Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-05 15:14
Hallo,

Naast het fotograferen zelf maak ik regelmatig fotoboeken en meestal zijn dat familie- en vakantieboeken Inmiddels hebben we hiervan er al meerdere in de kast staan welke we allemaal bij de Hema af hebben laten drukken. Hier altijd tevreden over geweest. Nu ben ik echter verder aan het kijken naar de mogelijkheden van de Hema en andere aanbieders en loop tegen een grote gemeenschappelijk probleem aan zo lijkt het althans. Dat probleem heet RAW, of beter gezegd het ontbreken van de ondersteuning hiervan.

Ik ben niet alle aanbieders afgelopen, maar ik weet in ieder geval dat de software van zowel Albelie als de Hema geen RAW ondersteunen. Wel is het bijvoorbeeld mogelijk om in Lightroom een fotoalbum te maken door middel van je RAW foto's. Het afdrukken gaat dan via Blurb, maar bijvoorbeeld ook fotofabriek kan hiermee samenwerken. Als ik op deze pagina kijk dan komt fotofabriek het best uit de test.

Maakt er iemand fotoalbums waarbij alleen JPG geïmporteerd kan worden? Wat is dan je workflow? Selecteer je eerst alle foto;s die je mogelijk in je album wilt hebben en converteer je die naar JPG? Mijn ervaring is dat ik vaak tijdens het maken niet verwacht dat ik bepaald foto's erin stop, maar dat die er vervolgens dan wel inkomen omdat het dan beter klopt in het album. Dat zou betekenen dat ik veel foto's om moet converteren uit verschillende mappen en submappen. Dit kan natuurljk, maar kost veel conversietijd.

En dan een nog meer algemenere vraag over albums? Waar hebben jullie goed ervaring mee en welk papier soort en programma werkt goed.? En misschien wat meer specifieker. hoe goed werkt de software van Lighroom? Hoeveel tijd kost het om inDesign goed genoeg te leren om een fotoboek te maken?

Tja, ik weet het veel vragen. Sorry daarvoor :) ;)

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
Ik maak als part-time trouwfotograaf minimaal 15 trouwalbums per jaar en met de opmaak ben ik incl. opmerkingen verwerken circa 1 uur bezig per album.

Mij workflow:
- Alle foto's zijn al bewerkt in LR, RAW als basis
- Klanten maken selectie van 100-140 foto's voor in album
- In LR maak ik export van selectie naar hq JPG
- In Fundy albumdesigner maak ik het ontwerp, eerste versie in 30 minuten op basis van vele sjablonen
- Afhankelijk van albumleverancier (Floricolor in Portugal of nieuwe NL fine art aanbieder) maak ik vanuit Fundy een export met juiste specificaties
- Upload van fundy export naar leverancier

Met name Fundy is cruciaal voor mij. Dit is dedicated album opmaak software en hiermee gaat het ontwerpen zo ongelooflijk snel. Voor indruk kun je dit filmpje bekijken: YouTube: Design & Order your Fabulous Finao Albums with Fundy Designer 6

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Toch niet zo raar dat de budget albums alleen in JPG werken en daarbij comprimeren ze ook nog je JPG's als ze de bestanden naar hun servers sturen.

Dus laat staan dat ze RAW's van vele MB's wel zouden accepteren. Want hoe zouden ze dan moeten comprimeren zodat dat de foto's er correct uit rollen.

Zou me niet verbazen als Lightroom naar Blurb ook eerst omzet naar JPG. Dat zal dan waarschijnlijk onder water gebeuren, maar lijkt me sterk dat ze full blown RAW's gaan oversturen. Met een 100 /100 glasvezel is dat wellicht nog te doen. Maar daar is iedereen niet mee gezegend.

Voor mijn doel is een JPG provider mooi zat (huis tuin fotografie).

Maar als je zo op hikt tegen het omzetten naar JPG in je werkproces moet je wellicht even naar de stroomlijning van je werkproces kijken. Klinkt alsof dat je bron probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 21:59
Waarom zou je überhaupt raw-bestanden willen doorsturen? Je maakt niet voor niets gebruik van raw-bestanden. Je gebruikt ze omdat ze veel meer ruimte voor bewerking hebben. Een raw is nog niet af.
Mocht je geen zin/tijd hebben om de raw-bestanden te bewerken en ze heel snel willen omzetten naar jpg: instant-jpg-from-raw is een stukje software wat dit echt razendsnel kan. Maar nogmaals: het is enorm zonde van je raw-bestanden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Barrycade schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:39:
Toch niet zo raar dat de budget albums alleen in JPG werken en daarbij comprimeren ze ook nog je JPG's als ze de bestanden naar hun servers sturen.

Dus laat staan dat ze RAW's van vele MB's wel zouden accepteren. Want hoe zouden ze dan moeten comprimeren zodat dat de foto's er correct uit rollen.

Zou me niet verbazen als Lightroom naar Blurb ook eerst omzet naar JPG. Dat zal dan waarschijnlijk onder water gebeuren, maar lijkt me sterk dat ze full blown RAW's gaan oversturen. Met een 100 /100 glasvezel is dat wellicht nog te doen. Maar daar is iedereen niet mee gezegend.

