Onlangs een oude PE R210 aangekocht voor wat prive testen/spelen alleen wat mij bij aankoop helaas niet direct was opgevallen dat de fans constant in hoge toeren draaien.
Omdat ik nog geen Linux eigen ben heb ik nu even een trail van W2008R2 erop staan zodat ik wat makkelijker ermee kan troubleshooten.
Mogelijke oplossing die ik heb gevonden:
1. Update IDRAC/BMC FW
2. Uitzetten C-state in Bios m.b.t. CPU en aanpassen profile settings power management.
3. Hardwarematig tweaking door weerstandjes ertussen te plaatsen.
Punt 3 wil ik best proberen maar dan wel als laatste redmiddel
Ik heb simpelweg alle mogelijke FW geupdate door zelf via Dell Repository Manager een SSU aan te maken en deze zowel binnen Windows als een Linux boot de packages en FW te laten updaten/controleren.
Helaas hier niets mee opgeschoten, Ook de C-state uitschakelen en alle denkbare mogelijkheden van de powersettings haalt niets uit.
Dit heb ik iedere keer gecontroleerd door via ipmish de sensoren uit te lezen.
Hier heb ik ook gezien dat hij geen toeren maakt omdat een sensor denkt dat de case open staat of dat een sensor een type error aangeeft dat deze het nodig vind de fans op hoge toeren te laten draaien.
Ook de server van het stroom halen, power even ingedrukt houden wat zorgt voor een reset helpt niet.
Ik weet dat hij na dergelijke handeling de fans (nog harder) draait voor enkele seconden en dat weer terug gaan naar het hoge toerental.
De gegevens op een rijtje:
Temperatuur server: tussen 17 en 20 graden
versies FW:
BIOS: 1.10
IDRAC: 2.80
BMC: 2.80 (ben ik niet zeker van, toevallig zelfde versie as IDRAC?)
Lifecycle Controller: 1.7.5.4
Gegevens Fans:
Index : 19
Status : Normal
Probe Name : System Board FAN 1 RPM
Reading : 6360 RPM
Index : 20
Probe Name : System Board FAN 2 RPM
Reading : 6240 RPM
Index : 21
Probe Name : System Board FAN 3 RPM
Reading : 5880 RPM
Bij alle Fans zijn onderstaande waardes hetzelfde:
Minimum Warning Threshold : N/A
Maximum Warning Threshold : N/A
Minimum Failure Threshold : 3720 RPM
Maximum Failure Threshold : N/A
De package (PER210_BMC_FRMW_WIN_R278576) wat de fix aangeeft:acaustic and fan speed improvement slikt hij helaas niet en geeft de melding "Update package is not compatible with your system configuration".
Ik ben door de oplossingen heen
.
Omdat ik nog geen Linux eigen ben heb ik nu even een trail van W2008R2 erop staan zodat ik wat makkelijker ermee kan troubleshooten.
Mogelijke oplossing die ik heb gevonden:
1. Update IDRAC/BMC FW
2. Uitzetten C-state in Bios m.b.t. CPU en aanpassen profile settings power management.
3. Hardwarematig tweaking door weerstandjes ertussen te plaatsen.
Punt 3 wil ik best proberen maar dan wel als laatste redmiddel
Ik heb simpelweg alle mogelijke FW geupdate door zelf via Dell Repository Manager een SSU aan te maken en deze zowel binnen Windows als een Linux boot de packages en FW te laten updaten/controleren.
Helaas hier niets mee opgeschoten, Ook de C-state uitschakelen en alle denkbare mogelijkheden van de powersettings haalt niets uit.
Dit heb ik iedere keer gecontroleerd door via ipmish de sensoren uit te lezen.
Hier heb ik ook gezien dat hij geen toeren maakt omdat een sensor denkt dat de case open staat of dat een sensor een type error aangeeft dat deze het nodig vind de fans op hoge toeren te laten draaien.
Ook de server van het stroom halen, power even ingedrukt houden wat zorgt voor een reset helpt niet.
Ik weet dat hij na dergelijke handeling de fans (nog harder) draait voor enkele seconden en dat weer terug gaan naar het hoge toerental.
De gegevens op een rijtje:
Temperatuur server: tussen 17 en 20 graden
versies FW:
BIOS: 1.10
IDRAC: 2.80
BMC: 2.80 (ben ik niet zeker van, toevallig zelfde versie as IDRAC?)
Lifecycle Controller: 1.7.5.4
Gegevens Fans:
Index : 19
Probe Name : System Board FAN 1 RPM
Reading : 6360 RPM
Index : 20
Probe Name : System Board FAN 2 RPM
Reading : 6240 RPM
Index : 21
Probe Name : System Board FAN 3 RPM
Reading : 5880 RPM
Bij alle Fans zijn onderstaande waardes hetzelfde:
Minimum Warning Threshold : N/A
Maximum Warning Threshold : N/A
Minimum Failure Threshold : 3720 RPM
Maximum Failure Threshold : N/A
De package (PER210_BMC_FRMW_WIN_R278576) wat de fix aangeeft:acaustic and fan speed improvement slikt hij helaas niet en geeft de melding "Update package is not compatible with your system configuration".
Ik ben door de oplossingen heen