Ik ben voornemens om een dual boot Windows 7 Pro 64-bit en Windows 10 64-bit op mijn Dell Inspirion 17R met Samsung 840 SSD te installeren. Ik zou daarnaast UEFI weer willen inschakelen. Ik ben aan het onderzoeken tegen welke problemen ik zou kunnen lopen.
Toen ik de laptop kocht zat er OEM Windows 8 op de HDD geïnstalleerd. Al gauw werd dit Win 8.1.
Ik heb toen een SSD en Retail DVD versie van Windows 7 Pro 64-bit aangeschaft. De UEFI uitgeschakeld, SDD gemonteerd en Windows 7 geïnstalleerd (middels DVD en hiervoor UEFI moeten uitschakelen?).
Toen ging helaas de laptop defect, oude HDD schijf erin en retour gestuurd, netjes door DELL hersteld (moederboord en geheugen vervangen). Ik heb daarbij een nieuw serienummer voor de OEM WIN 8 meegekregen. Terug thuis direct weer de SSD erin gepropt (UEFI weer uitgeschakeld) en alles lijkt tot nu toe netjes te werken.
Hoe zal ik de dualboot met Retail Windows 7 Pro 64-bit en Windows 10 gaan aanpakken.
Ik zat aan de volgende volgorde te denken:
1. OEM HDD schijf terug monteren (en UEFI weer inschakelen..)
2. SSD extern middels de bijgeleverde datakabel formatteren
2. Een clone van de interne HDD naar de externe SSD overbrengen
3. SSD schijf weer inbouwen en opstarten in UEFI
4. Windows 8.1 vervolgens updaten naar Windows 10
5. Key achterhalen en opslaan
6. Een schone Windows 10 installatie op een opstart-USB maken
7. Windows 10 vervolgens schoon en opnieuw installeren en activeren met de achterhaalde key
8. Een extra partitie op de SSD aanmaken voor Windows 7
9. Windows 7 clone van DVD op USB stick kopieren en wellicht UEFI proof maken
10. Windows 7 installeren (op de extra partitie) en activeren met de meegeleverde retail key
Klopt deze volgorde een beetje? Of zijn er stappen die niet nodig zijn en wellicht kan overslaan (stap 9?)
Zal Microsoft al mijn legaal verkregen sleutels accepteren?
Of dien ik wellicht eerst Windows 7 te installeren en daarna Windows 10?
Waar kan ik tegen aan gaan lopen en lukt bovenstaande allemaal in de UEFI modus?
Misschien kan iemand mij hierin wat adviezen geven.
Alvast bedankt.
Migael
Toen ik de laptop kocht zat er OEM Windows 8 op de HDD geïnstalleerd. Al gauw werd dit Win 8.1.
Ik heb toen een SSD en Retail DVD versie van Windows 7 Pro 64-bit aangeschaft. De UEFI uitgeschakeld, SDD gemonteerd en Windows 7 geïnstalleerd (middels DVD en hiervoor UEFI moeten uitschakelen?).
Toen ging helaas de laptop defect, oude HDD schijf erin en retour gestuurd, netjes door DELL hersteld (moederboord en geheugen vervangen). Ik heb daarbij een nieuw serienummer voor de OEM WIN 8 meegekregen. Terug thuis direct weer de SSD erin gepropt (UEFI weer uitgeschakeld) en alles lijkt tot nu toe netjes te werken.
Hoe zal ik de dualboot met Retail Windows 7 Pro 64-bit en Windows 10 gaan aanpakken.
Ik zat aan de volgende volgorde te denken:
1. OEM HDD schijf terug monteren (en UEFI weer inschakelen..)
2. SSD extern middels de bijgeleverde datakabel formatteren
2. Een clone van de interne HDD naar de externe SSD overbrengen
3. SSD schijf weer inbouwen en opstarten in UEFI
4. Windows 8.1 vervolgens updaten naar Windows 10
5. Key achterhalen en opslaan
6. Een schone Windows 10 installatie op een opstart-USB maken
7. Windows 10 vervolgens schoon en opnieuw installeren en activeren met de achterhaalde key
8. Een extra partitie op de SSD aanmaken voor Windows 7
9. Windows 7 clone van DVD op USB stick kopieren en wellicht UEFI proof maken
10. Windows 7 installeren (op de extra partitie) en activeren met de meegeleverde retail key
Klopt deze volgorde een beetje? Of zijn er stappen die niet nodig zijn en wellicht kan overslaan (stap 9?)
Zal Microsoft al mijn legaal verkregen sleutels accepteren?
Of dien ik wellicht eerst Windows 7 te installeren en daarna Windows 10?
Waar kan ik tegen aan gaan lopen en lukt bovenstaande allemaal in de UEFI modus?
Misschien kan iemand mij hierin wat adviezen geven.
Alvast bedankt.
Migael