Voor mijn doel is een JPG provider mooi zat (huis tuin fotografie).

Maar als je zo op hikt tegen het omzetten naar JPG in je werkproces moet je wellicht even naar de stroomlijning van je werkproces kijken. Klinkt alsof dat je bron probleem is.
Een RAW is ook geen afbeelding, je moet dus wel converteren naar een afbeeldingsformaat als JPG of TIFF wil je uberhaubt kunnen afdrukken. Een RAW bevat alleen data om een afbeelding mee op te bouwen maar nog geen witbalans, curves en noem maar op. Sterker nog je moet de foto eerst demosaicen vanwege het bayer filter dat voor de sensor zit.

Wil je volle kwaliteit 16-bit prints dan moet je exporteren als 16-bit TIFF en een goeie (vaak duurdere) drukker vinden die weet wat hij er mee aan moet. Maar het is maar de vraag of je het verschil gaat zien en bovendien spelen dingen als kleurbeheer ook een grote rol.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Bedankt voor de reacties!

Op zich wil ik niet de RAW bestanden doorsturen en JPG is ruim voldoende (er komen ook foto's van telefoons in) voor de albums die ik wil maken. Uiteraard wil ik de foto's die ik in RAW heb ook bewerken als RAW om ze vervolgens te exporteren. Het converteren an sich is ook niet direct het probleem.
Daarnaast heb ik geen leverancier gevonden die RAW bestanden verwerken, meestal worden de foto's of het hele album omgezet naar JPG of een complete PDF van het album.

Ik zal proberen wat duidelijker in te gaan over mijn stappen die ik maak bij het maken van een album in geval van JPG formaten.

- De foto's staan in verschillende mappen en submappen daarvan
- Album maken
- Foto's (JPG) die in album komen bewerken
- Vervolgens sleep ik deze opnieuw in
- Album echt af en stuur hem op

Wat me regelmatig overkomt is dat bijvoorbeeld een foto waarvan ik dacht dat die bijna zeker in het album zou komen er uiteindelijk niet in komt omdat die niet goed in het verhaal past.

Aangezien dus de meeste foto's in RAW zijn krijg ik dan zoiets als:
- Alle mogelijke foto's converteren naar JPG
- Album maken
- Foto's (RAW & JPG) die in album komen bewerken
- Foto's die in album komen converteren

Hmmmmm, nu ik die rijtjes zie zit er op het converteren na bar weinig verschil in de workflow. Nu vraag ik mezelf af welke bomen ik nu op de weg heb zien staan in mijn gedachte. |:( |:(

Ook nog even gespeeld met de fotobekmodule in Lightroom en dat werkt bijna fantastisch. Foto's inslepen, makkelijk foto's met elkaar wisselen en zelf gemaakt lay-outs opslaan. Bewerken gaat direct in RAW en de resultaten zijn ook direct te zien. Maar om een of andere rede zijn de foto's op de pagina's niet te verplaatsen...... 8)7

Vanavond ook nog kijken naar Funny Designer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MRIdev schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:39:
[...]

Daarnaast heb ik geen leverancier gevonden die RAW bestanden verwerken, meestal worden de foto's of het hele album omgezet naar JPG of een complete PDF van het album.

[...]
Nee, dat lijkt me logisch. Zie mijn reactie hierboven :X Betere* kwaliteit foto's worden dan ook niet opgestuurd als RAW maar als 16-bit TIFF.

* Beter als in grotere kleurdiepte en lossless compressie in plaats van lossy. Zal niet altijd zichtbaar direct voor een betere kwaliteit zorgen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ventieldopje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:45:
[...]

Nee, dat lijkt me logisch. Zie mijn reactie hierboven :X Betere* kwaliteit foto's worden dan ook niet opgestuurd als RAW maar als 16-bit TIFF.

* Beter als in grotere kleurdiepte en lossless compressie in plaats van lossy. Zal niet altijd zichtbaar direct voor een betere kwaliteit zorgen.
Dan komt het er uiteindelijk dus op neer dat de kwaliteit voornamelijk afhangt van de drukker (kwaliteit machines, kleubeheer) en bijvoorbeeld keuze papier. Dat zelf volledig in de hand houden is onbegonnen werk en zal iets te veel kosten voor een familiealbum.

Ik ben benieuwd of er uberhaupt informatie te vinden of te krijgen is bij drukkerijen van fotoalbums over dergelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
MRIdev schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:39:
Aangezien dus de meeste foto's in RAW zijn krijg ik dan zoiets als:
- Alle mogelijke foto's converteren naar JPG
- Album maken
- Foto's (RAW & JPG) die in album komen bewerken
- Foto's die in album komen converteren
Dit is neem ik aan niet de volgorde van handelen, want dan ga je dus eerst raw bestanden converteren en daarna bewerken. En dat is juist niet de bedoeling. Die eerste stap kun je dus eigenlijk gewoon weglaten als je toch gaat bewerken. Als je raw bestanden gaat bewerken, moet je ze toch exporteren en kies je gewoon voor volle resolutie jpg (met maximale kwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 09:48
Voor zover je er iets aan hebt, hierbij mijn werkwijze bij het maken van een fotoalbum.

