Standalone streaming ontvanger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-06 20:44
Hoi!

Ik zal even beginnen met het uitleggen van de situatie, dat zal zeker helpen bij de iiteindelijke vraag.

Ik ben (naast IT'er :)) een freelance geluidstechnicus. Ik ga binnenkort een andere mixer kopen, maar zit met een uitdaging. Mijn oog is gevallen op een Behringer XR18, een volledig (en ook uitsluitend) via PC/tablet bedienbare mixer. Het idee is om de Behringer zelf als prikblok bij het podium te leggen en zelf met de tablet (moet nog aangeschaft worden, maar ik neig naar een Android tablet vanwege kosten en functionaliteit in de Android app van deze mixer) in de zaal te gaan staan. So far, so good. d:)b

Echter zal ik in diverse situaties ook de pauze muziek moeten verzorgen. Dit betekent dus dat ik op de stereo-aux (kanaal 17/18) iets aan moet sluiten waar muziek uit komt, zodat ik tussen de band door wat muziek aan kan schuiven.

Eerste (obvious) oplossing: telefoon of mp3 speler aan de kabel en constant door laten lopen. Nadelen: geen muziek kunnen "instarten", geen controle over nummers (gooi maar een lijstje op shuffle en gaan). Niet echt mijn eerste keus dus.

De andere oplossing: streamen vanaf de tablet waar ik ook de mixer mee bedien. Echter loop ik hier een beetje in vast. Wat ik eigenlijk wil is in de 19" case waar straks de mixer in komt te zitten een zelfstandig functionerend apparaat zetten die in hetzelfde netwerk komt te hangen als de mixer en tablet. Stroom er op, kies bij het afspelen het streaming device, schuif open en gaan.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
  • [b]Google Chromecast[/b]
  • Kan niet zelfstandig functioneren, heeft HDMI aansluiting nodig
  • [b]Apple TV 3[/b]
  • Betaalbaar
  • kan zelfstandig fuctioneren
  • Schijnt niet heel soepel met Android apparaten overweg te kunnen waardoor ik gebonden wordt aan een (dure) iPad.
  • Heeft ook nog een S/PDIF to analog converter nodig om aangesloten te kunnen worden.
Ik denk dat het grootste probleem is dat ik geen fatsoenlijke zoekresultaten krijg als ik op Google zoek naar dergelijke apparaten. Waar ik dus eigenlijk op naar ben zijn suggesties voor apparaten die Chromecast/DLNA/Airplay oid ondersteunen, zelfstandig kunnen functioneren en het liefste een analoge uitgang hebben.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 06:25
Even heel snel het type door google gehaald, en daar viel mij dit op:

Ingebouwde audiospeler: USB

Valt deze niet via de standaard app te bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

mcg_nl schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:04:
Even heel snel het type door google gehaald, en daar viel mij dit op:

Ingebouwde audiospeler: USB

Valt deze niet via de standaard app te bedienen?
Dit is geen audiospeler. De USB is geschikt voor multi-track afspelen (virtual soundcheck) en recording.

Ik zou er een Pi aan hangen met eventueel een DAC. Draai er OpenELEC op, en je kunt via DLNA (BubbleUPNP) en Airplay naartoe spelen. Dan heb je ook controle over het instarten.

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 10:48
Mijn antwoord is zo simpel dat ik misschien wat over het hoofd zie, maar in dat geval hoor ik het wel.

Je noemt de Google Chromecast, maar niet de Google Chromecast Audio (https://store.google.com/product/chromecast_audio). Die laatste kan wel degelijk zonder HDMI en is, precies zoals je vraagt, bedoeld voor muziek(of andere audio) streaming.

Zoals ik al zei, misschien zie ik iets over het hoofd? of heb jij iets over het hoofd gezien? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
FreeLighting schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:22:
[...]

Dit is geen audiospeler. De USB is geschikt voor multi-track afspelen (virtual soundcheck) en recording.
Inderdaad, de kleinere broertjes hebben wel een USB Host aansluiting voor het vanaf een USB stick afspelen van muziek.
FreeLighting schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:22:
Ik zou er een Pi aan hangen met eventueel een DAC. Draai er OpenELEC op, en je kunt via DLNA (BubbleUPNP) en Airplay naartoe spelen. Dan heb je ook controle over het instarten.
Dat is ook nog een idee, maar heb een beter gevoel bij een kant-en-klare oplossing.
Mocht dat niet mogelijk zijn is dit een goed alternatief!
Kraay89 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:32:
Mijn antwoord is zo simpel dat ik misschien wat over het hoofd zie, maar in dat geval hoor ik het wel.

