DDR3 CL10/1866Mhz of DDR4 CL15/2666Mhz?

Pagina: 1
Acties:

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is niet makkelijk kiezen, maar het DDR3 geheugen bestaat uit 4 sticks. Heeft dat voordelen en / of nadelen? Daarnaast is deze ook in het wit verkrijgbaar en de DDR4 gek genoeg niet.
Maakt het nog iets uit qua snelheid en mogelijkheden? Het gaat om de volgende:

DDR3:
pricewatch: Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/8
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8

DDR4:
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16

Wat ik er van begrijp is dat het niks uitmaakt, al draait DDR4 standaard op 1,2 V.

...

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
De rest van je systeem is handig om te weten.
Dan kunnen we zien of je mobo wel ddr4 ondersteund.
Je kan op google het meeste we vinden:
Single vs dual vs quad channel.
Het is ook sneller in die orde.
Maar je hebt vaak dan wat minder ram :)

Verwijderd

Luxicon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:30:
Wat ik er van begrijp is dat het niks uitmaakt, al draait DDR4 standaard op 1,2 V.
Dat ligt maar net aan het moederbord, als het moederbord DDR3 sloten heeft kun je daar geen DDR4 op prikken. Dus, welk moederbord?

• Luxicon
Nou ik snap de ondersteuning wel, daar gaat het niet om, maar ik wil een Skylake systeem gaan samenstellen en daar kan denk ik ook wel DDR3 geheugen in namelijk. Welk moederbord ik wil ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik denk aan deze:

pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING

...

• Methmaniac
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Ik neem aan dat je weet dat Skylake DDR3L ondersteund?
Verder:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/299012-30-latency-speed
"To put it on simple maths:

The frequency is expressed in Hertz, which means "cycles per second". So, the DDR3 2000 will perform 2000 cycles a second while the DDR3 1600 will do, well, 1600.

The CAS latency is given in cycles. So, a CAS9 RAM will take 9 cycles to respond and the CAS6, 6 cycles.

Now putting it together: the DDR3 2000 CAS9 will take 9/2000 seconds, which is equal to 0,0045 seconds, to respond while the DDR3 1600 CAS 6 will take 6/1600, which is equal to 0,0038 seconds, to respond. Thus, the 1600 one is faster.

Less RAM sticks generally means less load to the memory controller. So, 2x4GB is better than 4x2GB."

Dus in jou geval:
DDR3: 10/1866 = 0,0053 sec
DDR4 15/2666 = 0,0056 sec

4x4 heeft voordelen, 2x8 ook.
http://www.pcworld.com/ar...ut-their-performance.html

Afgaande op de kleine verschillen zou ik toch gaan voor het modernere DDR4.
Dit ook met toekomstige uitbreidingen.

‘You could have helped.’
'I’m helping by not helping.’
‘You’re the one with experience of these creatures.’
‘Children, Lobsang. They’re called children.’

Verwijderd

Luxicon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:34:
Nou ik snap de ondersteuning wel, daar gaat het niet om, maar ik wil een Skylake systeem gaan samenstellen en daar kan denk ik ook wel DDR3 geheugen in namelijk. Welk moederbord ik wil ben ik nog niet helemaal over uit, maar ik denk aan deze:

pricewatch: MSI Z170A KRAIT GAMING
En, wat staat er in de specificaties van dat moederbord?
Eerlijk gezegd snap ik jouw vraag niet helemaal, gaat het om het snelheidsverschil tussen DDR3 en DDR4 en baseer je daar de keuze voor het moederbord op?
En wat bedoel je met?
Luxicon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:30:
Het is niet makkelijk kiezen, maar het DDR3 geheugen bestaat uit 4 sticks. Heeft dat voordelen en / of nadelen?
Geheugen kan bestaan uit net zoveel modules als het moederbord aankan.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hoe meer geheugen modules je hebt, hoe slechter je kan overclocken. Een geheugenmodule bestaat immers uit meerdere chips en niet elke chip is even sterk als de ander. Gevalletje van de welbekende fietsketting en de zwakste schakel die de sterkte van de gehele ketting bepaald. Ik zou daarom, mits je de keuze hebt, altijd voor bijv. 2 x 8 GB gaan ipv 4 x 4 GB. Tevens heb je dan ook nog de ruimte om later, wanneer nodig, 16 GB extra bij te prikken.

