Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router VS acces point

Pagina: 1
Acties:

• hardcorefreak
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-11 11:06
Een goedenavond allen,

Ik zit er aan te denken om mijn netwerk een verversing te geven.
Echter komen nog wat apparaten bij (bedraad).
En het probleem daar van is is dat ik te kort heb aan UTP poorten.
nu heb ik 2 ideeën voor hoe het mogelijk zal kunnen werken :P.

Idee 1 is een nieuwe router kopen die meer poorten heeft (en mogelijk iets beter wifi?!?)
Idee 2 is wat omslachtiger maar gooi ik de router eruit en dan een nette switch neer zetten en dan bedraad een (goede) acces point.

Het voordeel wat idee 2 heeft is dat er meer UTP poorten aanwezig zijn dan idee 1. en als de acces point gegevens waar zijn dan ook beter bereik voor WiFi.

De router op het moment word nu gevoed door een Cat5e kabel, zit er aan te denken om naar cat7 te gaan.

ik lees graag wat jullie zouden doen :P

En btw ben nogal merk geil :P dus liever A-merken :) die goed presteren ^^

Router wat ik nu heb is
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Router waar ik zelf naar het kijken ben (meer die kant op :P)
pricewatch: Asus RT-AC88U

De acces point is
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-11 17:35

nickxofficial

I'm a techie!

Als ik jou was zou ik voor de 2e optie gaan (een switch, router en accespoint). Dit heeft meer voordelen, beter bereik en meer poorten. Alleen kost het wel iets meer, zeg je van dat je wel iets minder poorten wil en wat goedkoper? Dan kun je voor de 1e optie gaan. Zelf zou ik de 2e optie kiezen. Veel succes ermee!

Nick

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Ik hoop voor je dat je van je provider een modem/router hebt gekregen ander gaat het niet werken, je hebt minimaal een router nodig.
Twee routers is onzinnig en levert alleen maar problemen op.
Dus eigen router eruit en vervangen door switch + accesspoint is de beste oplossing.
Cat7 kabel is onzin, is alleen zinvol in grote omgevingen waar je bundels kabels hebt lopen die elkaar kunnen storen als ze op grote afstanden (tientallen meter) langs elkaar in een bundel zitten.

In thuisomgevingen is cat5e meer dan voldoende voor een 1Gb snelheid.

Ubiquiti is een prima merk TP-link en Asus zou ik ver van blijven.
Die geven geen enkele ondersteuning meer als ze eenmaal een nieuw model hebben uitgebracht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hardcorefreak
Me router gaat eruit :P dus heb alleen nog een Modem van ziggo ervoor staan (daar is het Wifi van uitgeschakeld omdat die zwaar tegen vallend is :P)

Kwa kabels kijk ik gewoon ff aan :P op het moment zit alles na me router aangesloten met cat6 kabels :P puur omdat ik er goedkoop aan kon komen.

En asus heb ik verder geen ervaring mee voor netwerk spullen (computer hardware heb ik er niks over te klagen :P dus ging er stiekem van uit dat het met de netwerk dingen het zelfde zou zijn :P)
Maar kwa switch zit ik wel naar Cisco/linksys te kijken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Dat modem is ook een router(ander zou hij geen wifi hebben).

Die wifi kun je net zo goed aan laten en er elders een accesspoint bijzetten( of een router als accesspoint schakelen) voor beter bereik.
Meestal is die wifi van dat ziggo modem/router helemaal niet zo slecht, maar is alleen de plaats waar hij staat beroerd.

Ik zou een HP switch nemen prima dingen en levenslange garantie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• hardcorefreak
Op het moment heb ik beter Wifi in de woonkamer van me TP-link routertje dan van de ziggo modem :P
Paar Ex-ziggo'ers hebben mij verteld dat de Cisco modem het slechtste modem is kwa Wifi :P en hij hangt in de woonkamer. Dus ben niet echt een fan van dit modem, en heb geen idee wat ik krijg als ik een nieuwere krijg (als ik uberhaupt en nieuwere krijg :P aangezien ik ook een horizon box heb had geen zin om al me kabels te verleggen :P)

• hardcorefreak
En ik vraag me nu toch wel af.