Je noemt de Google Chromecast, maar niet de Google Chromecast Audio (https://store.google.com/product/chromecast_audio). Die laatste kan wel degelijk zonder HDMI en is, precies zoals je vraagt, bedoeld voor muziek(of andere audio) streaming.

Zoals ik al zei, misschien zie ik iets over het hoofd? of heb jij iets over het hoofd gezien? ;-)
Oja, die was ik tegengekomen maar vergeten op te nemen in het lijstje. Helaas heeft de Google Chromecast Audio altijd een internetverbinding nodig (ook voor het spelen van lokale content lees ik op internet), dat is gewoon absoluut geen optie. Ik sta vaak op locaties waar helemaal geen internet verbinding beschikbaar is, plus ik wil een eigen afgeschermd netwerk hebben voor de mixer.

Ook nog even naar Bluetooth zitten kijken, maar het bereik en de geluidskwaliteit zijn nog steeds om te huilen.

[ Voor 3% gewijzigd door Benedykt op 02-03-2016 14:04 ]

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24
Raumfeld connector met USB schijf? En dan met de Raumfeld app muziek spelen, ding gaat dan zelfstandig door tot je ding verteld wat anders te kunnen doen.

Overigens benieuwd of werken op tablet snel zat is, maar zal van type werkzaamheden afhangen, wij werken weleens met een X32 met iemand met iPad op podium voor monitormix, maar dan 5-6 bands op een avond :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 16:45:
Raumfeld connector met USB schijf? En dan met de Raumfeld app muziek spelen, ding gaat dan zelfstandig door tot je ding verteld wat anders te kunnen doen.

Overigens benieuwd of werken op tablet snel zat is, maar zal van type werkzaamheden afhangen, wij werken weleens met een X32 met iemand met iPad op podium voor monitormix, maar dan 5-6 bands op een avond :p
Ik werk nu met een Roland VM-C7100 + VM-7200, dat is een beetje een DMX achtige constructie (alle processing gebeurt in het prikblok, tafel is controller, signaal is een verkrachting van het AES/EBU protocol), die is echt traag als dikke stront :P Gewoon 1,5 seconde om naar een pagina te gaan, parameters die er 0,5-1 seconde over doen om te reageren etc. Ik werk regelmatig met een fysieke X32 waarbij ik vaak een tablet bij me heb om door de zaal te kunnen lopen, dat werkt snel genoeg.

Die raumfeld is met usb disk te gevoelig en te duur, kost gewoon een kwart van die Behringer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat al gezegd wordt. Een RaspberryPi met een DACboard er op (PiFi oid) en een DLNA mediaplayer. OpenElec kan, maar er is ook nog zoiets als Volumio en nog wel een aantal andere kant-en-klare distro's.

Maargoed, je zegt dat je liever geen zelfbouw doet.
Dan een willekeurige andere DLNA player. Bijvoorbeeld dit: https://www.bol.com/nl/p/...71291724-9200000013820642
En er zijn nog zat andere merken en types. Allemaal bestuurbaar met een app zoals BubbleUPNP.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Of een Airport Express, heb je wifi accespoint en Airplay ontvanger ineen :-)

Nadeel is wel dat je je bron moet streamen en dus een stabiele verbinding noodzakelijk is. Zou eerder voor remote bediening maar lokaal spelen gaan. Of beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 18:28:
Of een Airport Express, heb je wifi accespoint en Airplay ontvanger ineen :-)

Nadeel is wel dat je je bron moet streamen en dus een stabiele verbinding noodzakelijk is. Zou eerder voor remote bediening maar lokaal spelen gaan. Of beide
Mwah als je in de 5 GHz zit zal de verbinding wel stabiel genoeg zijn, dat geloof ik wel. Ik heb eerder problemen met Airplay, waarbij ik echt vast zit aan een iPad voor fatsoenlijke samenwerking.

Maar bestaan er nou echt geen Chromecast Audio achtige apparaten die zonder internetverbinding kunnen functioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Benedykt schreef op zondag 06 maart 2016 @ 20:22:
[...]
Mwah als je in de 5 GHz zit zal de verbinding wel stabiel genoeg zijn, dat geloof ik wel. Ik heb eerder problemen met Airplay, waarbij ik echt vast zit aan een iPad voor fatsoenlijke samenwerking.

Maar bestaan er nou echt geen Chromecast Audio achtige apparaten die zonder internetverbinding kunnen functioneren?
Ja, zie mijn vorige post.

