Video drivers voor laptop werken niet??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 12:32
Hallo,

Sinds een paar weken krijg ik elke keer de volgende melding als ik mijn laptop opstart:
"Er is een stuurprogramma voor de AMD-grafische kaart geïnstalleerd of het AMD-stuurprogramma werkt niet goed. Installeer het AMD-stuurprogramma dat bij de AMD-hardware hoort."
Ik heb de volgende laptop:
Hp pavilion dv7 4130SD
Ik heb de hdd vervangen met een SSD en het ram geupgrade naar 8gb (1333mhz).
Er draait een "legale versie" O-) van Windows 10 op.
Ik heb van alles geprobeerd, drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, oudere drivers geïnstalleerd, bèta drivers geïnstalleerd etc. In de bios kon ik niks aanpassen wat betreft GPU's. Wat me opviel is dat als ik kijk welke driver er wordt gebruikt in het configuratiescherm, er staat dat het de Microsoft basic display driver is, terwijl ik in het apparaatbeheer wel de juiste drivers heb geïnstalleerd.
Ook iets dat ik raar vond was dat in het apparaatbeheer 2 videoadapters te zien zijn een AMD hd-5000 serie (de grafische kaart die ook bij de specificaties staat) en een AMD hd-4200 serie... Ik weet niet zeker of die 2e een onboard gpu is?
Als iemand nog iets weet wat ik kan doen zou ik het erg op prijs stellen :), want ik weet niet meer wat ik moet doen |:(.
Alvast Bedankt,
Tijs

Beste antwoord (via dion_b op 28-11-2017 21:12)

• Tijsvdwerf
ik weet niet zeker wat het nu is geweest, maar:
ik heb eerst de 4200 drivers geinstalleerd,
vervolgens die aangepast naar de microsoft basic drivers,
toen heb ik de 5000 geupdate via het apparaat beheer,
na de reboot had ik opeens bij 4200 drivers de optie om te kiezen voor AMD M880G with ATI Mobility Radeon HD 4250,
weer gereboot, toen schrok ik even want hij bleef vast zitten tijdens het booten en piepte als een gek...
2 reboots later lukte het weer om in windows te komen en toen via de amd utility de 5000 driver geinstalleerd, gereboot,
en toen weer de 4200 drivers en toen (tot mijn verbazing) deed ie het.

Omdat je het had om de legale windows 10 te installeren via die mediatool, ben ik dat gaan googlen en vond ik stomtoevallig ergens een forum waarin een paar mensen eenzelfde probleem hadden. Daar zei iemand dat je de 5000 via apparaatbeheer moest installeren door zelf voor deze map te kiezen: C:\SwSetup\SP49517 .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ga naar de site van de fabrikant en download nieuwe drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:02:
Als iemand nog iets weet wat ik kan doen zou ik het erg op prijs stellen :), want ik weet niet meer wat ik moet doen |:(.
Verwijder in veilige modus alle videodrivers die je momenteel geïnstalleerd hebt met DUU.

Installeer vervolgens de nieuwste videodrivers van de AMD website.

Ik kan helaas geen informatie vinden over de twee videokaarten in apparaatbeheer. Ik helaas ook niet vinden of de AMD HD-4200 series onboard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Ik zal dat eens proberen, bedankt!!
Moet ik de videodrivers ook in veilige modus installeren?

[ Voor 45% gewijzigd door Tijsvdwerf op 02-03-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:50
:) nee gewoon in de normale windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Nope, ik krijg weer hetzelfde bericht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:59:
Nope, ik krijg weer hetzelfde bericht :(
Probeer nu hetzelfde nog eens, maar installeer nu de drivers voor de HD-4200 series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Oke, de HD-4200 doet het nu, maar dat is een vrij slechte gpu (niet dat de hd5470 veel beter is), denk je dat er nog een manier is waarmee de HD5470 aan de praat kan krijgen ?
:edit:
Ik weet al hoe het zit met die grafische kaarten, de 4200 is de "energiebesparende GPU" en de 5470 de "GPU voor hoge prestaties" .
Ik kan alleen niet nu van GPU wisselen, omdat (volgensmij) daar nu niet de drivers voor zijn geinstalleerd. Gaat het problemen leveren als ik die nu alsnog naast de andere drivers installeer?

