Vraag over Hyper-V storage QoS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 09:00
Microsoft heeft een feature ingebouwd in Hyper-V genaamd QoS. Deze feature zorgt ervoor dat je het aantal IOPS kan limiteren bij een VM.

Microsoft spreekt echter over genormaliseerde IOPS, wat erop neerkomt dat elke 8KB data telt als 1 IOP.
Weliswaar adviseren ze zelf een standaard waarde van rond de 500 IOPS per VM, dit gaat natuurlijk een aantal problemen opleveren.

Met synthetische tests, en praktijk tests, komt het er namelijk op neer dan ik op onze onderlaag (3par storage) inderdaad een limiet herken van 500 IOPS, echter, de doorvoorsnelheid komt ook niet meer boven de 4MB per seconde uit wat redelijk logisch is door de uitleg van "Normalized I/O".

Gevolg is dat de situatie onwerkbaar is. Ik wil een normale doorvoersnelheid (lees +- 100MB) en normale IOPS (250 o.i.d.) voor de server.

Indien ik de server 12.500 IOPS geef haal ik de doorvoorsnelheid, maar trekt de server op zijn max ook 12500 IOPS wat weer zinloos is.

Wie herkent dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is je probleem precies?

als een server 12.500 IOPS nodig heeft op een gegeven moment, en je SAN kan dit leveren is dit toch alleen maar mooi?

Storage QOS ga je pas inzetten als je congestion hebt richting je storagelaag. Je kunt hiermee regelen dat bepaalde applicatie(servers) altijd genoeg IPS kunnen krijgen.
OriginalFlyingdutchman schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:26:
Ik wil een normale doorvoersnelheid (lees +- 100MB) en normale IOPS (250 o.i.d.) voor de server.
Je applicatie(server) bepaald je IOPS, dat kun je met storage QOS niet regelen. Daar kun je alleen maar mee gaan "knijpen".

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
Je snapt mijn vraag niet denk ik.

Als je 100 MBps doorvoorsnelheid op je disk wil halen, terwijl je QoS aan hebt staan, moet je de VM 12500 IOPS geven in QoS.

Ik wil alleen helemaal niet dat de VM 12500 IOPS kan verstoken, ik wil dat maximaal op 500 hebben. Maar ik wil OOK die 100 MBps halen.

De manier waarop Microsoft IOPS behandelt in Hyper-V belemmert dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
OM duidelijker te zijn. Een standaard harddisk kan sequentieel 130 MBps halen, en +- 150 IOPS.
In Hyper-V is dat niet te realiseren. Het is dan

12500 IOPS / 100 MBps
500 IOPS / 4MBps

Ofwel, Hyper-V impliceert te knijpen op IOPS, maar eigenlijk is het ordinair knijpen op doorvoersnelheid.

[ Voor 22% gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 29-02-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalFlyingdutchman
Server 2016 blijkt het probleem op te lossen, daar kun je specificeren hoe groot een "normalized" IO is.
In plaats van de standaard 8 KB of minder voor 1 I/O kun je kiezen voor bijvoorbeeld 256 KB.

Met een limiet van 500 IOPS kom je dan op een doorvoersnelheid van maximaal 125MBps.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/mt126108.aspx

[ Voor 9% gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 29-02-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dan nog ben je afhankelijk van je applicatie...

SQL leest bijvoorbeeld in extends van 64K. één IOP is dan ook maximaal 64Kbyte.

Met 500 IOPS haal je dan maximaal ~31 MB/sec. Dat is wat ik mijn eerdere post probeer duidelijk te maken.

Overigens zou ik me niet zo druk maken om pure doorvoersnelheid. In verreweg de meeste gevallen bepaalt het aantal concurrent IOPS de performance van je storage.

Wat wil je bereiken, of welk probleem wil je oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 01-03-2016 11:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1