Huis kopen met een plat dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 14:08
* Reloader is opzoek naar een nieuwe woning.

na enkele gesprekken te voeren en een vast contract gaat het er dit jaar waarschijnlijk wel van komen. ondanks mijn beperkte budget ben ik van plan een paleis to be te gaan vinden.

nu heb ik een leuk optrekje op het oog wat aan veel van mijn wensen voldoet echter heeft deze woning een platdak en dat kan nadelig zijn imho:

- je hebt geen (berg)zolder
- onderhoudsgevoelig (dus potentiele kostenpost)
- warm in de zomer

ik zie ook voordelen:

- de mogelijkheid tot het bouwen van een verdieping
- de bovenste verdieping heeft nu wel volledige ruimte

belangrijk: het gaat om een jaren 20/30 woning, in het centrum van de stad met parkeergarage en leuk tuintje 8)

mijn vraag: zijn er tweakers die in een oud huis wonen met een platdak en hun ervaring kunnen delen betreffende isolatie, gehorigheid en onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:24

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

-Niet meer van toepassing-

[ Voor 84% gewijzigd door IdieEasy op 01-03-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb deels platdak (achterkant van mijn huis). Ja, het is snel warm maar dat hangt wel van de mate van isolatie af natuurlijk. Gehorigheid totaal geen last van en onderhoudsgevoelig... waarom zou je dit meer moeten onderhouden dan een puntdak precies? Ook dat kan lekken

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb een appartement met een plat dak. Ik woon op de bovenste etage.
Lekken? Zoals DennusB al aangeeft... geen issues mee. Ook met warm of koud heb ik geen echte problemen. Mijn huis is ondertussen de 100 gepasseerd ;)
In principe kun je op een plat dak (naast de al vermelde extra verdieping) ook een dakterras aanleggen. houdt wel rekening met het bestemmingsplan. In mijn geval woon ik in een beschermd stadsgezicht... die verdieping kan ik dus wel vergeten, maar een dakterras is (zolang niet zichtbaar van de straat) zeker een optie.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Plat dak" zegt iets over de vorm, maar veel belangrijker is hoe het opgebouwd is en wat het kan dragen. Isolatie bepaalt of je last hebt van de warmte. Als het dak in staat is een groen dak te dragen kun je dit bezwaar vrijwel volledig wegnemen. Maar dat weegt nogal wat en dat kunnen dragen is bij jaren 20/30 woning geen sinecure.

Mbt bouwplannen is constructie natuurlijk ook kritiek. De muren eronder moeten die verdieping kunnen dragen. Oh, en middenin een stad is het absoluut geen sinecure dat je een vergunning voor een dergelijke verhoging van je woning gaat krijgen. Als je dat serieus van plan bent (al is het maar x-jaar in de toekomst), zoek uit wat bestemmingsplannen te zeggen hebben over bouwhoogte en vraag na over evt weltandseisen. Omgevingsvergunning aanvragen is veel sneller dan voorheen bouwvergunning, maar toewijzing is nog allerminst sinecure.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

DennusB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:02:
onderhoudsgevoelig... waarom zou je dit meer moeten onderhouden dan een puntdak precies?
- plat dak is veel kwetsbaarder
- bitumen meuk moet om de 20 jaar vervangen worden (en de bitumen waar men van zegt dat het 40 jaar meegaat blijkt in de praktijk ook max 20 jaar mee te gaan ivm uitdroging door zonlicht)
- grotere kans op lekkages door stilstaand water
- vaak mos/algenmeuk verwijderen op het dak
- beschermlaag (grind of zand, of weetikveelwat men erop gooit) moet om de zoveel jaar vervangen worden
- niet alleen het dak vergt onderhoud maar ook de dakranden

En zo zijn er tig andere zaken te benoemen waarom een plat dak meer onderhoud vergt dan dakpannen. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
IdieEasy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:00:
Misschien stomme vraag, maar waarom in de HK, en niet bijv in TL of zelfs AZ?
mag wat mij betreft verplaatst worden!
dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:11:
"Plat dak" zegt iets over de vorm, maar veel belangrijker is hoe het opgebouwd is en wat het kan dragen. Isolatie bepaalt of je last hebt van de warmte. Als het dak in staat is een groen dak te dragen kun je dit bezwaar vrijwel volledig wegnemen. Maar dat weegt nogal wat en dat kunnen dragen is bij jaren 20/30 woning geen sinecure.

Mbt bouwplannen is constructie natuurlijk ook kritiek. De muren eronder moeten die verdieping kunnen dragen. Oh, en middenin een stad is het absoluut geen sinecure dat je een vergunning voor een dergelijke verhoging van je woning gaat krijgen. Als je dat serieus van plan bent (al is het maar x-jaar in de toekomst), zoek uit wat bestemmingsplannen te zeggen hebben over bouwhoogte en vraag na over evt weltandseisen. Omgevingsvergunning aanvragen is veel sneller dan voorheen bouwvergunning, maar toewijzing is nog allerminst sinecure.
ik begrijp dat een vergunning e.d, van belang is maar heb op dit moment nog niet echt uitbereidingsplannen
Bart-Willem schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:16:
[...]

