[Windows 10] DNS client resolved geen txt en srv records

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 09:30
Vreemde bug waar ik tegenaan loop met mijn werklaptop (Windows 10 Pro 10586):
als ik een txt of srv record probeer te queryen dmv bv NSLOOKUP dan krijg ik ipv de betreffende record alleen zone informatie te zien.
De zone informatie is echter in alle gevallen hetzelfde (dus niet eens de zone info van het domein wat ik query : ik krijg de DNS zone gegevens te zien van 1 specifieke partij). Het maakt daarbij ook niet uit of ik een andere nameserver specificeer, ik krijg altijd dezelfde informatie te zien (dus niet de zone informatie van de DNS zone welke ik query, ik krijg altijd dezelfde zone te zien, namelijk die van de omgeving van de klant waar ik mij meestal bevind).

Voorbeeld van een query welke ik wil doen met het resultaat :
code:
1
nslookup -q=txt www.google.nl 8.8.8.8

resultaat :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
blabla.nl
        primary name server = ns1.blabla.nl
        responsible mail addr = hostmaster.blabla.nl
        serial  = 2016022900
        refresh = 10800 (3 hours)
        retry   = 3600 (1 hour)
        expire  = 604800 (7 days)
        default TTL = 3600 (1 hour)

DNS flushen, machine rebooten : allemaal geen effect. Ook als ik mijn laptop thuis aansluit (dus niet op het bedrijfsnetwerk) treed dit probleem op. Andere machines (Windows 7, 8, 2012R2 en andere Windows 10 clients) hier geven dit probleem niet, het is echt alleen mijn machine welke hier last van heeft. Ook gaat het "queryen" te snel (in de zin van : ik krijg vrijwel direct een antwoord terug, ook als ik niet bestaande domeinnamen invul, je zou een vertraging van minstens 1 seconde verwachten).

Als ik srv records probeer te queryen gebeurt overigens hetzelfde. Met A en MX records heb ik dit probleem niet.
Het volgende heb ik geprobeerd :
  1. Andere nameserver specificeren
  2. SFC /scannow
  3. Rebooten (meerdere malen)
  4. DNS cache flushen
  5. Laptop op een ander netwerk aansluiten
Alvorens ik mijn machine maar opnieuw installeer wil ik weten of anderen dit probleem kennen (ik MOET srv en txt records kunnen queryen omdat ik een Exchange admin ben : graag doet ik dit natuurlijk vanaf mijn eigen machine)

Edit : ik denk dat ik het al gevonden heb, bij het verder testen met tig extra queries blijkt er om onduidelijke redenen een DNS suffix achter mijn query geplakt te worden. Om onduidelijke redenen werden er DNS suffixen van omgevingen waar ik geweest ben (ik ben 32 uur per week bij voornamelijk 2 klanten aanwezig) welke ervoor zorgen dat de query incorrecte was.

Na het verwijderen van deze suffixen (naja, eerst met de hand toevoegen en daarna weer verwijderen zoals standaard in Windows met "loze" settings) werkt het queryen weer naar behoren. Alleen nog de vraag hoe deze erin zijn gekomen aangezien mijn machine niet domain joined is (dus niet onderhevig aan policies) en deze settings er niet handmatig in zijn gezet.
stom dat ik binnen 10 minuten na het openen van het topic de oplossing vind terwijl ik er al dagen tegenaan loop.

[ Voor 17% gewijzigd door Killah_Priest op 02-03-2016 13:29 . Reden: oplossing gevonden ]

Beste antwoord (via Killah_Priest op 02-03-2016 17:49)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

volgende keer queriën naar:
nslookup -q=txt www.google.nl. 8.8.8.8
de punt voorkomt dat er suffixes worden toegevoegd
Overigens heeft www.google.nl helemaal geen txt record; google.nl wel

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 09:30
Brahiewahiewa schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:38:
Was een typo in het "voorbeeld" (ik query naar DNS records van de klant waar ik nu zit, ik expose uiteraard geen gegevens van klanten, hoe basaal deze info ook is. Ik heb met de hand de query welke ik gebruikte hier ingetypt en niet gecopy/paste). Overigens krijg ik de zone info te zien op iedere DNS entry welk ik opzocht ongeacht of deze wel of niet bestond.

In ieder geval bedankt voor de tip met de punt op het eind.
Het blijft voor mij nog steeds een raadsel waarom mijn machine de DNS suffix van de klantomgeving erbij plakte en dat deze het thuis ook deed (omdat het werkt ga ik verder ook niet kijken hoe dit gekomen is, ik heb wel betere dingen te doen).