Samsung SM951 AHCI SSD met adapter in een HP Z820?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Dag tweakers,

Kort geleden heb ik een refurbished HP Z820 workstation gekocht met 2x Xeon E5-2640, Quadro 4000, 32GB ram en een 15K 300GB SAS disk. De Xeons ondersteunen PCI-e 3.0 en 40 lanes. Het moederbord heeft verscheidene PCI-e 3.0 sloten, x4, x8 en x16 waarvan ik 16 lanes gebruik voor de Quadro kaart. Ik wil Windows 7 erop installeren en Avid Media Composer voor video montage.

Het lijkt mij lekker om daar een rappe PCI-e SSD in te stoppen om vanaf te booten. De HP Z Turbo Drive, (eerste versie), wordt officieel ondersteund maar is rond de 290 euro. De Samsung SM951 AHCI SSD kost 160 euro en lijkt een stuk sneller te zijn. Dmv een adapter, (Addonics ADM2PX4), past ie in een PCI-e slot.

Inmiddels heb ik begrepen dat met een UEFI installatie het "in principe" mogelijk moet zijn om de Samsung SM951 als boot drive te gebruiken. De HP Z820 ondersteunt UEFI, (eerst nog even de BIOS updaten), en ik heb op de HP support site al een handleiding gevonden om Windows 7 in UEFI te installeren.

Voorbeelden van mensen die dit al gedaan hebben zijn onvindbaar, wel kwam ik wat posts tegen van mensen die de Intel 750 SSD in de HP Z820 hebben gestopt.

Wat denken jullie? Enige kans van slagen? Of maar op safe spelen en wat meer geld neertellen voor de iets tragere HP Z Turbo Drive?

Beste antwoord (via iedjie op 08-04-2016 22:08)

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:16
De Revodrive is niets meer dan een RAID-controller (meestal Marvell of LSI) met wat 'standaard' SSD's erachter in RAID-0. Daarnaast laten de RevoDrives van OCZ nogal wat te wensen over wat betreft betrouwbaarheid, dus niet echt geschikt.

Wat betreft UEFI en BIOS: Intel is al heel lang overgestapt op UEFI-firmware met BIOS-ondersteuning. Dus de UEFI-firmwares in een moederbord doen zich al jaar en dag voor als oude BIOS-chips. Pas recent is de ondersteuning vanuit het gemiddelde OS er gekomen om iets te doen met UEFI, dus pas sinds een klein aantal jaren laten moederbord-fabrikanten je vanuit de UEFI/BIOS daadwerkelijk een UEFI-omgeving kiezen. En de zakelijke fabrikanten zoals HP hebben hier helemaal lang mee gewacht, maar het is er eindelijk om als boot-optie UEFI te kiezen.

Om te kunnen booten vanuit NVMe moet er een driver in je UEFI-omgeving zitten. Intel heeft een UEFI NVMe-driver gemaakt en die is met wat handwerk zelfs in een X79 of Z77-firmware en zelfs een Z68-firmware te krijgen, zodat je dit zelfs voor elkaar kunt krijgen in relatief oude moederborden. En wat HP nu dus heeft gedaan is voor de Z820-moederborden die ook in hun UEFI-omgeving gezet. En uit een forum ergens blijkt dat ze in versie 3.88 van het HP Z820-bios nog wat bugfixes hebben gedaan met betrekking tot de NVMe-kant.

Alle apparaten waarvan je tijdens een UEFI-boot-optie mee wilt werken moeten dus ook UEFI-ondersteuning hebben, anders worden ze niet herkent door de UEFI-shell en pre-boot-environment. In het hp-forum-topic, waar jij ook in hebt gepost, wordt ook genoemd dat niet alle USB-poorten in de UEFI-omgeving werken en dat niet alle CD-spelers in de UEFI-omgeving werken. Dat is een uitdaging maar met de juiste USB-stick met een boot-environment erop en in het juiste USB-poortje moet je elk OS met UEFI- en NVMe-ondersteuning kunnen booten.