Is een Hp switch net zo goed/luxe als een Cisco/linkys ?

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
hardcorefreak schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:33:
En ik vraag me nu toch wel af.

Is een Hp switch net zo goed/luxe als een Cisco/linkys ?
Ja/Nee. Hangt er een beetje vanaf waar je HP mee vergelijkt.

HP vs Cisco - Deze merken zijn te vergelijken. Beide bedoeld voor de wat grotere omgevingen (denk 20 computers of meer) en vaak redelijk overkill in de huis/tuin/keuken situatie.

HP vs Linksys - Nee. HP is duidelijk bedoeld voor de zakelijke omgeving terwijl Linksys (een onderdeel van Belkin) zich richt op de consumentenmarkt.

Indien je een simpel switchje wil, koop een Linksys of neem eens een kijkje bij de andere consumentenmerken.

Wil je echter een switch met een flinke backplane, full Layer 3 support, 10GBit+ upload en features als POE/POE+, ga dan eens kijken bij HP/Linksys. Bedenk wel dat dit soort switches verkocht worden aan klanten die niet terugschrikken van een investering van € 500,- tot € 1.000,- in een switch met +/ 24 poorten.
Indien je tevreden bent met een subset van alle mogelijkheden, kun je voor zo'n € 150,- een leuk switchje met 8/16/24 poortjes kopen.

Er zijn voor beide merken (HP en Cisco) switches te krijgen voor minder (veel minder) maar het voordeel ten opzichte van een consumentenswitch valt, mijns inziens, een beetje weg in die prijsklasse.

Verwijderd

zit er aan te denken om naar cat7 te gaan.
Met welke reden zou je dit doen? Patsfactor?
Als je 'klaar voor de toekomst' wilt zijn vanwege 10Gb dan kan je net zo goed af met CAT6(a). CAT6 en CAT6a kunnen ook 10Gb aan. Dat scheelt je een factor5 aan kosten.

De _enige_ redelijke reden is dan ook voor de toekomst klaar, want voor consumenten is 10Gb op dit moment niet echt zinvol. Zeker als je alsnog voornamelijk via WIFI verbinding hebt met je netwerk.

Persoonlijk zou ik het gewoon nog steeds CAT5e laten. Tegen de tijd dat 10Gb gemeengoed is trek je dan nieuwe kabels als je tegen bandbreedte bottlenecks aanloopt.

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hardcorefreak schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:56:
Een goedenavond allen,

Ik zit er aan te denken om mijn netwerk een verversing te geven.
Echter komen nog wat apparaten bij (bedraad).
En het probleem daar van is is dat ik te kort heb aan UTP poorten.
nu heb ik 2 ideeën voor hoe het mogelijk zal kunnen werken :P.

Idee 1 is een nieuwe router kopen die meer poorten heeft (en mogelijk iets beter wifi?!?)
Idee 2 is wat omslachtiger maar gooi ik de router eruit en dan een nette switch neer zetten en dan bedraad een (goede) acces point.

Het voordeel wat idee 2 heeft is dat er meer UTP poorten aanwezig zijn dan idee 1. en als de acces point gegevens waar zijn dan ook beter bereik voor WiFi.

De router op het moment word nu gevoed door een Cat5e kabel, zit er aan te denken om naar cat7 te gaan.

ik lees graag wat jullie zouden doen :P

En btw ben nogal merk geil :P dus liever A-merken :) die goed presteren ^^

Router wat ik nu heb is
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND

Router waar ik zelf naar het kijken ben (meer die kant op :P)
pricewatch: Asus RT-AC88U

De acces point is
Hoe technisch aangelegd ben je?

Anders zou je wel een Ubiquity Edgerouter lite kunnen gebruiken icm een switch (ik heb goede ervaringen met TP link switches) en een AP (ook goede ervaringen met Unifi AP's).

Die Edgerouter lite vergt wel wat meer technische kennis dan een Asus overigens.