- plat dak is veel kwetsbaarder
- bitumen meuk moet om de 20 jaar vervangen worden (en de bitumen waar men van zegt dat het 40 jaar meegaat blijkt in de praktijk ook max 20 jaar mee te gaan ivm uitdroging door zonlicht)
- grotere kans op lekkages door stilstaand water
- vaak mos/algenmeuk verwijderen op het dak
- beschermlaag (grind of zand, of weetikveelwat men erop gooit) moet om de zoveel jaar vervangen worden
- niet alleen het dak vergt onderhoud maar ook de dakranden

En zo zijn er tig andere zaken te benoemen waarom een plat dak meer onderhoud vergt dan dakpannen. :P
vooral het vervangen van zo'n dak lijkt me een dure aangelegenheid, en het verhoogd risico is ook niet prettig denk ik, anderzijds half tilburg staat vol met dit soort woningen.

ik ben dus opzoek naar ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Reloader schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:33:
[...]

vooral het vervangen van zo'n dak lijkt me een dure aangelegenheid, en het verhoogd risico is ook niet prettig denk ik, anderzijds half tilburg staat vol met dit soort woningen.

Hoezo? Zo'n dak vervangen kan je makkelijk zelf doen met bijvoorbeeld EPDM
Het kost het wel wat tijd, maar de kosten heb je dan niet
Natuurlijk moet je goed opletten met de afwatering en voorkomen dat hier blad in gaat zitten

Ik ga in de lente ook het platte gedeelte van m'n dak vervangen (uitbouw is plat dak, de rest gewoon punt dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Waar in Tilburg ergens? :P

* Bart-Willem komt oorspronkelijk uit de regio van Tilburg/Den Bosch maar een broer van me woont er en eentje is net vertrokken uit Tilburg. Dat appartement had je dus kunnen kopen. :+

Hier hebben we een normaal dak maar de uitbouw is wel een plat dak. Dat hebben we afgelopen jaar wel moeten vervangen wegens lekkages. :X Nu is het wederom een plat dak geworden, maar dan met lichtstaat erin, en we hebben het plat dak van de keuken (is ook stukje uitbouw zeg maar) ook meteen mee vervangen. Meteen door hightech-spul wat zogenaamd 40 jaar mee gaat maar m'n schoonvader (die in de bouw zit, ook in Tilburg trouwens) verwacht dat het aanzienlijk korter zal zijn. :P Overigens hebben we wel 1 lekkage in het nieuwe dak al gehad maar dat was heel snel gevonden en nog sneller (en simpeler) opgelost. :P

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Schopje naar AZ :)

En een gratis spatie in de topictitel ;)

[ Voor 55% gewijzigd door gambieter op 01-03-2016 12:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:50

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een oud huis (1912) met een plat dak.

Ik vond het vooral een voordeel voor uitbreiding, de dakopbouw zit al in de planning. Wat dat betreft kun je voor een snelle scan even in de buurt kijken of bij soortgelijke huizen dat recent ook gedaan is. Geeft natuurlijk geen zekerheid maar wel een indicatie van de haalbaarheid. Bij ons heeft een deel van ons rijtje dat onlangs nog gedaan. Dat ziet er dan ook uit alsof die zolder er altijd al op gehoord heeft.

Van de bijbouw heb ik vorig jaar het dak laten vervangen. Dat viel me qua kosten wel mee. 900 euro voor 18m^2 met nieuw bitumen incl. zinken lijsten en afvoeren van grind en het oude dak erbij. Het kon nog wat goedkoper als ik zelf EPDM zou gaan leggen of als ik zelf het oude dak en grind zou afvoeren. Als je een dak zonder grind hebt, was het volgens de dakdekker nog goedkoper omdat je dan een nieuwe laag over de oude heen kan laten branden. Scheelt in de uren.

Dus ja, het is misschien wat meer onderhoud maar zelfs als je met pessimistische vervangingstermijnen van 20 jaar rekent, valt het jaarlijkse kostenplaatje wel mee.

Ook achteraf isoleren kan een veel gevallen eenvoudig en betaalbaar door van buiten er een laag op aan te brengen met de 'warm plat dak' methode zonder al je plafonds er uit te hoeven halen. Zelfs als je geen nieuwe dakbedekking nodig hebt kan dat met de 'omgekeerd plat dak' methode. Ik wacht echter even omdat de opbouw er toch gaat komen.