[ Voor 48% gewijzigd door Tijsvdwerf op 02-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:28:
Ik kan alleen niet nu van GPU wisselen, omdat (volgens mij) daar nu niet de drivers voor zijn geïnstalleerd. Gaat het problemen leveren als ik die nu alsnog naast de andere drivers installeer?
Waar gebruik je de laptop voor? Als dit alleen is voor office werk, maakt het niet zoveel uit welke GPU is ingeschakeld. Overigens kon je hiervoor wel handmatig schakelen? Op andere HP laptops werd dit automatisch gedaan, afhankelijk van de belasting.

Heb je nu nog vraagtekens in apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Vooral office, maar was van plan om nog afentoe een potje cs go te doen oid.
In apparaatbeheer staat nu een uitroepteken bij Microsoft basic display adapter, en deze geeft code 31 (geen drivers).
En ja ik kan handmatig daartussen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:50:
Vooral office, maar was van plan om nog afentoe een potje cs go te doen oid.
In apparaatbeheer staat nu een uitroepteken bij Microsoft basic display adapter, en deze geeft code 31 (geen drivers).
En ja ik kan handmatig daartussen kiezen.
Welke drivers (versies) heb je zelf allemaal al geprobeerd? Je zou overigens nu nog een keer kunnen proberen om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Ik heb het nog een keer geprobeerd om de 5000 drivers te installeren, en tijdens de installatie deed mijn externe monitor het plots wel (eerst deed ie dat niet) maar toen liep hij vast op een zwart scherm en viel die uit... Ik heb hem weer opnieuw opgestart en ben nu ook de optie om van gpu te wisselen kwijt. En ook alle opties die ik had in AMD's control center en mijn externe monitor krijgt ook geen beeld meer. Alle uitroeptekens en vraagtekens zijn nu echter wel weg..

[ Voor 21% gewijzigd door Tijsvdwerf op 02-03-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij mis ik e.e.a. in dit topic. Voornamelijk dat HP helemaal geen drivers online heeft staan voor de DV7 4130SD voor Windows 10. Er is dus een gerede kans dat jouw moederbord, chipset en dus de aansturing van de GPU's eenvoudigweg niet werkt met Windows 10. Maar dit had je al te horen gekregen van de HP Klantenservice, neem ik aan?

Daarnaast, maar dat is mijn mening; als je een "legale Windows" draait, kan je op je vingers natellen dat er een mogelijkheid is dat er software in zit waar Microsoft geen toestemming voor heeft gegeven en mogelijk issues kan veroorzaken bij het installeren/gebruiken van de machine.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 02-03-2016 15:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
MAX3400 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:02:
Daarnaast, maar dat is mijn mening; als je een "legale Windows" draait, kan je op je vingers natellen dat er een mogelijkheid is dat er software in zit waar Microsoft geen toestemming voor heeft gegeven en mogelijk issues kan veroorzaken bij het installeren/gebruiken van de machine.
Klopt, maar het gekke is dat ik er nooit echt problemen mee heb gehad met deze Windows en de prestaties van mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:06:
[...]

Klopt, maar het gekke is dat ik er nooit echt problemen mee heb gehad met deze Windows en de prestaties van mijn laptop.
Overigens waarom is het een "legale" Windows en niet gewoon een legale Windows? Je kan namelijk vanuit Windows 7 (wat met je laptop geleverd is) eenvoudig gratis en legaal upgraden naar Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Klopt, maar het probleem is dat ooit het scherm heb gebroken, en toen vervangen, en toen was er geen besturingssysteem meer? Vervolgens kon ik alleen een OEM-versie krijgen, die niet wou upgraden naar windows 10 ofzo, waarschijnlijk vanwege de HD4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:47

