• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:24
Kort vraagje.

Heb met recente aankoop nu 16GB DDR3 1600, 2x4 plus 1x8 (Crucial Ballistix Sport). Mobo heeft vier sloten, waarvan 2 dual channel. Welke dimms moet ik in welke sloten doen voor de beste prestaties?

Mobo is Gigabyte Z87X-UD3H

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:05
2x4 kan je in de grijze doen en 1x8 in de zwarte (dichts bij de cpu dat slot)
Prestatie verschil ga je zelf niet merken kwa snelheid.

• MuFFIN 007
Maar de zwarte zijn de dualchannel sloten toch, dus is het niet slimmer daar juist 2x4 of 1x4+1x8 in te doen?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
The four DDR3 memory sockets are divided into two channels and each channel has two memory sockets as
following:
Channel A: DDR3_2, DDR3_4
Channel B: DDR3_1, DDR3_3

http://www.intel.com/cont...s-and-kits/000005657.html

Dus 4 GB in 1, daarnaast 8 GB in 3 en daarnaast weer 4 GB in 2: Voila, 8 GB per kanaal, dus Dual Channel.

Succes!

• MuFFIN 007
Dus is niet zo dat kleur bepaalt of sloten dual channel capable zijn? Dacht dat in de manual gelezen te hebben

• White Feather
Fijn zo'n duidelijke handleiding, en zonder kleurtjes. :-(

Ok, ik probeer het nog een keer. De vorige klopte namelijk niet.

Channel A: DDR3_2, DDR3_4
Channel B: DDR3_1, DDR3_3

De sloten lopen van buitenkant naar cpu als 1, 3, 2, 4
Als je dual channel wilt, dan gebruik je 1 en 2.
En voor de volgende 3 en 4.

Nu moet je dus 1 vullen met 4 GB (kanaal B ), dan in hetzelfde kanaal weer 4 (dus in 3) en dan in 2 8 GB.
Het wordt dus 4,4,8.

Dan klopt het op kleur (ligt er aan hoe je het bekijkt. Je hebt dan 1x8 GB in het zwarte kanaal (A) en 2x4 in het grijze kanaal (B ).

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 02-03-2016 00:03 . Reden: Verduidelijking dat dit anders is dan eerdere post. ]

• MuFFIN 007
Ik begrijp volkomen wat je bedoelt. Alleen ik wilde ter controle weten of het dan klopt dat de blauwe en grijze banks verder volledig identiek zijn? Want ik heb ooit eens begrepen dat als je slechts 2 DIMMS gebruikt je ze altijd in de zwarte moet doen omdat alleen die dual channel ondersteunt. Of is dat dus kolder en kan je sowieso alleen dual channel gebruiken met minimaal 3 dimms - omdat je geheugen in alletwee de channels moet zitten?

• White Feather
Als je 2 Dimm's hebt stop je ze allebei in de zwarte sloten of allebei in de grijze sloten. De kleurtjes zijn dusdanig gemaakt dat je dan altijd zowel kanaal A en B gebruikt. Want je hebt dan Dimmslot 1 en 2 of 3 en 4.

Bij 3 Dimm's wordt het lastiger omdat je dan sowieso of 2 grijze en 1 zwarte hebt, of 1 grijze en 2 zwarte. Dan moet je dus zorgen dat er in de combinatie 1+3 (geheugenkanaal B ) evenveel geheugen zit als in 2+4 (geheugenkanaal A ). Dan heb je in beide kanalen evenveel geheugen en loopt het op dual channel.
Pagina: 1