Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verahutman
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-11-2021
Dag slimme Tweakers, ik heb jullie hulp nodig. Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeeropdracht waarbij ik een bank voor de buitenruimte aan het ontwikkelen ben. Deze wordt voorzien van USB en draadloos laden (ja, ik ben me bewust van de risico's mbt data en USB in de openbare ruimte :) ) en... Wifi. Hier dus het probleem, ik heb voor een grand total van 3EC aan elektro gehad in mijn opleiding en ik heb dus gewoon niet voldoende kennis om zelf de beste keuze te maken terwijl ik wel wordt geacht de keuzes te maken.

Ik zoek een?
Router/accesspoint/externe antenne en andere oplossingen voor het creëren van een klein open WiFi netwerk in de buitenruimte. Ik heb al rondgevraagd en werd geadviseerd om een router met guest access te kiezen, vanwege de hoeveelheid gebruikers en de kleine radius van het netwerk. De externe antenne is in het geval het materiaal (misschien carbon composiet) wifi straling van binnenuit de bank tegenhoud.

Wat is je budget?
Ik heb niet een specifiek budget, maar aangezien ik dus een maximale kostprijs heb om me aan te houden zou het prettig zijn als de oplossing niet te duur is. Maar ik heb geen idee hoeveel een goed systeem zal kosten? Coolblue raadde me een router van 180€ aan, als het goedkoper kan dan super.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik heb Coolblue gevraagd en die raadde deze unit aan: http://www.routercenter.n...112253/asus-rt-ac68u.html nadat ik aangaf een router te zoeken met guest access en aansluiting externe antenne. Maar ik twijfel of zo'n helpdesk wel objectief advies kan geven, die zijn natuurlijk ook uit op hoge marge.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem wordt dus ingebouwd in een bank voor de buitenruimte, waarschijnlijk in composiet of staal dus goed hufterproof weggestopt. Alsnog zou een niet al te storingsgevoel apparaat wel prettig zijn. Het zal worden gebruikt om een open WiFi netwerk op te zetten voor gebruikers op en om de bank. In mijn pakket van eisen staat een radius van ong 5 meter, en 10 gebruikers moeten zonder storing/lag gebruik kunnen maken van het netwerk, maar dit zijn ook maar schattingen.

Als er nog informatie ontbreekt hoor ik het graag. Alvast erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-09 15:55
Ik heb voor thuis de ASUS RT-N66U. Prima routertje met guest access mogelijkheid. Zolang er geen dikke muren of iets dergelijks tussen de gebruiker en de router staan komt ie ook nog eens aardig ver. Voor de rest ook nooit problemen mee gehad _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag: je wil tot 10 mensen kunnen huisvesten buiten. Nou zal je net zien dat het ontzettend gezellig is en men de hele dag wil blijven zitten. Ga je dan ook 10x USB voorzien om te laden en/of 10x Qi-pads om draadloos te laden? En in hoeverre gaat dit "werkend" worden buiten?

Ook vraag ik me af wat "buitenruimte" is; als ik je startpost lees, lees ik een vette uitvinding om een bank met WiFi ergens in the middle of nowhere te zetten (Veluwe ofzo) en dat toeristen even kunnen uitrusten en gratis mogen internetten. De manier waarop jouw router dan naar het internet toe gaat is ....... ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verahutman
Geen domme vraag. In principe zullen er waarschijnlijk 3 zitplaatsen komen, met elk hun eigen USB en Qi aansluiting. Echter, als er een wifi netwerk aanwezig is is de kans aardig groot dat meer mensen in de nabije omgeving hiervan gebruik maken (ik sta zelf bijvoorbeeld ook wel eens buiten studieruimtes in de stad zodat ik op eduroam kan oid). Dus vandaar dat de boel ook met wat meer gebruikers dan op de bank past fatsoenlijk moet blijven werken.

Buitenruimte/openbare ruimte is eigenlijk een enorm breed begrip. Maar voor het gemak moet je vooral denken aan parken en pleinen, maar bijvoorbeeld ook scholen e.d. Middle of nowhere is dan inderdaad geen optie, aangezien er dus wel een verbinding naar de bank toegelegd moet worden. (Dat is er dan overigens wel eentje voor de aanbevelingen, thanks)

De boel wordt voorzien van stroom door middel van zonnepanelen, hier heb ik al het een en ander globaal aan berekenend en dat moet waarschijnlijk wel lukken (rekening houden met het karige aantal zonuren tijdens de NLse winter). Ook daar zit weer een aanbeveling naar de klant dat het bankje niet zomaar overal geplaatst kan worden, maar er rekening moet worden gehouden met zoninkomst.

[ Voor 3% gewijzigd door verahutman op 01-03-2016 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Zo'n router als coolblue je aanraad is dan onzin.
Je zoekt geen netwerk met uber snelheid en vage features. Het gaat om een gratis? hotspot. Daarvoor hebben routers van 5 jaar terug nog meer dan genoeg power voor.
Het kan alleen zijn dat je voor features als een guest network dan aangewezen bent op alternatieve firmware.
Als dat lukt, voldoet elke router, ook een van <50 euro.

Het nut van de externe antenne mis ik alleen nog een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verahutman
Dankje. Zo'n gevoel kreeg ik ook al, voelde een beetje als overkill.

Externe antenne is als het console waarin de router zit van carbon wordt gemaakt (waarschijnlijk zal het glasvezel zijn, nog niet duidelijk). Carbon laat niets door, dus dan zou er een externe antenne buiten het console geplaatst moeten worden.

Oke, met mijn niet-verstand hiervan heb ik toch geprobeerd wat uit zoeken, zit ik hiermee in de goede richting?
pricewatch: AVM FRITZ!Box 4020 (International)
pricewatch: Asus RT-N12 (powersaving functie, word ik natuurlijk vrolijk van)
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

[ Voor 44% gewijzigd door verahutman op 01-03-2016 15:42 ]

Pagina: 1