iMac wil op geen enkele manier opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik dacht dat ik met Macjes qua kennis een heel eind kwam, maar hier loop ik op dit moment even vast:

iMac 24", 3,06 GHz, 4 GB ram, 640 GB Hdd, OS X 10.11 (bijgewerkt t/m laatste updates).
De computer is van mijn vader, heeft altijd keurig gewerkt maar wil plots niet meer opstarten, of ik er eens naar wil kijken, tuurlijk, how hard can it be?

Wanneer ik de iMac aanzet krijg ik de boing, Apple logo en het bekende balkje wat je ziet wanneer het OS geladen wordt. Dit stopt echter halverwege en wil met geen mogelijkheid verder (een nachtje laten lopen hielp ook niet). Opstarten in veilige modus (shift ingedrukt) komt hij na ruim een uur laden iets verder, maar er blijft nog steeds ongeveer 1 cm balkje over en verder geen teken van leven. Eerste gedachte: HDD overleden. Op mijn oude MacBook 10.7.5 geïnstalleerd (hoogst haalbare voor dit ding), opstarten met Alt en gaan. Ook hier geen resultaat, alle schijven en partities worden gezien, zowel OS als beide recoverys, maar opstarten doet ie niet. Wanneer ik probeer te booten van de USB schijf krijg ik een Apple Logo met een draaiend circeltje er onder wat na niet al te lange tijd stopt met draaien, de iMac lijkt bevroren. Wel hoor ik af en toe de USB schijf nog ratelen, maar dat is ook het enige teken van leven dat ik krijg.

PRAM reset is uitgevoerd, recovery starten wil niet, starten van USB wil niet en heel veel geduld hebben hielp niet. Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen? / Heb ik iets over het hoofd gezien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat krijg je te zien als je de iMac in verbose mode opstart? Wat krijg je als je de Apple Diagnostics start?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Verbose Mode: Hele scherm vol tekst, maar uiteindelijk krijg ik niks, ook geen command line waar ik commando's zou kunnen uitvoeren. Is er specifieke tekst waar ik op moet letten?

Diagnostics wil niet eens starten. Ik hou de D in, en na 1-2 minuten wordt er toch weer geprobeerd om OS X op te starten, waarbij het balkje weer op de helft blijft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe oud is die iMac? Kan zijn dat je nog de "oude" AHT moet gebruiken en dus de "D" even een tijdje vast moet houden.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
De iMac is van 2009.

Ik hou de D in direct nadat ik de powerknop ingedruk heb, maar dit lijkt geen effect te hebben. Ik krijg gewoon de boing, en na iets langer wachten dan normaal krijg ik toch weer het balkje dat je ziet wanneer je OS X wilt starten. Dit loop op de helft weer vast. Al die tijd heb ik de D niet los gelaten, lijkt me dat ie er dan wel op had moeten reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik denk dat de AHT op die iMac op de installatiedisc die bij t systeem zat staat.
Gok snow leopard.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Hm, dat zou niet zo mooi zijn. Als die schijfjes er al nog zijn (wat ik zeer betwijfel als ik mijn oude heer zo inschat) dan liggen ze in het gunstigste geval 185 km verderop ergens op zolder, de iMac staat nu bij mij thuis. Is er een manier om dat te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

gastje01 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:09:
Verbose Mode: Hele scherm vol tekst, maar uiteindelijk krijg ik niks, ook geen command line waar ik commando's zou kunnen uitvoeren. Is er specifieke tekst waar ik op moet letten?
Foutmeldingen, voornamelijk. Wat zijn de laatste paar regels?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Simpelste test is natuurlijk RAM, even loshalen en terugzetten werkt soms, maar anders eerst 1 dan de andere eruit en kijken of het doorstart.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Fouten imac

dit is wat ik te zien krijg

Edit: AHT van github gehaald, volgens de instructies op een USB stick gezet, maar ook hier wil ie niet van opstarten.

[ Voor 23% gewijzigd door gastje01 op 02-03-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Ben nog even verder gaan klooien, geheugen verwijderd, los getest, van plek gewisseld; geen resultaat.
Harde schijf verwijderd om ook deze uit te sluiten; geen resultaat. Wanneer ik zonder schijf probeer te booten van een USB-schijf zie ik dat de schijfactiviteit stopt (te zien aan het lampje) en dat het lampje op mijn ethernet switch uit gaat. De iMac lijkt totaal te bevriezen.

Iemand nog tips? Begin inmiddels de hardware te verdenken, maar ik zou niet meer weten waar ik moet zoeken nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:19
Als ik het goed interpreteer, zou die daar de GUI van OSX moeten laden. Wat zou kunnen betekenen dat er eventueel iets aan de hand kan zijn met je videokaart/logicboard.
Ik heb dit vaker gezien, alleen dan bij mijn hackintosh projecten wanneer de videokaart niet lekker werd aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dat zou een hoop verklaren, wat ik wel vreemd vind is dat wanneer ik opstart met shift ingedrukt het balkje een stuk verder komt, wordt de GUI in safe mode later geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
gastje01 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 11:23:
Harde schijf verwijderd om ook deze uit te sluiten; geen resultaat. Wanneer ik zonder schijf probeer te booten van een USB-schijf zie ik dat de schijfactiviteit stopt (te zien aan het lampje) en dat het lampje op mijn ethernet switch uit gaat. De iMac lijkt totaal te bevriezen.

Iemand nog tips? Begin inmiddels de hardware te verdenken, maar ik zou niet meer weten waar ik moet zoeken nu.
Wat staat er op die USB stick? Een linux live distro?
Eerste gedachte: HDD overleden. Op mijn oude MacBook 10.7.5 geïnstalleerd (hoogst haalbare voor dit ding), opstarten met Alt en gaan. Ook hier geen resultaat, alle schijven en partities worden gezien, zowel OS als beide recoverys, maar opstarten doet ie niet.
Heb je de HDD van de iMac in je Macbook geschroeft, of de HDD van je Macbook in de iMac geschroeft? Dit is mij even niet duidelijk. Kun je via disk utility een SMART-check uitvoeren op de HDD van de iMac, wat komt hieruit?
Pagina: 1