Vraag

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-06 14:54
Beste Tweakers,

Ik heb een aantal vragen gelinkt aan het Gigabyte GA-Z170X-UD5-TH moederbord, waar ik niet uitkom.

Eerste vraag:
Het moederbord is zelf ingebouwd in een Cooler Master MasterCase 5 en alles werkt naar behoren. Echter in al mijn voorgaande PC's was een speaker connector aanwezig in de kast die aangesloten kon worden op het moederbord. Bij de Cooler Master MasterCase 5 was geen kabel die bevestigd kon worden aan de speaker connector van het moederbord. Je hoort nu dus ook geen post "beeb" bij het opstarten en mocht er wat mis zijn met de computer (geen toetsenbord of defect geheugen) dan hoor je dat niet. Wel zit er een display op het moederbord dat volgens mij dezelfde functie heeft.

Klopt het dat het MasterCase 5 geen speaker heeft?
Kun je deze eventueel zelf toevoegen (door uit een oude pc te halen)?
Is het tegenwoordig nog nodig om een speaker te hebben?

Tweede vraag
Op basis van de specificaties online dacht ik dat ik twee monitoren kon aansluiten wanneer ik het moederbord + CPU met onboard GPU zou kopen. Er zou een display port op moeten zitten net als een HDMI port. Nu zit er inderdaad een HDMI poort op maar de Disply Port lijkt van het "type" Thunderbold te zijn. Nu ben ik naar diverse computerwinkels geweest om een kabel te kopen voor mijn Display Post monitor. Alleen nu blijkt er geen kabel te bestaan (aldus het winkel personeel). Nu vraag ik mij af of dit klopt? Welke kabel moet ik kopen die op het moederbord pas en DisplayPort op de monitor?

Derde vraag
Tijdens het researchen van het moederboard zag ik dat er 600 gb/s SATA poorten op zaten. Maar hoe kun je zien welke poorten 600 SATA zijn en niet de "gewone" SATA poorten? De SSD (welke SATA 600 ondersteund) is snel maar volgens mij gebruik ik nog niet de volle snelheid.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het antwoord vinden op bovenstaande vragen.

Beste antwoord (via Erpenator2 op 29-02-2016 22:10)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vraag 1

Ik weet helaas niet of er een los speakertje bij je case zit. Deze had dan ofwel 'aan de kast vast' moeten zitten of erbij geleverd moeten worden als los speakertje. Deze zijn eventueel vast wel ergens los te vinden, het is immers niet meer dan een mini speakertje met 2 kabeltjes die op je moederbord pluggen.. Geen rocket science ;)

Deze speaker is alleen nodig om te troubleshooten als je PC niet goed werkt. Denk dan aan RAM of Processor problemen waardoor je systeem niet langs de POST (bios scherm) komt. Het speakertje kan dus helpen bij het identificeren van een probleem, het is zeker niet nodig en al helemaal niet als je PC gewoon opstart!

Vraag 2

Voor zover ik weet bestaan er geen kabels die worden aangeduid als ' Thunderbolt to displayport '.
Deze aansluiting wordt bijv. heel veel gebruikt op MacBooks van Apple. De oplossing hier is om een kabel te kopen van mini-displayport to displayport. De mini-displayport aansluiting past op de thunderbolt aansluiting.

Edit: het lijkt volgens de Gigabyte product pagina te gaan om Thunderbolt 3, hier ben ik zelf niet echt bekend mee helaas. Het lijkt qua ingang in ieder geval niet op mini-displayport maar eerder op USB-c. Ik gok, maar dat weet ik niet geheel zeker, dat er dan een USB-C to Displayport adapter tussen moet a la: http://www.onlinekabelsho...-adapter-0-15-meter-36925

Vraag 3
Alle poorten zijn SATA 600, je bord heeft de nieuwste chipset dus daar ga je geen SATA 300 etc meer op vinden. Eventueel kan je met een SSD benchmark tool even checken hoe snel je SSDs lezen/schrijven, maar besef je wel dat theoretische waarden en waarden in de praktijk kunnen verschillen.

[Voor 12% gewijzigd door stin00 op 29-02-2016 15:18]

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:52

Nemesizz

Untouchable

Kun je deze eventueel zelf toevoegen (door uit een oude pc te halen)?
Is het tegenwoordig nog nodig om een speaker te hebben?
Ja dat kan, heb in m'n huidige PC ook een PC-speaker uit een 386 gesloopt (die was hem niet meer nodig >:) ).

