pc opstarten vanaf dvd lukt niet? wil graag linux opstart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:57
Al zoekende naar een oplossing voor dit probleem, kwam ik dit topic tegen op dit forum:

Simpel probleem: pc opstarten vanaf dvd lukt niet?

Dit omschrijft PRECIES mijn probleem. Wat ik niet snap is dat deze gesloten is vanwege "niet de plek om windows problemen op te lossen".

Dit is echter geen windows probleem. Dit is een Packard Bell PC probleem!! De bios heeft helemaal NIKS met windows te maken.

De afbeelding laat precies zien wat ik ook zie in mijn bios, instellen op opstarten vanaf dvd kan wel, maar werkt niet. Ik heb er een Linux opstart dvd ingedaan. Maar Packard Bell blijft de "Windows Boot Manager" gebruiken. Dit heet dan wel Windows, maar het is iets wat Packard Bell benoemd heeft.

Ook als ik de instellingen zodanig krijg, zo heb ik secure boot uitgeschakeld, boot menu ingeschakeld.

Zelfs als ik met F12 in het bootmenu komt, dan krijg ik maar 1 boot optie. En ja hoor, je raad het al dat is weer die "Windows Boot Manager".

Als dit nou echt niet de juiste categorie is dan gaarne verplaatsen, maar aangezien je op een pc zelf een besturingssysteem als linux zou moeten kunnen instaleren, zonder dat er windows op staat. En dit ook je Bios niet aanpast, neem ik aan dat dit echt GEEN windows probleem is.

Wie o wie kan mij helpen. Want ik wil echt een backup maken van deze pc na een clean install mbv de PING cd die dus een linux opstart maakt, met de updates van win 8.0 naar win 8.1 (ben ik ook een dag mee bezig geweest en wil ik ook echt niet nog een keer moeten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Heb je UEFI boot ook uitgeschakeld en op Legacy gezet? Je Linux DVD zal legacy zijn.

Overigens vind ik dat dit inderdaad niet de juiste plek is voor je topic omdat je onder "Softe goederen" zit. Dit zou meer iets zijn voor "Processors, mobo's en geheugen" aangezien het over de BIOS van je moederbord gaat.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Dank je wel skelleniels!! geen idee waar ik het onder moest zetten, omdat het dan weer niet echt om hardware gaat. UEFI boot?? Legacy, oke dat is nieuw, ga ik de bios maar weer afspeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Dit heeft gewerkt, dank je wel! Nu is helaas nog steeds mijn probleem niet opgelost, want op de een of andere manier herkent de PING cd nu de aparte partitie niet van de harde schijf. Hij ziet dus wel de schijf: sda, maar niet de aparte partitie (die D: genoemd is)

Maar weer een nieuw topic openen? Is dit dan de juiste categorie? Of moet het dan toch weer in windows zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 22:11
Sda is de eerste sata schijf. De nummers die daar achter komen zijn de partities.

Linux kent geen C: en d:
TL;DR: It has to do with the way linux (and all unixes) name their drives, much in the way that windows uses C:, D:, etc. (NOTE: This is what we call a metaphor. In other words, a blatant lie that helps people understand without being even remotely accurate. Read on for a more detailed explanation...)

/dev/ is the part in the unix directory tree that contains all "device" files -- unix traditionally treats just about everything you can access as a file to read from or write to.

sd originally identified a SCSI device, but since the wildgrowth of USB (and other removable) data carriers it became a catch-all for any block device (another unix term; in this context, anything capable of carrying data) that wasn't already accessible via IDE. When SATA came around, the developers figured it'd be much easier and much more convenient for everyone to add it into the existing framework rather than write a whole new framework.

The letter immediately after sd signifies the order in which it was first found -- a,b,c...z, Aa...Az... etc. (Not that there are many situations in the real world where more than 26 discrete block devices are on the same bus...)

Finally, the number after that signifies the partition on the device. Note that because of the rather haphazard way PCs handle partitioning there are only four "primary" partitions, so the numbering will be slightly off from the actual count. This isn't a terrible problem as the main purpose for the naming scheme is to have a unique and recognizable identifier for each partition found in this manner...

So /dev/sda9 means the ninth partition on the first drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je het topic goed had gelezen waar je naar verwijst, dan zag je dat er alle reden was om 't op slot te gooien. Er werd geen enkel woord gerept over een ander OS dan Windows. En dat hoort hier niet. Ook problemen met het opstarten van de computer horen hier niet. Pas als de computer prima werkt en het OS zelf niet kan laden, en dat OS is Linux of BSD, dan pas kan je hier aankloppen.

