Upgraden videokaart, advies, nodig?, weggegooid geld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcinkoRC
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-05-2024
Mijn vraag
Eind 2011 heb ik mijn huidige computer samengesteld en deze heeft altijd goed gewerkt. Nu ben ik geen serieuze gamer meer maar speel voornamelijk casual. De laatste tijd is dit grotendeels Fallout 3 & New Vegas en zo nu en dan Crysis 2/3, FarCry3 en HalfLife2 met alles er rondom heen.
Nu wil ik over een tijdje beginnen met Fallout 4 (wacht op de GOTY editie) en met dat in mijn achterhoofd ben ik eens kritisch naar mij pc gaan kijken.
Met de videokaart die ik nu heb verwacht ik niet uit FO4 te kunnen halen wat ik wil en ik zou daarom graag advies willen hebben wat in mijn systeem de beste vervanger zou kunnen zijn en of er mogelijk nog meer bottlenecks zijn dan alleen de videokaart.

Ik verwacht niet FO4 of eventuele andere spellen of ultra high quality te gaan spelen.
Ik speel sowieso maar een paar uurtjes per week. Ik wil gewoon de komende jaren als het kan eigenlijk vooruit waarbij ik mijn spellen soepel op medium tot her en der high kan draaien.

Naast de vermelde games wordt er geregeld SolidWorks en Photoshop op de pc gebruikt.

Wat is je budget?
Budget wat ik in gedachten had €200-€250
Gebruikt is geen bezwaar zolang er maar garantie op zit.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur, pc is toendertijd grotendeels gebaseerd op een BBG

Huidig systeem
- AMD Phenom II X4 965 Black Edition
- Cooler MAster Hyper 212 Plus
- ASRock 870 Extreme3 R2.0
- MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC 1GB
- 8gb Kingstom Valueram DDR3-1333
- Western Digital Caviar Green 1,5Tb
- Corsair Builder CX500 V2
- W7 64bit
- Dit alles in een Antec One Hundred

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf al op het forum rond gekeken en al wat verder gezocht.
Mijn gedacht nu is om momenteel de CPU over te gaan klocken (3,8/3,9) en de videokaart te vervangen.
De vervangende kaarten die ik in gedachten had zijn:
- MSI R9 380 Gaming 4GB
- Sapphire NITRO R9 380X 4G D5

Maar misschien zit ik helemaal fout en is het zonde van het geld en kan ik beter naar een nieuw systeem kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07 15:39
Ik speel Fallout 4 ook met 560GTX op medium/high FXAA HD en dat is geen probleem, dus je hebt nog wel tijd om te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Beide zijn een goede keus. En zonde is het nooit.
Als je over een half jaar of zo toch de rest vervangt neem je de gpu gewoon mee.
Je huidige cpu is inderdaad end of live en zal wel een bottleneck worden. Maar je kan het gewoon even aankijken met een 380 en later alsnog beslissen om de rest te vervangen.
En persoonlijk zou ik gaan voor de 380x omdat hij toch aanmerkelijk sneller is dan de 380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Overklokken raad ik niet aan op dat moederbord en zeker niet omdat je een towerkoeler hebt. Je mist airflow richting de, te weinig, VRM's.
Een R9 380 als de pricewatch: Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate is wel het maximale wat je met een Phenom kan combineren zonder dat de cpu al teveel bottlekneck is. Je kunt ook gebruikt kijken naar een HD 7970/R9 280(X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcinkoRC
MEN-O schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:00:
Ik speel Fallout 4 ook met 560GTX op medium/high FXAA HD en dat is geen probleem, dus je hebt nog wel tijd om te wachten.
Toch wordt bij de minimale eisen al melding gemaakt van een GTX 550 Ti 2GB.
Met dit in mijn achterhoofd verwachte ik al problemen met mijn huidige kaart

Overklokken zou ook iets nieuws worden voor mij. Op het iets wat tunen van de huidige graka na (om FarCry3 aan de gang te krijgen) heb ik hier ook totaal geen ervaring mee en leek me een optie om het met de huidige CPU nog een jaartje of meer uit te zingen.

Maar als ik het goed begrijp kan ik deze beter compleet vervangen met het moederbord in een later stadium.

[ Voor 32% gewijzigd door MarcinkoRC op 01-03-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
beetje overklokken met de cpu kan prima.
zorg dat de cpu fan over de vrms blaast of monteer zo nodig nog een extra ventilator op de cpu koeler.
de fanclips zitten erbij tenslotte.

gebruik phenomsrtweaker om de cpu te overklokken en pas zo nodig nog wat andere waarden in de bios aan. zodoende kan je ook je idle gebruik nog flink naar beneden halen, want idle kan het voltage meestal dik onder de 0.9v ipv 1.1v

videokaart, mits je de andere verkoopt is er nog iets meer ruimte.
dan komt een 380x ook wel in bereik. of 2e hands 290x/390 of gtx970

cpu bottleneck ga je krijgen, maar het is het geld niet waard om richting intel te gaan.
dx12 gaat als het goed is weer wat ruimte geven.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcinkoRC
Is een upgrade van 8 naar 16 gb intern geheugen ook een aanrader?
Vanuit mijn werk weet ik dat dat zeker voor SolidWorks al een minimum is, echter voor games weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
nee upgraden naar 16gb is nutteloos voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcinkoRC
Duidelijk antwoord.
Pagina: 1