Help: PC dood met "vuurwerk" na potje CS:GO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:48

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste Tweakers,

Zo maak je nooit topics, en zo heb ik er al 2 op een paar dagen. Alle twee wellicht gerelateerd, maar dat weet ik op dit moment nog niet.

Het probleem is dat ik een potje CS:GO aan het spelen was, waarna ik opeens een soort elektronische knetter hoorde waarna na een paar seconde mijn beeld uitviel en de PC rebootte. Ik heb (zoals ik ben) direct uit "angst" voor brand of schade de stroom uitgetrokken en ben toen na een kop koffie gaan diagnosticeren. Paar dingentjes:

- Voeding was wellicht niet 100% meer, fan draaide altijd op 100% en het beloofde vermogen was er nooit uit te halen. Ik heb de fan in deze aangepast naar een Fractal R2 op zo'n 1400RPM.
- Moederbord was ook niet fris meer, VRM's zijn aan de achterkant aardig bruin gekleurd en het bord kan (kon) de CPU niet meer stabiel op de ingestelde klok houden. Zowel op stock als overclock niet meer, dus dan heb ik het over 2 uur Prime95 waar de ene thread op test 24 is en de volgende op 13, en die daarna weer op 16 enz.
- Vorige week een nieuwe muis á 63,99 besteld omdat ik dacht dat deze kapot was, hier ook een topic over geopend. Bleek toch niet kapot maar de software had iets zodanig verknalt dat de muis een brick was. Heb ik uiteindelijk met veel geluk weer goed gekregen.
- Moederbord herkende de SSD ongeveer 1/5 boot's niet, moest dan ctrl alt del in de post.

Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 147,95€ 147,95
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 99,99€ 99,99
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 358,-€ 358,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 121,95€ 121,95
2LG 27MP35HQ-B Zwart€ 299,95€ 599,90
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 51,49€ 51,49
1Corsair Hydro H80i€ 99,99€ 99,99
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 42,95€ 42,95
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 37,-€ 37,-
1Philips 32PFL3258H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M2 620W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 136,20€ 136,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.743,37

Kleine notitie: de 280X is recentelijk verkocht, maar hier heb ik toch de voeding niet voor.

Wat heb ik geprobeerd?
- Kaal starten
- Starten met oude 8600GT
- Starten met oude 8600GT met BeQuiet 300W voeding
- CMOS clearen

Bij de eerste 8600GT test viel de PC na een halve seconde uit, met de andere voeding draaide de PC wel maar kreeg ik geen beeld. Blijkt dat nondeju de meeste caps van dat ding open gesprongen te zijn, ik heb het ergste vermoeden dat de oude voeding hiervoor verantwoordelijk is. Daarbij heb ik ook het allerergste vermoeden dat mijn GTX970 en wellicht nog meer kapot is. Vooral de Graka zou natuurlijk echt gigantisch balen zijn, al kan ik die natuurlijk nog bij RMA proberen als het nodig is.

Ook geen onbelangrijke clue is dat de fancontroller van de NZXT H440 zo goed als kaduuk is, er komt een statisch geluid uit en de fans draaien niet.

Ik heb nog 1 kaart in huis die ik kan testen zonder nieuwe voeding, en dat is een GT220. Ik ga die echter sowieso niet aansluiten op de oude voeding.

Wat kan ik nog meer doen om dingen uit te sluiten? Ik kan dingen als het RAM nog proberen op m'n andere PC, maar RAM is nu niet echt iets wat de beurs leegtrekt als het kapot zou zijn.

Echt gigantisch bedankt voor alle moeite, ik heb de laatste paar weken echt een hele hoop problemen en nu is het blijkbaar echt raak. Als 17 jarige heb ik natuurlijk geen onbeperkte beurs en moet ik voor iedere cent lang werken, maar wat moet dat moet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07 12:27

