Goedkope opzet mediaspeler voor in de slaapkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wat?
Ik wil op de slaapkamer films/series kijken, de huidige WD mediaspeler die er nu staat kan de laatste generatie bestanden/codecs niet omzetten terwijl mijn nieuwere WD in de huiskamer dit bijv wel kan. Ook loopt het ding de laatste tijden vaker vast of zelfs bijna niet meer aan de praat te krijgen en wil er nog wel eens slecht geluid uit komen (waarschijnlijk audio codec die het niet goed kan afspelen).

Leuk zou zijn als ik via het netwerk de data kan afspelen zoals de andere WD in de huiskamer, maar is geen vereiste. Omdat het wi-fi bereik beroerd is in de slaapkamer schaf ik sowieso nog een extender aan. Ik lees veel over halveringen van MBPS, maar de tv op de slaapkamer heeft enkel een HD resolutie, dus een veeleisende verbinding zal het niet (vaak) worden.

Ik dacht eerst aan CC2, maar die kan niet alles (zoals video_ts) via de Plex app (zover ik althans lees, ik ben er niet bekend mee) afspelen. En ik ben op zoek naar een mogelijkheid om zoveel mogelijk af te spelen. Audio output mogelijkheden interesseert totaal niet, we hebben enkel geluid van de tvspeakers.

Mijn apparatuur:
pricewatch: LG 32LH2000 (deze hangt aan de muur, geen kast om extra hardware te verstoppen)
pricewatch: TP-Link Wireless-N300 (TL-WA854RE) (deze ben ik van plan te kopen voor een algeheel beter bereik, niet per se voor de mediaplayer)

Het gaat mij dus puur om lokaal films afspelen, dus een combinatie met een harde schijf/usb ipv netwerk is ook goed.

RPi 2 ben ik niet bekend mee, maar wordt vaak aanbevolen. Dat wordt mij wat te technisch denk ik.

Kosten?
Eigenlijk ben ik op zoek naar een zo goedkoop mogelijke oplossing met huidige hardware, maar als het daarmee niet kan, dan is het budget 50 euro.

Wat heb je zelf gedaan/gevonden?

Ik heb zelf thuis diverse apparaten om te gebruiken, maar keer op keer liggen de verkeerde aansluitingen of zwakke hardware dwars:
  • Toshiba Satellite A300d:
    Dit leek technisch gezien voor mij de ideale goedkope optie. Echter het probleem is wel dat het apparaat snel heet wordt en dus constant de laptop koeler nodig heeft. Daarbij is de videokaart niet sterk en zal het afspelen van 1080p materiaal te zwaar worden aangezien 720p ook wel eens wil stotteren. Er zit een VGA aansluiting op de tv. Visueel kunnen we hem nergens kwijt door het grote formaat.
  • Huawei G615/LG G3:
    Ik dacht aan verbinden via een van de telefoons, deze kunnen de video's met gemak afspelen. Maar het toestel laten verbinden via OTG/USB(MHL) wordt niet ondersteund, dus geen optie.
  • Prestigio multipad/Ipad 1/Asus Memopad 7 HD:
    Tablets die goed zijn voor internet, maar afspelen video's hoef ik niet uit te leggen, allemaal te zwak ;) De Asus Memopad 7 die de video's wel goed kan afspelen is kapot
Gevonden mediaplayers

pricewatch: Medion ZoomBox P89230 Draadloze HDMI Ontvanger - Goedkoop, maar als ik meerdere reviews lees, duurkoop en onstabiel

Rest van de mediaspelers is boven het budget of ik kom uit op hdmi sticks.

Tweedehands mediaplayers klinken aantrekkelijk, maar aangezien mijn beide spelers toch regelmatig vastlopen wil ik nu gewoon garantie zodat ik meteen het ding kan omruilen als het weer tig keer vastloopt. En daarbij wil ik toch het liefst de laatste formaten + gebruikte codecs goed kunnen afspelen. Hoe dan ook, ik wil absoluut geen WD mediaplayers meer.

Zijn er nog meer alternatieven waar ik nog niet aan heb gedacht? Er zijn tegenwoordig zoveel wegen die naar Rome leiden dat ik de helft nog wel eens wil vergeten.

Ik wist niet of ik CAA moest hebben of dit subforum.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Beste antwoord (via ByteMe_ op 02-03-2016 11:15)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:32:
Wat?
Een schopje naar CEA omdat het aankoopadvies betreft.

Een Pi werkt best wel eenvoudig. Openelec er op en gaan. Blijf je ook nog binnen budget.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RonaldDesigns schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:32:
Wat?
Een schopje naar CEA omdat het aankoopadvies betreft.

Een Pi werkt best wel eenvoudig. Openelec er op en gaan. Blijf je ook nog binnen budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord. Ik zal de Ri2 + OE Of andere Opensource mogelijkheden onderzoeken in het betreffende topic.

Ik had overigens nogmaals de laptop geprobeerd, speelt nu soepeler, maar de fan draait zo hard dat dit erg storend is (cpu wordt al snel 80 graden met ook nog de extra koeler). En het geluid komt natuurlijk van de laptop, niet van de tv waardoor er weer een audio oplossing zou moeten komen, dus die blijft uitgesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door ByteMe_ op 02-03-2016 11:16 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
Raspberry Pi 2 (of 3, die is net nieuw, weer een stukje sneller en ondersteunt WiFi out of the box - Voor de Pi2 heb je nog een WiFi dongle nodig of je moet een ethernetkabel hebben liggen) all the way. Dat ding heeft voldoende capaciteit om het meeste spul zonder problemen te kunnen draaien (note: ik laat decoden van geluid lekker over aan mijn receiver, de Pi kan wel terug schalen naar gewoon stereo, even afhankelijk van wat je verder aan apparatuur beschikbaar hebt).

Installeren van de software is een fluitje van een cent (Je hebt een kaartlezer nodig om het image van OpenElec op de kaart te zetten) en vanaf dat moment kun je de Pi bedienen met Yatse (app voor je smartphone) of, mits de rest van je apparatuur CEC ondersteunt gewoon de afstandsbediening van je TV. Mooiste van alles: het apparaat maakt nul geluid, want het is volledig passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet niet waar je brondata staat, maar als dat op een WIndows PC (win 7 of hoger) is heb je eigenlijk alleen een Chromecast nodig.

Windows mediaplayer kan namelijk ook DLNA streamen. Kwestie van dat aanzetten (ben ff de naam van de optie in WMP kwijt), mappen toevoegen aan je windows Music en Movies libraries en gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)