Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel in het bezit van een Nikon D60 spiegelreflexcamera met alleen een kitlens. Ik wil ter vervanging een andere camera kopen, die bij voorkeur iets kleiner en lichter is.

Naast mooie foto`s hou ik ook van een mooie camera met goede techniek en lens/lenzen

Ik wil een keuze gaan maken uit de onderstaande camera`s.
- Sony Alpha 6000 + E 16-50 mm F3.5 – 5.6 OSS
- Fuijifilm X-T10 + XC 16-50 mm
- Olympus OM-D-E-M10 Mark II 14 - 42 mm EX
- Samsung NX500 + 16 - 50 mm F3.5 – 5.6 powerzoom

Een body met een kwalitatief betere lens is ook een optie.

Ik gebruik de camera voornamelijk voor het maken van natuur en architectuur foto`s. Daarnaast vindt ik macro fotografie ook erg leuk.

Budget ± € 1.200,- voor body + lens.

Wie kan mij advies geven op basis van kennis en ervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 09:50 ]

Alle reacties

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Wat zijn de beperkingen aan de kitlens die je nu hebt voor de soort fotografie die je leuk vindt?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:23
Samsung NX500 zou ik sowieso niet doen, aangezien die gaan stoppen in Europa (en volgens mij zelfs wereldwijd??).

En nu weer terug naar de vraag van UC :)

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:30:
Wat zijn de beperkingen aan de kitlens die je nu hebt voor de soort fotografie die je leuk vindt?
Over het algemeen voldoet deze lens wel. Prijs - kwaliteit verhouding is wel oke.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 12:04 ]

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Qua functionaliteit ontlopen de camera's zich overigens niet zoveel, het verschil zit hem dan meer in de objectieven. Maar dat is dus alleen relevant als je iets meer nodig hebt dan het kit-objectief. Dan moet je aan extreme brandpuntsafstanden denken of aan andere diafragma's (f1.2 of 1.4 of 2.0) die je niet met je kit objectief kunt bereiken.

Spontaan blijven alleen de Fuji en de Olympus over. Samsung valt af vanwege het stoppen van Samsung op deze markt en Sony lijkt goedkoop in de aanschaf maar levert dan een matig tot slecht objectief mee terwijl de betere objectieven niet meer op APS-C formaat worden uitgebracht en de FF varianten meteen erg/ te duur worden. De bestaande APS objectieven zijn daarnaast ook erg duur en minder qua kwaliteit en specs dan Olympus en Fuji. Olympus en Fuji zijn beiden goed bezig op het objectieven gebied (goed en "redelijk" betaalbaar) en ze hebben ook niet zoveel last van prijserosie als bijvoorbeeld Sony.

De Olympus en de Fuji liggen dan rond de 800 resp. 750 in de winkel.

Bij Olympus heb je voor 1000,= een 14-150 mm erbij. Wel iets groter maar toch, een super kit-objectief..

Bij de Fuji kun je naast de genoemde 16-50 ook nog een 50-230 krijgen voor 1000,=. Bij een aantal zaken ( Keuzekamp en Digimaxx) kost een losse 50-230 overigens maar 199,= resp. 189,= dus je kunt de set daar eigenlijk voor 948,= of zelfs 938,= kopen ;) als je 2 bestellingen doet. Dus een set is niet automatisch de goedkoopste...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De reviews die ik lees van de Olympus en Fujifilm zijn erg positief.
Mijn 1e keus was eigenlijk de Sony Alpha 6000, maar over de kitlens zijn de meeste gebruikers niet echt tevreden.
Ik heb in de loop der jaren echter alleen wat ervaring met Canon en Nikon. De merken Olympus en Fuijifilm ken ik eigenlijk alleen van naam.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 12:13 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Wat ik me nog steeds afvraag is: Waarom wil je upgraden? Je bent nog wel tevreden met je kitlens en een 60D is ook nog een prima body. De vraag is dus: Wat kan je nu niet met je huidige camera + lens wat je wel graag zou kunnen. Of wil je gewoon nieuw speelgoed?