Na het importeren van de RAW-opnamen in Lightroom bewerk ik de foto's waarvan ik denk dat die bruikbaar zijn. Hierbij markeer ik ze met een kleurlabel. Het maakt hierbij overigens niet uit dat de foto's in verschillende mappen zitten zolang het maar dezelfde catalogus is.
Ik vraag na het bewerken de opnamen met de kleurlabel op en exporteer deze naar een aparte verzamelmap buiten Ligtroom als jpg. In deze map komen ook de foto's (ook jpg) die ik uit andere bronnen krijg en voor het album wil gebruiken.

Hierna start ik de software van Top-Fotoalbum (mijn albumleverancier) en laad de foto's uit de verzamelmap. Nu stel ik het album samen met de mogelijkheden die deze software biedt.

Op zich niet veel handelingen maar bij elkaar toch wel wat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MRIdev schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:26:
[...]

Dan komt het er uiteindelijk dus op neer dat de kwaliteit voornamelijk afhangt van de drukker (kwaliteit machines, kleubeheer) en bijvoorbeeld keuze papier. Dat zelf volledig in de hand houden is onbegonnen werk en zal iets te veel kosten voor een familiealbum.

Ik ben benieuwd of er uberhaupt informatie te vinden of te krijgen is bij drukkerijen van fotoalbums over dergelijke zaken.
Kleurbeheer ligt bij beide partijen, bij een goede drukker zijn namelijk gewoon de kleurprofielen op te vragen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een goed en gekalibreerd scherm waarna je kan softproofen met die profielen.

Er zijn op internet vast wel reviews te vinden en soms ook wel test boeken te bestellen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Universal Creations schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:38:
[...]

Dit is neem ik aan niet de volgorde van handelen, want dan ga je dus eerst raw bestanden converteren en daarna bewerken. En dat is juist niet de bedoeling. Die eerste stap kun je dus eigenlijk gewoon weglaten als je toch gaat bewerken. Als je raw bestanden gaat bewerken, moet je ze toch exporteren en kies je gewoon voor volle resolutie jpg (met maximale kwaliteit).
Ik kom misschien nog niet zolang op dit forum en kom wel eens een tikkeltje onduidelijk over, maar ik ga natuurlijk niet de raw bestanden eerst converteren en dan pas bewerken :). De programma's om de albums mee te maken vreten dus eigenlijk nooit raw (op lightroom na dan) en daarnaast weet ik nooit goed van te voren welke foto's uiteindelijk in het album komen. Dan komt volgens mij de workflow uiteindelijk op het volgende neer.

Alle foto's converteren
Album maken
Foto's die in album komen bewerken vanuit orgineel
Die vervolgens weer converteren naar jpg
De bewerkte en geconverteerde foto's opnieuw in het album slepen waar tot dan toe de nog onbewerkte foto's in staan

Voelt nou niet echt als een lekkere flow aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Waarom maak je niet direct een album met de bewerkte jpg's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
jvdr schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:57:
Waarom maak je niet direct een album met de bewerkte jpg's?
Omdat ik slechts een beperkt aantal foto's uit de collectie voor het album gebruik. Het schiet natuurlijk niet op om eerst alles te bewerken om daar vervolgens een zeer beperkt aantal van te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdr
Je hoeft toch ook niet alle foto's te bewerken maar alleen degene die je gaat gebruiken. Met misschien iets extra voor het geval er een gaatje overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Daarnaast hoef je ook niet alleen foto's te bewerken die in je album komen. Ik maak ook gewoon selecties van foto's die ik goed/mooi vind en die bewerk ik (de rest verwijder ik sowieso) en plaats ik in een online album (zoals op flickr). Wat ik echt heel bijzonder vind, komt in een fotoalbum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Ventieldopje schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 20:53:
[...]

Kleurbeheer ligt bij beide partijen, bij een goede drukker zijn namelijk gewoon de kleurprofielen op te vragen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een goed en gekalibreerd scherm waarna je kan softproofen met die profielen.
Familie-/vakantiealbum hè ;)
Universal Creations schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:33:
Wat ik echt heel bijzonder vind, komt in een fotoalbum.
Staat ook nog op mijn lijstje om een fotoalbum te maken met de bijzondere foto's. Dit kunnen dan losse of min of meer gecategoriseerde foto's zijn. Maar dus niet echt met een verhaal zoals bij familie/vakantiealbums waar een niet zo mooie of bijzondere foto wel de link in het verhaal kan maken.
jvdr schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:27:
Je hoeft toch ook niet alle foto's te bewerken maar alleen degene die je gaat gebruiken. Met misschien iets extra voor het geval er een gaatje overblijft.
Momenteel nog twee albums op de lijst staan, dus dan inderdaad een grove selectie maken eens kijken hoe me dat gaat bevallen. Eens kijken of ik dan niet regelmatig toch nog foto's toe ga voegen die ik nog niet in de eerste selectie had zitten. Ik had nog wel en belangrijke stap in mijn workflow nog niet vermeld, controle wederhelft. ;)
Pagina: 1