JesseMacaw

Electronicafanaat

kuusj98 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:37:
- Voeding was wellicht niet 100% meer, fan draaide altijd op 100% en het beloofde vermogen was er nooit uit te halen. Ik heb de fan in deze aangepast naar een Fractal R2 op zo'n 1400RPM.
Ik zou de voeding vanaf nu nergens meer voor vertrouwen, in de kliko of naar de recycling brengen ;)
- Moederbord was ook niet fris meer, VRM's zijn aan de achterkant aardig bruin gekleurd en het bord kan (kon) de CPU niet meer stabiel op de ingestelde klok houden. Zowel op stock als overclock niet meer, dus dan heb ik het over 2 uur Prime95 waar de ene thread op test 24 is en de volgende op 13, en die daarna weer op 16 enz.
Dan zou ik het moederbord nog minder vertrouwen dan de voeding :X
Bij de eerste 8600GT test viel de PC na een halve seconde uit, met de andere voeding draaide de PC wel maar kreeg ik geen beeld. Blijkt dat nondeju de meeste caps van dat ding open gesprongen te zijn, ik heb het ergste vermoeden dat de oude voeding hiervoor verantwoordelijk is. Daarbij heb ik ook het allerergste vermoeden dat mijn GTX970 en wellicht nog meer kapot is. Vooral de Graka zou natuurlijk echt gigantisch balen zijn, al kan ik die natuurlijk nog bij RMA proberen als het nodig is.
Ik denk dat je computer niet meer op gaat starten met dat moederbord... ;w Het klinkt alsof er een piekspanning of piekstroom over één of meerdere voedingslijnen heeft gelopen, dus dan kan het inderdaad heel goed zijn dat je videokaart, je moederbord en elk ander component (inclusief de processor) kapot zijn omdat ze allemaal een opdoffer hebben gehad. Je moet dan dus elk component apart testen in een computer waarvan je weet dat hij goed werkt, nadat je eerst hebt geroken of er magische rook is vrijgekomen natuurlijk ;). Soms helpt het om de componenten eerst een paar dagen te laten rusten, Raspberry Pi's blijken ook een soort zelfhelend vermogen te hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
JesseMacaw schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:10:
[...]

Ik zou de voeding vanaf nu nergens meer voor vertrouwen, in de kliko of naar de recycling brengen ;)

[...]

Dan zou ik het moederbord nog minder vertrouwen dan de voeding :X

[...]

Ik denk dat je computer niet meer op gaat starten met dat moederbord... ;w Het klinkt alsof er een piekspanning of piekstroom over één of meerdere voedingslijnen heeft gelopen, dus dan kan het inderdaad heel goed zijn dat je videokaart, je moederbord en elk ander component (inclusief de processor) kapot zijn omdat ze allemaal een opdoffer hebben gehad. Je moet dan dus elk component apart testen in een computer waarvan je weet dat hij goed werkt, nadat je eerst hebt geroken of er magische rook is vrijgekomen natuurlijk ;). Soms helpt het om de componenten eerst een paar dagen te laten rusten, Raspberry Pi's blijken ook een soort zelfhelend vermogen te hebben :P
Het was toevallig zo dat ik deze avond een nieuw moederbord zou gaan bestellen omdat ik al langer bang was dat deze wel eens mijn systeem om zeep kon helpen. Helaas nemen mijn ouders berichten als een half functionerende voeding of moederbord niet serieus en aangezien ik zelf niet kan bestellen en het daardoor maar keer op keer is uitgesteld ben ik IRL niet te genieten.

Nou, goed, ik houd al met 600+ plus euro rekening voor dingen die kapot zijn, maar dat geef ik liever natuurlijk niet uit. Ik heb de GT220 met aarzeling in het ding gehangen en deze geeft ook geen beeld, fan maakte iedere 2 seconde een spinup dus ik was bang voor de volgende frituur. Gelukkig doet deze het in een ander systeem wel nog. De caps voor de 8600GT ga ik maar een andere keer replacen, het was m'n eerste eigen graka dus extra zuur.

Wat dus sowieso nieuw moet is een voeding, die ga ik vandaag of morgen bestellen. Het lijkt me sterk dat ik met een verse voeding meer schade kan doen maar ik zal dan de voeding in m'n andere PC testen met de GTX970. Ik zal even om raad vragen wbt eventuele verzekeringen om dit op te verhalen, maar ik ben bang dat het uit eigen beurs kan komen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