Verder kan je vrij gemakkelijk benchmarks vinden over DDR3 en DDR4 snelheden en de impact daarvan op de software die je gaat gebruiken. Mocht het een game PC worden dan maakt het vaak al helemaal geen drol uit, al zijn er een select aantal games dat wel van sneller geheugen profiteert (bijv. fallout 4)

Het nadeel van DDR3? Het is end of life, DDR4 is de nieuwe standaard. Ik zou bij een (geheel) nieuw systeem daarom nooit en te nimmer meer DDR3 adviseren omdat je dit bij een volgende upgrade niet mee kan nemen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Luxicon
Methmaniac schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:50:
Ik neem aan dat je weet dat Skylake DDR3L ondersteund?
Verder:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/299012-30-latency-speed
"To put it on simple maths:

The frequency is expressed in Hertz, which means "cycles per second". So, the DDR3 2000 will perform 2000 cycles a second while the DDR3 1600 will do, well, 1600.

The CAS latency is given in cycles. So, a CAS9 RAM will take 9 cycles to respond and the CAS6, 6 cycles.

Now putting it together: the DDR3 2000 CAS9 will take 9/2000 seconds, which is equal to 0,0045 seconds, to respond while the DDR3 1600 CAS 6 will take 6/1600, which is equal to 0,0038 seconds, to respond. Thus, the 1600 one is faster.

Less RAM sticks generally means less load to the memory controller. So, 2x4GB is better than 4x2GB."

Dus in jou geval:
DDR3: 10/1866 = 0,0053 sec
DDR4 15/2666 = 0,0056 sec

4x4 heeft voordelen, 2x8 ook.
http://www.pcworld.com/ar...ut-their-performance.html

Afgaande op de kleine verschillen zou ik toch gaan voor het modernere DDR4.
Dit ook met toekomstige uitbreidingen.
Bedankt voor de toelichting en de berekening. Zo kun je dus de effectieve snelheid controleren lijkt mij.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:56:
[...]

En, wat staat er in de specificaties van dat moederbord?
Eerlijk gezegd snap ik jouw vraag niet helemaal, gaat het om het snelheidsverschil tussen DDR3 en DDR4 en baseer je daar de keuze voor het moederbord op?
En wat bedoel je met?

[...]

Geheugen kan bestaan uit net zoveel modules als het moederbord aankan.
Dankje, ik dacht dat als DDR4 is ondersteund, dat DDR3 dat ook automatisch is. Dat is misschien niet zo, omdat DDR4 standaard op 1,2V draait. DDR3L zie ik niet zitten denk ik, want dan zijn de modules niet aanwezig die ik wil.

Het gaat er mij om dat die HyperX modules met DDR3 in het wit verkrijgbaar zijn, en niet met DDR4. De keuze van het moederbord is, omdat ik die nu ook heb, maar dan de Z97 variant. Het ondersteund de i7 6700K prima neem ik aan. Het liefst wil ik zwart / witte looks. Of dit moederbord de uiteindelijke keuze wordt, weet ik niet zeker. Het is wel de bedoeling dat het moederbord goed presteert voor overclocken en de videokaart maximaal kan gebruiken, ook bijvoorbeeld een 980Ti. Soms lees ik dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn bij moederborden.

Wat ik bedoelde met die vraag, is dat het DDR3 setje bestaat uit 4 x 4 GB geheugen en DDR4 uit 2 x 8GB.
stin00 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:08:
Hoe meer geheugen modules je hebt, hoe slechter je kan overclocken. Een geheugenmodule bestaat immers uit meerdere chips en niet elke chip is even sterk als de ander. Gevalletje van de welbekende fietsketting en de zwakste schakel die de sterkte van de gehele ketting bepaald. Ik zou daarom, mits je de keuze hebt, altijd voor bijv. 2 x 8 GB gaan ipv 4 x 4 GB. Tevens heb je dan ook nog de ruimte om later, wanneer nodig, 16 GB extra bij te prikken.

Verder kan je vrij gemakkelijk benchmarks vinden over DDR3 en DDR4 snelheden en de impact daarvan op de software die je gaat gebruiken. Mocht het een game PC worden dan maakt het vaak al helemaal geen drol uit, al zijn er een select aantal games dat wel van sneller geheugen profiteert (bijv. fallout 4)

Het nadeel van DDR3? Het is end of life, DDR4 is de nieuwe standaard. Ik zou bij een (geheel) nieuw systeem daarom nooit en te nimmer meer DDR3 adviseren omdat je dit bij een volgende upgrade niet mee kan nemen.
Oke, super bedankt. Dat qua overclocken kan ik nu wel inzien inderdaad, daar stond ik niet direct bij stil. Ik zie het al gelijken, maar qua chip verschilt dus wel het één en ander, net als bij processoren / videokaarten. Het lijkt mij al met al dan beter om DDR4 te nemen, helaas zijn daar geen mooi witte modules te vinden tot dusver. Zwart kan ook prima hoor, maar toch. :)

...

