Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Q
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-06 14:07
Is een upgrade met een SSD nog zinvol?
Ik heb al een aantal jaar een laptop Compaq CQ71
http://tweakers.net/price...nl946ea%29/specificaties/
deze bevalt nog redelijk goed voor internetten en office gebruik, alleen het opstarten duurt erg lang.

Heeft het nog zin om een upgrade naar Win10 te doen en een SSD aan te schaffen?
Aanname dat dit 'gewoon' werkt, ivm aansluitingen oid.....

Hoeveel sneller wordt de laptop?

...

Ik wil eigenlijk nog even wachten met een nieuwe laptop
Nu heb ik 1600x900, dit is nog steeds de standaard
Andere optie is om dit gewoon uit te proberen en anders alsnog een nieuwe laptop te kopen.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Je hebt nu als het goed is een 320 GB SATA (5400 rpm) schijf erin zitten en deze zal al baat hebben bij een snellere HD (7200 rpm). Een SSD gaat ook veel uitmaken, echter kan ik niet zien wat voor SATA versie er in zit ivm de data doorvoer snelheid die mogelijk is. (SATA II/SATA300 met max maximaal 3 Gb/s of SATA III/SATA600 met de maximale doorvoersnelheid tot 6 Gb/s)

Uitleg SATA
Wikipedia: Serial ATA

Spec laptop
http://support.hp.com/nl-...44036/document/c01714502/

Test 3 Gb/s vs 6 Gb/s
http://www.tomshardware.c...rade-sata-3gbps,3469.html

[ Voor 28% gewijzigd door Breezers op 29-02-2016 16:40 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Je geeft zelf al aan dat uitproberen en alsnog een nieuwe laptop kopen een optie is. De meeste vooruitgang ga je merken van de Access time. het laden van programma's en Windows zal een stuk sneller gaan. Dat is eigenlijk de snelheidswinst die je zal merken.

Zeker met de huidige SSD prijzen is een upgrade best een poging waard. In een nieuwe laptop is een SSD ook wel de upgrade waard.... En vaak zit in de low-end tot mid-end geen SSD.

Of die SATA II of SATA III heeft maakt kwa access times weinig uit. Mooiste is natuurlijk Sata III, maar voor het gevoel van snelheid zal het weinig uitmaken. Opstarten van windows tussen Sata II (Sata 300) en Sata III (600) is 1 seconde, op ~25 seconden.

Kwa welke: pak de goedkoopste bekend-merk optie. Eventueel via een speciale aanbieding zoals deze:
https://nl.pepper.com/aan...nding-tweakers-7380-18726

Of anders kijken in de Pricewatch:
http://tweakers.net/categ...ZmOkoFiempwZlVqUpWhgYGtQA

gesorteerd op prijs/gb. Zelf zou ik voor de Crucial 240gb gaan (bx200)

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 29-02-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Over het algemeen is een ssd altijd wel de moeite waard, echter.....

je laptop is 7 jaar oud, verwacht niet dat het opeens een snelheidsmonster wordt.

Waar je het meeste snelheidswinst uithaalt is waarschijnlijk gewoon de verse install van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Laatst online: 16-03-2021
Reepje schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:13:
Over het algemeen is een ssd altijd wel de moeite waard, echter.....

je laptop is 7 jaar oud, verwacht niet dat het opeens een snelheidsmonster wordt.

Waar je het meeste snelheidswinst uithaalt is waarschijnlijk gewoon de verse install van windows.
Even goed lezen hé ?: Een verse install van Windows gaat je echt nooit niet meer snelheidswinst opleveren dan een HD swap van 5400 rpm HDD naar een SSD.... :F

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
SSD heeft in elke laptop of PC nut waarin nog een conventionele 2.5" of 3.5" platter hardeschijf zit. Die systemen voelen gelijk 3x zo snel / responsive aan. Dus upgraden loont mijn inziens altijd, zeker met de instapmodellen aan SSD's voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Heel simpel antwoord : zolang je een sata aansluiting hebt dan hup meteen een ssd erin , zelfs een oud beestje kan nog aardig "rap" worden met een ssd. (zo heb ik hier nog een oude IDE bak met 32gb flash geheugen ala ssd :P)

Waarom is een SSD nou zo handig ?

- Voor alles wat je ziet , alles wat windows doet moet je normale schijf rondjes draaien.

zie je normale schijf als een platenspeler met een naaldje, hoe meer jij aan het doen bent hoe meer hij over die plaat hen en weer moet om de data uit te lezen , nu heeft fat32/ntfs ook nog eens goed last van fragmentatie waardoor bijvoorbeeld het begin van een nummer op de buitenste randen staat en het middenstuk weer helemaal in het midden.

