Vraag

• KimS
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-07-2024
Beste allemaal,

Op dit moment ben ik me rustig aan het oriënteren op een nieuwe camera. Nu heb ik de Samsung NX30. Ik kan hier nog wel even mee verder, maar ik wil hier niet meer in investeren vanwege de productiestop bij Samsung. Ik zal dus binnenkort overstappen op een andere camera, maar welke?

Ik twijfel of ik alleen een body of een body met kitlens moet kopen (aangezien ik misschien liever meteen een wat betere lens heb dan de kitlens...). Voor de body alleen heb ik een budget van ongeveer 400 euro. Minder is altijd beter, meer valt over na te denken wanneer het product echt heel goed is.

Ik ben een hobbyfotograaf, maar kijk wel kritisch naar mijn foto's en ben dus voortdurend bezig mezelf te verbeteren als fotograaf. Van de Samsung NX vind ik het kantelbare scherm heel fijn. Ik kijk nauwelijks meer door de zoeker. De wifi-functie is ook ideaal, maar eigenlijk gebruik ik deze bijna nooit, dus dat is niet het belangrijkste.

Dus: welke camera zouden jullie adviseren voor een budget van ongeveer €400 te besteden aan de body?

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven om mij een advies te geven.

Groet,
Kim

Alle reacties

Verwijderd

Met een budget van €400 heb je weinig keus en is er weinig te krijgen wat beter is als de Samsung NX30. Naast een body zul je dan ook nog iets van een lens moeten kopen als je overstapt en wat is daar je budget voor? Wat wordt dan je totaal budget voor een body en een lens? Want het is vaak goedkoper om dan in 1x een goede kit te kopen als een lens en body los kopen.

Wat is je idee nu? Tegen wat loop je aan waarom je een nieuwe body wilt? Is het de kitlens die niet goed genoeg is? Alleen voor de productiestop hoef je natuurlijk niet over te stappen.

Genoeg vragen die ik dus nog voor je heb en zou voor nu zeggen blijf de NX30 gebruiken en spaar nog even verder.

• KimS
Dank je wel voor je reactie, Soinar.

De reden dat ik wil overstappen, is omdat ik wil gaan uitbreiden wat betreft lenzen en ik zie die mogelijkheid bij Samsung niet. Ik wil graag meer lichtsterke lenzen dan ik nu heb (18-55 en de 50-200mm), maar omdat deze steeds minder te verkrijgen zijn, voelde ik me erg opgejaagd om er meteen een te kopen terwijl ik er eigenlijk nog niet over uit ben. Ik lees op verschillende websites dat het waarschijnlijk geen zin meer heeft om te investeren in Samsung en ik heb nu dus ook besloten om dat wat betreft mijn camera niet meer te doen.

Ik zal echter weer voor situaties staan dat ik weer verlang naar een lichtsterkere lens. Aangezien ik geen nieuwe objectieven meer wil kopen, moet ik dan wel naar een ander merk. De keuze van ongeveer 400 euro voor de body is omdat ik rond die prijsklasse (400-500 euro) best veel camera's op het internet heb zien staan, alleen zag ik door de bomen het bos niet meer en daarom besloot ik dit topic te openen. Ik kies juist voor dit budget omdat ik er dus graag een lichtsterke lens bij wil kopen en ik weet dat die een stuk duurder zijn dan bijvoorbeeld een kitlens. Een body kopen van €1200 zit er dus ook niet in, want dan kan ik er geen fatsoenlijke lens meer bij kopen.

Mijn Samsung NX30 hou ik nog een tijdje aan. Misschien zelfs als ik een nieuwe camera heb. Aangezien ik er nu toch nauwelijks nog iets voor terug kan krijgen, kan ik hem beter gewoon bewaren zodat dit een mooie camera wordt om bijvoorbeeld mee op vakantie te nemen of aan mijn zusje uit te lenen die het ook heel leuk vindt om te fotograferen.

Het plan is juist niet om binnen nu en twee weken een nieuwe camera aan te schaffen, maar ik wil me gaan oriënteren op wat het beste is, zodat ik binnenkort niet een overhaaste beslissing moet gaan nemen. Welk merk moet ik nu kiezen? Ik lees veel over dat Canon en Nikon eigenlijk weinig meer investeren in hun technologie terwijl Sony dat wel doet, maar heeft Sony voldoende lenzen en loop ik dan straks niet weer tegen hetzelfde probleem aan als met mijn Samsung? Als iemand me dan iets kan vertellen over welke camera hij op dit moment zou kiezen, kan dat me misschien helpen om wat meer een beeld te krijgen van wat nu geschikt is voor mij.

Ik hoop dat ik mezelf nu iets duidelijker heb gemaakt.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Het eruit stappen van Samsung kan een aanleiding zijn, maar € 400,= is inderdaad niet veel voor een andere body en een lichtsterk objectief (en vermoedelijk moeten ook nog eens de 18-55 en de 50-200 vervangen worden) .

Als je handmatig scherpstellen niet schuwt en niet P-stand afhankelijk bent kun je misschien ook gewoon een lichtsterk objectief 2e hands kopen en met een adapter op je Samsung gebruiken om dat probleem van de lichtsterkte te omzeilen. Extra batterij erbij zodat je daar niet mee zit als Samsung echt "weg" is en je bent waarschijnlijk veel goedkoper uit dan 400,=...

Je kunt altijd nog de kat uit de boom kijken wat je uiteindelijk wilt. Nikon en Canon doen het qua ontwikkeling inderdaad een beetje rustig aan zolang ze zich nog niet echt aan systeemcamera's wagen. Maar dat heeft commerciële redenen omdat systeem camera's ten koste van de DSLR's gaan. De DSLR markt krimpt echt al behoorlijk en de systeem-camera markt groeit nog wel. Dus vroeg of laat moeten ze wel wat. Wat ze maken is trouwens erg goed en eigenlijk volledig uitontwikkeld. Dus vandaar dat echte verbeteringen niet echt meer te verwachten zijn.
Sony is goed in beeldsensoren, de camera-tak is wat "vreemd". Ze hebben niet echt een duidelijke focus op wat ze willen. Ze hebben namelijk een DSLR-tak, een systeemcamera tak met daar weer een APS-C tak en een FF tak. Die laatste tak maakt ze vrij uniek (op Leica na dan) en daar is alle aandacht op gericht als Sony als "investeerder" genoemd wordt. Die tak is echter relatief duur (de objectieven zijn gewoon erg duur...) en er komen nog maar mondjesmaat innovaties bij APS-C en DSLR terecht. Je zou dus ook kunnen concluderen dat de dslr lijn en de APS-C lijn van Sony op een dood spoor zitten. Sony is echter erg slecht in het maken van duidelijke, consistente keuzes (daarom gaat het ook zo slecht met het moederconcern) en wisselt erg vaak van strategisch doel. Sony valt nogal vaak op door een prijserosie. Ze gooien een bonte mix van oude en nieuwe toestellen door elkaar op de markt met een lage instapprijs en snel dalende prijzen (zo lijkt het). Bij uitbreidingen (objectieven en dergelijke) zijn ze echter erg duur voor dat wat ze bieden.

De andere spelers die een beetje voorstellen zijn Olympus, Panasonic en Fuji. Hiervan hebben Olympus en Fuji de meeste focus op de fotomarkt. Fuji richt zich wat meer op de premium markt, Olympus de laatste tijd ook, maar heeft wat meer instappers. Beide merken liggen echter niet in je range van € 400,=...

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
voor 500 euro heb je best veel keuze in body's, kijk maar eens in de pricewatch en kies 507 euro als max. Een Sony a6000 body bijvoorbeeld voor 507, of een Fuji X-pro 1, en een Fuji XE-2 beide voor 500,-
Alle drie mooie camera's met hun eigen pluspunten. Mijn voorkeur zou zijn voor de XE-2 te gaan, wel iets ouder maar sinds de laatste update weer helemaal up2date. En Fuji heeft prachtige lichtsterke lenzen.
Bijvoorbeeld de 35mm 2.0 voor 399.

