Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-07 17:21
Hallo iedereen,

op een Windows tablet (geen ARM, gewoon x86) ben ik toevallig in de bios belandt en heb ik wat settings aangepast. Ik heb al aardig wat pc's getweakt, undervolt en geoptimaliseerd dus ik heb alleen instellingen verandert die veilig zijn. Maar blijkbaar zijn tablets anders, of is er veel minder tijd gestoken in de ontwikkeling van een volledig functionerende bios.
De tablet werkte naar behoren, en er is geen bios flash fout gegaan of iets dergelijks. Om dus weer een werkend product te krijgen hoeft "alleen" de bios weer gereset te worden. Maar een tablet heeft natuurlijk geen handig onboard knopje, of zelfs een klassieke jumper voor de hard reset.

Aangezien het geen bad flash is hoeft de ROM niet per se verwijderd te worden (de bios image die er op staat werkt volledig, alleen de instellingen zijn fout). En alles wat het knopje/jumper doet op een pc moederbord is kortsluiting maken tussen 2 pinnen van de bios chip die normaal niet verbonden zijn. Dus, in principe moet ik uit zien te vinden welke van deze twee pinnen dit zijn, de accu loskoppelen, en de pinnen met een paperclip oid kortsluiten, en de tablet functioneert weer.
Mijn vraag is dus, klopt mijn redenering? Weet iemand een betere methode?

Ik heb op een ander forum gelezen dat de pinnen die verbonden moeten worden een set is waar geen spanning over staat als de tablet is ingeschakeld. Klopt dit, en moet ik dus aan de slag met een voltmeter?

Als er meer informatie nodig is dan lever ik die graag. En alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Om welke tablet gaat het? Dat lijkt me wel vitale informatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En vermelden wat er nu gebeurd is ook handig te weten, scherm blijft gewoon volledig zwart?

Er is in de meeste tablets (ook windows) een functie ingebouwd waar het inhouden van verschillende toetsen (volume&power bijvoorbeeld) de bios te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Dacht dat het niet veel uitmaakt aangezien een x86 tablet in feite een pc is waarin alles vast is gesoldeerd. Maar je hebt een punt ja ;)

Het is een Lamina T-701, de bekende van iBood.
Ik heb hem overgekocht van een andere Tweaker. Bij het resetten van Windows 10 raakte hij in een boot-loop dus ik probeerde hem met een USB stick opnieuw te installeren. Als je bij het opstarten op delete blijft kloppen kom je in de bios terecht.

Als ik de tablet aandoe dan blijft het scherm zwart ja. Ik heb al wat toetscombinaties geprobeerd toen hij in de boot-loop kwam. Dacht dat die combi's er vooral waren om in safe mode te kunnen opstarten, niet om de bios te resetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjigy op 01-03-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, en kan je nog steeds in die bios komen? Of blijft het scherm nu helemaal zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Zie edit, ik typte net te traag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En met een USB keyboard met delete oid proberen in de bios te komen?

Zie je de verlichting van het scherm nog wel aanspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Nee, scherm geeft geen sjoege meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjigy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:17:
Nee, scherm geeft geen sjoege meer.
Hm, ik kan ook in de handleidingen van het beestje geen reset vinden.....

Ook niet heel toevallig ergens in de achterkant een heel klein speldenknopje ingang waar je met een klein puntje indrukken de bios kan resetten? Dat heb ik ook nog wel vaker gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:55
Externe monitor eraan geeft ook geen beeld?
(Ik heb dezelfde, er zit een microHDMI aansluiting op)

Er zit een klein gaatje naast de USB aansluiting, dat is de microfoon, dus geen speld in steken ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Medic op 01-03-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Haha, bedankt voor de tip.
Ik had de achterkant er al wel af gehaald (gaat best makkelijk eigenlijk), en het moederbord afgezocht naar twee soldeerpuntjes oid waar cmos rst bij stond. Maar er zit inderdaad ook gewoon een gaatje naast de usb aansluiting :p

