Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb al iets meer dan een half jaar een nieuwe zelfgebouwde computer in gebruik.
Sinds het begin heb ik last van gezoem en geratel op zowel de outputs als inputs van de ingebouwde audio op mijn moederbord. Het lijkt afhankelijk van cpu gebruik te variëren. Dit is op alle aangesloten speakers/koptelefoons/headsets/oortjes zo.

Dit is een opname van wat ik hoor op mijn speakers/koptelefoon.

Mijn desktop:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 338,-€ 338,-
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 149,95€ 149,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 354,-€ 354,-
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 96,50€ 96,50
1Cooler Master Silencio 652S€ 102,90€ 102,90
1Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay€ 19,95€ 19,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 77,95€ 77,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 75,88€ 75,88
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 99,-€ 99,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 309,95€ 309,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.667,03

Ik heb al geprobeerd de audio header van mijn case los te koppelen van het moederbord en uitsluitend de aansluitingen aan de achterkant te gebruiken maar dat lijkt niet te helpen.

Iemand die dit moederbord (of een soortgelijk) moederbord ook heeft en hier ook last van heeft (of gehad)? Op mijn oude desktop (Acer M7711 van de Media Markt) heb ik hier geen last van.
Is de audio van dit model moederbord gewoon zo slecht of heb ik een defect moederbord? Of ligt het aan iets anders? Want op de website van Gigabyte staan allemaal kreten zoals Audio Noise Guard, 115dB SNR, High End Audio Capacitors, Dedicated Audio Hardware Zone en degelijke.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Niet online
Trap hem toch maar even weer omhoog. Zou een PCI-E geluidskaart geen last hier van hebben of kan ik beter een externe geluidskaart kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
zit deze computer niet op een geaard stopcontact?

probeer eens een geaard stopcontact, en indien deze niet in de buurt aanwezig is, koperdraadje vanaf je radiator aan je behuizing,

Dit wilt nog wel eens helpen,kan komen door een lekstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Alle hardware 1 voor 1 gaan loskoppelen, of uitwisselen(voeding etc.), ook externe hardware, muis toetsenbord, usb schijven kunnen geluid maken, ect.

Aarde,
pc aarden,(of zonder aarde proberen),
en/of, 2x aarden kan ook slecht zijn, bijv aarde van stopcontact, en aarde van bijv kabel tv ingang in je huis.
Bovenstaande is een voorbeeld, dus check of jij dit misschien ook hebt.
Aarde via meerde apparaten zou geen probleem moeten zijn, maar test eens zonder extra hardware, printer etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xylios
  • Niet online
Om er toch nog eens even op terug te komen, ook zonder extra aangesloten hardware (zelfs monitor volledig spanningloos gemaakt en van pc losgekoppeld, netwerkkabel eruit) is dit nog hoorbaar en het is zeer duidelijk dat het geluid van frequentie/intensiteit veranderd tegelijk met de CPU load.

In de slaapkamers en woonkamer zijn geen geaarde stopcontacten aanwezig. De enige apparatuur dat op hetzelfde stekkerblok zit en dus de randaarde deelt is de pc zelf en de monitor.

Ik heb hier ook geen voedingen of andere componenten liggen die ik zo even kan omwisselen om te testen.
Enigste optie nog is om de cable management helemaal opnieuw te doen, maar ik verwacht daar niet veel van, gezien de RFI ook met losgekoppelde audio header naar het front panel ook nog steeds hoorbaar is op de jacks op het achterpaneel van het moederbord.

Ik neig er naar om te denken dat het een fout ontwerp of defect van het moederbord of misschien zelfs de voeding is (DOA?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 17:04
Misschien een gekke gedachte, maar bij mijn vorige 5.1 setje aan de pc ontving ik wel eens radiozenders, dit heb ik toen opgelost met een ferrietringetje. Zou dat hiervoor ook geen oplossing kunnen bieden? Heb totaal geen verstand van de materie, maar als het zou werken is het een vrij gemakkelijke en goedkope "oplossing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
Xylios schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:54:
Om er toch nog eens even op terug te komen, ook zonder extra aangesloten hardware (zelfs monitor volledig spanningloos gemaakt en van pc losgekoppeld, netwerkkabel eruit) is dit nog hoorbaar en het is zeer duidelijk dat het geluid van frequentie/intensiteit veranderd tegelijk met de CPU load.

In de slaapkamers en woonkamer zijn geen geaarde stopcontacten aanwezig. De enige apparatuur dat op hetzelfde stekkerblok zit en dus de randaarde deelt is de pc zelf en de monitor.

Ik heb hier ook geen voedingen of andere componenten liggen die ik zo even kan omwisselen om te testen.
Enigste optie nog is om de cable management helemaal opnieuw te doen, maar ik verwacht daar niet veel van, gezien de RFI ook met losgekoppelde audio header naar het front panel ook nog steeds hoorbaar is op de jacks op het achterpaneel van het moederbord.

Ik neig er naar om te denken dat het een fout ontwerp of defect van het moederbord of misschien zelfs de voeding is (DOA?).
De enigste manier om uit te testen of een geaard stopcontact het probleem oplost, is dat uit te proberen. Als dat het geval is dan weet je waarvan het komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Xylios schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 22:54:

Hoe test je het geluid, met alleen een koptelefoon?

In mijn studeerkamer hangt de audio receiver namelijk aan de rand-aarde via de coax verbinding en loopt de lekstroom van de voeding naar het chassis vrolijk via de audiokabel terug...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1