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
DDR3 past niet in een ddr 4 slot

DDR3 240p
DDR4 288p

• Methmaniac

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Luxicon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:21:

Het gaat er mij om dat die HyperX modules met DDR3 in het wit verkrijgbaar zijn, en niet met DDR4.
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2A2666C15€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,50

Je betaalt wat, maar dan heb je ze in zwart/wit

Zilver/zwart, zit zelf weer niet goed te kijken... 8)7

Deze overigens wel gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSC€ 86,74€ 86,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,74

[ Voor 29% gewijzigd door Methmaniac op 01-03-2016 14:38 ]

‘You could have helped.’

• Luxicon
Methmaniac schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:35:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2A2666C15€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 90,50

Je betaalt wat, maar dan heb je ze in zwart/wit

Zilver/zwart, zit zelf weer niet goed te kijken... 8)7
Dat is niet verkeerd, ik ga erover nadenken. Het staat misschien mooi bij zwart / wit.. Zoals je hoort wil deze persoon ook witte modules, en die bovenkant misschien wit verven. :P
Deze overigens wel gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSC€ 86,74€ 86,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,74
Dat ziet er niet verkeerd uit, alleen jammer dat de behuizing zo open is:

Na aanleiding van de video, kwam Youtube met de volgende suggestie, die vind ik er eigenlijk het best uitzien, maar zoiets kost helaas zo,n € 140,- (3000Mhz, en kan geen langzamere variant vindenl :

Dit zou ook heel mooi zijn, als dat er in DDR4 variant zou zijn, een zwarte module met witte leds:
pricewatch: Avexir Core Core, 8GB, DDR3, UDIMM

Maar goed, bedankt voor de hulp! Ik ga voor DDR4. :)
Voor de belangstellenden, dit lijkt de kit te gaan worden (zwart, met witte leds):
https://www.overclockers....eAr_CHMnRfM3B7xoCoMDw_wcB

[ Voor 43% gewijzigd door Luxicon op 01-03-2016 16:08 ]

...

• Methmaniac

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Luxicon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:41:
Maar goed, bedankt voor de hulp! Ik ga voor DDR4. :)
Voor de belangstellenden, dit lijkt de kit te gaan worden (zwart, met witte leds):
https://www.overclockers....eAr_CHMnRfM3B7xoCoMDw_wcB
Leuk setje!
Bij welke winkel wou je deze bestellen? Vind ze zelf eigenlijk ook wel interessant. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Methmaniac op 01-03-2016 16:09 ]

‘You could have helped.’

• Luxicon
Methmaniac schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:09:
[...]

Leuk setje!
Bij welke winkel wou je deze bestellen? Vind ze zelf eigenlijk ook wel interessant. :P
Ja, mooi he! Ze schijnen ook goed te presteren. Ik heb er nu ook een video van bijgeplaatst. Ik ben nog op zoek naar leveranciers, tot nu toe heb ik alleen die in de UK gevonden.

...

• Methmaniac

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Luxicon schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:10:
[...]

Ja, mooi he! Ze schijnen ook goed te presteren. Ik heb er nu ook een video van bijgeplaatst. Ik ben nog op zoek naar leveranciers, tot nu toe heb ik alleen die in de UK gevonden.
http://www.avexir.com/where/where.html

Duitsland, Amazone of Ebay :/

‘You could have helped.’

• Luxicon
Duitsland kan aantrekkelijk zijn, maar ik denk dat de verzendkosten misschien wel wat hoog zijn. Ik las dat Corsair ook kits heeft met wit led licht, maar dat is dan een lightbar upgrade en ik denk dat de module dan alsnog zilver is.

Er zijn wel Nederlandse (web)shops die dit merk verkopen, maar het komt niet veel voor. Misschien willen zij wel inkopen, en dat het dan minder geld kost, maar ik denk dat het erop neer komt dat je net zo goed zelf uit het buitenland kan bestellen.

[ Voor 35% gewijzigd door Luxicon op 01-03-2016 16:24 ]

...

• Methmaniac

Methmaniac

Nee, ik gebruik niet...

Heb ze bij azerty wel gezien maar dat was 2x4 blauw.
Afuture heeft ze ook maar dan 2x4 rood en 2x8 blauw.

‘You could have helped.’

Pagina: 1