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd wil ik gewoon weer eens wat nieuw speelgoed. Ik kan het me permitteren.
Vindt het leuk om weer eens met een andere / nieuwere camera aan de slag te gaan.

Zijn er naast de Fuijifilm X-T10 en Olympus OM-D-E-M10 Mark II nog andere camera`s die ik misschien zou moeten overwegen?

Is de Panasonic Lumix GX 7 mogelijk nog een optie?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 14:31 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-11 22:37
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:55:
Eerlijk gezegd wil ik gewoon weer eens wat nieuw speelgoed. Ik kan het me permitteren.
...
Prima, dat kan heel goed. Wat zijn gebieden die je leuk lijken om meer op te gaan doen?
  • Portret
  • Landschap
  • Macro
  • Architectuur
  • Sport
  • Wildlife
  • Iets anders?
En spreekt video je aan, of blijf je bij alleen fotografie?

Verwijderd

Topicstarter
portret en sport vallen voor mij af. Wildlife is mooi maar komt er voorlopig niet van.

Zal me dus voornamelijk bezighouden met architectuur, landschap en macro.

Filmen heb ik nog nooit gedaan, maar wil ik wel beperkt gaan doen.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2016 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment blijven voor mij deze 2 camera`s over. De Fuijifilm X-T10 + XC 16-50 mm en de Olympus OM-D-E-M10 Mark II 14 - 42 mm EX.

Zijn de genoemde lenzen, goede lenzen, of kan ik beter een body kopen met een andere / betere lens? iets meer zoom tot 150 mm zou mooi zijn. Ook wil ik een macro lens aanschaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2016 08:20 ]

Verwijderd

Kijk wat je nodig hebt. Bij Fuji heb je nu de pricewatch: Fujifilm X-T10 + XC 16-50mm f/3.5-5.6 + XC 50-230mm f/4.5-6.7 Zwart kit met 2 lenzen een €100 cashback. Dat zijn goede lenzen en je hebt later ook nog de mogelijk om uit te breiden met een Macro. Van de Fuji heb je ook nog een andere kit met een lichtsterkere kitlens en ook weer ietsje beter maar is wel een stuk duurder pricewatch: Fujifilm X-T10 + XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS Zwart Hier en daar kan je goedkoop die 50-230mm als Bulk kopen dan ga je wel net over je budget met de 18-55mm al is dat binnen budget misschien ook nog wel te doen met wat onderhandelen.

Maar die mogelijkheden zijn er ook bij de Olympus en heb je iets meer keus qua lenzen. Van de Olympus heb je ook een kit binnen budget met gelijk een langere lens pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II + M.Zuiko Digital ED 14-42mm f/3.5-5.6... Een lichtsterkere standaardzoomlens wordt wat lastiger, bij Olympus en Panasonic zijn deze vrij duur en er is geen tussen optie zoals Fuji die heeft.

Zelf heb ik een voorkeur voor de Fuji door de iets grotere sensor, lichtsterkere kitlens als je voor de 18-55mm kit gaat en de 3:2 beeldverhouding. Maar kijk wat jij belangrijk vind en welke dan het beste bij je past.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand nog meer tips en suggesties? Mogelijk ervaring met een van deze twee camera`s?!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:35:
Heeft iemand nog meer tips en suggesties? Mogelijk ervaring met een van deze twee camera`s?!
Bij systeemcamera's kom je met dat budget gewoon al gauw rond die modellen. Als je filmen interessant vindt kun je ook naar de Panasonic G7 kijken. Die kun je voor rond de 999 met de 14-140 kopen. Mooi bereik, goede filmfuncties en mooie camera.

Ik heb ervaring met panasonic m43 en ervaring met de Fuji 18-55 lens. M43 camera's en lenzen zijn over het algemeen wat kleiner, vooral ook omdat Fuji soms wat draagbaarheid opoffert voor kwaliteit. Ik heb de Fuji 16-50 ook bekeken en vond de 18-55 het extra geld waard, diafragma ring, lichtsterker en beter gebouwd. Daarnaast zijn Fuji camera's hoogwaardig in Japan gemaakt, metaal, goede knoppen etc.

