuur server: tussen 17 en 20 graden

versies FW:
BIOS: 1.10
IDRAC: 2.80
BMC: 2.80 (ben ik niet zeker van, toevallig zelfde versie as IDRAC?)
Lifecycle Controller: 1.7.5.4

Gegevens Fans:
Index : 19
Status : Normal
Probe Name : System Board FAN 1 RPM
Reading : 6360 RPM

Index : 20
Probe Name : System Board FAN 2 RPM
Reading : 6240 RPM

Index : 21
Probe Name : System Board FAN 3 RPM
Reading : 5880 RPM

Bij alle Fans zijn onderstaande waardes hetzelfde:
Minimum Warning Threshold : N/A
Maximum Warning Threshold : N/A
Minimum Failure Threshold : 3720 RPM
Maximum Failure Threshold : N/A

De package (PER210_BMC_FRMW_WIN_R278576) wat de fix aangeeft:acaustic and fan speed improvement slikt hij helaas niet en geeft de melding "Update package is not compatible with your system configuration".

Ik ben door de oplossingen heen :'( .

Beste antwoord (via Fore! op 03-03-2016 08:15)

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-07 10:02
Weet je wat het 'standaard' toerental van deze machine is? Zo te zien is het een 1U pizzadoos, en de fans die hierin zitten draaien altijd op hogere toeren, en maken dus ook een serieuze bak herrie. Het kan dus zijn dat er niets mee mis is.

De reden is: om X BTU te kunnen koelen is het nodig om Y liters lucht door de server heen te voeren. Een fan van 2,5 cm kan minder lucht aanvoeren dan een fan van 8cm bij gelijke toerentallen. Dus om meer lucht aan te voeren laat je de fan harder draaien.

Ik denk dat er niets mis met je server is, maar dat je beter een server van 4 of 5 rack units had kunnen kiezen. Ik heb hier een HP ML350 staan (5U), en die maakt net zo veel herrie als een normale PC.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
Weet je wat het 'standaard' toerental van deze machine is? Zo te zien is het een 1U pizzadoos, en de fans die hierin zitten draaien altijd op hogere toeren, en maken dus ook een serieuze bak herrie. Het kan dus zijn dat er niets mee mis is.

De reden is: om X BTU te kunnen koelen is het nodig om Y liters lucht door de server heen te voeren. Een fan van 2,5 cm kan minder lucht aanvoeren dan een fan van 8cm bij gelijke toerentallen. Dus om meer lucht aan te voeren laat je de fan harder draaien.

Ik denk dat er niets mis met je server is, maar dat je beter een server van 4 of 5 rack units had kunnen kiezen. Ik heb hier een HP ML350 staan (5U), en die maakt net zo veel herrie als een normale PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Voor de zekerheid, je hebt de deksel toch wel gesloten. Mijn ervaring is dat bij deze servers de fans op max draaien als de deksel niet dicht is. Doe je de deksel erop dan valt het mee. Kan natuurlijk ook zijn dat de sensor defect is of niet is aangesloten.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Koekk, je hebt gelijk. Er was wel degelijk een probleem met de R2xx series en die meldingen heb ik gevonden. Maar die is inmiddels "opgelost". Ik heb nu wat gezocht naar de waardes van de fans en dat was voorheen boven 8k, en na de FW update tussen 6-7k.

Dat heb ik nu dus ook dus zit nu m'n "zelf verzonnen probleem" op te lossen.
jwpmzijl schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 01:37:
Voor de zekerheid, je hebt de deksel toch wel gesloten. Mijn ervaring is dat bij deze servers de fans op max draaien als de deksel niet dicht is. Doe je de deksel erop dan valt het mee. Kan natuurlijk ook zijn dat de sensor defect is of niet is aangesloten.
Ja dat heb ik uit de sensoren al gehaald dat er geen dergelijke errors werden gegeven, oa ook de "intrusion detection" in dit geval.

Ik ga mij nu focussen op weerstandjes of alternatieve fans. Ik lees ook wat over FW hacks wat op meer Dell servers toegepast zou kunnen worden. Dus genoeg te doen :-).

Mochten mensen hier al ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
Haha, ja das vervelend :). Persoonlijk zou ik eerder een weerstandje er tussen lassen dan een firmware hack gebruiken.

Ik denk dat andere fans niet heel veel zal schelen, al die kleine fans maken je doof... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:22
Er zijn volgens mij wel een aantal firmware upgrades voor de R210 server welke jij nog niet hebt draaien.