Voordelen van UEFI zijn dat het minder overhead is, omdat BIOS-omgevingen veel overhead hebben en die emulatie is ook traag. Daarnaast heeft NVMe een duidelijk prestatievoordeel omdat het een lagere overhead heeft ten opzichte van AHCI en gewoon geschikt is voor de lage latencies en hoge bandbreedtes van PCIe. AHCI is ontworpen voor de tragere SATA-standaard en niet echt geschikt voor PCIe. AHCI is daarentegen wel backwards compatibel en zal het op oudere hardware en oudere OS-en rechtstreeks doen. Voor UEFI en NVMe heb je modernere hardware en modernere OS'en nodig.

Windows 8.1 en hoger heeft standaard UEFI en NVMe-ondersteuning, waar voor installatie geen nieuwere drivers voor nodig zijn. In Windows 7 moet je een ISO van een HotFix voorzien om NVMe-ondersteuning te krijgen maar je kunt niet alle functies gebruiken, waaronder het updaten van je firmware van je NVMe-drive. Vanaf Windows 8.1 (dus ook Windows 10) werkt alles vlekkeloos en zoals in het HP-forum ook al wordt gemeld, werkt een Intel NVMe-SSD als boot-schijf op een Z820 en een Z620 met de laatste BIOS-versie. Het verschil dan tussen een Intel en Samsung SSD is voor een gebruiker vooral prijs en ondersteuning. De standaard Windows NVMe-drivers zijn niet echt de snelste drivers dus de Samsung of Intel NVMe-drivers installeren na de OS-installatie geven je dan (nog) meer snelheid.

Dus in jouw situatie zou ik een 950 Pro met Windows 10 op de Z820 draaien. Als je het 100% zeker wilt hebben op oudere OS'en, zoals Windows 7, kun je de SM951 nemen. Groot nadeel echter is dat de SM951 een OEM-only-drive is die (web)winkels wel hebben liggen maar waar je als consument geen enkele ondersteuning bij Samsung kunt krijgen. Niet eens firmware-updates! Dus als je (web)winkel failliet gaat, wat in NL de laatste tijd nogal een trend blijkt te zijn (zie V&D, Dixons, Paradigit, Scapino etc) kun je fluiten naar je garantie op je SM951. Bij de 950 Pro kun je altijd nog terugvallen om Samsung zelf.

Mensen wat een lap tekst....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
De Samsung XP941 zit in de HP Z Turbo Drive. In de HP G2 zit de SM951. Dus ik denk niet dat het heel veel uit zou maken, alleen maar iets voor garantie. Maar nu denk ik dat van beide de AHCI-versie wordt gebruikt.

Nieuwe keuze wat mij betreft zou de Samsung 950 Pro zijn of Intel 750. De 950 omdat garantie daar makkelijker is dan bij de SM951, omdat het een officiële consumentenschijf is, en de Intel 750 omdat daar verhalen van zijn dat ze het doen en omdat de ondersteuning en producten van Intel heel goed zijn op SSD-gebied. En helemaal wat betreft NVMe- producten. De 950 Pro kan in synthetische benchmarks misschien wel of niet sneller zijn maar wat betreft betrouwbaarheid zou ik voor de Intel gaan. Ook omdat alle Samsung-SSD's aan thermal throtteling doen.

Helaas werkt een NVMe-disk niet als bootdisk in een MacPro anders was ik zelf ook voor een Intel 750 gegaan. Dus ik zit vast op de SM951 AHCI-versie. Is een prima schijf trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Bedankt voor je reactie. Grappig, ik wist niet eens dat in de Z Turbo's de XP941 en SM951 zaten! Hoe dan ook, zoals jij voorstelt zou ik inderdaad ook de 950 Pro kunnen nemen, alle 3 de Samsungs zitten ongeveer in de zelfde prijsklasse. De XP941 valt wel af, die is PCI-e 2.0 en heeft duidelijk lagere lees snelheden.

De Intel 750 is uiteraard de mooiste oplossing maar gelijk een stuk duurder. Na de aankoop van mijn HP Z820 zit ik niet meer zo ruim in mn geld...

Maar, waar het mij eigenlijk om gaat, als een Intel 750, (NVMe) via Uefi en met wat trucs als bootdrive te installeren is in de HP Z820, kan je dan aannemen dat dit ook zo werkt voor de NVMe versie van de Samsung SM951? Of zou het makkelijker gaan, (beter werken), met de AHCI versie van de SM951?