kuusj98 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:22:
[...]
Nou, goed, ik houd al met 600+ plus euro rekening voor dingen die kapot zijn, maar dat geef ik liever natuurlijk niet uit. Ik heb de GT220 met aarzeling in het ding gehangen en deze geeft ook geen beeld, fan maakte iedere 2 seconde een spinup dus ik was bang voor de volgende frituur. Gelukkig doet deze het in een ander systeem wel nog. De caps voor de 8600GT ga ik maar een andere keer replacen, het was m'n eerste eigen graka dus extra zuur.
Dat is inderdaad wel erg jammer! Ik hoop dat de kaart op die manier nog te redden valt, leuke kaartjes waren dat.
Wat dus sowieso nieuw moet is een voeding, die ga ik vandaag of morgen bestellen. Het lijkt me sterk dat ik met een verse voeding meer schade kan doen maar ik zal dan de voeding in m'n andere PC testen met de GTX970. Ik zal even om raad vragen wbt eventuele verzekeringen om dit op te verhalen, maar ik ben bang dat het uit eigen beurs kan komen.
Als ik jou was zou ik de voeding echt niet meer testen, daar zou ik geen werkende computer meer aan wagen. En zelfs al blijkt hij nu toch nog te werken, betrouwbaar wordt hij nooit, dan heb je eigenlijk een MS-TECH in vermomming :+ . Je GTX970 zou ik zeker wel testen, als er toch wat mis mee is dan kan een goede voeding zoals die BeQuiet zich daar wel tegen beschermen :). Veel succes met het claimen van de verzekering!
Nou, goed, ik houd al met 600+ plus euro rekening voor dingen die kapot zijn, maar dat geef ik liever natuurlijk niet uit.
Voor dat geld heb je al een leuk nieuw Skylake systeempje, als je videokaart het tenminste nog doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht heb je wat aan de tips in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter? Anders zijn het denk ik de VRM's, als ik je verhaal zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
CptChaos schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:41:
Wellicht heb je wat aan de tips in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter? Anders zijn het denk ik de VRM's, als ik je verhaal zo lees.
Die heb ik zo ver als gaat al nagelopen inderdaad, maar heeft geen baat gehad. Als het de CPU VRM's zouden zijn zou het ding toch geen videokaart frituren of wel? Nou ja, daar kom ik morgen achter, want ik heb een nieuwe voeding besteld.

Ik heb deze besteld:
- pricewatch: Corsair RM550x
Ja, hij is duur, en nee, ik heb eigenlijk geen gold rating nodig. De voeding die nu dus (99%) zeker kapot is was ook niet de goedkoopste 4 jaar geleden, en ik heb vertrouwen in Corsair en op voeding ga ik na dit incident echt geen cent meer op besparen.
JesseMacaw schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:37:
[...]

Dat is inderdaad wel erg jammer! Ik hoop dat de kaart op die manier nog te redden valt, leuke kaartjes waren dat.

[...]

Als ik jou was zou ik de voeding echt niet meer testen, daar zou ik geen werkende computer meer aan wagen. En zelfs al blijkt hij nu toch nog te werken, betrouwbaar wordt hij nooit, dan heb je eigenlijk een MS-TECH in vermomming :+ . Je GTX970 zou ik zeker wel testen, als er toch wat mis mee is dan kan een goede voeding zoals die BeQuiet zich daar wel tegen beschermen :). Veel succes met het claimen van de verzekering!

[...]

Voor dat geld heb je al een leuk nieuw Skylake systeempje, als je videokaart het tenminste nog doet :)
Nee, nee, die ga ik echt niet meer aansluiten! 1 of mogelijk 2 gefrituurde GPU's, en wellicht de rest van de PC is wel genoeg. En voor 600 euro heb ik inderdaad een leuk Skylake systeem, alleen had ik echt gehoopt dat dit ding het nog tot AMD Zen zou uithouden. Mijn hart ligt bij AMD, dus dat zou een moeilijke keuze zijn. Als de GPU kapot is en ik krijg hem niet via RMA gerepareerd haal ik sowieso geen Skylake maar tijdelijk een pricewatch: Gigabyte GA-990FX-Gaming (rev. 1.0). Dan moet natuurlijk niet de CPU kapot zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

kuusj98 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:23:
Ik heb deze besteld:
- pricewatch: Corsair RM550x
Ja, hij is duur, en nee, ik heb eigenlijk geen gold rating nodig. De voeding die nu dus (99%) zeker kapot is was ook niet de goedkoopste 4 jaar geleden, en ik heb vertrouwen in Corsair en op voeding ga ik na dit incident echt geen cent meer op besparen.
Dat is een goede (en momenteel best populaire) voeding. Dat hij nu populair is, komt ook niet uit de lucht vallen gok ik zo. Gold certified heeft echt niemand nodig, bronze is ruim voldoende. Wat dat betreft heeft de RM550x een mooie prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