Gehorigheid geen problemen mee. Warm worden ook niet echt, dat hangt samen met je isolatie. Direct onder een pannendak kan het ook heet worden. Het enige probleem is dat het voor meeuwen het gemakkelijker is om een nest te bouwen maar die zul je toch een stuk minder zien in Tilburg :P

Ik zou er in ieder geval een huis niet voor laten staan. Maar als het in slechte staat is, uiteraard wel opnemen in de begroting en onderhandelingen.

[ Voor 32% gewijzigd door Wuursj op 01-03-2016 13:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Bart-Willem schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:37:
[...]

Waar in Tilburg ergens? :P

* Bart-Willem komt oorspronkelijk uit de regio van Tilburg/Den Bosch maar een broer van me woont er en eentje is net vertrokken uit Tilburg. Dat appartement had je dus kunnen kopen. :+

Hier hebben we een normaal dak maar de uitbouw is wel een plat dak. Dat hebben we afgelopen jaar wel moeten vervangen wegens lekkages. :X Nu is het wederom een plat dak geworden, maar dan met lichtstaat erin, en we hebben het plat dak van de keuken (is ook stukje uitbouw zeg maar) ook meteen mee vervangen. Meteen door hightech-spul wat zogenaamd 40 jaar mee gaat maar m'n schoonvader (die in de bouw zit, ook in Tilburg trouwens) verwacht dat het aanzienlijk korter zal zijn. :P Overigens hebben we wel 1 lekkage in het nieuwe dak al gehad maar dat was heel snel gevonden en nog sneller (en simpeler) opgelost. :P
centrum, "rooi harten"

nuttige info gelezen al in dit topic, meer info altijd welkom op kort termijn maar eens enkele bezichtigingen gaan plannen

[ Voor 5% gewijzigd door Reloader op 01-03-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

ik begrijp dat een vergunning e.d, van belang is maar heb op dit moment nog niet echt uitbereidingsplannen
Probleem is natuurlijk dat je niet alleen voor 'dit moment' koopt. Als je het als optie overweegt moet je voor de koop weten of het reeel een optie is. Anders kan het over 5, 10 of meer jaar alsnog een domper zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:03:
[...]

Probleem is natuurlijk dat je niet alleen voor 'dit moment' koopt. Als je het als optie overweegt moet je voor de koop weten of het reeel een optie is. Anders kan het over 5, 10 of meer jaar alsnog een domper zijn.
True, probleem is natuurlijk dat ik geen glazen bol heb. ik wil nu graag een huis kopen voor mezelf. of ik daar over 5 jaar nog woon en met wie is dan altijd maar de vraag. op dit moment heb ik de behoefte om een woning te kopen met 2 slaapkamers maar liever 3. de badkamer wil ik graag op de verdieping hebben of deze met de tijd naar boven te kunnen verhuizen. en belangrijk ik wil mijn motor en liever mijn auto + motor in een garage kunnen zetten en vooral dat maakt het lastig om een geschikte woning te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 14:16
Hier een huis uit 1929 met een plat dak.
Toen wij het huis kochten in 2008 was het dak nog maar 12 jaar oud. Binnen een jaar hadden we een kleine lekkage. Het dak bleek gelegd door een 'handige broer' van de vorige eigenaren. En dat beunwerk was het dak wel aan te zien. Dat werd vooral zichtbaar toen het dakgrind was afgevoerd.
We hebben het hele dak laten vernieuwen en dat viel reuze mee.
Incl. 5cm isolatie en het verwijderen van een schoorsteen en de afvoer van een volle container dakgrind was het voor 62m een kleine €4000,-
Het scheelde wel aanzienlijk dat we zelf het oude dakgrind van het dak hebben geschept. Dat maakte bijna €1000,- uit.
Als ik het mij goed herinner waren ze in drie dagen klaar.
De warmte is goed te doen in de zomer: er zit nu zo'n 10cm isolatie op. Geluid is sowieso geen issue. We hebben geen nieuw grind laten leggen: dat werd ook afgeraden ivm mogelijke plantengroei.

Je moet je realiseren dat een pannendak ook niet eeuwig meegaat en vele malen duurder is om te vervangen. Per saldo geloof ik niet dat dit goedkoper is.

edit:

O trouwens een leuke toevoeging: er is een huis verder in ons blok waar nog de originele dakbedekking uit 1929 op ligt. Als je mazzel hebt kan het dus best langer dan 20 of 40 jaar meegaan!

[ Voor 8% gewijzigd door VincentH op 01-03-2016 14:17 . Reden: toevoeging ]

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:53
plat dak kan ook makkelijker zijn wanneer je er zonnepanelen op wilt leggen. Dit hangt natuurlijk wel van de draagkracht af, maar is zeker iets wat ik zou overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
EPDM dakbedekking heeft een langere levensduur dan bitumen (een heel veel beter dan PVC). Sommige schattingen noemen een levensduur van 40 jaar. Dus bij vervanging van de dakbedekking zou je daaraan kunnen gaan denken.