MeNTaL_TO

The future is not set

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 14:28:
Oke, de HD-4200 doet het nu, maar dat is een vrij slechte gpu (niet dat de hd5470 veel beter is), denk je dat er nog een manier is waarmee de HD5470 aan de praat kan krijgen ?
:edit:
Ik weet al hoe het zit met die grafische kaarten, de 4200 is de "energiebesparende GPU" en de 5470 de "GPU voor hoge prestaties" .
Ik kan alleen niet nu van GPU wisselen, omdat (volgensmij) daar nu niet de drivers voor zijn geinstalleerd. Gaat het problemen leveren als ik die nu alsnog naast de andere drivers installeer?
Kan je niet crossfire activeren in je driver, bij de asus die mijn vrouw heeft, worden beide drivers door 1 installatie aangestuurd en kan je ze apart gebruiken, of via crossfire gestapeld, aangezien HP ze bij elkaar gezet heeft vermoed ik dat dat wel moet werken.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:46:
Klopt, maar het probleem is dat ooit het scherm heb gebroken, en toen vervangen, en toen was er geen besturingssysteem meer? Vervolgens kon ik alleen een OEM-versie krijgen, die niet wou upgraden naar windows 10 ofzo, waarschijnlijk vanwege de HD4200.
Je kan je Windows nu in ieder geval legaal maken, door met de Media Tool te downloaden een ISO van Windows 10 te maken en bij installatie de key van Windows 7 in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Ik ben volgens mij nu ergens gekomen... in apparaatbeheer staan nu AMD M880G with ATI Mobility Radeon HD 4250 en ATI Mobility Radeon HD 5470, en mijn monitor wordt nu gezien :) Alleen werkt de 5470 nog steeds niet.
@MeNTaL_TO, nee dat kan niet wat in de drivers worden de hele GPU's niet gezien, of 1 tegelijkertijd.

@rens-br, ik zal dat eens proberen om voor elkaar te krijgen! Thx voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
Het is gelukt!! Alles werkt weer normaal! Super bedankt allemaal!
p.s. dit is mijn eerste topic... Hoe sluit ik hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:09:
Het is gelukt!! Alles werkt weer normaal! Super bedankt allemaal!
p.s. dit is mijn eerste topic... Hoe sluit ik hem?
Ik ben wel benieuwd:
Wat heb je nu gedaan, waardoor het wel werkte?

Je kan zelf geen topics sluiten, dit kunnen alleen moderators. Maar dit gebeurd eigenlijk alleen in uitzonderlijke situaties, niet wanneer het probleem is opgelost.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tijsvdwerf
ik weet niet zeker wat het nu is geweest, maar:
ik heb eerst de 4200 drivers geinstalleerd,
vervolgens die aangepast naar de microsoft basic drivers,
toen heb ik de 5000 geupdate via het apparaat beheer,
na de reboot had ik opeens bij 4200 drivers de optie om te kiezen voor AMD M880G with ATI Mobility Radeon HD 4250,
weer gereboot, toen schrok ik even want hij bleef vast zitten tijdens het booten en piepte als een gek...
2 reboots later lukte het weer om in windows te komen en toen via de amd utility de 5000 driver geinstalleerd, gereboot,
en toen weer de 4200 drivers en toen (tot mijn verbazing) deed ie het.

Omdat je het had om de legale windows 10 te installeren via die mediatool, ben ik dat gaan googlen en vond ik stomtoevallig ergens een forum waarin een paar mensen eenzelfde probleem hadden. Daar zei iemand dat je de 5000 via apparaatbeheer moest installeren door zelf voor deze map te kiezen: C:\SwSetup\SP49517 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tijsvdwerf schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:44:
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Fijn dat het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwarddewit
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 15:37
Je had gewoon "vorig stuurprogramma" kunnen kiezen, al verscheidene problemen van deze aard opgelost.
Met name specifieke drivers voor HP, Dell etc. makkelijk en de oplossing.
Je kunt Windows 10 afleren drivers te updaten door:
Vergrootglas onderin je balk>Instellingen voor Apparaatinstallatie>wijzigen>Nee, ik bepaal wat moet gebeuren>
Nooit stuurprogramma’s via Windows update installeren

P.s. als Steam of ander spel een update van je videokaartdrivers eist werkt dit gewoon.
Pagina: 1