kuusj98 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 23:23:
Nee, nee, die ga ik echt niet meer aansluiten! 1 of mogelijk 2 gefrituurde GPU's, en wellicht de rest van de PC is wel genoeg. En voor 600 euro heb ik inderdaad een leuk Skylake systeem, alleen had ik echt gehoopt dat dit ding het nog tot AMD Zen zou uithouden. Mijn hart ligt bij AMD, dus dat zou een moeilijke keuze zijn. Als de GPU kapot is en ik krijg hem niet via RMA gerepareerd haal ik sowieso geen Skylake maar tijdelijk een pricewatch: Gigabyte GA-990FX-Gaming (rev. 1.0). Dan moet natuurlijk niet de CPU kapot zijn...
Fijn, ik ben ook wel een beetje AMD-fan :). Het is wel een duur moederbord terwijl je niet weet of de processor nog werkt, als er iets met je VRM's gebeurt kan het zijn dat de processor een veel te hoog voltage krijgt, dan geef ik hem weinig kans. Misschien kun je de processor testen in een computer in de buurt of bij een aardige Tweaker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
JesseMacaw schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:13:
[...]

Fijn, ik ben ook wel een beetje AMD-fan :). Het is wel een duur moederbord terwijl je niet weet of de processor nog werkt, als er iets met je VRM's gebeurt kan het zijn dat de processor een veel te hoog voltage krijgt, dan geef ik hem weinig kans. Misschien kun je de processor testen in een computer in de buurt of bij een aardige Tweaker? ;)
Tja, dat klopt natuurlijk wel. Optisch was er geen schade, buiten de al redelijk bruin gekleurde CPU VRM's. De voeding krijg ik vandaag als het goed is binnen, als de bezorger ten minste niet te beroerd is om het even bij de buren te leggen :P

Ik sluit de nieuwe voeding aan op m'n andere systeem. Ik kijk dan of die het met de APU alleen doet, even stressen zodat ik zeker weet dat de voeding het goed doet. Dan sluit ik de GTX970 aan en kijk ik of die het doet, als dat met een tich aantal schietgebedjes werkt sluit ik de nieuwe voeding aan op m'n main PC met de GTX970 erin en doe dan nog een paar schietgebedjes. Hopelijk krijg ik op z'n minst beeld, dan kijk ik wel hoe stabiel het geheel nog is.

Qua CPU testen: ik heb laatst toevallig nog een AM3+ systeem voor een vriend gebouwd. Ik wil die mensen echter niet lastigvallen met mijn problemen, alhoewel ik er niet eens wat voor heb gevraagd. Dit probeer ik wel als ik geen beeld krijg met de nieuwe voeding, ik heb nog maar 1 videokaart over waarvan ik zeker weet dat ie t doet. Het zal me echter eerlijk gezegd minder treuren als de CPU en/of MB kapot is dan de GPU van 360 euro.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik ben nu ten minste weer een beetje van de adrenaline af, was gisteren niet echt blij toen het ding plof zei haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als die voeding goed is en je GT970 werkt, test je systeem dan voor de zekerheid éérst met je GT220. Mocht je voeding toch stuk gaan door je defecte moederbord wil je niet je GTX970 alsnog slopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Kaalus schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:01:
Als die voeding goed is en je GT970 werkt, test je systeem dan voor de zekerheid éérst met je GT220. Mocht je voeding toch stuk gaan door je defecte moederbord wil je niet je GTX970 alsnog slopen ;)
Jup, aan gedacht haha :)
Ik heb goed en slecht nieuws:
Goed: SSD, GPU, Waterkoeler, HDD, RAM werkt nog 100%
Slecht: MoBo is waarschijnlijk (ofja, is gewoon) dood, en aangezien dat dan waarschijnlijk de VRM's betreft denk ik dat de CPU ook afgeschreven kan worden. De fancontroller van de H440 is ook grotendeels naar de kl*te, fans draaien echt heel erg zacht en piepen als een malle.