EDIT @ paulvdwal: dan ga ik er geen speld in stoppen. En ik heb momenteel geen microHDMI kabel, dus dat kan ik niet testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjigy op 01-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Sjigy schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:24:
Ik had de achterkant er al wel af gehaald (gaat best makkelijk eigenlijk), en het moederbord afgezocht naar twee soldeerpuntjes oid waar cmos rst bij stond. Maar er zit inderdaad ook gewoon een gaatje naast de usb aansluiting :p
dat is de microfoon, dus geen speld in steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic

EDIT @ paulvdwal: dan ga ik er geen speld in stoppen. En ik heb momenteel geen microHDMI kabel, dus dat kan ik niet testen.
Ik woon in Bedum, en ik heb een koppel van Micro naar HDMI, jij woont in Groningen dacht is te zien.
Dus je kan hem wel even lenen als dat helpt

Ik had deze website al een tijdje (http://pixmeta.ninja/?p=60)
BIOS chip staat er wel op, maar weinig extra markeringen.

[ Voor 8% gewijzigd door Medic op 01-03-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Ik had die ook gevonden. Heb zelf ook naar de bios chip gekeken toen ik de tablet open had. Wat ik kon zien was:

Winbond 25q64f <iets> sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Gaat de backlight wel aan als je de aan knop indrukt?
Blauwe oplaad lampje werkt wel als je hem aan de lader hangt?

Ik heb een datasheet gevonden voor die BIOS Chip, maar een externe reset optie zit daar niet op.
Op andere fora wordt geadviseerd die chip opnieuw te programmeren, maar dat heeft nogal wisselende resultaten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Ik zie geen backlight aangaan, maar het blauwe lampje brand wel bij het opladen ja.

En dat zou nogal vervelend zijn als hij moet worden gereset. Dat is iets dat ik niet zelf kan, en ik betwijfel of dat de moeite is voor een tablet van <€50. Tenzij iemand het gratis wil doen, maar dat wordt hem niet waarschijnlijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Sjigy op 01-03-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Zit er ook niet ergens een knoop cel welke je los kan trekken ?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Nope. De accu vervult die rol neem ik aan, die zit namelijk vastgesoldeerd aan de pcb met de elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Is het gelukt er nog wat leven in te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Helaas niet. Als er geen pins op de bios chip zitten voor de reset denk ik dat het een onderzetter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dat punt al hebt bereikt, kan je natuurlijk ook proberen de + van de interne accu los te solderen, zodat (hopelijk) de bios gereset wordt, aangezien je aangeeft dat er nergens op de print een backupbatterijtje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Zonde!

Mocht je hem weg willen doen, dan houdt ik mij aanbevolen.
Als reserve voor bijvoorbeeld de accu als de mijne de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
@Intelligo: ik dacht altijd dat je wel iets moest verbinden/kortsluiten om de bios te resetten.
Maar het kan dus ook werken als je gewoon alle stroom van het circuit afhaalt en dan even wacht? Dat zou een uitkomst kunnen zijn, al kan ik pas over ~2 weken bij een soldeerbout komen.

Indien niks meer werkt krijg je hem wel Paul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij desktop moederborden kan je ook de bios resetten door het moederbord batterijtje te verwijderen, er is toch altijd stroom nodig om aangepaste bios instellingen actief te kunnen 'onthouden'. Je hoeft dus niet per se een switch/jumper om te schakelen.

Helaas weet ik niet hoe ze dit bij tablets doen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit anders werkt :) Je moet er dus voor zorgen dat alle stroom er van af is inclusief eventuele backup stroom (ik heb geen idee of er ook een ini-mini batterijtje in een tablet verstopt zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
Top, dan ga ik dat proberen. Ik zal laten weten hoe het ging zodra ik een soldeerbout heb vast gehad.

En enorm bedankt voor de reacties :)
Erg leerzaam dit hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
Is het nog gelukt om de tablet te fixen?
Pagina: 1