• spides89
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-01 07:48
Hallo,

Tot op heden heb ik altijd alle problemen kunnen oplossen. Maar ik sta momenteel echt even voor een raadsel. Ik heb namelijk de volgende machine gebouwd:

- Intel Core i5 6400
- Gigabyte B150M-D3H-CF ( Met laatste firmware update )
- 8 GB DDR4 van Crucial ( Vervangen door 4GB Kingston DDR4
- Nvidia GTX 970
- Kingston 240 GB SSD
- Crucial 240 GB SSD
- 3 TB HDD Western digital
- 530 Watt Thermaltake 80 +

Deze pc heeft een maandje perfect gedraaid en begon vervolgens random freezes te krijgen. Soms 1 keer in de week soms 3 keer per dag. Dit is wat ik zelf al geprobeerd heb:

- Bios geupdate naar laatste versie
- Geheugen getest met memtest. Vervolgens toch 4 GB DDR4 van Kingston geprobeerd
- SSD laten stressen (Geslaagd)
- Alle drivers up to date (inclusief Windows 10)

Gisteren alsnog Windows even opnieuw geinstaleerd. Maar helaas hij heeft 24 uur prima gedraaid daarna begon de ellende weer. Helaas staat de pc niet bij mij maar ik kan er op afstand wel bij.

Het gekke is dat ook direct het logboek van Windows weer vol met fouten staat. De eerste vastloper was gister avond iets voor tienen. Als je dan het logboek bekijkt zie ik deze fouten:

- De service Windows Search is gestopt met de volgende specifieke servicefout:
%%2147749126

- De Windows Search-service is onverwacht gestopt. Dit is 1 keer gebeurd. De volgende herstelbewerking zal over 30000 milliseconden worden uitgevoerd: Service opnieuw starten.

- Het browserstuurprogramma heeft te veel ongeldige datagrammen van de externe computer EXPERIA ontvangen om DESKTOP-7NTTLSD op transport NetBT_Tcpip_{A2C5B109-BBF0-4692-B8B3-DC3C490495CE} te kunnen benoemen. Raadpleeg het datagram voor verdere gegevens. Er worden pas weer gebeurtenissen gegenereerd nadat de herstelfrequentie is verlopen.

- Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op het verbinden van deze service: Windows Search.

- De Windows Search-service kan vanwege de volgende fout niet worden gestart:
De service heeft de start- of stuuropdracht niet op juiste wijze beantwoord.

- DCOM heeft de foutmelding 1053 gekregen bij het starten van de WSearch-service met de argumenten Niet beschikbaar om de server
{B52D54BB-4818-4EB9-AA80-F9EACD371DF8} te starten

Deze fouten treden direct naar elkaar op. Vervolgens loopt de machine vast. Ik ben bang dat hier toch ergens hardware faalt.

Heeft iemand enig idee of een tip?

Verwijderd

Freezes als in complete vastlopers?
Kun je nog in taakbeheer?

• spides89
Ja compleet vast. Dus zelfs de muis kun je niet bewegen. Als je op dat moment naar een stream luistert loopt ook dat geluid compleet vast.

Verwijderd

Voer eens een sfc scan uit:

Toets Windows logo + X
Selecteer command prompt uitvoeren als administrator
Type ‘sfc /scannow’ (zonder aanhalingstekens) en enter.
Herstart de computer.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:04
Zie nog niet dat je ook gedraaid hebt met minder hardware... Kan zijn dat een onderdeel van je computer defect is en dat die de crashes veroorzaakt.

Je vervolgstap is nu om je PC zo kaal mogelijk te maken: Moederbord (met CPU uiteraard), 1 reepje geheugen, SSD met Windows installatie. En je maakt dan gebruik van de onboard Videokaart. Deze setup test je dan bijvoorbeeld een dag.
  • Gaat het niet bij de eerste stap al niet goed dan weet je dat er een fout in je CPU (niet heel waarschijnlijk), Moederbord, Geheugen (heb je al vervangen en getest) of Voeding (dat is iets wat zeker wel een veroorzaker kan zijn van vage crashes als dit, een onstabiele voeding) zit.
  • Gaat alles goed? Dan doe je er 1 onderdeel bij. Vervolgens test je opnieuw.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• spides89
Bedankt voor je reactie!

Dit had ik met de vorige installatie inderdaad ook al gedaan. Toen werden er wel wat foutjes gevonden. Maar nu staat er dus een nieuwe installatie op.

Ik laat de scan nu lopen. Laat je de uitslag weten.

• spides89
Saeverix schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:41:
Zie nog niet dat je ook gedraaid hebt met minder hardware... Kan zijn dat een onderdeel van je computer defect is en dat die de crashes veroorzaakt.

Je vervolgstap is nu om je PC zo kaal mogelijk te maken: Moederbord (met CPU uiteraard), 1 reepje geheugen, SSD met Windows installatie. En je maakt dan gebruik van de onboard Videokaart. Deze setup test je dan bijvoorbeeld een dag.
  • Gaat het niet bij de eerste stap al niet goed dan weet je dat er een fout in je CPU (niet heel waarschijnlijk), Moederbord, Geheugen (heb je al vervangen en getest) of Voeding (dat is iets wat zeker wel een veroorzaker kan zijn van vage crashes als dit, een onstabiele voeding) zit.
  • Gaat alles goed? Dan doe je er 1 onderdeel bij. Vervolgens test je opnieuw.
Thnx voor het mee denken!

- Ik heb net prime95 een aantal uurtjes laten lopen. Deze geeft tot op heden geen fouten.
- Geheugen had ik inderdaad al getest
- Videokaart heb ik nog niet getest. Dat zou ik inderdaad even kunnen doen.
- Er hangen 2 ssd's in. Toevallig kwam ik er net achter dat de vorige installatie op de crucial stond
en de nieuwe op de kingston. Dus ook ssd lijkt me uitgesloten.
- Kun je de voeding uberhaubt testen? Ik weet dat er voedingtesters in omloop zijn. Maar kan ik daarmee
kijken of de voeding goed functioneert?

Ik moet zeggen er hangt ook randapparatuur aan de pc.

- xbox 360 controller
- Turtlebeach headset (usb)
- Printer
- Toetsenbord (verlichting
- Muis (verlichting )

Voeding kan toch niet te licht zijn?

• spides89
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:38:
Voer eens een sfc scan uit:

Toets Windows logo + X
Selecteer command prompt uitvoeren als administrator
Type ‘sfc /scannow’ (zonder aanhalingstekens) en enter.
Herstart de computer.
Scan is inmiddels voltooid.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

• Saeverix
Daarom zeg ik, haal al het overbodige eraf en draai met een zo kaal mogelijk systeem. Draait het dan stabiel dat weet je dat die onderdelen goed zijn. Verbind dan 1 voor 1 de extra apparatuur weer en test opnieuw, op een gegeven moment zullen de crashes dan weer terug komen en kun je zeer waarschijnlijk de oorzaak kunnen plaatsen bij een specifiek onderdeel.

Voeding is te testen met een multimeter (moet je wel wat ervaring mee hebben) maar dat zijn dan ook alleen maar de idle voltages. De beste test is om ergens anders een voeding te lenen (van een vriend/kennis).

[ Voor 9% gewijzigd door Saeverix op 02-03-2016 10:51 ]

Verwijderd

Je kunt ook even een linux live cd starten en kijken of het systeem dan ook vastloopt, indien niet dan ligt het probleem bij windows.

• spides89
Enorm bedankt voor de moeite tot zover! Ik ga vanmiddag iig eerst even alle usb apparaten los koppelen. Mocht hij dan weer vastlopen begin ik aan de hardware. Ik houd jullie op de hoogte!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Voeding kan je uitsluiten door bijv een andere voeding te testen. Heb je de vastlopers ook zonder je GPU? Zo ja, dan kan je ook een andere voeding pakken die een stuk lichter is en zonder GPU testen.

Welke thermaltake is het trouwens? deze?
pricewatch: Thermaltake Hamburg 530W

• spides89
Zonder gpu heb ik nog niet getest. Beetje lastig dat de machine niet hier staat dus mocht het na het los koppelen van de usb apparaten nog gebeuren dan haal ik hem even op en ga ik dat proberen.

Ja inderdaad dat is de voeding.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 16:44
Hoeveel passes heb je memtest laten draaien?

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 20:30
Ik had voor een tijd terug hetzelfde met mijn MSI Z170A-Gaming M5, controleer even welke driver er gebruikt word voor de sata controller.

Ik kwam er achter doordat op een gegeven moment mijn computer ontzettend stroperig werd en gewoon vastliep, enige wat nog reageerde was de muis.

nadat ik dus de sata driver (dus niet de door windows 10 aangeboden driver) had bijgewerkt van het moederbord (bij intel opgehaald) was het probleem opgelost en heb ik er geen last meer van gehad.

Edit:
Dit was de driver die windows 10 installeerde
Standaard AHCI 1.0 Serial ATA-controller

Dit was de driver die ik erna geinstalleerd heb
Intel(R) 100 Series/C230 Chipset Family Sata AHCI Controller (versie 14.6.0.1029)

[ Voor 19% gewijzigd door Nirrilith op 02-03-2016 11:19 ]

Battle.net ID: Nirrilith#2845

• spides89
Ik heb het eerste crucial geheugen ruim 24 uur getest. Geen fouten ontdekt. Toen ontdekte ik dat het geheugen officieel niet ondersteund werd door gigabyte. Daarom toen Kingston geïnstalleerd (nieuw). Deze heb ik nog niet getest met memtest.

• spides89
Nirrilith schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 11:08:
Ik had voor een tijd terug hetzelfde met mijn MSI Z170A-Gaming M5, controleer even welke driver er gebruikt word voor de sata controller.

Ik kwam er achter doordat op een gegeven moment mijn computer ontzettend stroperig werd en gewoon vastliep, enige wat nog reageerde was de muis.

nadat ik dus de sata driver (dus niet de door windows 10 aangeboden driver) had bijgewerkt van het moederbord (bij intel opgehaald) was het probleem opgelost en heb ik er geen last meer van gehad.
Ook een goede! De driver van gigabyte heb ik niet gebruikt. Dat ga ik nu even installeren. Thnx!

• Saeverix
spides89 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:59:
Enorm bedankt voor de moeite tot zover! Ik ga vanmiddag iig eerst even alle usb apparaten los koppelen. Mocht hij dan weer vastlopen begin ik aan de hardware. Ik houd jullie op de hoogte!
Begin dan gelijk bij alles (inclusief GPU, SSD en HHD), want half werk heb je niets aan en kost je uiteindelijk alleen maar extra tijd.

• spides89
Dat begrijp ik. Maar de machine staat hier niet. Degene waar de pc van is, is daar niet toe in staat. Ik zit zelf op me werk dus dat word hem niet :).

• spides89
Inmiddels zijn we een behoorlijk tijdje verder maar het probleem is inmiddels opgelost.

Uiteindelijk heb ik zo goed als alle componenten vervangen op het moederbord en cpu na.
Bepaald moment uit frustratie een moederbord van Asus besteld en deze ingebouwd. Daarna
waren alle problemen direct opgelost.

Wat mij opvalt is dat ik 2 exact dezelfde machines gebouwd heb en beidej in een Thermaltake Versa H22.
Beide machines deden vreemd. De ene zoals hier beschreven, de ander viel soms gewoon uit en gaf vervolgens geen beeld meer. Ook niet nadat de stroom er even afgehaald werd.

Ik krijg het idee dat deze behuizing met dit moederbord niet lekker samen gaat.

• nelizmastr
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

spides89 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:20:
Inmiddels zijn we een behoorlijk tijdje verder maar het probleem is inmiddels opgelost.

Uiteindelijk heb ik zo goed als alle componenten vervangen op het moederbord en cpu na.
Bepaald moment uit frustratie een moederbord van Asus besteld en deze ingebouwd. Daarna

Wat mij opvalt is dat ik 2 exact dezelfde machines gebouwd heb en beidej in een Thermaltake Versa H22.
Beide machines deden vreemd. De ene zoals hier beschreven, de ander viel soms gewoon uit en gaf vervolgens geen beeld meer. Ook niet nadat de stroom er even afgehaald werd.

Dat laatste lijkt me sterk. Als het zo'n rotkast is met verhogingen voor de bevestiging ipv afstandsbusjes dan snap ik het wel, die dingen zijn ongeschikt voor sommige borden ivm bepaalde chips die dan in contact komen met het metaal. Eventueel kan het ook een brakke poort of hub zijn die narigheid veroorzaakt, maar dan heb je wel een hele slechte batch te pakken. Sowieso staan thermaltake'a voedingen niet heel erg hoog aangeschreven, op zn best een B-merk.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
spides89 schreef op maandag 09 mei 2016 @ 09:20:

Heb dit zelf ook gehad een tijdje terug. Systeem draait een tijd, 1 a 2 dagen en klapt er dan uit, met een harde reset. Mobo vervangen en het probleem was verdwenen.

Wie du mir, so ich dir.

• spides89
Ja lijkt wel een massa probleem ofzo...

Wat ook vreemd was. Met de tweede machine die dus helemaal uitviel af en toe. Wanneer de cpu koeler niet monteerde starte de machine direct netjes op. Heb voor de zekerheid ook nog een nieuwe koeler geplaatst. Hier lag het probleem ook niet.

• CrispierCrunch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-12-2025
Danku

[ Voor 98% gewijzigd door CrispierCrunch op 09-05-2016 12:24 ]

Pagina: 1