Laptop ventilator maakt enorm lawaai

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxibaut
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-01-2020
Mijn laptop heeft twee ventilatoren en die maken een enorm kabaal.

Ik heb de ventilator reeds uitgehaald, met doekje het vuil van de pin weg genomen, opnieuw geolied, maar niets werkt blijkbaar.

Ik heb reeds 4 soorten olie gebruikt.

Het betreft een dergelijk ventilator http://www.apower.com.tw/fan_detail.php?id=9&psid=2

Heeft iemand raad voor een juiste olie ofwel moet ik ze vervangen.

update:
De ventilators hebben geen lagers, maar een metalen pin die met enige spanning gehouden wordt.
Aan de buitenkant is er een magneet die over een spoel gaat, hierdoor draaien ze rond.
Net opgezocht, per stuk 50$ = 100$ dat is te duur .
Ik ga op zoek naar de juiste olie.

[ Voor 26% gewijzigd door maxibaut op 02-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij draait toevallig nergens tegen? Dan krijg je een hele luide ratel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-07 19:12
Hoe oud zijn de ventilatoren? Het zou best kunnen dat het lager versleten is.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 22:03

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Tegenwoordig is het allemaal sleeve lager.... enkel bij oude pentium 1 of 486 kom je nog echte ball bearings tegen naar mijn idee...

De sleeve is versleten en dan komt de fan letterlijk in zijn behuizing tegen de behuizing aan en heeft te veel speling.... hij draait niet meer rond... vervangen is de enigste optie.... of je moet hem zelf weten goed te uit te balanceren dat hij in de behuizing goed blijft zweven.... maar als er dan weer een stofje aan blijft kleven is het zo weer uit balans met gevolg die ratel.....

Olie-en heeft in wezen weinig zin.... misschien dat witte vaseline zou kunnen helpen om de speling iets minder te maken, maar gebruik niet teveel dat de klodders door je laptop vliegen....
Sowieso blijft het tobben.... vervangen is de enigste optie. Die mechaniek heeft niet het eeuwige leven.

[edit]

Bovendien gaat de cool capaciteit ook naar beneden bij teveel speling omdat bij de zelfde stroomsterkte hij minder omwettelingen maakt omdat die kortweg versleten is.... wat je hardware ook niet ten goede komt .... meet je temperatuur maar eens na ;) Spreek uit ervaring.....

[ Voor 36% gewijzigd door lSltAlKeR op 02-03-2016 17:47 ]

Speedtouch freak