Ik heb wat ervaring met oude HP servers en waarbij de BIOS geupdate was maar de BMC niet. Dit leverde toen exact het zelfde issue op, 100% FAN speed. Na de BMC upgrade was die een stuk sneller.

Het kan dus nog een firmware issue zijn. Maar een pizza does, maakt altijd veel meer lawaai dan een tower model server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Kleine update,

Heb weerstandjes ertussen gesoldeerd wat helaas tegenovergestelde uitwerking had.
ventilator ging van 6k naar 8k5 draaien.

Jammer en helaas.

Zal er maar een ander plekje voor moeten vinden waar hij lekker luidruchtig kan zijn. :)

edit:
en voor de toekomst. Ik moest alle draadjes doorknippen om achter te komen welke de senoren waren en welke de stroomdoorvoer regelde.
Houd er rekening mee dat dit dus (zover bekend) alleen voor de R210.
Verhalen vertellen dat de bedrading en kleuren tussen elk model weer verschillend kan zijn.
Ik heb verder geen meters in huis dus dit is globaal wat ze doen:

rood: AC
zwart: AC
Geel: sensor
Blauw: sensor

[ Voor 56% gewijzigd door Fore! op 12-03-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ze gaan soms ook hoger draaien wanneer er 'onbekende' (lees: niet Dell certified) hardware in zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
DukeBox schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:46:
Ze gaan soms ook hoger draaien wanneer er 'onbekende' (lees: niet Dell certified) hardware in zit.
Ik heb hier simpel weg de originele ventilators zitten verknippen.
Snap niks van elektra maar beetje draadjes solderen lukt mij wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

rieshjart schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:50:
[...]

Ik heb hier simpel weg de originele ventilators zitten verknippen.
Snap niks van elektra maar beetje draadjes solderen lukt mij wel :)
Bedoel dingen als netwerk/storage controllers, drives, geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
DukeBox schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 12:51:
[...]

Bedoel dingen als netwerk/storage controllers, drives, geheugen..
Ah zodoende, nee voor de rest nog geheel origineel. Toen hij begon te blazen ben ik daar maar eerst mee aan de slag gegaan voordat ik mijn projectjes erop los ging laten. (Dit werd een project opzich :P )

Maar zoals eerder gezegd, dit blazen wat hij nu doet is "normaal" maar had gehoopt dat hij van 70db naar 50-60db zou kunnen brengen.

[ Voor 14% gewijzigd door Fore! op 12-03-2016 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

De r210 gaat bij 18 graden ambient (flow front) rond de 4200 RPM draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Zeker weten? want er is ook een R210 II uit. En die is een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dat is wat DRAC aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Ok interessant, maar je hebt dus ook een R210 vna de eerste generatie?
Kun je misschien achterhalen welke FW je voor de IDRAC/BMC/BIOS hebt draaien?

Ik las dat oudere BMC/Bios versies ook invloed heeft op de RPM van de fans maar dit eerder negatief uitpakte dan positief.
Als jij nu net de gouden combinatie hebt dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-07 21:26

fheerens

ir.

Hieronder de versies op mijn R210 1st gen. Fans zijn zeer stil. Info is vanuit iDrac6

Server Information
Power State ON
System Model PowerEdge R210
System Revision I
System Host Name localhost
Operating System VMware ESXi 6.0.0 build-2494585
Operating System Version
BIOS Version 1.10.0
Firmware Version 1.97 (Build 02)
IP Address(es) *
iDRAC MAC Address *
Lifecycle Controller Firmware 1.6.5.12

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
fheerens schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:02:
Hieronder de versies op mijn R210 1st gen. Fans zijn zeer stil. Info is vanuit iDrac6
Ontzettend bedankt hiervoor!

Helaas heeft dit niets uitgehaald, downgrades uitgevoerd en nog eens meerdere BIOS settings geprobeerd mbt de power plus na de wijzigingen cold boots uitgevoerd.

Fans draaien nog steeds op +/- 6k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens

fheerens

ir.

Hmmm, en je weet zeker dat de intrusion detection switch nog werkt? Inderdaad ook even goed kijken of er andere componenten inzitten, misschien een losse PCI-e extender, iDrac contactje, BIOS batterij of andere connectoren? Ik kan nog wat andere settings voor je opzoeken in BIOS. Aangezien je zelf ook een iDrac6 hebt, misschien daar eens kijken naar instellingen?
rieshjart schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:09:
[...]