Een verlijmd op verspijkerd dak heeft geen grind of tegels nodig als ballast. Ook hier kan een handige keuze veel onderhoud besparen.

En je zou inderdaad kunnen denken aan een groen dak. Met een sedumdak heb je weinig onderhoud (minder dan als je er gras over op laat groeien), en het isoleert uitstekend. Ik zou persoonlijk gaan voor een EPDM dakbedekking met een sedum groendak.

Oke, je hebt geen bergzolder, maar hoeveel mensen zijn er wel die een dakkapel plaatsen en er een extra slaapkamer van maken. Dan kun je beter kijken voor andere opslagmogelijkheden in je woning, zoals onder de trap of een loze hoek waar je een inloopkast maakt.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Reloader schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:07:
[...]

True, probleem is natuurlijk dat ik geen glazen bol heb. ik wil nu graag een huis kopen voor mezelf. of ik daar over 5 jaar nog woon en met wie is dan altijd maar de vraag. op dit moment heb ik de behoefte om een woning te kopen met 2 slaapkamers maar liever 3. de badkamer wil ik graag op de verdieping hebben of deze met de tijd naar boven te kunnen verhuizen. en belangrijk ik wil mijn motor en liever mijn auto + motor in een garage kunnen zetten en vooral dat maakt het lastig om een geschikte woning te vinden.
Je hebt geen glazen bol, maar je kunt toch in ieder geval nu navragen hoe het zit. Als je als antwoord krijgt: "Vrijwel zeker ja, al tig aanvragen gehad, allemaal goedgekeurd" kun je dat meenemen, krijg je als antwoord "Vergeet het maar, alle aanvragen afgelopen jaren afgewezen" weet je dat ook weer.

Dan wordt het gewoon een factor om mee te nemen in je totale keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dion_b schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:44:
[...]

Je hebt geen glazen bol, maar je kunt toch in ieder geval nu navragen hoe het zit. Als je als antwoord krijgt: "Vrijwel zeker ja, al tig aanvragen gehad, allemaal goedgekeurd" kun je dat meenemen, krijg je als antwoord "Vergeet het maar, alle aanvragen afgelopen jaren afgewezen" weet je dat ook weer.

Dan wordt het gewoon een factor om mee te nemen in je totale keuze.
True, het huis 2 deuren verder op heeft een opbouw, de buren hebben een opbouw op de keuken dat is misschien al een kleine indicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Hier ook een plat dak, maar aangezien het dak een paar jaar geleden al was vervangen is er besloten om te isoleren aan de binnenkant. Heerlijk koel in de zomer.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Fietsbel schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:48:
Hier ook een plat dak, maar aangezien het dak een paar jaar geleden al was vervangen is er besloten om te isoleren aan de binnenkant. Heerlijk koel in de zomer.
Plat dak is toch juist beter te isoleren aan de buitenkant met PIR platen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

FabianGTI schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:57:
[...]

Plat dak is toch juist beter te isoleren aan de buitenkant met PIR platen? :?
Beide manieren zijn goed, heb zelf ook de voorkeur om de buitenzijde te isoleren. Maar om een net nieuw dak opnieuw te bekleden is een beetje overdreven. De hoogte van het plafond zat op 2,5 meter dus we hebben 20CM gebruikt om te isoleren.

[ Voor 13% gewijzigd door Fietsbel op 01-03-2016 15:02 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-07 18:54

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Fietsbel schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:48:
Geen last van condensvorming? Schijnt nogal een probleem te kunnen worden bij isoleren aan de binnenkant, aangezien de dakbedekking dampdicht is.

Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk bij vervanging van het dakleer en grind? Is dat nou chemisch afval? Misschien ook nog iets om naar te kijken, wordt het nogal wat duurder van.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
blitzkrieg schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:03:
[...]

Hoe zit het tegenwoordig eigenlijk bij vervanging van het dakleer en grind? Is dat nou chemisch afval? Misschien ook nog iets om naar te kijken, wordt het nogal wat duurder van.
:Y

Dakleer is inderdaad een duurder tarief, grind kan gewoon worden afgevoerd als zijnde puin/stenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

blitzkrieg schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:03:
[...]

Geen last van condensvorming? Schijnt nogal een probleem te kunnen worden bij isoleren aan de binnenkant, aangezien de dakbedekking dampdicht is.
Klopt, het is een kwestie van de goede materialen gebruiken, zie o.a. https://www.eigenhuisisol...eren/veelgestelde-vragen/

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Wij hebben recentelijk een woning gekocht uit 1999 met een plat dak, dus praktijkervaring hebben we nog niet. We komen uit een appartement, dus een bergzolder was nice to have maar geen dealbreaker voor ons.

De woning is volledig geisoleerd (label B) dus ben benieuwd naar de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Dat is letterlijk bij m'n schoonouders om de hoek. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Bart-Willem schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:02:
[...]