Of het nodig is, nee misschien niet, vind het zelf eigenlijk altijd wel handig vanwege de mogelijke piep codes die je krijgt bij een eventuele fout. Niet dat dat vaak gebeurt, maar het gaat om het idee.
Tijdens het researchen van het moederboard zag ik dat er 600 gb/s SATA poorten op zaten. Maar hoe kun je zien welke poorten 600 SATA zijn en niet de "gewone" SATA poorten?
Wat ik zie volgens de specs zijn alle poorten gewoon die Sata 600 poorten.
Er is een mogelijkheid bij dat bord om sata-express te gebruiken, maar volgens mij offer je dan 2 of 3 gewone poorten op.
De SSD (welke SATA 600 ondersteund) is snel maar volgens mij gebruik ik nog niet de volle snelheid.
Snelheden die worden aangegeven zijn vaak theoretisch maximale snelheden.
Er spelen verschillende factoren mee of die de snelheid daadwerkelijk haalt of niet.
Tenzij je SSD extreem traag leest/schrijft zou ik me er verder geen zorgen om maken dat die niet altijd de theoretisch maximale snelheid haalt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Vraag 1

Ik weet helaas niet of er een los speakertje bij je case zit. Deze had dan ofwel 'aan de kast vast' moeten zitten of erbij geleverd moeten worden als los speakertje. Deze zijn eventueel vast wel ergens los te vinden, het is immers niet meer dan een mini speakertje met 2 kabeltjes die op je moederbord pluggen.. Geen rocket science ;)

Deze speaker is alleen nodig om te troubleshooten als je PC niet goed werkt. Denk dan aan RAM of Processor problemen waardoor je systeem niet langs de POST (bios scherm) komt. Het speakertje kan dus helpen bij het identificeren van een probleem, het is zeker niet nodig en al helemaal niet als je PC gewoon opstart!

Vraag 2

Voor zover ik weet bestaan er geen kabels die worden aangeduid als ' Thunderbolt to displayport '.
Deze aansluiting wordt bijv. heel veel gebruikt op MacBooks van Apple. De oplossing hier is om een kabel te kopen van mini-displayport to displayport. De mini-displayport aansluiting past op de thunderbolt aansluiting.

Edit: het lijkt volgens de Gigabyte product pagina te gaan om Thunderbolt 3, hier ben ik zelf niet echt bekend mee helaas. Het lijkt qua ingang in ieder geval niet op mini-displayport maar eerder op USB-c. Ik gok, maar dat weet ik niet geheel zeker, dat er dan een USB-C to Displayport adapter tussen moet a la: http://www.onlinekabelsho...-adapter-0-15-meter-36925

Vraag 3
Alle poorten zijn SATA 600, je bord heeft de nieuwste chipset dus daar ga je geen SATA 300 etc meer op vinden. Eventueel kan je met een SSD benchmark tool even checken hoe snel je SSDs lezen/schrijven, maar besef je wel dat theoretische waarden en waarden in de praktijk kunnen verschillen.

[Voor 12% gewijzigd door stin00 op 29-02-2016 15:18]

• Erpenator2
Beide bedankt voor jullie antwoord!

Vraag 1 is wat mij betreft beantwoord. Ik zal in ieder geval een oud speakertje achter de hand houden in het geval dat de PC een keer net opstart.
stin00 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:15:
Vraag 2

Klopt inderdaad. Ik wilde dat net aangeven dat er volgens mij alleen USB-c aansluitingen zijn? Liever zou ik geen adapter gebruiken als dat niet nodig is.

• stin00
  • Niet online
Erpenator2 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:28:
Klopt inderdaad. Ik wilde dat net aangeven dat er volgens mij alleen USB-c aansluitingen zijn? Liever zou ik geen adapter gebruiken als dat niet nodig is.
Dan zal je het met 1 monitor moeten doen vrees ik :P De HDMI poort is alleen geschikt om 1 monitor aan te sturen, niet meerdere. Ziet de achterzijde van je moederbord er inderdaad uit als op de Gigabyte site wordt weergegeven? http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5479#ov

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je specifiek dit dikke Gigabyte Z170X bord hebt gekozen van 200 euro

• Erpenator2
Ja, het moederbord ziet er net zo uit als op de site weergegeven staat. Dus dat betekent een adapter gebruiken of geen tweede monitor omdat er dergelijke kabels nog niet zijn? :)

Ik heb voor dit moederbord gekozen voor de snelheid, chipset, mogelijkheden tot overklokken en om een toekomst gericht bordje te kopen. Tot nu toe eigenlijk altijd gedaan en omdat ik lang met een PC doe (7 jaar) merk ik dat de extra kosten tegen het einde van de gebruikersperiode zich terugbetalen. Je er net wat meer uit kunt halen dan bij een wat meer standaard bord.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee