Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN VLAN4 (iTV) via homeplug/powerline adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• roeptoetert
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:21
Hi all,

Ik heb aan de NT van mijn KPN Glasvezelaansluiting een managed switch gehangen. T.b.v. iTV heb ik 3 poorten (1 per STB) geconfigureerd met alleen VLAN4.

De 2 STB's die bekabeld aan de switch hangen, werken perfect. Maar er is 1 STB die aan een homeplug (Devolo?) van KPN gekoppeld is. Dus:

Switch VLAN4 => homeplugset => STB.

Deze STB wil met geen mogelijkheid online komen (haalt menu en software niet op bij het opstarten). Deze homeplug set kan dus blijkbaar niet werken met alleen VLAN4 en heeft ook VLAN6 nodig.

Vraag: weet iemand of er een homeplug/powerline adapter bestaat waarmee vanaf de switch alleen VLAN4 doorgestuurd kan worden?

Thnx!

Alle reacties

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gaat er tagged verkeer naar je STB's?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Idd, als je aan de kant van je STB geen switch hebt zul je het verkeer wel untagged je homeplug in moeten zetten.

Werkt de STB wel als je 'm direct aansluit op de switch? (Dus zonder powerline)

En is je powerline wel beveiligd? Als ie out-of-the-box onbeveiligd is (waarvan er genoeg zijn) kan het best dat je uberhaupt nu niet met je eigen switch verbonden...

• roeptoetert
DJSmiley schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:07:
Idd, als je aan de kant van je STB geen switch hebt zul je het verkeer wel untagged je homeplug in moeten zetten.

Werkt de STB wel als je 'm direct aansluit op de switch? (Dus zonder powerline)

En is je powerline wel beveiligd? Als ie out-of-the-box onbeveiligd is (waarvan er genoeg zijn) kan het best dat je uberhaupt nu niet met je eigen switch verbonden...
De powerline heeft geen beveiliging. Gewoon out-of-the-box plug&play.

Als de STB rechtstreeks aan de switch hangt (met alleen VLAN4) dan werkt het gewoon. Ik heb nog twee andere STB's die bekabeld zijn aangesloten (en dus geen issues hebben) maar #3 staat op zolder zonder een goede mogelijkheid om daar een kabel naar toe te trekken.

• roeptoetert
Gravit0n schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:50:
Gaat er tagged verkeer naar je STB's?
Nee, het is een Untagged VLAN4 (zie methode 1 op http://netwerkje.com/eigen-router). Twee andere STB's werken op dezelfde manier wel, maar alleen bekabeld, dus zonder Powerline.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Waarom gebruik je geen routed IPTV?

Los daarvan: er klopt iets niet aan je verhaal. Die powerline adapters hebben geen notie van VLANs en bridgen op laag 2. Dat moet gewoon werken.

Werken de adapters wel als je er VLAN 6 opzet met een PC/laptop?

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:06
Gebruik deze even: http://www.devolo.com/nl/...uratiesoftware-Powerline/

Kan je meteen kijken wat de snelheid hiervan is. Eventueel een software update uitvoeren. Helpt meestal ook.
Tevens voor iTV is minimaal 100Mbit/s voor een goede en stabiele verbinden. Daarnaast moeten ze niet in een stekkerdoos zitten. Rechtstreeks in de WCD!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Thralas
BaZnGaNL schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:29:
Tevens voor iTV is minimaal 100Mbit/s voor een goede en stabiele verbinden.
Je hebt aan 15 Mbit/s voldoende voor een HD-glas stream. Ik denk dat je inderdaad graag wat marge wilt hebben voor het geval de bandbreedte van de link fluctueert, maar 100 Mbit/s lijkt me schromelijk overdreven, dat haalt de gemiddelde powerlinegebruiker echt niet.

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:06
Thralas schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:36:
[...]

Je hebt aan 15 Mbit/s voldoende voor een HD-glas stream. Ik denk dat je inderdaad graag wat marge wilt hebben voor het geval de bandbreedte van de link fluctueert, maar 100 Mbit/s lijkt me schromelijk overdreven, dat haalt de gemiddelde powerlinegebruiker echt niet.
Klopt, echter dit is het advies van KPN. Zelf kan ik het weten, zelf als KPN monteur gewerkt.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• roeptoetert
Thralas schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:49:

Los daarvan: er klopt iets niet aan je verhaal. Die powerline adapters hebben geen notie van VLANs en bridgen op laag 2. Dat moet gewoon werken.

Ik gebruik geen routed TV omdat ik zo min mogelijk apparatuur tussen de NT en de STB's wil hebben (wil zo min mogelijk met de Experiabox werken). De twee andere STB's hangen via de managed switch aan de NT en die werken perfect.