Dat is letterlijk bij m'n schoonouders om de hoek. :P
wil ik daar wel wonen dan :9 :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook ik heb een huis met een plat dak, bouwjaar 1979.
Toen ik drie jaar geleden het huis kocht lag er een vrij nieuwe bitumenlaag op. Ik meen dat dit in 2010 is uitgevoerd.
Wat kan ik er over zeggen? Ik kom uit een appartement dus dit is sowieso een verbetering want: geen lawaaiige bovenburen :P

Geluidsoverlast is geen issue. Waarvan eigenlijk? Regen of hagel hoor je zachtjes.
Het is er in de zomer wat koeler dan in mijn appartement, dit kan aan de betere isolatie liggen. Vergeet niet dat een zolder in theorie nóg warmer wordt omdat twee stukken schuin dak een groter oppervlak hebben ;)

Over onderhoud kan ik weinig zeggen; ik hoop daar de komende 12 jaar geen last van te hebben. Overigens is het onderhoud tegelijk door de vorige bewoner en de toemalige buren op de hoek gedaan. Dus twee woningen in één keer. Dit scheelt altijd wel behoorlijk, dus kijk tegen die tijd dat de boel vervangen moet worden of de buren dit óók willen of moeten doen.

En over een opbouw: probeer wel voor jezelf te kijken of dit de moeite waard is. Een extra verdieping op je huis laten bouwen is nogal prijzig, en je wilt dit ook wel terug zien als je het huis weer moet verkopen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Reloader schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:05:
[...]

wil ik daar wel wonen dan :9 :9 ?
Eigenlijk niet, maar goed: jouw keuze! :+ Ik ben wel benieuwd om welk gebouw het gaat eigenlijk, want het gros is gewoon met standaard dak daar en niet met plat dak. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Bart-Willem schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:06:
[...]

Eigenlijk niet, maar goed: jouw keuze! :+ Ik ben wel benieuwd om welk gebouw het gaat eigenlijk, want het gros is gewoon met standaard dak daar en niet met plat dak. :P
kan je niet DM'en maar gaat om een woning in de akkerstraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Reloader schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:07:
[...]

Vanwaar zo geheimzinnig doen? Gooi die link van het huis gewoon hier neer, misschien kunnen mensen dat eerder oordelen (Akkerstraat Tilburg geeft niet veel hits met platte daken bij te koop :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
mocht ik dan tot aankoop overgaan weten jullie allemaal waar ik woon :+ haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Reloader schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:07:
[...]

Daar heeft het gros idd een plat dak. :P Het is wel een arbeidersbuurt daar. :+ Nou ja: heel de wijk eigenlijk. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-07 14:16
Dakleer is inderdaad een duurder tarief, grind kan gewoon worden afgevoerd als zijnde puin/stenen
Dat hangt er van af hoe schoon het grind is. In mijn geval was het grind heel smerig en zaten er o.a. teerresten in, zodat het als verontreinigd dakgrind wegmoest. Een hele container vol kostte €2500! Meer dan het feitelijke vernieuwen van het dak!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb drie verschillende platte daken..
De schuur uit "73 voorzien van grind (en mos :-)) Geen flauw idee wat er onder het grind ligt.
De keuken uit "85, gewoon bitumen ofzo. Nog nooit vervangen of gerepareerd.
Extra slaapkamer + carport uit "91, ook gewoon bitumen ofzo. Idem nog nooit vervangen.

Het laatstgenoemde dak heeft het grootste oppervlak. Afschot is hier gewoon slecht, water blijft er dagenlang op staan. Zolang het niet lekt laat ik het er maar zo, ik houd er wel rekening mee dat het een keer moet. 't is tenslotte al weer 25 jaar oud. En die andere daken nog ouder.
Omdat er koepels in de daken zitten hoor je regen e.d. vrij goed, en op een plek waar de regenpijp uitkomt hoor je het water klateren. Dat laatste is prima op te lossen door een tegel o.i.d. daar neer te leggen, maar wij slapen er toch niet dus hebben er geen last van.
In de keuken heb ik veel last van temperatuursschommelingen. Vrij veel glas (zuid + west) en een koepeltje in het dak. De slaapkamer heeft slechts 2 kleine ramen op het zuiden en een koepel maar dat is allemaal wat beter geïsoleerd. Of het warmer wordt ligt dus voornamelijk aan hoeveelheid glas en hoe vaak je deur / raam open hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Grappig dat het ontbreken van een zolder als nadeel wordt gezien terwijl dit eigenlijk juist het grote nadeel is van zadeldaken. De zolder ontstaat juist door het inefficiënte ruimtegebruik waardoor de ruimte enkel te gebruiken is al berging. Een plat dak daarentegen is erg efficiënt aangezien het volledige huis nuttige oppervlakte is.