Je kunt ook de Fuji X-E2 + 18-55 kopen. De X-E2 heeft met de updates die zijn uitgekomen de zelfde functies als de X-T10. Zie 'm voor 749 bij Foka outlet en de 50-230 voor 149.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 03-03-2016 16:33 ]

• Sodela
De E2 met een 18-55 voor die prijs is inderdaad een heel mooi alternatief. De E2 is niet minder dan de X-T10, qua vorm wel een beetje anders. De E2 is wel wat onopvallender. Het 18-55 is wel erg mooi en een stuk "degelijker". Ik kan mij alleen maar bij Sluw aansluiten..

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik het goed begrijp gaat bij jullie Fujifilm boven Olympus?

• Sodela
Ja, wat mij betreft wel, maar ik met Fuji adviseer Fuji ;). Olympus zal overigens ook heel mooi zijn (heb het zelf ook overwogen toen ik genoeg van Sony had) maar voor mij was het objectieven-pakket doorslaggevend waarbij met name de diafragma's fijn zijn. Voor mij hoeft het ook niet echt super compact te zijn, "analoog" zoals Fuji heeft mijn voorkeur en de cropfactor 1,5 ipv 2 vind ik zelf prettiger. Dat zie je terug in de diafragma's aangezien je qua scherpte-diepte dezelfde vermenigvuldigingsfactor moet toepassen. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Het beste kun je gewoon naar een goede winkel gaan waar ze beide modellen hebben en ook even kijken of de bediening je aanspreekt en de look and feel. Wij zijn het immers een beetje beoordeeld terwijl jij diegene bent die ermee moet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Is de Fujifilm X 2S de opvolger van de X 2?

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:10
Sodela schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:48:
Ja, wat mij betreft wel, maar ik met Fuji adviseer Fuji ;). Olympus zal overigens ook heel mooi zijn (heb het zelf ook overwogen toen ik genoeg van Sony had) maar voor mij was het objectieven-pakket doorslaggevend waarbij met name de diafragma's fijn zijn. Voor mij hoeft het ook niet echt super compact te zijn, "analoog" zoals Fuji heeft mijn voorkeur en de cropfactor 1,5 ipv 2 vind ik zelf prettiger. Dat zie je terug in de diafragma's aangezien je qua scherpte-diepte dezelfde vermenigvuldigingsfactor moet toepassen. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Het beste kun je gewoon naar een goede winkel gaan waar ze beide modellen hebben en ook even kijken of de bediening je aanspreekt en de look and feel. Wij zijn het immers een beetje beoordeeld terwijl jij diegene bent die ermee moet werken.
Mede op advies van Sodela heb ik ook gekozen voor Fujifilm :) - de X-E2 met 18-55mm, 2e hands. Erg blij mee, al hoop ik er komend voorjaar nog wat meer gebruik van te gaan maken dan momenteel het geval is (afgleopen zondag bepakt en al in het bos voor mooie plaatjes, maar ja hoor, de sd kaart zat in mijn laptop thuis...)

Anyway, ik kan fujifilm oook aanraden, maar vooral wat hierboven gezegd is, ga verschillende camera's eens uitproberen in winkels (lees: niet media markt, In zwolle hadden ze alleen de A6000, geen olympus of fuji te bekennen). Mede hierdoor viel voor mij Olympus af, omdat ik de modellen (OM-10, OM-5) te klein vond voor m'n handen/niet fijn in de hand vond liggen. Zelfde gold trouwens ook voor de Fuji X-T10, waar de X-E2 wel lekker in de hand lag, en waarbij de EVF in de linkerbovenhoek me ook erg aanstond én nog steeds aanstaat.

wbt de X-E2s, dit is idd een opvolger van de E2, maar met wat kleine updates. Meer een soort facelift model van de E2 uit 2013. Mogelijkerwijs wordt deze wel langer ondersteund qua updates, maar daar ben ik niet zeker van. Wel van het feit dat mijn E2 onlangs een mega update heeft gekregen, en hij o.a een stuk sneller is geworden qua AF (en nog een x aantal andere verbeteringen)

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb zelf de X-T10 en kan deze inderdaad aanraden. Lang overwogen om mijn Canon 60D te verkopen voor wat kleiners. Persoonlijk vind ik de A6000 erg lelijk! De AF schijnt van de Sony wel zeer goed te zijn, bij Fuji is het "OK".

