adsl verbinding alleen bij duur abonnement delen?

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Sinds een aantal dagen is het voor mij mogelijk om een adsl-verbinding te nemen. Daar hoefde ik niet echt lang over na te denken, want nu hang ik aan Wanadoo Basic :r

Mijn huisgenoten willen nu alleen ook wel kunnen internetten, en dus moet die verbinding gedeeld worden.
Goed, ik naar de Primafoon, en de hele aardige meneer die daar stond, hield bij hoog en bij laag vol dat een 'gewone' adsl-verbinding niet te delen is. Daar had ik Mxstream Extra voor nodig namelijk.
Nu ben ik wel een voorstander van zo'n extra-abonnement, maar m'n huisgenoten hebben geen relaxte baan in de IT dus die willen het zo goedkoop mogelijk houden.

Nu ben ik ook niet helemaal op m'n achterhoofd gevallen, en óf die vent wilde me perse een duurder pakket aansmeren, óf hij had er gewoon de ballen verstand van.

Om toch wel zeker te zijn of het mogelijk is, wou ik het jullie dus even vragen.
Als het kan, hoe ik dit dan het beste op kan lossen?
Ik zie 3 mogelijke oplossingen:
1) mijn pc als proxy instellen, zodat mijn huisgenoten ook online kunnen zijn
2) een aparte proxy installeren op een oude Celeron
3) de adsl-verbinding in een router prikken en vervolgens iedereen daar met een utp-kabeltje mee verbinden.

Ik heb hier bijzonder weinig kaas van gegeten; en alle kennis die ik hierover heb is puur theoretisch. Net heb ik de FAQ al even door zitten lezen, en op zich ben ik daar al iets wijzer van geworden.

Maar mijn vraag is nu dus: kan je een Mxstream Basic-verbinding delen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Alvast bedankt!

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Volgens mij is die verbinding gewoon te delen d.m.v. switch, router of proxy. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat niet mogelijk zou kunnen zijn.

• MOL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

MOL

Eet je wel goed?

Een aparte proxy of router met een stabiel en goed beveiligd besturingssysteem is het beste overigens.

Verwijderd

Je moet niet de kabels gewoon in die router stoppen dan kan de kpn je traceren. Ik heb zelf 3 pc's met allemaal mxstream. Ik heb een server met daarop winroute geinstalleerd. Niet moeilijk en het werkt perfect. Op de client pc's gewoon ff gateway en dns forwarder instellen en klaar ben je! Mocht je nog vragen hebben over winroute install vraag het me ff via icq.

Verwijderd

nop,hoeft niet, alleen bij het extra abo krijg (of kreeg??) je 4 IP adressen en kunnen er 4 PC's inbellen, zonder server. bij een basic heb je maar 1 IP adres en moet je dus je Inet verbinding delen, dus wel met server.

probeer een paar progjes te vinden op bijvoorbeeld: tucows -> modemshare

Verwijderd

Onzin. Wij hebben hier ook een basic abbo en dat werkt prima. Je moet zelf beslissen wat je het beste vind, een server in je kamer die 24-7 aanstaat vind ik persoonlijk klote en dus hebben we maar een servertje in een hoekje neergezet. 2 NICs erin en delen die hap. Router kan natuurlijk ook maar als je nog een beetje pc over hebt zou ik dat gewoon doen.

Succes

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 00:56 schreef Kav_ het volgende:
Onzin. Wij hebben hier ook een basic abbo en dat werkt prima. Je moet zelf beslissen wat je het beste vind, een server in je kamer die 24-7 aanstaat vind ik persoonlijk klote en dus hebben we maar een servertje in een hoekje neergezet. 2 NICs erin en delen die hap. Router kan natuurlijk ook maar als je nog een beetje pc over hebt zou ik dat gewoon doen.

Succes
Inderdaad, een oude 486 met Linux voldoet al. Bij een snel en duur ADSL abo krijg je ook maar één IP tegenwoordig, dus dan heb je sowieso nog steeds iets nodig om de boel te delen. Het voordeel van een 486 is (tenminste, bij mijn DX2 66) dat ie geen proc-koeler nodig heeft, en dus alleen de voeding wat ruist. :z

• Fault
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 13:06
Ik wil internet ook graag delen en heb daar een router voor gekocht, wel aardig aan de prijs, zo'n 500 piek en dan kan je 4 pc's rechtstreeks op die router aansluiten. Volgens mij mag het zelfs van bepaalde ISP's om je ADSL verbinding te delen, check xs4all en planet site maar eens!
En waarom zouden je pc's als deze aan een router hangen getraceerd kunnen worden door de KPN?
Een router doet toch niets anders dan de inet verbinding delen over verschillende pc's waarbij deze het interne en externe netwerk goed gescheiden houdt? Die routers hebben ook een firewall, dus lijkt het me niet dat de KPN dat zo kan ontdekken.