Verder heb ik altijd onder een plat dak geslapen en volgens mij is het in de praktijk dus een stuk koeler dan de gemiddelde zolder. Volgens mij komt dit doordat het makkelijker te isoleren is en het dus in de praktijk beter geïsoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 699209 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:37:
Grappig dat het ontbreken van een zolder als nadeel wordt gezien terwijl dit eigenlijk juist het grote nadeel is van zadeldaken. De zolder ontstaat juist door het inefficiënte ruimtegebruik waardoor de ruimte enkel te gebruiken is al berging. Een plat dak daarentegen is erg efficiënt aangezien het volledige huis nuttige oppervlakte is.

Verder heb ik altijd onder een plat dak geslapen en volgens mij is het in de praktijk dus een stuk koeler dan de gemiddelde zolder. Volgens mij komt dit doordat het makkelijker te isoleren is en het dus in de praktijk beter geïsoleerd is.
Het is maar net hoe je het bekijkt. Bergruimte is voor mij namelijk heel nuttig. Een huis met plat dak, een schuur met een plat dak en een kleinere tuin was maar 15.000 euro goedkoper dan ons huidige huis. Die zolder is juist in verhouding erg goedkoop.

Ketel, wasmachine en droger staan verder ook niemand in de weg op zolder. Spullen staan er droog en warm . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Jester-NL schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:10:
Lekken? Zoals DennusB al aangeeft... geen issues mee. Ook met warm of koud heb ik geen echte problemen. Mijn huis is ondertussen de 100 gepasseerd ;)
Bij ons leef je wel echt met de seizoenen, met name in de zomermaanden voel je soms de warmte van het plafond stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:47

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Mijn vorige appartement had ook een plat dak, ik zat op de bovenste etage. Dat was wel een jarige 80 woning, dus daar zit bouwkundig wel een verschil tussen.

Ja het is warmer in de zomer.
Onderhoud: een fatsoenlijk gelegen plat dak gaat ook tientallen jaren mee zonder enig onderhoud. Het grind hoeft echt niet vervangen worden, wat een onzin! Het blijven steentjes.. wat wil je daar aan vervangen.

Zolang je geen lekkage heb, is het prima. Het mastiek/bitumen vervangen kost wel wat maar dan heb je er ook jaren geen kijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als je het nog moet kopen zou ik voorzichtig zijn. Misschien ligt er er zelfs nog oud mastiek op. Als er geen vochtsporen in de plafonds zitten zal houtrot in dak of balken waarschijnlijk mee vallen.

Je kunt het beste er maar van uitgaan dat je alles nog moet vervangen en isoleren. Of je moet investeren in een bouwkundige keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nokiaan958GB schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:51:
Of je moet investeren in een bouwkundige keuring.
Een bouwkundige keuring kost een habbekrats in vergelijking met je woning. Dat kan je nauwelijks een investering noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Sowieso moet je bij aankoop van een woning een bouwkundige inspectie laten uitvoeren, of je moet zelf een 100% "onafhankelijke bouwkundige" zijn. :P Mochten er namelijk verborgen gebreken zijn dan heb je in ieder geval aan je onderzoeksplicht voldaan. Dat voorkomt discussie mocht er achteraf wat mis zijn en kan de verkopende partij je geen nalatigheid verwijten. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bart-Willem schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:24:
Sowieso moet je bij aankoop van een woning een bouwkundige inspectie laten uitvoeren
Dat was inderdaad de impliciete conclusie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:10

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Deze zomer net het platte dak vernieuwd van m'n jaren 30 huis. Bitumenlaag was nog goed, ergens begin 00s was dat vervangen, maar er bleef veel water op het dak staan. Met PIR platen van varierende dikte het hele dak op afschot gelegd en vervolgens met EPDM uit 1 stuk het dak dicht gemaakt.

Dankzij de PIR platen was het al een stuk koeler, maar inmiddels ligt er ook een dakterras op waardoor het dak altijd in de schaduw ligt :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij hebben in 2009 een huis gekocht met een plat dak, van +/-120m2 en een aangebouwde schuur van +/- 60m2, ook met een plat dak. Naar we begrepen hebben, is dat dak een jaar of 10-15 geleden gelegd en het zou dus nog wel even mee moeten kunnen gaan.

Helaas hebben we zowel in huis, als in de schuur al op meerdere plaatsen lekkage gehad, niet eens specifiek bij een bepaalde wind, of bij echt veel regen. We hebben meerdere specialisten laten komen, en allen gaven ze aan het lek niet te kunnen vinden. Nu hikken we ook nog tegen verkoop van de woning aan, dus die lekkages kunnen we missen als kiespijn, maar € 5-6.000 investeren zien we óók niet zitten...

De enige zekere oplossing is dus laten vervangen.