Dan even over je 'probleem'. Wat wil je nou precies doen met wat? Nergens meld je welke distributie je probeert op te starten, of überhaupt het OS. Je blijft maar herhalen dat het geen Windows probleem is, maar aan het eind van je post heb je het er wel weer over. Dat je een DVD oid had gemaakt met alle updates in Windows 8 om tot 8.1 te komen. Dat is al op zichzelf niet mogelijk, aangezien het een compleet ander OS is waar je via updates niet 'zomaar' heen kan gaan, je moet een upgrade uitvoeren. Exact hetzelfde als dat je niet van Ubuntu 14.04 spontaan naar 16.04 gaat door simpelweg de updates toe te passen.

Wat is die 'PING' cd waar je het over hebt? Wat doet het, wat kan het, hoe ben je erop gekomen en waar is het te vinden? Wat is nou het doel hiervan? Als je een backup wilt maken, zijn er legio andere opties die geen gebruik maken van Linux. De meest simpele is de harde schijf uit de computer halen en 'm aan een ander systeem te koppelen door 'm in te bouwen of via een USB dock aan te sluiten.

Zoals met alles is duidelijkheid het eerste en belangrijkste. Nu vraag je om een auto, maar weten we niet of je nou een Peugot 107 wilt of een VW Golf. Voor hetzelfde geldt bedoel je een Renault Scenic. Draai nergens omheen, maar leg eens uit wat nou precies je doel is. Wil je een ander OS installeren, zoals een Linux distributie?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als ik zoek op PING (Partimage Is Not Ghost)

http://ping.windowsdream.com/

Niet echt recentelijk onderhouden zo te zien aan de datum

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Als je de harde schijf loskoppelt kan de PC alleen niet opstarten, of van de DVD toch?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Ik probeerde de pc op te starten met een linux bootable cd om daarmee een systeembackup te maken. (PING)

Ik kan PING prima gebruiken op mijn eigen pc (zelf samengestelde pc net een jaar oud) en op de pc van mijn vriend (acer standaard pc van mediamarkt)

het vinden van die Legacy heeft het opstarten wel verholpen, dus eindelijk start de PC op vanaf mijn bootable Linux DVD.

Deze mount dan van alles en nog wat om dan vanuit Linux een systeembackup te kunnen maken van NTFS harde schijven.

Mijn ervaring met PING is dat hij de harde schijven/partities aangeeft als sda, sdb, sdc etc. Nu herkent linux PING dus wel de harde schijf ( sda ) maar zegt dat de schijf geen parties heeft. Hoewel dat WEL het geval is, want als je gewoon opstart in Windows, dan zie je dat er een C schijf is en een D schijf met discmanager zie je dat dit 1 schijf is met vershillende parties waarbij de C en D als primary staan ingesteld.

Mijn ervaring (al jaren met deze PING methode) is dat hij netjes de partities aangeeft en je dan van de sda een backup kan maken en deze dan bijvoorbeeld op de sdc kan opslaan.

Nu herkent hij dus niet de 2e primarie partitie op deze specifieke packard bell computer. Nooit eerder dit probleem gehad en ook geen kennis van Linux, Deze CD werkt met een Shell erg handig! voor mensen die er geen verstand van hebben. Onhandig als er dus een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gebruiken die schijven misschien GPT? PING zou daar wel eens te oud voor kunnen zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 22:08:
Gebruiken die schijven misschien GPT? PING zou daar wel eens te oud voor kunnen zijn.
Geen idee, hoe kan ik dat zien? Maar zou hij dan niet de hele harde schijf niet moeten herkennen ipv alleen de extra partitie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Waarom probeer je het anders niet eens met Clonezilla? Die kan net zo goed een image maken als PING.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Ik ga eens kijken dank je wel voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sterredag schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:27:
[...]

Geen idee, hoe kan ik dat zien? Maar zou hij dan niet de hele harde schijf niet moeten herkennen ipv alleen de extra partitie niet?
Heb je de wikipedia artikelen over MBR en GPT gelezen? Dan weet je wat het verschil is tussen de twee verschillende partitietabellen. :)
In 't kort, het is een indeling. Het is dus niet dat je gemengd MBR en GPT partities hebt, het is het een of het ander. Een systeem dat geen GPT ondersteund, zal wel een schijf zien, maar geen data en partities.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterredag
Dat is wel duidelijk, dan geloof ik zo dat dat het probleem wel zal zijn. Inmiddels dat Clonezilla geprobeerd en er is een backup gemaakt zoals het mijn bedoeling was. Doel bereikt, oorspronkelijk probleem opgelost (dank hiervoor!!! want ook met clonezilla had ik tegen zoiets aangelopen)

Topic closed :)
Pagina: 1