Ik zoek me suf op t web maar heb niemand gevonden die een SM951 in een HP Z820 heeft gestoken en ervan geboot heeft. Stel dat ik de gok neem, wat heeft de grootste kans van slagen; de AHCI of de NVMe versie van de SM941?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
De AHCI-versie zou in elk geval moeten werken omdat de gemiddelde sata-controller ook ahci doet. En het OS en meestal BIOS maakt het dan niet uit of AHCI via een sata of pcie verbinding loopt. Puur vanuit beschikbaarheid zou ik dan zelf voor de AHCI-versie van de SM951 gaan en niet voor de NVMe. En aangezien de XP941-versie ook AHCI is gaat dat dus wel werken.

Als je de NVMe-kant uit wil zou ik voor de 950 Pro gaan, maar uiteindelijk is dat natuurlijk een budget-vraagstuk. Alles kan maar hoeveel geld heb je (nog) voor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
De 950 Pro verschilt niet veel in prijs met de SM951 dus welke van de twee het gaat worden zie ik later wel. Waar ik nu mijn hoofd over breek is; AHCI of NVMe?
Nu een technische vraag; kan ik op mijn HP Z820 de SM951 AHCI ook onder het gewone BIOS installeren, zonder Uefi dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Als de HP Z Turbo Drive nu al kunt gebruiken zonder UEFI dan ja. Als de UEFI moet installeren om te kunnen booten van de Z Turbo Drive dan moet je dat nu ook doen om die AHCI-schijf te gebruiken als boot-schijf.

Maar in de bios release notes van de z820 staat niet iets in de laatste versies dat het is toegevoegd dus het zou nu ook gewoon moeten werken. Daarnaast is in versie 3.52 ondersteuning voor Windows 10 toegevoegd. Persoonlijk is mijn ervaring met HP biossen dat je altijd de laatste moet installeren en dan krijg je de opties die je mist er meestal wel bij.

Wat betreft AHCI versus NVMe zou ik nu voor NVMe gaan. Eerst bios updaten via een losse USB stick naar de laatste versie en dan Windows 10 via NVMe en UEFI installeren. Moet allemaal gewoon werken op de z820.

Welke versie van de bios staat er nu op trouwens?

[ Voor 15% gewijzigd door rippiedoos op 02-03-2016 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
iedjie schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:34:
De Intel 750 is uiteraard de mooiste oplossing maar gelijk een stuk duurder. Na de aankoop van mijn HP Z820 zit ik niet meer zo ruim in mn geld...
Heb je wel een goeie deal gehad van de verkoper? Het is degelijk spul maar 2640's en quadro 4000's zijn behoorlijke trage onderdelen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Bios versie 2.xx, weet niet uit mijn hoofd, hij staat momenteel niet aangesloten. Ik heb m in Duitsland gekocht en er staat nu een Duitse Windows op. HP NL heeft mij al de Win 7 Pro 64 install en recovery DVD's opgestuurd. Die wil ik gelijk op een PCI-e 3.0 x4 SSD gaan installeren. Vooraf ga ik de laatste Bios erop zetten, dat is de 3.88 Rev.A van juni 2015.
Ook moet ik nog even uitvinden of ik blij ga worden van Windows 10. Het is alweer 5 jaar geleden dat ik een pc in elkaar geschroefd heb en sindsdien is er uiteraard weer veel veranderd. Vandaar dat ik me nu aan het inlezen ben, wat veel tijd kost!
Heb al wel de Samsung NVMe driver gevonden bij HP maar wordt natuurlijk weer alleen ondersteund op de Zx40 workstations.
http://h20564.www2.hp.com...swItemId=wk_149537_1#tab4

