Volume aan optische uitgang regelen op LG tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 10:55
Beste mensen,

Vandaag heb ik de Horizon mediabox ontvangen. Helaas ben ik er achter gekomen dat deze geen interne volumeregeling heeft.
De volumeknoppen op de remote van de Horizon box zijn nu ingesteld op de LG tv, maar daar heb ik de speakers van uitgeschakeld omdat het geluid via de home cinema loopt.
Dit betekend dus dat ik het volume van mijn home cinema set apart moet regelen.
Ik heb de home cinema set aangesloten via toslink op de optical out van mijn LG TV. (42LW5500)
Op deze manier wordt het geluid van alle aangesloten apparaten doorgegeven naar de home cinema set.
Nu wordt het geluid op 1 constant volume doorgegeven, maar dat zou ik nu dus graag via de tv willen regelen.
Ik heb wat in de instellingen gezocht maar ik kwam er niet uit.

Is het dus mogelijk om het volume aan de optical out te regelen via de tv? Dan zou ik dat met de Horizon remote kunnen doen

Alvast bedankt ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videofreek
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-04-2021
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik vrees dat het bij 99% van de tv's geen optie is.
Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een TV die het wel kan.

Er moet door de fabrikant namelijk een apart onderdeel bijgeplaatst worden waardoor je het volume in het digitale domein kan aanpassen. De standaard volume regeling in een TV is regelbare versterker in het analoge domein (wat makkelijker te bouwen is).

Je moet je voorstellen dat de audio bitstream die uit bijv. de HDMI komt nu 1 op 1 doorgezet wordt naar de toslink uit. Hier moet dus een digitale controller tussen die de bitstream kan 'lezen', het volume kan aanpassen, de bitstream weer opnieuw genereert en deze weer uitstuurt via Toslink.

Mocht iemand een scherm weten die het wel heeft, dan hou ik me van harte aanbevolen. (En misschien wel meerdere mensen met ziggo Mediabox XL).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-06 19:37
Ik weet niet wat voor een home cinema set je hebt, maar de 'best practice' manier van apparaten aansluiten is alles op de receiver van je set aan sluiten met HDMI en vervolgens de HDMI-out van de receiver de TV aan te sluiten. (en dus geen kabel rechtstreeks van de horizon box naar de tv). Dan gaat het direct ook goed met encoded audiosporen zoals DTS en Dolby Digital.

De receiver 'stript' het audio spoor eraf om zelf af te spelen en geeft het beeld door naar de TV.
Volume regelen etc kan dan op de gebruikelijke manier, als je apparaten modern genoeg zijn kan dit via CEC, ze geven dan de commando's aan elkaar door via HDMI).
(Ik kan met de afstandsbediening van de tv en ook de receiver beide apparaten bedienen, dus je hebt slechts 1 afstandsbediening nodig :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik vrees dat het bij 99% van de tv's geen optie is.
En dat is ook niet zo vreemd want digitaal het volume regelen van een 16 bits signaal resultert in kwaliteits vermindering want met elke 3dB reductie van het volume verlies je 1-bit resolutie.