[ Voor 27% gewijzigd door Tomas_ op 01-03-2016 14:10 . Reden: typo ]

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 15:58
Waarom niet gewoon wachten tot het moment dat je tegen beperkingen aanloopt en je lenzen arsenaal wilt uitbreiden? Tegen die tijd heb je wss een beter idee wat je wilt, is je budget misschien ruimer, is alles weer een stukje goedkoper, en / of is er voor hetzelfde geld weer wat moderners te koop.

Als je nu nog geen beperkingen ondervindt, kan je toch nog prima bij de samsung blijven?

Ik kan iig, los van een extra lichtsterke lens, niet echt uit je verhaal opmaken waar je dan precies naar op zoek bent. Je geeft aan dat je de zoeker nauwelijks gebruikt, dus een mirrorless systeemcamera zou dan een optie zijn, maar veel specifieker zou ik je niet kunnen adviseren eigenlijk. Daarvoor is er te weinig info voorhanden :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• KimS
Ik wil het ook even rustig aankijken. Op dit moment ondervind ik niet per se beperkingen, maar heb ik wel behoefte aan het proberen van lenzen met een groter diafragma. Ik wil me gewoon nu vast oriënteren op andere camera's, zodat ik de prijzen in de gaten kan houden of juist een net op de markt gebrachte camera kan vergelijken met die ene die mij werd aangeraden. Als ik dan (door een bepaalde opdracht o.i.d.) wordt "gedwongen" om een andere camera aan te schaffen, weet ik in elk geval waar mijn interesses ongeveer liggen.
Ik ben nu gewend aan de Samsung NX30, maar aan een ander merk zal ik sowieso moeten wennen. Specifieke functies van de NX30 hoef ik dan ook niet per se op een andere camera te hebben. Het liefst wil ik gewoon weten welke camera's er op dit moment geschikt zijn voor de wat verder gevorderde amateurfotograaf. Maar veel specifieker kan ik het niet maken. Als jullie mij dan niet kunnen helpen op dit moment, houdt het op en bedank ik jullie in elk geval voor het lezen van mijn bericht.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:12

SomerenV

It's something!

Ik heb geen flauw idee wat je precies doet met je camera dus ik kan geen zeer gericht advies geven, maar mijn gok is dat de Sony A6000 een goede keuze is. Je zegt overigens dat het budget voor de body 400 euro is, maar dat je dat bewust hebt gedaan zodat je eventueel ook lenzen kunt kopen.

Wat de keuze betreft qua lenzen heb je bij Sony (in dit geval de E Mount) meer dan genoeg keuze.

Sigma 60mm F/2.8 ART voor 170 euro.

Sigma 30mm F/2.8 ART voor 170 euro

Sony 50mm F/1.8 OSS voor 280 euro

Samyang 8mm F/2.8 voor 290 euro

En zo kan ik nog wel even door gaan. Stel je koopt de A6000 in combinatie met een 16-50 lens (3.5-5.6) dan ben je daar 670 euro voor kwijt en heb je waarschijnlijk nog wel budget voor 1 of 2 lichtsterke ART-lenzen. Je kunt ook voor de optie gaan in combinatie met de 16-50 en 55-210 (beide niet lichtsterk) en dan ben je 830 euro kwijt.

Maar goed, ik weet niet wat je budget is en of je je NX30 wilt verkopen, maar een compleet nieuw systeem met wat leuke lenzen hoeft dus niet de hoofdprijs te kosten.

Overigens kun je ook voor een volwaardige DSLR gaan in de vorm van een 600D of Nikon D5200 en dan heb je keuze uit nóg meer lenzen, maar dat is maar net waar je voorkeuren liggen. Zelf ben ik van Canon naar Panasonic gegaan omdat Canon nogal wat steken heeft laten vallen op videogebied terwijl Panasonic juist gigantische stappen vooruit heeft gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door SomerenV op 01-03-2016 23:41 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1