De processors wil ik na de zomer gaan upgraden naar 2667 v2 of 2687w v2. Zal ik tweedehands op de kop moeten tikken want nieuw zijn ze te duur. Met de Quadro 4000 kom ik voorlopig wel weg maar zal later een keer een M4000 worden.
Ik heb er 1200 Euro voor betaald wat ik een goede prijs vond, in NL koop je voor dat geld een HP Z820 barebone, nu kan ik alvast aan de slag met t ding omdat alles er al in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
iedjie schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:58:
Bios versie 2.xx, weet niet uit mijn hoofd, hij staat momenteel niet aangesloten. Ik heb m in Duitsland gekocht en er staat nu een Duitse Windows op. HP NL heeft mij al de Win 7 Pro 64 install en recovery DVD's opgestuurd. Die wil ik gelijk op een PCI-e 3.0 x4 SSD gaan installeren. Vooraf ga ik de laatste Bios erop zetten, dat is de 3.88 Rev.A van juni 2015.
Ook moet ik nog even uitvinden of ik blij ga worden van Windows 10. Het is alweer 5 jaar geleden dat ik een pc in elkaar geschroefd heb en sindsdien is er uiteraard weer veel veranderd. Vandaar dat ik me nu aan het inlezen ben, wat veel tijd kost!
Heb al wel de Samsung NVMe driver gevonden bij HP maar wordt natuurlijk weer alleen ondersteund op de Zx40 workstations.
http://h20564.www2.hp.com...swItemId=wk_149537_1#tab4

De processors wil ik na de zomer gaan upgraden naar 2667 v2 of 2687w v2. Zal ik tweedehands op de kop moeten tikken want nieuw zijn ze te duur. Met de Quadro 4000 kom ik voorlopig wel weg maar zal later een keer een M4000 worden.
Ik heb er 1200 Euro voor betaald wat ik een goede prijs vond, in NL koop je voor dat geld een HP Z820 barebone, nu kan ik alvast aan de slag met t ding omdat alles er al in zit.
Gezien het feit dat je gaat upgraden naar de laatste BIOS-versie en de Samsung NVMe-driver er wel is van HP, lijkt het mij dus geen probleem om Windows 7 via UEFI en NVMe te installeren op een 950 Pro. Die ondersteuning voor HP is leuk voor zakelijke dingen, maar aangezien je toch al een niet-HP-ssd erin zet is dat hier niet van toepassing.

Installatie van Windows 7 op UEFI en NVMe is niet anders dan met AHCI, als je de juiste versie van de NVMe-enabled-windows-iso hebt. Zie hier voor hoe dat moet met Windows 7.

Windows 10 ondersteund dat al standaard, dus ik zou die route op gaan: https://tinkertry.com/how...0-pro-nvme-on-superserver (is weliswaar een SuperMicro-machine maar idee is hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Thanks! HP Zx40 workstations hebben een andere chipset en bios dan de Zx20 serie. Is niet vanzelfsprekend dat NVMe gaat werken. Maar is het wel vanzelfsprekend dat de AHCI versie gaat werken? Dat snap ik nog niet helemaal. Is bv zo'n Revodrive dan ook AHCI?

Zitten er ook nadelen aan zo'n UEFI installatie? Nog nooit gedaan... Enige wat ik lees is dat het sneller schijnt op te starten.

Oh ja, die Supermicro is een totaal andere chipset dus geen garantie dat het gaat werken. Dat is sowieso het probleem, NVMe is echt een nieuwe techniek die nog in de kinderschoenen staat, vandaar dat er nog zo veel onduidelijkheid is. Daarom denk ik de hele tijd toch om het met AHCI te proberen. Pfff... ingewikkeld allemaal en kan pas van t weekend weer uitgebreid gaan researchen op internet.

[ Voor 33% gewijzigd door iedjie op 02-03-2016 23:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
De Revodrive is niets meer dan een RAID-controller (meestal Marvell of LSI) met wat 'standaard' SSD's erachter in RAID-0. Daarnaast laten de RevoDrives van OCZ nogal wat te wensen over wat betreft betrouwbaarheid, dus niet echt geschikt.

Wat betreft UEFI en BIOS: Intel is al heel lang overgestapt op UEFI-firmware met BIOS-ondersteuning. Dus de UEFI-firmwares in een moederbord doen zich al jaar en dag voor als oude BIOS-chips. Pas recent is de ondersteuning vanuit het gemiddelde OS er gekomen om iets te doen met UEFI, dus pas sinds een klein aantal jaren laten moederbord-fabrikanten je vanuit de UEFI/BIOS daadwerkelijk een UEFI-omgeving kiezen. En de zakelijke fabrikanten zoals HP hebben hier helemaal lang mee gewacht, maar het is er eindelijk om als boot-optie UEFI te kiezen.