Dat is een Chromecast Audio al voordat er sprake was van de Chromecast Audio.
Het DLNA protocol bestaat al best lang enzo.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waarom moet alles eigenlijk wireless? Is dat niet wat een geluidstechnicus doet? _achter_ de mixer zitten?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je je werk goed kan doen met alleen een ipad ter beschikking.

[ Voor 32% gewijzigd door AtomicShockwave op 07-03-2016 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Je kan een aparte routering nemen voor de chromecast en je netwerk daarop laten draaien. Geen internet netwerk maar wel een eigen wireless netwerk waar je de SSID Hide en zo de muziek kunt streamen van de tablet.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
rhos schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:53:
Je kan een aparte router nemen voor de chromecast en je netwerk daarop laten draaien. Geen internet netwerk maar wel een eigen wireless netwerk waar je de SSID Hide en zo de muziek kunt streamen van de tablet.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
rhos schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:53:
Je kan een aparte routering nemen voor de chromecast en je netwerk daarop laten draaien. Geen internet netwerk maar wel een eigen wireless netwerk waar je de SSID Hide en zo de muziek kunt streamen van de tablet.
Los van het feit dat ik het gevoel heb dat je de situatie niet zo goed snapt, moet de chromecast audio een werkende internetverbinding hebben, ook al speel je lokale content af.

Ik lees vooral veel negatieve verhalen over de losse DNLA receivers, van "Houdt op na 1 nummer" tot "Stopt willekeurig met spelen".

Ik vrees dat het dan maar toch Airplay met een Airport Express wordt. De prijzen voor fatsoenlijke android tablet met 5 GHz WiFi ondersteuning gaan toch al gauw richting Apple prijzen..
AtomicShockwave schreef op maandag 07 maart 2016 @ 23:43:
Waarom moet alles eigenlijk wireless? Is dat niet wat een geluidstechnicus doet? _achter_ de mixer zitten?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je je werk goed kan doen met alleen een ipad ter beschikking.
Als je even leest ben ik geinteresseerd in een mixer die geen fysieke control surface heeft. En als ik collega technici hoor zijn ze er prima tevreden over en werkt het snel en gemakkelijk. Het schijnt vooral een kwestie te zijn van handen vrij houden (tablet in een houder op statief dus) zodat je snel met beide handen kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dat ook ja, een Bart Smit tablet kost 100 euro, maar volgens mij zijn fatsoenlijke Apple/Android tablets vergelijkbaar en dan zou ik eerder een Apple pakken. Airport express kost refurb 79 euro (afgelopen week besteld, voor remote besturen X32+airplay).

Volgens mij moet, mits je niet "actief" aan knoppen hoeft te draaien een tablet als interface geen issue te zijn. Wij doen soms 5-6 bands op een avond, dan wil je wel draaien en doen, maar als het vooral in het begin even goed zetten si en daarna finetunen zal eea wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:11:
Dat ook ja, een Bart Smit tablet kost 100 euro, maar volgens mij zijn fatsoenlijke Apple/Android tablets vergelijkbaar en dan zou ik eerder een Apple pakken. Airport express kost refurb 79 euro (afgelopen week besteld, voor remote besturen X32+airplay).

Volgens mij moet, mits je niet "actief" aan knoppen hoeft te draaien een tablet als interface geen issue te zijn. Wij doen soms 5-6 bands op een avond, dan wil je wel draaien en doen, maar als het vooral in het begin even goed zetten si en daarna finetunen zal eea wel meevallen.
Ik wil deze setup aanschaffen voor een terugkerende klus in een (krap) kroegje in Groningen, 2 bands op een avond, ruim tijd om te soundchecken. Alles aanwezig behalve mixer+bediening, dus een compacte setup als deze heeft absoluut mijn voorkeur (auto buiten 't centrum, 19" rackje op bagagedrager en gaan!). Plus optredens met m'n eigen band, waarbij de overige bandleden ook nog eens mooi hun eigen monitormix kunnen regelen.

Ik denk dat het vooral kwestie van handig en wegwijs worden is; ken genoeg mensen die stapelgek worden van de traagheid van mijn Roland mixer, terwijl ik er in no-time een prima mix uit haal :) Je moet je af en toe even een seconde inhouden, daar leer ik wel weer aan wennen. En als de mix eenmaal staat is het voor namelijk even een vocaaltje omhoog/omlaag, solo'tje hier/daar en verder niet echt. Ga er toch geen grote shows/producties mee draaien, daar is de rest van mijn spul ook niet naar. Dan huur ik wel bij :P

Pagina: 1