Een SSD heeft geen naaldje om de informatie te lezen, jij zegt van ik wil 10 dingen openen en de ssd geeft je gewoon in 1x tien dingen aan , de enige factoren die dan voor belemmering zorgen zijn de overige hardware componenten.

Desondanks is het zeer zeldzaam dat een SSD niet een grote improvement bied.

Vooral qua gevoel (alles opent toch een stuk sneller , zeker als je een virusscanner op dat oude beestje hebt) dan lijkt het net alsof hij nieuw is.

Wel zou ik je afraden om windows 10 te installeren , windows 10 heeft nogal de neiging om allemaal rare fratsen uit te halen met schrijfactiviteit die eigenlijk niet te verklaren zijn (als in hij read/write echt 30x zoveel dan bijvoorbeeld een windows 8.1).

Gewoon lekker W8.1 erop , SSD erin en dan kan je nog eventjes vooruit (miss nog kleine geheugen upgrade etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Aionicus schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:42:
Heel simpel antwoord : zolang je een sata aansluiting hebt dan hup meteen een ssd erin , zelfs een oud beestje kan nog aardig "rap" worden met een ssd. (zo heb ik hier nog een oude IDE bak met 32gb flash geheugen ala ssd :P)
Inderdaad, SSD heeft alleen maar voordelen, zeker met oudere systemen, je weet niet wat je mee maakt als je een oud beestje van een SSD voorziet. Zelfs al is het maar een SATA-2.
Aionicus schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:42:Wel zou ik je afraden om windows 10 te installeren , windows 10 heeft nogal de neiging om allemaal rare fratsen uit te halen met schrijfactiviteit die eigenlijk niet te verklaren zijn (als in hij read/write echt 30x zoveel dan bijvoorbeeld een windows 8.1).
Ik merk zelf dat Windows 10 juist veel rustiger is met schrijven op disk.

[ Voor 30% gewijzigd door Wim-Bart op 29-02-2016 17:46 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-07 15:50

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn dochter had een laptop van een jaar of 7 oud met een oud lijk niet zo snelle processor (T5500, passmarkscore 910) erin en 1Gb memory.

Haar normale werkvolgorde was: 

1) laptop aandoen
2) even naar haar slaapkamer om een of ander te halen
3) beker drinken inschenken
4) nog even wachten op de laptop
5) aan het werk

Opstarten was een kwestie van meerdere minuten. Sinds zij in diezelfde laptop een SSD heeft, zijn opties 2 t/m 4 niet meer aan de orde. Zelfs met deze oude hardware (echt geen sata-600) duurt een koude start net iets meer dan 10 seconden: gebruiksklaar-terwijl-u-wacht. Opstarten van bv Word, wat voorheen een halve minuut duurde, gaat nu onder de seconde. 

Dus SSD erin? :Y

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Extreem geval: heb een vroege netbook met AMD C-50 CPU (dualcore slak) die niet vooruit te branden was met 5400rpm drive voorzien van een SSD die ik nog over had toen ik m'n desktop upgrade.

Wat verbeterde er: boottijden gingen van minuten (!) naar seconden. Opstarten programma's nagenoeg zonder vertraging. In het algemeen was de desktop even soepel als op m'n Core i7 desktop.

Wat verbeterde er niet: alles was CPU-limited is, dus webbrowsen (onderschat niet hoeveel CPU dat tegenwoordig vreet) of gaming (zelfs Dosbox was op dit systeem traag :') )

Nu, een Pentium Dual Core T4100 is een tweede generatie Core2Duo (Penryn) in uitgeklede versie. Dat is zeker geen snelheidsmonster, maar voor desktopwerk nog meer dan voldoende Dat blijkt ook uit TS - webbrowsen gaat prima, het probleem is opstarten. Daar kunnen we kort over zijn: een SSD (iedere SSD...) gaat als dag en nacht verschil opleveren. Of deze laptop nu SATA 1, 2 of 3 heeft (ga maar niet uit van dat laatste :+ ) doet er weinig toe. Verschil SATA 1 en SATA 3 piek throughput is factor vier, oftewel nog geen half orde van grootte. Verschil in random access latency is nagenoeg nul - en laat dat (en niet throughput) relevant zijn voor hoe snel iets aanvoelt. Alle SSDs hebben ruim een factor 1000 (dus drie ordes van grootte) lagere latencies.

TLDR: SSD kopen heeft in dit geval zeer zeker zin.

Enige vraag: ga je voor een zo goedkoop mogelijke die nu voldoet vs een dure die mee kan naar volgende laptop?