De Powerlines hebben de laatste software. De Powerline heb ik aangesloten op een poort van de router en aan de andere kant een laptop gehangen en dan werkt het wel.

Ik had ook verwacht dat de Powerlines het signaal vanaf de switch (waar alleen VLAN4 uit komt) 1-op-1 door zouden geven naar de STB, maar misschien maak ik een denkfout.

• roeptoetert
BaZnGaNL schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:29:
Gebruik deze even: http://www.devolo.com/nl/...uratiesoftware-Powerline/

Kan je meteen kijken wat de snelheid hiervan is. Eventueel een software update uitvoeren. Helpt meestal ook.
Tevens voor iTV is minimaal 100Mbit/s voor een goede en stabiele verbinden. Daarnaast moeten ze niet in een stekkerdoos zitten. Rechtstreeks in de WCD!
Die cockpit kende ik al, alleen bij het type Devolo wat ik heb (KPN branded) valt niet zoveel in te stellen. Alleen software update, reset naar fabrieksinstellingen en snelheidsindicator (ruim boven de 100 Mbit/s). Apparaten zitten rechtstreeks op de WCD, dus daar kan het niet aan liggen.

Toen ze nog aan de Experiabox hingen, kwam het TV-signaal er ook gewoon doorheen. Nu ze aan de switch met alleen VLAN4 hangen, kan de STB niet meer opstarten (ook met andere STB geprobeerd). STB bekabeld aan de switch geeft geen probleem.

• roeptoetert
Hmmm... nog even flink zitten spitten op Internet en misschien iets gevonden: Devolo dlan pro 500. In de handleiding wordt in elk geval expliciet gesproken over VLAN ondersteuning (wat ik tot nu toe bij andere types en merken nog niet ben tegengekomen), dus ik heb een mailtje naar Devolo gestuurd met een vraag of dat misschien een oplossing is voor mijn probleem.

Mocht in de tussentijd een Tweaker misschien kans zien om een willekeurige Powerline set te testen met alleen VLAN4, dan zou ik diegene eeuwig dankbaar zijn _/-\o_ .

• Thralas
Waarom denk je VLAN support nodig te hebben als je er een untagged VLAN over stuurt? Gezien vanuit de plugs is er geen VLAN.

Kun je met die switch niet port mirroren? Dan kun je bekijken wat er wel/niet over de adapters gaat.

• roeptoetert
Thralas schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:32:
Waarom denk je VLAN support nodig te hebben als je er een untagged VLAN over stuurt? Gezien vanuit de plugs is er geen VLAN.

Kun je met die switch niet port mirroren? Dan kun je bekijken wat er wel/niet over de adapters gaat.
De switch kan op zich wel mirroren, maar ik heb geen idee hoe dat verder werkt :? .

De reden dat ik op dat VLAN-verhaal blijf hangen is dat:
- de Powerline wel werkt als deze VLAN6 vanuit de router ontvangt. Alleen kan mijn router niet uit de voeten met VLAN4, dus die route is veder geen optie voor de TV.
- De STB's gewoon werken als ze met een kabel aan de switch met alleen VLAN4 worden gekoppeld. Zet ik de Powerline er tussen, dan is het einde oefening.

Net als veel anderen had ik er gewoon op gerekend dat de Powerline een 'domme doos' is die een signaal gewoon 1-op-1 doorzet, maar kennelijk is dat te simpel gedacht. Misschien rekent mijn set er op dat deze altijd verbinding heeft met een router voor IP-toewijzing ofzo. Het is een heel simpel, dichtgetimmerd apparaat, dus er is geen GUI waarin ik kan zien of dat ding op specifieke informatie wacht die er (in deze opstelling) nooit gaat komen.

• roeptoetert
BINGO!

Jullie twijfels over mijn VLAN-theorie hebben mij nog een keer aan het denken gezet. En dus realiseerde ik mij net dat het ook voor een Powerline best handig kan zijn om een IP-adres toegewezen te krijgen 8)7 .

Vanuit een router gaat dat natuurlijk automatisch, maar vanuit de switch werkt dat natuurlijk iets minder automatisch.

Dus nog een keer in de configuratie van de switch + handleiding gedoken en toen ontdekte ik de optie 'DHCP Interfaces'. De tabel was leeg en toen ik daar VLAN4 aan toegevoegd had, toen was de TV via de Devolo binnen een minuut online 8) .

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken en de reacties die mij op het juiste spoor hebben gezet!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
roeptoetert schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:23:
[...]

Nee, het is een Untagged VLAN4 (zie methode 1 op http://netwerkje.com/eigen-router). Twee andere STB's werken op dezelfde manier wel, maar alleen bekabeld, dus zonder Powerline.
Heeft het eerder wel gewerkt?
Thralas schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:49:

VLAN = ook laag 2. :P
Pagina: 1