E-book lezen op smartphone of e-reader, zelfde kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.137 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik heb helaas de afgelopen weken de non-Oracle ICT markt niet zo bijgehouden en probeer nu wat terug in te halen. Onlangs ein-de-lijk een smartphone gekocht, een Sony Xperia. De artikel-app Pocket is heel erg snel mijn favoriete app geworden en ik spendeer veel tijd met het lezen van artikels op de smartphone.

Ook e-books, zij het wat minder maar dat komt wel.

Leest prettig op de smartphone. Maar ik vraag me af, wat is het verschil in "leeskwaliteit" voor de ogen tussen lezen op een smartphone en een "echte" e-reader zoals een Kindle of zoiets. Vroeger waren die laatsten absoluut superieur, maar wat is de toestand nu? Zijn die verschillen weggewerkt en lezen ze even prettig voor de ogen of is een "echte" e-reader toch nog beter als je veel leest?

Dank voor de info!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:54
E-readers zijn nog steeds veel fijner.
Wanneer je een veellezer bent zou ik mezelf dat gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:28

sjaool

Every life should have 9 cats

Een e-reader is veel rustiger aan de ogen en heeft geen last van reflecties zoals een normaal beeldscherm. Bovendien word je veel minder snel moe en krijg je ook veel minder snel last van je ogen. Ook kun je een e-reader in de volle zon gebruiken zonder dat het beeld slecht leesbaar wordt. Dit is met een normaal display nog steeds niet mogelijk. Een normaal display is hoe dan ook niet te vergelijken met een LCD of OLED display aangezien het twee totaal verschillende technieken zijn.

Wil je dus voor langere tijd lezen dan raad ik je aan om een "echte" e-reader zoals bijvoorbeeld een Kindle of een Kobo aan te schaffen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je het beste zelf uit moet proberen. Kan je niet een e-reader van iemand lenen?
Uurtje daarmee lezen en uurtje op je telefoon lezen?

Persoonlijk vind ik een e-reader nog steeds veel minder vermoeiend voor de ogen, na een tijdje op mijn telefoon begin ik dat te merken, een e-reader kan ik makkelijk door blijven lezen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
loop een naar een winkel en pak een e-reader..

wat mij betreft is het verschil enorm... ten eerste omdat je bij een e-reader geen last hebt van zonlicht.. je hebt in principe geen background verlichting waardoor het een stuk rustiger is aan je ogen en prettiger leest.
uiteraard hebben de meeste e-reader wel een optionele background verlichting, maar dat is dan meer bedoelt om bv in bed nog wat te lezen. Maar wellicht is het nog steed prettiger om gewoon een lampje aan te doen.

ik lees ook genoeg op mijn telefoon en tablet, maar voor een boek is de e-reader echt superieur wat mij betreft. Ik ken daarentegen ook genoeg mensen die hele boeken kasten leeg lezen op een ipad..

/edit meeste was al boven mij gezegd, maar wat ook nog wel van toegevoegde waarde is, je kan weet ik hoeveel boeken lezen op 1 accu lading.. je verbruikt alleen energie als je van pagina wisselt. voor het tonen van de content is geen energie nodig, al zit je een uur naar 1 bladzijde te kijken.... als je dat bij je telefoon doet is ie gelijk half leeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 01-03-2016 21:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 10:19
Ook ik kan beamen dat je voor het lezen van e-books echt heel veel plezier gaat hebben van een e-reader, veel rustiger aan je ogen. Ook het feit dat je een maand kan doen met een batterij is fantastisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-04 18:38
Ik lees ook veel met een e-reader. Ideaal, omdat het scherm niet zelf licht uitstraalt. Dat kijkt veel rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Dank voor de reacties! Het wordt dus een e-reader.

Vandaag wat research doen. Als een geavanceerder model met dan nog artikels uit Pocket zou kunnen laten lezen, zou hélemaal geweldig zijn!

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718373

Zelf ben ik van een e-reader terug naar smartphone gegaan, omdat ik die altijd bij heb. Ik gebruik daar voor Moon+Reader Pro. Die heeft een bluelight filter, waardoor je ogen minder snel vermoeien. Ook gebruik ik geen witte achtergrond maar een geel perkamentachtige kleur. Daardoor is het contrast tussen de letters en de achtergrond kleiner. Ook kan je instellen om te waarschuwen als je te lang na een leest.
Als je een e-reader wilt, kijk dan eens naar de Icarus Illumina. Die werkt op Android 4.2, zodat het mogelijk moet zijn om Pocket te gebruiken.
https://www.icarusreader.com/Icarus-Illumina

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 718373 op 02-03-2016 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik lees ook wel eens e-books op mijn telefoon (sony Z3 compact, dus klein schermpje). Gaat eigenlijk prima en geen last van vermoeide ogen of dat het onprettig leest. Ik heb nog geen e-reader, omdat dat wéér een extra apparaat is dat je mee moet slepen. Telefoon heb ik altijd bij me, dus mocht de situatie zich voordoen dan kan ik gewoon op mn telefoon iets lezen.

Gebruik overigens Google Books. De app heeft ook een filter voor blauw licht (automatisch tijdens de avonduren).

Als ik erg veel zou lezen, bijv. als ik elke dag in de trein zou zitten, dan zou ik mss. wel een e-reader kopen. Voor vakantie zou ik het ook overwegen, want met het vliegtuig is je ruimte beperkt en een stuk of 3 boeken zijn dan best wel een extra ballast in je koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:56
@palomar: plus dat een een ereader met eInk-scherm veeeeel langer op 1 batterijlading kan dan een smartphone, wat op vakanties/op reis weer een voordeel kan zijn.

ik heb beide en wissel het af, ereader is wel fijner maar m'n telefoon heb ik altijd bij me dus die gebruik ik ook steeds meer. Hier ook Moon+reader (geen pro) met Twilight voor blauw-filter

/oftopic: @rudimaes: je bedoelt dat je die smartphone altijd bij JE hebt (je vergat een woord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tsja, kwestie van zelf even een blik werpen op de schermen. Dit topic gaat dus dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.