Een vriend van mij heeft de OM-10 mark II. Ook een prettige camera, met erg fijne bediening! Beeldkwaliteit kan ik weinig over zeggen, zo heb ik hem niet getest. Bij het inzoomen op de camera lijken de hoge ISO-prestaties wat minder te zijn dan de Fuji, maar het is dan ook een kleinere sensor.

Wat mij ook aantrok bij Fuji is het uitgebreide lensaanbod. Tot slot adviseer ik je net zoals hierboven door een goede fotowinkel binnen te stappen en al je opties eens te proberen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort eens bij cameraland in Alkmaar langs om de camera`s eens vast te houden ect.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=46060153,noline]

Een vriend van mij heeft de OM-10 mark II. Ook een prettige camera, met erg fijne bediening! Beeldkwaliteit kan ik weinig over zeggen, zo heb ik hem niet getest. Bij het inzoomen op de camera lijken de hoge ISO-prestaties wat minder te zijn dan de Fuji, maar het is dan ook een kleinere sensor.

Wat mij ook aantrok bij Fuji is het uitgebreide lensaanbod. Tot slot adviseer ik je net zoals hierboven door een goede fotowinkel binnen te stappen en al je opties eens te proberen.
Je zal toch weleens wat foto`s hebben gezien die je vriend met die camera gemaakt heeft?
Trouwens, ik denk dat de camera`s die ik op het oog heb weinig voor elkaar onder doen.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 23:27:
[...]

Je zal toch weleens wat foto`s hebben gezien die je vriend met die camera gemaakt heeft?
Trouwens, ik denk dat de camera`s die ik op het oog heb weinig voor elkaar onder doen.
Inderdaad, grootste verschil zit denk ik in het formaat sensor en daar is al een heleboel over gediscussieerd hier (sony & fuji = apsc --> 1,5x cropfactor, panasonic & olympus = m43 --> 2x cropfactor). Een goede fotograaf kan met alle opties prachtige foto's maken. Het grootste verschil zit 'm waarschijnlijk in de bediening en het "ecosysteem" aan lenzen en accessoires. Bedenk dus even wat je wilt (gaan) gebruiken en of daar goede opties voor zijn. Fuji focust zich op fotograferen waarbij je zo min mogelijk het menu in hoeft (andere opties hebben ook genoeg knoppen hoor) en degelijke bouwkwaliteit en bij m43 en sony zul je wat meer snufjes vinden en Olympus is ook kleiner en lichter.

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 04-03-2016 11:15 ]

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-10 08:41
Wat mij ook aantrok bij Fuji is het uitgebreide lensaanbod.
Vergeet niet dat M43 door zowel Panasonic als Olympus ontwikkeld wordt en er dus een veel groter lenzen aanbod is dan Fuji. M43 was ook als eerste op de markt en daarnaast zijn er ook andere fabrikanten op de markt die voor M43 lenzen maken zoals Sigma en Voigtländer...

[ Voor 2% gewijzigd door DinoBe op 04-03-2016 18:39 . Reden: Spelvouten ]

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

DinoBe schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 12:27:
[...]

Vergeet niet dat M43 door zowel Panasonic als Olympus ontwikkeld word en er dus een veel groter lenzen aanbod is dan Fuji. M43 was ook als eerste op de markt en er zou ook andere fabrikanten op de markt die voor M43 lenzen maken zoals Sigma en Voigtländer...
Inderdaad, een mooi aanbod aan lenzen. Waar ik voorheen nog vooral keek naar Oly lenzen (vanwege Oly body) ben ik nu ook al aan het kijken naar een mooi lensje van Sigma en/of Panasonic.

En diep het menu induiken wordt met SCP ook tot een minimum teruggebracht met een Oly. Werkt geweldig. Verder blij met de wieltjes en diverse knopjes.

Uitproberen in de winkel en vervolgens nog een keer uitproberen. Merkte voor mezelf dat een eerste indruk niet altijd de beste is. Let it sink in.
Pagina: 1