Ontzettend bedankt hiervoor!

Helaas heeft dit niets uitgehaald, downgrades uitgevoerd en nog eens meerdere BIOS settings geprobeerd mbt de power plus na de wijzigingen cold boots uitgevoerd.

Fans draaien nog steeds op +/- 6k.

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
fheerens schreef op maandag 14 maart 2016 @ 13:37:
Hmmm, en je weet zeker dat de intrusion detection switch nog werkt? Inderdaad ook even goed kijken of er andere componenten inzitten, misschien een losse PCI-e extender, iDrac contactje, BIOS batterij of andere connectoren? Ik kan nog wat andere settings voor je opzoeken in BIOS. Aangezien je zelf ook een iDrac6 hebt, misschien daar eens kijken naar instellingen?

[...]
Ja intrusion detection is zeker weten niet de boosdoener.
Zowel de sensor geeft geen probemen aan en simpelweg de kast openhalen laat de fans duidelijk harder draaien.

Binnenin nog eens een uitgebreide inspectie maar zie niets extra's wat er niet zou horen zitten.
Wat ik dan nog heb gedaan:
* BIOS bat er even uitgehaald + stroom eraf voor een volledige reset.
* minimaal geheugen en de HDD + DVD speler los gekoppeld om te zien of dit iets uithaalt
* IDRAC los gekoppeld (geeft dan geen POST meer dus kan zonder het kaartje niet zoveel (Gaat om IDRAC Express versie)

Nu ik toch aan het downgraden geslagen ben wil ik nog eens controleren of ik een specifieke update kan installeren. Ik kom zo even niet meer op de versie/naam
Dat had ik dus netjes in mn openingspost staan :> dus die ga ik er vanavond nog even bij halen.
rieshjart schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:03:
.................
De package (PER210_BMC_FRMW_WIN_R278576) wat de fix aangeeft:acaustic and fan speed improvement slikt hij helaas niet en geeft de melding "Update package is not compatible with your system configuration".
..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens

fheerens

ir.

Wel heel frappant dat je zonder iDrac geen POST krijgt... Ik heb mijn R210 2e-hands gekocht zonder enige iDrac en heb dit via eBay allemaal bijgekocht. Werkte als een trein. Ik kan morgen even wat dieper in mijn firm- en software duiken voor je. Had je de weerstandjes al wel verwijderd die je in de fan-kabeltjes hebt gesoldeerd? Zal morgen nog even een update doen.
rieshjart schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 17:36:
[...]

Ja intrusion detection is zeker weten niet de boosdoener.
Zowel de sensor geeft geen probemen aan en simpelweg de kast openhalen laat de fans duidelijk harder draaien.

Binnenin nog eens een uitgebreide inspectie maar zie niets extra's wat er niet zou horen zitten.
Wat ik dan nog heb gedaan:
* BIOS bat er even uitgehaald + stroom eraf voor een volledige reset.
* minimaal geheugen en de HDD + DVD speler los gekoppeld om te zien of dit iets uithaalt
* IDRAC los gekoppeld (geeft dan geen POST meer dus kan zonder het kaartje niet zoveel (Gaat om IDRAC Express versie)

Nu ik toch aan het downgraden geslagen ben wil ik nog eens controleren of ik een specifieke update kan installeren. Ik kom zo even niet meer op de versie/naam
Dat had ik dus netjes in mn openingspost staan :> dus die ga ik er vanavond nog even bij halen.

[...]

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Weerstandjes zijn er direct weer afgehaald, heeft geen nut gehad + de betreffende fan gaat op volle toeren draaien. Nu doet deze weer "normaal".

IDRAC en de LifeCicle controller naar zo'n laag mogelijke FW gebracht maar mocht de betreffende update nog steeds niet installeren. Ook via DOS mocht ik deze niet geforceerd downgraden.

Fans zijn in deze toestand ook niet harder of zachter gaan draaien na deze downgrades.
Ik denk dat ik het maar opgeef, ik had eigenlijk plannen om het eea uit te proberen met openstack maar zodoende niet aan toegekomen en vind ik zonde :).

Ontzettend bedankt voor het mee denken en geven van de info. Deze server krijgt een plaatsje in een donker hok uit het zicht en waar hij geen overlast voor de oren bezorgt :)
Pagina: 1