Thuis(web)server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675968

Topicstarter
Ik zoek een?
Een redelijk "simpele" server ter vervanging van mijn gehuurde server. Ik huur nu al 6 jaar een dedicated server en heb sinds kort een vast IP thuis. Ik zou dus wat kosten willen besparen en het gebruiksgemak (4x hdd crash...) vergroten door nu thuis een server te hosten.

Huidige server:

Wat is je budget?
Moeilijk te beantwoorden, ik zou onder de 1000€ willen blijven. Het is niet te bedoeling om een overkill server te maken, mijn noden zijn niet zo hoog (denk ik). Ik wil wel niet dat mijn server nu nèt voldoende is om in mijn huidige noden te voorzien en bij hogere belasting in de problemen te zitten.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk geen voorkeur, maar wat de server zou moeten kunnen:
- Enkele php/sql sites hosten (gering aantal bezoekers, daily hits ~2.000, directadmin licentie)
- Magento site hosten (nog niet in gebruik, wegens te slome server)
- TeamSpeak server hosten (met pieken van 100 users online)
- lokaal thuisnetwerk: voorlopig enkel samba/plex of gelijkaardige server draaien, zal nog wel een aantal kleinere toepassingen bijkomen (timelapse storage, weerstation logging, ...).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Thuis, op zolder :)
- Router: Asus AC87U (modem only installatie van provider)

Ik heb hulp nodig met:
- Software of hardware raid (1)?
- Zelf server bouwen met losse onderdelen of kant-en-klaar-systeem kopen?
- "Overkill" CPU nodig (combi webserver-plex server?)

Ik ben al een tijdje aan het googlen, echter kan ik de knoop maar niet doorhakken omdat ik geen goede commentaren vind om zowel de "thuis" als "online" server degelijk te combineren. Ben ik misschien het beste af als ik de server opdeel in 2 virtual servers?

--> om eerlijk te zijn heb ik weinig tot geen kennis van server hardware. Ik ben wel ervaren in Linux. Ik verwacht niet dat jullie mijn systeem gaan bouwen, een richting aanwijzen is al meer als voldoende :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Sorry, ik help je niet direct met deze post. Echter stond ik vorig jaar in dezelfde schoenen. Wat mij heeft besloten het niet te doen is de kans op overbelasting van de lijn (iets waar een DDOS goed aan meewerkt.) Kortom, wanneer iemand pissig op je wordt vanwege slechte dienstverlening, een kick op TS of wat dan ook, is de kans reëel dat je thuis netje eruit ligt.

Meer een heads up hiervan en of je hier al aan heb gedacht :)

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 29-02-2016 15:15 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zou het dan niet beter te zijn om je dedicated server te houden? Met alle onderhoud, airco, redundantie etc. die je daar krijgt.

Als je thuis gaat draaien heb je eigenlijk een single point of failure: gaat je eigen WAN plat, dan werkt niks meer.

Stel dat je het nog steeds wil doen:

- Gebruik virtualisatie, Xen ofzo
- Zet een goede gateway voor het zaakje, pfSense ofzo
- Gebruik geen consumentenhardware

Voor wat je wil doen is een Xeon E3 eigenlijk voldoende, een X10 series moederbord van Supermicro eigenlijk ook wel. De rest is een beetje er omheen bouwen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

33999

Yariva schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:14:
Sorry, ik help je niet direct met deze post. Echter stond ik vorig jaar in dezelfde schoenen. Wat mij heeft besloten het niet te doen is de kans op overbelasting van de lijn (iets waar een DDOS goed aan meewerkt.) Kortom, wanneer iemand pissig op je wordt vanwege slechte dienstverlening, een kick op TS of wat dan ook, is de kans reëel dat je thuis netje eruit ligt.

Meer een heads up hiervan en of je hier al aan heb gedacht :)
Aparte kick, maar ik sta voor dezelfde oriëntatie als TS.

Je opmerkingen m.b.t overbelasting op de lijn danwel DDOS, is op te vangen middels GRE routing van een extern IP adres van bijv. een VPS (helemaal mooi als de VPS aanbieder aan DDOS protectie doet). Of middels (o)VPN en NAT routering, zo scherm je je externe IP af en heb je overigens ook geen vast IP adres nodig van je provider.

Bedenk ook dat de meeste ISP's poort 25 verkeer blokkeren en je thuis dus geen mailserver kunt draaien en je dan eigenlijk ook wel weer aan die (o)VPN oplossing moet denken om de boel alsnog thuis te kunnen hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

33999 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:06:
[...]

Aparte kick, maar ik sta voor dezelfde oriëntatie als TS.
Dude... Dit is een post van 3 maanden geleden... Misschien is het beter om even een post voor jezelf te maken.

Daarnaast denk ik dat de TS een wat simpelere oplossing wou, en niet IP's wil omgooien en dat soort meuk. Dan had hij de keuze ook zelf zelf kunnen maken.
33999 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:06:
[...]
Bedenk ook dat de meeste ISP's poort 25 verkeer blokkeren en je thuis dus geen mailserver kunt draaien en je dan eigenlijk ook wel weer aan die (o)VPN oplossing moet denken om de boel alsnog thuis te kunnen hosten.
Zet je hem toch gewoon in als smarthost naar de servers van je ISP...

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply