Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 743517

Topicstarter
Dag iedereen,

Graag had ik jullie advies gehad voor de aanschaf van een iMac. Ik heb quasi geen kennis van de technische kant.
Op professioneel vlak gebruik ik thuis een MacBook air 13 inch, waarvan ik trouwens erg blij van ben. Gezien ik in mijn vrije tijd "regelmatig" bezig ben met foto's te trekken en te bewerken had ik mij graag nu een wat krachtigere pc aangeschaft. Ook zou ik deze willen gebruiken voor Photoshop en indesign. Niet dat ik deze programma's dagelijks ga gebruiken, maar ik wil gewoon dat alles vlot loopt.
Wat raden jullie mij aan? Vroeger ging mijn voorkeur uit naar een 27 inch, maar ik denk toch te zullen kiezen voor het kleinere model.
- processor: ik denk dat ik voor mijn gebruik voldoende zal hebben met de i5. Of denken jullie van niet?
- geheugen zou ik willen uitbreiden naar 16GB. Verstandig?
- betreffende de opslag snap ik niets tussen de verschillende soorten: fusion drive of flashopslag. Wat is hier aan t raden? 8)7

Ik kijk alvast uit nr jullie reacties! _/-\o_
Alvast bedankt
.G

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-07 14:13
Hi G.

Ik typ deze reactie vanaf een iMac 2009 27" met 2,66 GHZ quad-core i5, 8GB Ram en SSD. De applicaties die jij noemt draaien hier ook en draaien prima.

De voorkeur voor het scherm moet je zelf bepalen. Ik ben erg blij met m'n 27" maar als je nu al prima werkt met een 21,5" is het extra geld uitgeven het wellicht niet waard. Vergeet niet dat als je voor een 27" gaat je wel een hoop meer pixels krijgt, al kan je die op 21,5" tegenwoordig ook krijgen.

Qua geheugen komen alle modellen met 8GB, lijkt me voorlopig meer dan genoeg en mocht je later willen upgraden kan dit altijd nog. Correct me if I'm wrong en dit alleen bij de 27" versie zo is.

Het verschil in opslag zit in het type. De Fusion Drive is een combinatie van traditionele HDD en een kleine SSD. Hierdoor staan programma's die je vaak gebruikt en het OS X op de snelle SSD en al je data op de wat tragere HDD. Het gevolg is dat je computer en programma's vlot opstarten. Ga je voor Flashopslag dan staat alles op een SSD en is de snelheid nog hoger. :)
Beide zijn denk ik prima, al raad ik tegenwoordig een SSD wel aan. Gewoon om het feit dat het je PC lekker vlot houd. Echter, je betaald voor 256GB wel 240 euro extra.
Wil je besparen ga dan voor een Fusion Drive, een 5400-rpm HDD is een beetje ouderwets.

Samenvatting, wat raad ik aan:

21,5-inch iMac
  • 2,8-GHz quad-core Intel Core i5-processor, Turbo Boost tot 3,3 GHz
  • 8-GB 1867-MHz LPDDR3
  • Fusion Drive van 1 TB
  • Intel Iris Pro Graphics 6200
  • Magic Mouse 2
  • Magic Keyboard (Nederlands) en gebruikershandleiding (Nederlands)
  • Accessoirekit
Voor 200 euro extra heb je Retina-Display en een snellere processor.

27-inch iMac met Retina 5K-display
  • 3,2-GHz quad-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,6 GHz
  • 8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM - 2x 4 GB
  • Fusion Drive van 1 TB
  • AMD Radeon R9 M380 met 2 GB videogeheugen
  • Magic Mouse 2
  • Magic Keyboard (Nederlands) en gebruikershandleiding (Nederlands)
  • Accessoirekit
Opmerkingen zijn welkom. :)
Succes met je keuze en veel plezier met je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:25
Ik raad zeker een ssd aan!

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
De 21,5" kan ahteraf niet voorzien worden van extra RAM. Hier moet je dus direct voor de 16gb optie gaan, maar dan is het vaak goedkoper om een paar versies duurder te gaan zitten zodat je er direct een dedicated GPU bij hebt ofzo.

Ik zou hoe dan ook voor de native ssd optie gaan en niet de fusion drive. Het klinkt leuk, maar er zit bij de 1 tb variant maar 32GB flash in ipv van de vroeger 128GB. Ook is de performance met de 256gb ssd niet vergelijkbaar. Koop er een knappe externe hdd bij en je bent klaar. Overigens is de upgrade van 1tb fusion drive of 256gb ssd net zo duur dacht ik.