Om te kunnen booten vanuit NVMe moet er een driver in je UEFI-omgeving zitten. Intel heeft een UEFI NVMe-driver gemaakt en die is met wat handwerk zelfs in een X79 of Z77-firmware en zelfs een Z68-firmware te krijgen, zodat je dit zelfs voor elkaar kunt krijgen in relatief oude moederborden. En wat HP nu dus heeft gedaan is voor de Z820-moederborden die ook in hun UEFI-omgeving gezet. En uit een forum ergens blijkt dat ze in versie 3.88 van het HP Z820-bios nog wat bugfixes hebben gedaan met betrekking tot de NVMe-kant.

Alle apparaten waarvan je tijdens een UEFI-boot-optie mee wilt werken moeten dus ook UEFI-ondersteuning hebben, anders worden ze niet herkent door de UEFI-shell en pre-boot-environment. In het hp-forum-topic, waar jij ook in hebt gepost, wordt ook genoemd dat niet alle USB-poorten in de UEFI-omgeving werken en dat niet alle CD-spelers in de UEFI-omgeving werken. Dat is een uitdaging maar met de juiste USB-stick met een boot-environment erop en in het juiste USB-poortje moet je elk OS met UEFI- en NVMe-ondersteuning kunnen booten.

Voordelen van UEFI zijn dat het minder overhead is, omdat BIOS-omgevingen veel overhead hebben en die emulatie is ook traag. Daarnaast heeft NVMe een duidelijk prestatievoordeel omdat het een lagere overhead heeft ten opzichte van AHCI en gewoon geschikt is voor de lage latencies en hoge bandbreedtes van PCIe. AHCI is ontworpen voor de tragere SATA-standaard en niet echt geschikt voor PCIe. AHCI is daarentegen wel backwards compatibel en zal het op oudere hardware en oudere OS-en rechtstreeks doen. Voor UEFI en NVMe heb je modernere hardware en modernere OS'en nodig.

Windows 8.1 en hoger heeft standaard UEFI en NVMe-ondersteuning, waar voor installatie geen nieuwere drivers voor nodig zijn. In Windows 7 moet je een ISO van een HotFix voorzien om NVMe-ondersteuning te krijgen maar je kunt niet alle functies gebruiken, waaronder het updaten van je firmware van je NVMe-drive. Vanaf Windows 8.1 (dus ook Windows 10) werkt alles vlekkeloos en zoals in het HP-forum ook al wordt gemeld, werkt een Intel NVMe-SSD als boot-schijf op een Z820 en een Z620 met de laatste BIOS-versie. Het verschil dan tussen een Intel en Samsung SSD is voor een gebruiker vooral prijs en ondersteuning. De standaard Windows NVMe-drivers zijn niet echt de snelste drivers dus de Samsung of Intel NVMe-drivers installeren na de OS-installatie geven je dan (nog) meer snelheid.

Dus in jouw situatie zou ik een 950 Pro met Windows 10 op de Z820 draaien. Als je het 100% zeker wilt hebben op oudere OS'en, zoals Windows 7, kun je de SM951 nemen. Groot nadeel echter is dat de SM951 een OEM-only-drive is die (web)winkels wel hebben liggen maar waar je als consument geen enkele ondersteuning bij Samsung kunt krijgen. Niet eens firmware-updates! Dus als je (web)winkel failliet gaat, wat in NL de laatste tijd nogal een trend blijkt te zijn (zie V&D, Dixons, Paradigit, Scapino etc) kun je fluiten naar je garantie op je SM951. Bij de 950 Pro kun je altijd nog terugvallen om Samsung zelf.