Verwijderd

Je kan ook de search gebruiken.
Maar nog eens voor de duidelijkheid:
zover ik weet mag je bij ALLE aanbieder OOK op het Basic-abonnement, met meerdere computer inetten dmv bv een router/proxy oid.
Bij het EXTRA abonnement KREEG je 4 IP-adressen maar die m*ng*l*n van KPN hebben dat nu AFGESCHAFT.
zo...
nu eerst een bavaria :Y)

• Floor-is
  • Laatst online: 23:37

Floor-is

5.2

Op vrijdag 22 juni 2001 14:39 schreef raoul van dittum:
nop,hoeft niet, alleen bij het extra abo krijg (of kreeg??) je 4 IP adressen en kunnen er 4 PC's inbellen, zonder server.
Helaas, maar waar: Ik heb ADSL Extra/Fast/duur met 4 van die IP adressen, maar er werkt er echt maar 1.
Inbellen kan maar vanaf 1 PC tegelijk, ik weet niet hoe en waarom, maar ik baal er wel van.

Bericht hierboven

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 21:19 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

Helaas, maar waar: Ik heb ADSL Extra/Fast/duur met 4 van die IP adressen, maar er werkt er echt maar 1.
Inbellen kan maar vanaf 1 PC tegelijk, ik weet niet hoe en waarom, maar ik baal er wel van.
LEES nou eens:
(mijn reply boven de jouwe)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Je hebt gewoon een router nodig, deze sluit je aan op je adsl modem en op een hub/switch, de andere computers sluit je ook aan op die hub/switch en klaar!

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Hiero een router met linux op adsl basic en 7 computers erachter. Werkt harstikke goed.

I'll be back

Verwijderd

Wat de man in de winkel beweerde is gedeeltelijk waar, met MX Sream basis is het niet mogelijk om de verbinding te delen. Dit komt omdat Mx Stream gebruik maakt van een ongebruikelijk protocol. Het is echter wel mogelijk met behulp van een Vigor router http://www.atstore.nl/ Is geen goedkope oplossing (Fl.550.-)maar als je huisgenooten delen in de prijs zal het wel mevallen. Op de website van http://www.atstore.nl/ staat op de nieuws pagina duidelijk uitgelegd hoe het zit met MX stream adsl....de moeite waard. Nee ik werk niet voor atstore.nl maar ik heb wel een Vigor bij ze gekocht en het werkt prima. De router werd ook nog eens snel geleverd (drie dagen)

Verwijderd

Wat een onzin. Als je op de site mxstream kijkt staat er al dat delen met Basic mogelijk is. Je krijgt er alleen van hun geen ondersteuning voor.
Ik draai er al maanden mee met een compleet netwerk thuis. Exchange server, 5 machines etc. Je neemt een oude machine met twee netwerkkaarten Zet Linux of NT 4 erop met Winroute. NAT inschakelen en gaan.
Er zijn bovendien zat FAQ's over te vinden.

Overigens: " Dit komt omdat Mx Stream gebruik maakt van een ongebruikelijk protocol."

Huh ??? Het is gewoon een VPN tunnel.

Verwijderd

MXstream werkt doormiddel het opzetten van een VPN (virtual Private Network). Dit werd tot voor kort door door veel routers niet ondersteund en kan daarom ongebruikelijk worden genoemd. Een oude PC gebruiken als router kan natuurlijk ook maar dan zit je wel met een hoop herrie in je kamer(niet echt aan te raden in je slaapkamer :-) Het is ook geen energie zuinige oplossing omdat zo'n kastje bijna altijd aan moet staan(wil het systeem goed werken) . Kost je 150 gulden per jaar aan stroom. Router is geruisloos en betaald zichzelf in een paar jaar terug.

Verwijderd

Je kunt op de PC waar ADSL word aangesloten browsegate proxyserver installe( www.download.com), ik gebruik het ook en hetwerk prima,
:)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Fast heeft behalve bandbreedte niets meer dan basic. De 4 ips die je vroeger kreeg krijg je sinds 1 mei niet meer. (Was toch onhandig wat dan moest je met 4 tunnnels prutsen enzo.)

Basic kan je prima delen met een pc als router. (Met Winroute of linux of .....)

Als je persee een dedicated router wilt hebben let er dan op dat deze een pptp-client heeft. De goedkope (SMC enzo) hebben dat niet en zijn dus waardeloos voor MXstream !!!! (Vigor en Zyxel werken iig)

Verwijderd

Een hardwarematige router is niet bepaald het meest geschikt voor een continue Internet verbinding. Hoe zit het met je firewall, ga je dat dan op elke computer regelen ? De meeste routers, gebruik er zelf 5, hebben maar beperkte firewall mogelijkheden. En zeker geen HTTPS etc.
Bovendien zet je een machine hiervoor toch niet in je slaapkamer ????

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Even een alternatief voor een winslow oplossing en een uitgebreide linux oplossing.

Kijk eens bij Freesco.
(www.freesco.org)

Draiit al op helesimpele hardware, is uitbreidbaar met vele pakketten zoals mailserver e.d.
Plus hele goede ondersteuning en last but not least gratis:).

• Fault
  • Laatst online: 22-08 13:06
Even terzijde, als je dan toch een vigor gaat kopen kijk dan ook even bij asci computers, hier is de vigor 2200E (4 ports) 438 gulden, iets goedkoper dus :D
Pagina: 1