Antwoord daarop hangt totaal af van wat voor volgende laptop je voor ogen hebt en hoe snel je dat wilt kopen. Als je snel weer een cheap-ass 15.6" geval gaat kopen, gaat dat ding zeker komend jaar of twee met HDD geleverd worden, en heeft het zin om SSD te kopen die mee kan. Wil je daarentegen ofwel een betere Ultrabook-achtige laptop nemen danwel een kleinere netbook, dan heeft het geheid al ingebouwde SSD en kun je de SSD niet overzetten. Ook als je langer dan een jaar of anderhalf wilt wachten heeft het weinig zin, deels omdat SSDs net zoals alle andere halfgeleidertechnologie dramatisch afwaarderen, dus nu een eenvoudige SSD en straks een grote snelle SSD kopen zal veel goedkoper zijn dan nu gelijk een grote snelle. En naarmate de tijd vordert zullen steeds meer laptops, ook in de lower end, van ingebouwde SSD voorzien worden.

Kortom, ik zou neigen naar minimale uitgave om accptabele opslagruimte te realiseren met een SSD (ongeacht snelheid) op deze laptop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Q
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-06 14:07
Gaaf om zo veel goede reacties te lezen.
De afweging waar ik mee zit, wordt vaak goed weergegeven.
Ik kan eigenlijk geen betaalbare laptop (<600 euro) vinden met de gewenste specs.
Wat het meest in de buurt komt is:
pricewatch: HP Pavilion 15-ab140nd
en daar zit al een SSD in, maar ik wil eigenlijk een 17"
Is een SSD M2 veel sneller? en merk je dat verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-07 15:53
John_Q schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:10:
Gaaf om zo veel goede reacties te lezen.
De afweging waar ik mee zit, wordt vaak goed weergegeven.
Ik kan eigenlijk geen betaalbare laptop (<600 euro) vinden met de gewenste specs.
Wat het meest in de buurt komt is:
pricewatch: HP Pavilion 15-ab140nd
en daar zit al een SSD in, maar ik wil eigenlijk een 17"
Is een SSD M2 veel sneller? en merk je dat verschil?
Ligt eraan of het gaat om een M.2. over SATA of PCI-Express. Een M.2. over SATA zal dezelfde snelheid bieden als een 'reguliere' SSD, wat overigens snel genoeg is. Een M.2 over PCI-Express daarentegen zal wel een stuk sneller zijn i.t.t. een SATA SSD. Maar dit zal je alleen merken bij het kopieren van (grote) bestanden en in combinatie met de juiste hardware.

Het verschil tussen een HDD en een SSD is overigens wel degelijk enorm. Als je nog geen SSD in je systeem hebt is dit de grootste snelheidswinst die je kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Afgelopen weekend heb ik een SSD in een 10 jaar oude PC (met SATA-1 interface) ingebouwd en de write-speed is daardoor bijna 3 keer zo hoog geworden (ging van 46 MB/s naar 129 MB/s).

Ik denk dat je als vuistregel zou kunnen nemen dat je door de harddisk te vervangen door een SSD in een oude PC, je het systeem nog ongeveer een jaar langer kunt blijven gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 02-03-2016 22:37 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBiegstraate
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-03 20:54
aawe mwan schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 22:34:
Ik denk dat je als vuistregel zou kunnen nemen dat je door de harddisk te vervangen door een SSD in een oude PC, je het systeem nog ongeveer een jaar langer kunt blijven gebruiken.
Evt. Zou je de ssd die je nu koopt ook kunnen gebruiken in het systeem wat je in de toekomst gebruikt. Koop je een laptop waar een HDD in zit vervang je die voor de ssd uit je oude laptop en je hebt bij wijze van spreken een 'gratis' upgrade voor een toekomstig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:37
In mijn 7 jaar oude laptop was het een geweldige upgrade. Het was altijd veel wachten maar nu is vooral de processor druk want die heeft het nu een stuk drukker gekregen nu de data veel sneller aangevoerd wordt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Laatst online: 21:11
SSD is eigenlijk altijd een goede keus indien je systeem SATA ondersteund. Bij mijn laptop heeft het ook enorm geholpen, als ik soms bij andere studenten zonder SSD zie dat ze gewoon minuten lang niets kunnen omdat hun PC aan het opstarten is vind ik het een goede keus. Als je niet veel data hoeft op te slaan kan je voor weinig geld een goede SSD vinden. En je kan een SSD vaak jarenlang gebruiken en overzetten naar andere systemen indien je toch besluit wat anders te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb een oude Latitude E5500 (T7250 C2D) voorzien van een goedkope Sandisk SSD. Verschil van dag en nacht. Doen dus!

Heb inmiddels ook de CPU vervangen door een P8700, maar dat geheel terzijde :P

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1