2,4 GHz nog nodig/bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Al sinds het begin der tijden doe ik netjes 1-6-11, maar die tijd is duidelijk geweest.

Nu wil ik in drie woningen een bestaand WiFi netwerk gaan aanpassen naar 5 GHz only: Huis van mijzelf (momenteel 3 AP's op dualband), huis van mijn ouders (momenteel 4 AP's op 2,4 GHz) en het huis van een vriend (momenteel 9 AP's dualband).

De gevolgen van het uitschakelen van de useless 2,4 GHz band zijn evident: Minder wireless interferentie. De voordelen van 5 GHz zijn enorm. Door het mindere bereik is er veel meer capaciteit om te verdelen over de AP's en hoef je geen rekening meer te houden met 1-6-11, maar alleen met de 1-6-11 van de 5 GHz.

Maar zijn er ook praktische nadelen aan het uitschakelen van de 2,4 GHz band? Een vriend zei onlangs dat zijn (moderne) laptop geen 5 GHz ondersteunt. Ik denk dat het een driverissue betreft en dat het niet hardware is. Bestaat er uberhaupt nog hardware die de 5 GHz band echt niet ondersteunt afgezien van wellicht oudere Pentium M-achtige systemen? Je weet nooit vantevoren met wat voor oude rommel gasten/bezoekers langs komen.

Band Steering is natuurlijk ook een optie, maar bij band steering moet je toch weer rekening houden met 1-6-11 bij de plaatsing. Bovendien merk ik dat bij band steering er toch sommige terminals zijn die daar incidenteel problemen mee hebben. Hoe werkt band steering eigenlijk in de praktijk? Wordt er gewoon naar het type terminal gekeken? Of wordt er daadwerkelijk met een terminal gecommuniceerd over de capaciteiten? Het liefst heb ik band steering gewoon uit staan.

De meeste best-practises beslaan nog steeds dualband WiFi. Alsof 2,4 GHz een soort van noodzakelijk kwaad is. Zijn er ook goede best practises die alleen 5 GHz beslaan zonder rekening te houden met 2,4 GHz?

• Wat is eigenlijk de 1-6-11 voor de 5 GHz band?
• Bestaan er nog terminals die 2,4 GHz only zijn?
• Hoe werkt band steering in de praktijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:52
Heel veel IoT apparaten werken op 2,4Ghz, denk aan termostaten, beveiligingscamera's, de Google NEST familie, e.d en dan niet de spelconsoles te vergeten (3DS, Vita, Wii U, PS4). Dus exclusief 5Ghz gebruiken zal niet ideaal zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-04 14:35
5GHz interfereert toch niet met 2.4? 2.4 uitschakelen heeft dan toch geen positief effect op je 5? Waarom dan niet gewoon dual band aan laten staan en al je apparaten die 5 aankunnen gewoon over 5 laten verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Trommelrem schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:13:
• Wat is eigenlijk de 1-6-11 voor de 5 GHz band?
36, 40, 44 & 48.
Overigens heb je op 5Ghz geen overlappende kanalen, tenzij een buurman met 24dBm gaat zenden.
• Bestaan er nog terminals die 2,4 GHz only zijn?
Natuurlijk. Niet elk apparaat is gebaat bij 5Ghz, hoewel dat bij veel interferentie op 2.4Ghz een ander verhaal is.
• Hoe werkt band steering in de praktijk?
Ik ik nog niet mogen ervaren. Ik heb wel een Unifi AP (AC Lite), maar van wat ik er weet komt de ondersteuning eraan.

[ Voor 13% gewijzigd door Gravit0n op 01-03-2016 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij n of ac :?

No way. N gebruikt 40MHz dus twee kanalen, ac gebruikt 80MHz, dus vier kanalen. 36, 40, 44 en 48 overlappen allemaal in een 80MHz kanaal :X

Enige wat je doet met 36/40/44/48 af te wisselen is de control channels apart te houden. Zo kunnen overlappende 80MHz netwerken terugschakelen naar 40MHz/20MHz zonder overlap. Maar doodzonde van de 80MHz ac performance natuurlijk...

Niet-overlappend:
36-48, 52-64, 100-112, 128-140 (met die laatste twee kun je nog beetje schuiven want je hebt tussen 100 en 140 11 kanalen)
Overigens heb je op 5Ghz geen overlappende kanalen, tenzij een buurman met 24dBm gaat zenden.
Je hebt geen overlappende 20MHz-kanalen, maar met 40 of 80MHz des te meer.
[...]

Natuurlijk. Niet elk apparaat is gebaat bij 5Ghz, hoewel dat bij veel interferentie op 2.4Ghz een ander verhaal is.
Het ligt nog genuanceerder. 2.4GHz gaat beter door obstakels, 5GHz gaat beter om obstakels heen. Er zijn situaties waarin je met een dualband AP op sommige plekken wel goede 5GHz dekking hebt en geen bruikbare 2.4GHz. Typisch voorbeeld is bij appartementen met veel gewapend beton. Daar gaat niks doorheen, maar 5GHz kan veel beter door een deuropening buigen/spiegelen.

Maar goed, bottom line: er is nog zat zooi wat 2.4GHz-only doet, zowel in de low-end (EUR 300 laptop, EUR 75 smartphone...) als de low-power (kijk maar naar de gisteren uitgebrachte Raspberry Pi 3 of 1001 domotica gadgets) als in de duur-design-maar-hersenloos-netwerk (Sonos :X )

Maw je wilt altijd 2.4GHz houden. Maar alleen als backup en alleen voor apparaten die geen 5GHz aankunnen. Dat kun je op twee manieren bewerkstelligen:
- aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz, alleen 2.4GHz-only apparaten associeren met 2.4GHz SSID.
- beide zelfde SSID, maar band steering op AP.
[...]

Ik ik nog niet mogen ervaren. Ik heb wel een Unifi AP (AC Lite), maar van wat ik er weet komt de ondersteuning eraan.
Verschilt per implementatie. Wat typisch gebeurt is dat een AP bij association van een STA op 2.4GHz de device uitvraagt naar capabilities en zo achterhaalt of het 5GHz ondersteunt. Zo ja wordt het blacklisted op 2.4GHz BSSID en indien mogelijk (ondersteund door STA) met 802.11r verwezen naar de 5GHz BSSID. Andersom kan via zelfde mechanisme. Intelligentere implementaties houden rekening met dingen als signaalsterkte per band, hoeveelheid beschikbare airtime en evt MiMo-capabilities.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 01-03-2016 11:36 ]

Oslik blyat! Oslik!