Wat betreft warmte: dat ligt volledig aan de isolatie. Ik vind ons huis behoorlijk koel in de zomer, zelfs met een hittegolf wordt het niet warmer dan een graad of 23-25, terwijl we toch een groot raam op het zuiden én een heel groot raam op het westen hebben.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Bouwkundige keuring? Vrienden hebben een huis gekocht in Rotterdam. Keuring laten uitvoeren, geen grote gebreken.

Bleek later dat de dakconstructie nog maar op 1 steunbalk rustte en de situatie levensgevaarlijk was. Hebben ze voor iets van 60.000 euro het hele dak moeten vernieuwen.

Staar je daar niet blind op. Sowieso is een bouwkundige keuring voor nieuwere huizen zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:21
Het grote probleem met platte daken is eigenlijk de onzekerheid. Het is een prima oplossing, het gaat ook een flinke tijd mee, maar als er problemen optreden dan is het moeilijker te bepalen waar het probleem zit (water kan zich horizontaal verplaatsen) en tevens is de kans op schade groter (lekkage door plafonds, etc.)

Vergelijk dat bij een pannendak waar pannen breken of poreus worden, maar water door de hellende contructie met wat mazzel nog het dak afloopt. In elk geval is het eenvoudig te bekijken en vaak ook op te lossen omdat pannen los liggen.

Feitelijk moet je bij een plat dak ten alle tijde het geld op de plank hebben liggen om het gehele dak te vervangen. Bij een pannendak is het mogelijk voldoende om 2 kruiwagens oude pannen bij de buren op te halen als zij hun dak vernieuwen :+

Wat betreft die bouwkundige keuring: je kunt maar beperkt verwachtingen stellen aan een keuring die misschien 250 euro kost en zich in eerste instantie beperkt tot een visuele inspectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:15:
Bouwkundige keuring? Vrienden hebben een huis gekocht in Rotterdam. Keuring laten uitvoeren, geen grote gebreken.

Bleek later dat de dakconstructie nog maar op 1 steunbalk rustte en de situatie levensgevaarlijk was. Hebben ze voor iets van 60.000 euro het hele dak moeten vernieuwen.

Staar je daar niet blind op. Sowieso is een bouwkundige keuring voor nieuwere huizen zonde van je geld.
Dan heb je gewoon een slechte bouwkundige gehad. :P Tussen bouwkundigen zit ook kwaliteitsverschil, bij aankoop van onze huidige woning heb ik ook juist bewust zitten zoeken naar een goede (en uiteindelijk gevonden via Tweakers). Makelaars en ook hier op het forum is vaak niet echt te spreken over die van Perfectkeur en Vereniging Eigen Huis omdat die ook niet naar de tijdsgeest kijken en het dak amper (of helemaal niet) bekijken.

En ook bij nieuwere huizen moet je het altijd laten doen, een aannemer kan tijdens het bouwen ineens bedacht hebben om te bezuinigen op bepaalde materialen etc en worden er soms ook een hoop fouten gemaakt. Mijn broer woont in de Reeshof in het nieuwste stuk en daar worden heel veel bouwkundige inspecties gedaan en daar komt toch wel gigantisch veel naar boven aan constructiefouten en verkeerde-zuinigheid-grapjes. :X

[ Voor 16% gewijzigd door Bart-Willem op 02-03-2016 12:16 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ze dat al missen, dan kunnen ze alles missen. Hoe weet je of een bouwkundige goed is en grondig werk levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:30

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tehh schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:55:
Ik heb drie verschillende platte daken..
De schuur uit "73 voorzien van grind (en mos :-)) Geen flauw idee wat er onder het grind ligt.
De keuken uit "85, gewoon bitumen ofzo. Nog nooit vervangen of gerepareerd.
Extra slaapkamer + carport uit "91, ook gewoon bitumen ofzo. Idem nog nooit vervangen.

Het laatstgenoemde dak heeft het grootste oppervlak. Afschot is hier gewoon slecht, water blijft er dagenlang op staan. Zolang het niet lekt laat ik het er maar zo, ik houd er wel rekening mee dat het een keer moet. 't is tenslotte al weer 25 jaar oud. En die andere daken nog ouder.
Omdat er koepels in de daken zitten hoor je regen e.d. vrij goed, en op een plek waar de regenpijp uitkomt hoor je het water klateren. Dat laatste is prima op te lossen door een tegel o.i.d. daar neer te leggen, maar wij slapen er toch niet dus hebben er geen last van.
In de keuken heb ik veel last van temperatuursschommelingen. Vrij veel glas (zuid + west) en een koepeltje in het dak. De slaapkamer heeft slechts 2 kleine ramen op het zuiden en een koepel maar dat is allemaal wat beter geïsoleerd. Of het warmer wordt ligt dus voornamelijk aan hoeveelheid glas en hoe vaak je deur / raam open hebt.
Wachten is het slechtste wat je kunt doen. Zeker als je gestucte plafonds hebt (zoals ik) kan een lekkage desastreus uitpakken.
Een niet direct zichtbare lekkage kan het dak aantasten. Schimmelvorming en dergelijke...
Een bitumen dak gaat zo'n 20 jaar mee. Elk extra jaar is mooi meegenomen.