Ik had al zoiets van "als ik moest kiezen liever de CPU en Mobo kapot dan de GPU". Gelukkig, voor hoever ik dat mag zeggen, is de GPU dus niet dood. De PSU was dus eigenlijk ook niet kapot, maar die zet ik echt niet meer in m'n systeem terug. Ik heb die gisteravond uit elkaar geschroefd (met uiterste voorzichtigheid) en 0,0 fysieke en zichtbare schade opgemerkt. Wellicht laat ik hem dan maar op zolder liggen als de nood aan de man komt, ook onzin om een "werkende" voeding van destijds 120 euro in de container te gooien.

Nu zit ik dus met een probleem, namelijk een AM3+ CPU die ik niet even snel kan testen op een reserve moederbordje want die heb ik niet. Ik ken ook geen mensen die een AM3+ systeem draaien, of überhaupt mensen die iets qua high-end parts hebben liggen. Als er een Tweaker in de buurt van Margraten (~10 KM van Maastricht) woont die bereid is tegen een eventuele kleine vergoeding mijn FX8320 te laten testen hoor ik dat graag. Anders gaat hij maar even terug in de doos en krijgen mijn ouders hem met een goedkoop bordje waarop ik hem dan undervolt en underclock en kijk of ie werkt.

Weet nu niet wat wijsheid is:
- Gokken dat CPU nog werkt en nieuw AM3+ bord kopen
- Mijn allereerste uitstapje naar Intel maken
- Een 3/4de jaar wachten op AMD Zen en geen werkende computer hebben
- Goedkoop FM2+ ding in elkaar gooien en verkopen als Zen er is

Probleem is dat Zen nog heel ver weg is en ik eerlijk gezegd niet zonder PC kan. De goedkoopste optie is een nieuw bord, maar dat is ook weer vervelend als de CPU kapot is, waardoor het alsnog een duur grapje wordt. FM2+ is een optie, alhoewel dat qua performance natuurlijk een aardige stap terug is en alsnog aardig duur is. Ook zullen de tweedehands prijzen natuurlijk aardig zakken als Zen uit is en veel betere performance geeft. We weten eigenlijk ook nog niet hoe duur Zen is, wellicht weer zoals 10-15 jaar geleden waar je zonder pardon 1000 euro betaalde voor een high-end CPU. In dat geval is de Intel optie niet eens zo gek, het is in mijn ogen superduur voor wat ik extra kan krijgen, maar kan het wel altijd tegen redelijke prijzen kwijt krijgen en iets anders kopen tegen de tijd dat Zen uit is.

Ik wil sowieso kunnen overclocken, dus bij Intel zou een K cpu noodzakelijk zijn, bij AMD kan ik een Athlon van 80 euro al naar 5Ghz tillen, maar daar zijn weer weinig goede moederborden voor te vinden. Moeilijk moeilijk. Geld is natuurlijk wel een factor, maar ik heb besloten dat ik bereid ben tot zo'n 800 euro te gaan voor CPU/MoBo/RAM of een combinatie ervan, in feite dus bijna alles mogelijk. Ik kan hier wellicht beter een aankoopadviestopic over openen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Ik wil toch even bumpen, omdat ik een update heb.
Ik heb een uurtje geleden de knoop doorgehakt en heb dit besteld:
- pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed
- pricewatch: MSI Z170A GAMING M5
- pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16

Met het oog op de toekomst, en met het oog op Zen wat nog 3/4de jaar duurt en waarvan we zeer weinig weten, is het toch de Intel optie geworden met i7 6700K. Ik ben nu eenmaal 8 cores gewend en hoewel dit 4 neppe core's zijn is het mijns inziens toch een aardige stap omhoog van een i5 6600K. Inclusief de nieuwe voeding zit ik dus op iets meer dan 730 euro, dat is voor mij als minderjarige een hele kluif, maar ik heb het er voor over.

Systeem ziet er nu (ofja, morgen) dus zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 371,95€ 371,95
1MSI Z170A GAMING M5€ 179,95€ 179,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 358,-€ 358,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 121,95€ 121,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 50,99€ 50,99
1Corsair Hydro H80i€ 99,99€ 99,99
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 136,20€ 136,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.529,88

Dan nog met een K70 Brown, Kone XTD en drie LG 27" IPS 1080p panelen. Denk niet dat ik mag klagen.
Ik wil iedereen die heeft meegedacht nogmaals bedanken, ik raak nogal snel in paniek als dure dingen ontploffen zonder dat ik dat wil, dus de reacties waren al een hele geruststelling.

Pagina: 1