Cat 7 is totaal overbodig, Cat 6 is meer dan voldoende.

• hardcorefreak
@luxan

Ik weet nog niet welke switch het word als ik voor dat idee ga.
Misschien een nette 2de handsje :P voorkeur is nieuw dat wel :P
Nu u het over POE heeft schiet dat me nu wel te binnen dat het wel makkelijk is :P
het hele plan hoeft niet morgen al af zijn, het ligt nu op een laag pitje en ben nu meer bezig met kijken welke het meest geschikt is.

@robb_nl
patsfactor ? :O tuurlijk haha :P
Maar ik heb zelf maar ±5 meter kabel nodig. dus ik betaal niet super veel om me cat5e te veranderen naat cat7, (nu wel excl rj45 stekkers maar vermoed niet dat die extreem duur zijn xD)

@Gravit0n
hoe technisch ik ben?
Ik vind me zelf wel vrij technisch :O. ik claim niet super technisch maar ik kom wel (vind ik) vrij netjes uit de voeten.
Kwa netwerken is op het moment het vlak waar ik niet super veel diepte in weet maar wil wel hier verder in gaan leren.

• Gravit0n
  • Niet online
hardcorefreak schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 19:15:
@luxan

Ik weet nog niet welke switch het word als ik voor dat idee ga.
Misschien een nette 2de handsje :P voorkeur is nieuw dat wel :P
Nu u het over POE heeft schiet dat me nu wel te binnen dat het wel makkelijk is :P
het hele plan hoeft niet morgen al af zijn, het ligt nu op een laag pitje en ben nu meer bezig met kijken welke het meest geschikt is.

@robb_nl
patsfactor ? :O tuurlijk haha :P
Maar ik heb zelf maar ±5 meter kabel nodig. dus ik betaal niet super veel om me cat5e te veranderen naat cat7, (nu wel excl rj45 stekkers maar vermoed niet dat die extreem duur zijn xD)

@Gravit0n
hoe technisch ik ben?
Ik vind me zelf wel vrij technisch :O. ik claim niet super technisch maar ik kom wel (vind ik) vrij netjes uit de voeten.
Kwa netwerken is op het moment het vlak waar ik niet super veel diepte in weet maar wil wel hier verder in gaan leren.
Dan is misschien een Edgerouter Lite wel interessant (tevens omdat je een los AP wilt gebruiken). Kun je behoorlijk wat aan instellen, alleen kan het voor iemand die niet veel van netwerken weet behoorlijk lastig zijn.

Check anders het forum even, er zijn meerdere draadjes over deze router.

Cat 7 is echt zonde van je geld, steek dat dan in een leuke router en/of switch.

• hardcorefreak
Gravit0n schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 10:57:
[...]

Dan is misschien een Edgerouter Lite wel interessant (tevens omdat je een los AP wilt gebruiken). Kun je behoorlijk wat aan instellen, alleen kan het voor iemand die niet veel van netwerken weet behoorlijk lastig zijn.

Check anders het forum even, er zijn meerdere draadjes over deze router.

Cat 7 is echt zonde van je geld, steek dat dan in een leuke router en/of switch.
Ik wil ook eerst de switch :) en dan ga ik wel kijken voor cat7 :P misschien wel misschien niet xD net hoe het me bevalt :P maar zit nu eerst te "researchen" welke switch het gaat worden haha

Verwijderd

Als het om een enkel kabeltje van 5m gaat, dan zou ik niet eens de moeite nemen om WOL's the plaatsen. Gewoon een 5m patchkabel en die in/op de plint plaatsen.

• Gravit0n
  • Niet online
hardcorefreak schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 07:14:
[...]

Ik wil ook eerst de switch :) en dan ga ik wel kijken voor cat7 :P misschien wel misschien niet xD net hoe het me bevalt :P maar zit nu eerst te "researchen" welke switch het gaat worden haha
Wil je gewoon cat 7 om te kunnen zeggen dat je cat 7 hebt liggen en geld over hebt? :P

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:09
Kan je anders je huidige network situatie eens uittekenen?
Je hebt het namelijk over een ziggo modem (maar stiekem toch een router?) en een Horizon box waar normal gesproken ook een router bij in zit volgens mij?