Ik zou zeker eens gaan kijken op die daken...

Ik zie hier overigens vaak daken met grind langskomen. Bij mij in de straat op de daken en ook die van de carports ligt geen grind. Dit is eigenlijk toch ook niet nodig? Daar blijft alleen maar vocht en andere troep tussen zitten.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Nyarlathotep schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:59:
[...]

Ik zie hier overigens vaak daken met grind langskomen. Bij mij in de straat op de daken en ook die van de carports ligt geen grind. Dit is eigenlijk toch ook niet nodig? Daar blijft alleen maar vocht en andere troep tussen zitten.
Is inderdaad niet nodig, voordeel van het grind is dat het dak niet direct met zonlicht in aanraking komt
En met een zware regenbui wordt ook niet het dak(leer) direct bloot gesteld maar loopt het rustig tussen het grind door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Tegenwoordig wordt de eerste laag dakleer vastgezet met schroeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.chanchinc.com.tw/Templates/pic/Product-2007121316827.jpg

Daaroverheen gaat een tweede lag dakleer, dan is er geen grind meer nodig.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:35:
Als ze dat al missen, dan kunnen ze alles missen. Hoe weet je of een bouwkundige goed is en grondig werk levert?
Waar mensen werken worden helaas fouten gemaakt. Maar als dit een niet-te-missen iets is dan zou ik het zeker aankaarten, ze kunnen dan schermen dat je getekend hebt dat het een momentopname is en dat ze er niet aansprakelijk voor zijn maar bij zulke missers komen ze er juridisch niet mee weg lijkt me. ;)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bart-Willem schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:19:
[...]

Waar mensen werken worden helaas fouten gemaakt. Maar als dit een niet-te-missen iets is dan zou ik het zeker aankaarten, ze kunnen dan schermen dat je getekend hebt dat het een momentopname is en dat ze er niet aansprakelijk voor zijn maar bij zulke missers komen ze er juridisch niet mee weg lijkt me. ;)
De vorige bewoners hebben van alles verbouwd en weggehaald onder het dak, waardoor de hele constructie rustte op 1 balk. Ik ben geen bouwkundige, maar dat lijkt me iets dat je als bouwkundige moet zien...

Hij is overigens advocaat, dus als er juridisch iets aan te doen was geweest, dat was hem dat ongetwijfeld gelukt ;)

Hopelijk is het een incident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Wachten is het slechtste wat je kunt doen. Zeker als je gestucte plafonds hebt (zoals ik) kan een lekkage desastreus uitpakken.
Een niet direct zichtbare lekkage kan het dak aantasten. Schimmelvorming en dergelijke...
Een bitumen dak gaat zo'n 20 jaar mee. Elk extra jaar is mooi meegenomen.

Ik zou zeker eens gaan kijken op die daken...
Nu ben ik misschien naïef, maar ik zie niet in wat slecht is aan wachten. We hebben geen gestucte plafonds en de ruimte's daaronder mogen nat worden (keuken, badkamer en bijkeuken).
Ik kijk (en loop) regelmatig op die daken. Dak van de keuken heeft 's zomers wel eens van die luchtbellen maar verder ziet 't er nog goed uit overal.

Ik ben semi-bewust aan het wachten tot het gaat lekken, dan kan ik gelijk het afschot (dat er nu dus onvoldoende is) fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:43
Waarom niet preventief vervangen ipv pas als het te laat is?

Mag nat worden? Dus je vrouw komt in de ochtend in de keuken en wordt geëlektrocuteerd omdat het water contact heeft met het koffie apparaat:

Of het duurt nog paar weken voordat er tijd is dat iemand je dan kan komen doen, dus weken lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 16-07 18:41
Grind wordt meestal gebruikt als ballast als het dakleer 'los' ligt (alleen aan de randen vastgemaakt). Bij daken waarbij het dakleer gelijmd of vastgeschroefd is, heb je geen grind meer nodig.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grind heeft nog een ander voordeel: het dak wordt minder warm. Erg prettig als het dak niet is geisoleerd en meteen er onder woonruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Nog een voordeeltje dat ik gemerkt heb met mijn platte dak: als de zon schijnt, verbruik ik minder gas, het warmt goed op (ik heb geen grind, gewoon zwart dakleer). Van september t/m mei heb je daar sowieso profijt van. En ja, als het 25 a 30 C is, is het binnen aardig benauwd. Ventilatoren bieden dan wel soelaas voor die paar dagen per jaar dat het zo warm is in Nederland. ;)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Pagina: 1