Mensen wat een lap tekst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Wow! Bedankt voor al je moeite! Ik ga het gewoon proberen. Ik had al iets van, ook niet te lang blijven hangen in alle theorieën maar gewoon het spul kopen en er voor gaan. Ik heb inmiddels al met HP gebeld om te kijken hoe het zit met windows 10 maar dat kan je dus gratis vanaf 7 upgraden. Maar ja, hoe pak ik dat aan? Kan je ook een windows 10 gratis downloaden? Dat ga ik van t weekend nog even uitzoeken.
Want als ik het goed snap, is voor een NVMe installatie op de Z820 de beste manier om dat op een usb stick te zetten en, (zoals je inderdaad gelezen hebt in het HP forum), in een usb 2 aansluiting te steken. Maar ik heb geen windows 10!
Dus moet ik eerst windows 7 op de sas disk zetten, zeg maar een reguliere installatie, dan upgraden naar 10 en dan daar weer een image of zo van maken? Dat heb ik nog nooit gedaan en ik weet niet of ik dit nu echt snap...
En het mag een lap tekst zijn wat jij geschreven hebt maar nu begint het me wel duidelijk te worden. Thanks! Ik ga ervoor. Ik ga de 950 Pro bestellen en de Addonics adapter kaart en mocht t niet lukken, kan ik altijd de boel weer verkopen en braaf een HP Z Turbo Drive erin gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Je kunt gewoon de laatste versie van Windows 10 hier downloaden, rechtstreeks als ISO. En vanaf die versie is het ook mogelijk om rechtstreeks, zonder upgrade, met je Windows 7 key een installatie te doen. Dus niet eerst naar Windows 10 upgraden en dan nieuwe install om via NVMe/UEFI de boel voor elkaar te krijgen, maar gewoon in 1x.

En je kunt ook vanaf een USB-stik installeren, met of zonder UEFI: http://www.tenforums.com/...install-windows-10-a.html

Hoef je niet te klieren met een losse DVD en USB-stick enzovoort.

Ik ben benieuwd of het lukt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Perfect gewoon. Bedankt voor al je tips, ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
iedjie schreef op zondag 06 maart 2016 @ 10:07:
Perfect gewoon. Bedankt voor al je tips, ik ga ermee aan de slag.
In V&A staat nu trouwens een z turbo drive adapter kaart aangeboden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Thanks. Maar ik ga toch aan de gang met de Samsung 950 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
mensen, en rippiedoos, (nog bedankt voor je tips!)

het heeft even geduurd maar vorige week kreeg ik mijn Samsung 950 Pro binnen, (plus Addonnics NVMe adapter). Zoals rippiedoos voorspelde is de installatie gelukt. Het heeft me wat hoofdbrekens en veel lezen op internet gekost maar het werkt.
Wat ik gedaan heb;

De gehele inhoud van mijn Win 7 sp1 installatie dvd van HP naar een folder van mijn andere (Win 7) pc gekopieerd.

In deze folder de map efi/microsoft/boot gekopieerd en 1 level hoger geplaatst, dus in de map efi.

Van mijn Win 7 pc heb ik een bestand gepakt;
C:\Windows\Boot\EFI\bootmgfw.efi

bootmgfw.efi gekopieerd naar efi/boot in de folder met de HP installatie dvd en de naam van het bestand veranderd naar bootx64.efi
Nu is mijn HP installatie dvd op te starten in uefi mode.

Een 8GB, (HP DVD is 4,4 GB) USB stick met diskpart opstartbaar gemaakt,
SELECT DISK X (Replace X with your USB flash drive number, we are using 2 in this example)
CLEAN - This wipes the drive
CREATE PARTITION PRIMARY- Creates partition
SELECT PARTITION 1- Selects partition 1
ACTIVE- Marks the current partition as active
FORMAT FS=NTFS QUICK - This formats the partition
ASSIGN- Assigns a drive letter.
EXIT
NIET NTFS geformateerd maar gewoon fat 32.

De gehele inhoud van de folder met de (efi aangepaste) HP installatie dvd naar de stick gekopieerd en in de root van de stick de Samsung NVMe driver geplaatst. (Niet het exe bestand maar de .inf bestanden)

Zo simpel bleek het te zijn!

In de bios van mijn HP Z820 Secure Boot uitgezet en Legacy Boot op enabled. En de Mass Storage ROM Contoller van Legacy naar EFI gezet. Verder niks en daarna kon ik na opnieuw opstarten in het bootmenu de usb stick met de HP Win 7 installatie kiezen en het startte netjes op van de stick.
De Samsung NVMe driver geïnstalleerd en daar verscheen mijn 950 Pro! Bij het maken van een partitie kreeg ik netjes 3 partities zoals het hoort in EFI.