Gaat het daarbij om lange afstanden aan kabels? hoe groot is je huis? Wat wil je bereiken met een nieuwe access point, betere wifi? Of wil je alleen maar extra UTP poorten realiseren? Welke apparaten gaan allemaal aangesloten worden e.d.? Welke budget is er beschikbaar?

En waarom wil je perse naar cat7? je geeft zelf al aan dat je geen zin hebt om kabels te verleggen.
hardcorefreak schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:17:
(als ik uberhaupt en nieuwere krijg :P aangezien ik ook een horizon box heb had geen zin om al me kabels te verleggen :P)

don't mind me

• hardcorefreak
@Gravit0n

Ook haha maar dan weet ik wel zeker dat ie weer flink wat jaartjes tegen aan kan

@JeroenF

De reden waarom ik er geen zin in heb op die kabels te verleggen is.
Omdat de Ziggo modem in het hoekje bij de straat kant staat. En de horizonbox aan de andere kant van de kamer staat. Dus moet voor de netheid alle plintjes los trekken etc etc. Daar heb ik geen zin in.
Waarom ik dan wel zin heb om die cat5e te vervange is omdat alles er is.
Waar de kabel heen moet is boven het ziggo modem en alle gaten zit er aan.
De kabel gaat eerst naar de hal daar een kabelgoot in en dan naar boven.etc
Dat is misschien 15 min werk.

Wat wil ik er mee bereiken.
Is inderdaad meer internetpoorten.
Heb alles op het moment staat dat alles bedraad staat aangesloten wat op me kamer staat.
(dus PS3 en xbox 360 heb een Devolo en me computer.) en heb er nu ook een NAS bij dus moest er iets uit trekken. En wil nog extra dingen plaaten (denk aan sonos, en camera etc, puur om er ervaring mee op te bouwen voor me werk.)

En ik denk zelf dat een acces point die een bereik heeft van 182meter of 120 :P dat die ons huisje wel kan dekken wat misschien 20m lang is :P (inclusief schuur).

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:09
Okee duidelijk. Klinkt als een "normale" thuissituatie dus. Ik zou dan gewoon niet te moeilijk doen en een extra switch kopen en die boven op je eigen kamer neer zetten. Heb je boven iig poorten genoeg op je kamer.

Gewoon cat5e kabels of eventueel cat6 neerleggen daar naartoe is ook meer dan zat. Wanneer ga je nou een Gbit lijn helemaal voltrekken?

Heb je nu problemen met je wifi dat je dit ook wil aanpakken? als dat het geval is zou ik gewoon een acces point aan de andere kant van het huis plaatsen of op de eerste verdieping. Op die manier heb je het grootste bereik door het hele huis in.

Kan je van de rest van je budget lekker uiteten of een dagje naar het pretpark :*)

don't mind me

• Gravit0n
  • Niet online
hardcorefreak schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:43:
@Gravit0n

Ook haha maar dan weet ik wel zeker dat ie weer flink wat jaartjes tegen aan kan

@JeroenF

De reden waarom ik er geen zin in heb op die kabels te verleggen is.
Omdat de Ziggo modem in het hoekje bij de straat kant staat. En de horizonbox aan de andere kant van de kamer staat. Dus moet voor de netheid alle plintjes los trekken etc etc. Daar heb ik geen zin in.
Waarom ik dan wel zin heb om die cat5e te vervange is omdat alles er is.
Waar de kabel heen moet is boven het ziggo modem en alle gaten zit er aan.
De kabel gaat eerst naar de hal daar een kabelgoot in en dan naar boven.etc
Dat is misschien 15 min werk.

Wat wil ik er mee bereiken.
Is inderdaad meer internetpoorten.
Heb alles op het moment staat dat alles bedraad staat aangesloten wat op me kamer staat.
(dus PS3 en xbox 360 heb een Devolo en me computer.) en heb er nu ook een NAS bij dus moest er iets uit trekken. En wil nog extra dingen plaaten (denk aan sonos, en camera etc, puur om er ervaring mee op te bouwen voor me werk.)

