Bosch WTE8417SNL/33 condensdroger doet helemaal niks meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Voor mijn zus en zwager ben ik aan het kijken of ik d'r droger kan fixen, aangezien een monteur net buiten de garantie minimaal 180 euro rekent.

De droger doet helemaal niks meer. Geen lampje, piepje, niks.

Wat heb ik geprobeerd:

- Aan de deurschakekaar ligt het niet, want deze droger geeft zelfs met open deur normaal gesproken zijn programma weer.

- Ik heb het 230 volt circuit doorgemeten. Deze bereikt de printplaat waar de bediening op zit. Retour richting de NTC (in luchttunnel) meet ik ook nog spanning.

- Op de NTC zelf (los gekoppeld) meet ik een weerstand van 23k ohm. Volgens mij ligt het daar dus ook niet aan.

- Er zou een ''maximaal beveiliging'' aanwezig moeten zijn, met daarop een reset knop. Deze knop zit er echter niet op. (onderdeel met 3 contacten), dus ik weet niet hoe ik nu de machine zou moeten resetten...

- Alles wijst naar de printplaat, maar daar zie ik niks aan. Ziet er werkelijk als nieuw uit. Hoeft niet te betekenen dat er intern iets stuk is uiteraard, maar ik weet nu even niet waar ik het zoeken moet...

Hebben jullie enig idee?

Bij voorbaat dank.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Als je even het merk en type nummer van de droger kan opgeven en bijvoorbeeld wat fotos kan maken van de printplaat(en) dan kunnen we jou wat tips geven want helaas geeft google niet zoveel hulp.

[ Voor 12% gewijzigd door thijsjek op 29-02-2016 21:33 . Reden: Zag de titel wat te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Je kan kijken of je ergens een clixon vind.
Dit zijn thermische schakelaars om te beveiligen tegen oververhitting, ze zijn bedoelt om uit te schakelen als ze weer afkoelen, maar dat gaat soms mis, met een paar keer ertegen tikken schakelen ze meestal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
De Clixon zit naast de NTC. Maar deze schakelt toch alleen het verwarmingselement en niet de complete sturing?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Barry|IA schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:30:
De Clixon zit naast de NTC. Maar deze schakelt toch alleen het verwarmingselement en niet de complete sturing?
In mijn droger (die inmiddels de nodige reparaties achter de rug heeft) schakelt de clixon de voeding naar de elektronica uit. Zal wellicht bij meer drogers zo zijn, want dan kan de clixon een klein goedkoop dingetje zijn waar niet de volle ~2kW van het verwarmingselement doorheen hoeft.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Daar kun je wel eens gelijk in hebben, gezien de draden maar heel dun zijn! Daar kan nooit 2Kw doorheen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ik heb een paar tikken op de clixon gegeven, geen resultaat.

Ik heb de clixon er uit gehaald en deze rammelt nogal. Is dit de boosdoener?

Het zal wel een stomme vraag zijn, maar ik stel 'm toch. Kan ik de clixon overbruggen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Clixon overbrugt, nog steeds geen enkel teken van leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zit er wellicht nog ergens een zekering die gesprongen is?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
Lastig altijd idd, ik ben ook iemand die zelf alles wil fixen. Witgoed en CV vraag ik meestal klusidee, daar zitten witgoed experts die jouw droger al tig keer gezien hebben. http://www.klusidee.nl/Forum/ Laat wel even weten wat de uiteindelijke fix is hier, ben benieuwd.

Edit: die monteur heeft niet gezegd waar die 180 euro voor is? Alleen om te komen?

[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 02-03-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 00:12
Zitten er toevallig van deze op het bordje: http://www.budgetronics.e...es/images/big/b_11045.jpg
Printzekeringetjes. Komen ook wel eens voor in het zwart, dus als die er op zitten, meet ze eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Inmiddels wat verder, de elektronica module is retour van de witgoedmonteur.nl en hij heeft de module gemaakt.

Nu geeft de droger keer op keer een foutmelding doormiddel van knipperende lampjes (drogen, strijkdroog, losmaken/klaar) gepaard met een piepsignaal.

De droger doet dus nog steeds niks, maar er zit een teken van leven in.

Zou het kunnen zijn dat ik de stekkers niet in de juiste contacten heb gestoken? Er zitten namelijk meerdere gelijke stekkers met kleuren kabeltjes en ik heb ze op de meest logische manier terug geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:50
Meestal hebben ze een bepaalde vorm. Als dit niet zo is dan zou dat kunnen ja. Wat is de foutcode?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1