Alles werkt prima en het voelt snel aan. Ik krijg alleen totaal verschillende waardes als ik een paar benchmark tools erop los laat. Nu heb ik weinig verstand van benchmark tools maar dit vind ik wel raar.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kYZqQYQ.jpg?1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XUVYf4J.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OEXgXpH.png

Uiteraard hoopte ik op wat hogere benchmarks maar ja, mijn HP Z820 ondersteunt officieel geen NVMe SSD. Misschien moet ik die Magician software van Samsung installeren, dat heb ik nog niet geprobeerd.
Alle drivers zitten er wel in, chipset, Intel RST driver, etc. behalve de drivers voor de Quadro 4000 videokaart.

Nu is mijn vraag;
Kan ik nu nog de driver van de 950 Pro verwisselen voor een andere? Nu Windows al geïnstalleerd is bedoel ik. Of kan dat alleen als ik een nieuwe installatie van Windows doe?
Want er is een HP driver van de Samsung 950 Pro, die heb ik al gedownload. Het is een exe bestand. Misschien dat die driver voor betere prestaties zorgt?

vriendelijke groet,
iedjie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Mooi dat het werkt!!

Van de benchmarks moet je niet veel verwachten. Daar waar NVMe echt beter in is, is het multithreaded werk en waar hoge queue depths worden gehaald. In veel desktop- werk zit een queue-depth van 1 of 2. En bij hogere queue-depths ga je het verschil echt zien. Veel benchmarks laten dat verschil niet zien. Maar de cijfers die worden getoond zijn hele mooi!!! Vele malen beter dan een sata-schijf of -ssd.

Hogere queue-depths zijn de hoeveelheid gelijktijdige I/O. En aangezien ssd zo snel zijn, zijn hogere queue-depths vrij zeldzaam. Het verschil zie je meestal echt pas heel goed bij servertoepassingen. Maar aangezien de applicaties steeds zwaarder worden begint het verschil bij desktopapplicaties ook steeds kleiner te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Ah, ik snap het.
Inmiddels de Magician software van Samsung geïnstalleerd en een "performance optimizer" gerund maar maakt niets uit qua benchmarks. In dat Magician zit ook de optie voor een firmware update. (De huidige driver is nu up to date)
Mocht er een nieuwe driver komen, werkt zo'n firmware update dan ook als Windows erop staat?

Nu ga ik op zoek naar image backup software die NVMe compatible is want dat zijn de meeste nog niet! Ik maak altijd een image van mijn c: schijf met Acronis. Werkt goed en zet je in 5 minuten terug. Maar nu moet je in Acronics allemaal trucs gaan uithalen met Win PE om het met een NVMe boot disk te gebruiken!

Windows backup zal ook wel werken maar is zo traag!

[ Voor 35% gewijzigd door iedjie op 09-04-2016 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar wat ik me dan afvraag, is de boel nu sneller? Ik bedoel dan geen benchmark getalletjes, maar bijv de opstarttijd, de tijd om iets uit te voeren en af te werken (in seconden)
Benchmarks zeggen weinig, maar op basis van die getalletjes zou het me niet verbazen dat de boel nu langzamer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
Welnee, het voelt allemaal supersnel aan. Toevallig net voor het eerst alle (windows) mappen op de c: schijf geselecteerd en met rechtermuisknop op eigenschappen geklikt. In twee seconden had ie 90.000 bestanden en 60.000 mappen met een totaal van 13,5 GB geïndexeerd.

Op mijn andere win 7 pc met Crucial 64GB ssd duurde het 10 seconden en vond ie 230.000 bestanden en 35.000 mappen, totaal 48GB.
Maar ja, wat zegt dat?

Er staat nog geen programma op dus echte gebruikerservaring kan ik je nog niet geven. Laat ik nog wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Waar NVMe ook zeer goed in is, is de cpu-overhead van AHCI drastisch verlagen. En zoiets merk je niet rechtstreeks innhwt dagelijkse gebruik want hoe lang sta jij nu daadwerkelijk te wachten op cpu? Niet vaak in elk geval.

Daar waar je het echt merkt is in machines waar databases van grotere sites op draaien, zoals GoT bijvoorbeeld en bol.com en zo. Waarschijnlijk ook op de kleinere websites waar alles op dezelfde machinedraait maar vooral daar waar heel veel I/O tegelijk gebeurt en dan ook nog hele kleine acties. Bijvoorbeeld zou je het merken als je ALLE programma's op je windowsmachine tegelijk zou starten, dat je de snelheidswinst merkt.
Pagina: 1