En ik denk zelf dat een acces point die een bereik heeft van 182meter of 120 :P dat die ons huisje wel kan dekken wat misschien 20m lang is :P (inclusief schuur).
GigE wordt sinds '99 gebruikt in consumenten apparatuur, en voldoet nog steeds ruimschoots.
Voordat 10GigE standaard wordt zijn we nog wel jaren verder.

In datacenters gebruik ik ook gewoon Cat 5E, en daar heb je veel meer last van interferentie van in een thuissituatie.

Ps.
Je weet dat Cat6 al 10GbE doet tot ~55 meter? :)

Verwijderd

Gravit0n schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:08:
[...]
Ps.
Je weet dat Cat6 al 10GbE doet tot ~55 meter? :)
En Cat6EA tot 100m

/edit :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 12:18 ]

• Gravit0n
  • Niet online
Cat 6A. :p

• hardcorefreak
laat die kabel wel zitten xD komt nog al over dat wanneer ik die kabel trek dat ik een rare ben :p

Nu nog kijken welke switch het gaat worden xD haha

Verwijderd

Dat ligt dan toch helemaal aan hoeveel devices je bedraad wilt aansluiten. Ik zou voor een simpele Gb switch gaan met voldoende poorten. Een Netgear van 5 of 8 poorten heb je al voor EUR15-25,-(unmanaged) of EUR 30-45,- (managed)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2016 21:44 ]

• hardcorefreak
Ik wil het liefst alles bedraad aangesloten hebben :P.
Heb op het moment een Nas, PS3 xbox 360, PC en een Devolo.
Maar er staan in de planning nog 2 camera's misschien PS4 en xbox one.
De rest heb ik allemaal zoals stopcontacten en ftp kabels. Dus alleen nog het apparaat en de switch :P

Maar ik heb vaak het vermoeden dat me router het internet vrij veel vertraagd.ook wanneer ik de rest uitzet (wifi en andere ftp kabels eruit gehaald). dus wil een switch waar dit het minst heeft :P.

PS heb geen idee of mijn gevoel het goed heeft of niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door hardcorefreak op 05-03-2016 10:07 ]

• hardcorefreak
Ik heb uitgerekend hoeveel poorten ik nodig ga hebben.
Heb er minimaal 10 nodig (wel mee gerekend met toekomstige console(s) :P.)
Weet iemand een mooie switch met minimaal 12 poorten (heb ook soms computers om te testen, die had ik nog niet mee gerekend :P).
Het liefst op 10inch basis (ongeveer 30cm is perfect!).
Merk het liefste een A-merk en POE(+) is ook een vereiste.

ik hoor graag van jullie :)

En ja die cat7 heb ik uit me hoofd gezet haha.

• hardcorefreak
Ik heb me hele plan om gegooid :D

Heb de managed Switch vervangen door een unmanaged versie.
Echter wil ik jullie mening of het een beetje zou gaan werken.

Router
pricewatch: Linksys WRT1900ACS
pricewatch: Linksys EA8500

Switch
pricewatch: Linksys LGS116P

Access point
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Alleen sta ik op twijfel tussen die 2 routers. en of ik de PRO versie van de Ubiquiti zal nemen of niet.

Verwijderd

Heb je PoE poorten nodig op je switch? indien niet, dan een andere switch kiezen. Dat scheelt je ongeveer EUR100,-

De Ubiquity AP's die je hebt gekozen (mooi spul trouwens.. ;) ) hebben een PoE injector meegeleverd, dus daar heb je de PoE poorten niet voor nodig.

• hardcorefreak
Ik heb de POE mogelijk nodig voor toekomstige camera('s) :O waardoor het op zich geen kwaad kan om het erbij te hebben.

• hardcorefreak
Raar vraagje xD

Weet iemand toevallig of de kwaliteit van linksys het zelfde is gebleven nadat Belkin Linksys heeft overgenomen?
Ben nou niet echt een fan van Belkin.
Pagina: 1