Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo iedereen,

Ben nieuw hier. Zit vaak op tweakers.net maar nooit een account gehad.

Ik ga binnenkort studeren maar zit met een probleem. Ik wil informatica studeren maar weet niet op wo of HBO niveau. Heb zojuist 7 jaar VWO gedaan dus aan de ene kant vind ik het een soort van zonde om HBO te gaan doen.
Heb een proefstudeerdag gedaan op het HBO en een meeloopdag op het wo. Heb me ook nog ingeschreven voor een meeloopdag op de hbo maar die komt nog.

Hbo proefstudeerdag was hele dag coderen in Java en er was een gezellig sfeer.
Bij wo meeloopdag ging het vooral over wiskunde, bewijzen, en theorie van c++ en c.
Vond het daar een saaie sfeer, taaie stof, en ik kon m'n auto nergens kwijt d:)b

Waar ik dagelijks veel mee bezig ben is het programmeren van systemen en bouwen van websites. Daarnaast heb ik aanleg voor het oplossen van problemen.

Mijn vraag is, wat zou het beste bij mij passen? Hbo of Wo.
En kan je na 3 jaar hbo een 2 jarige wo master halen?
Zo ja, wat voor een soort titel krijg je dan? Hetzelfde als je 3 jaar wo bachelor gedaan hebt en daarna 2 jaar wo master gaat doen? Of is dat weer een andere titel?

Verder ben ik benieuwd wat je nu precies kan worden met een hbo diploma en met een wo diploma.

Heb het internet al vrij ver afgezocht. Maar vele bronnen en topics zijn best outdated.

Weet niet of dit de goede plaats is om het te posten maar wellicht kan iemand me helpen.

Bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik weet niet wat voor jou het beste is, maar ik kan wel wat vertellen over hoe ik verschil tussen hbo/wo ervaar/zie. Ik studeer nu zelf WO Informatica, eerste jaar, en wat jij merkte op de meeloopdag is volgens mij vrij representatief.
Voor zover ik heb gehoord/gemerkt is hbo een stuk meer op de praktijk gericht. Je hebt vrij veel programmeervakken e.d. Je leert erg praktijkgericht werken en je kan na de opleiding direct aan de slag. Ik weet het niet 100% zeker, correct me if I'm wrong. Je zegt dat je al kan programmeren en wellicht is het (zeker omdat je ook VWO nu hebt afgerond) enigszins herhaling van dingen die je al weet. Dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Wo is juist een stuk theoretischer. Er zijn ook programmeervakken, maar dat is een klein deel van de volledige tijd. Er wordt vrij veel tijd gestopt in het maken van een wiskundige achtergrond, er wordt meer ingegaan op de ideeën erachter. Je leert dus niet concreet een website maken met framework xyz in programmeertaal xyz, maar vooral hoe zoiets meestal in elkaar zit, wat voor concepten je hebt en je mag dat dan zelf gaan toepassen en uitvinden hoe het werkt. Het is wel erg wiskundig en theoretisch. Je zit niet veel te programmeren maar vooral veel na te denken over hoe je dingen aanpakt, hoe je problemen gaat oplossen en de code is van ondergeschikt belang.
Ik vind dit zelf vooral heel interessant omdat je een denkwijze ontwikkelt die erg van pas kan komen bij diverse dingen, niet enkel informatica. Ik vind zelf het nadenken over problemen mogelijke (efficiënte) oplossingen ervan erg leuk en daarom bevalt het me wel. Aan de andere kant is (iig hier in Groningen) de hoeveelheid afvallers in het eerste jaar vrij hoog. Veel mensen verwachten "oh leuk beetje programmeren leren" maar dat is het dus niet. Je zegt dat je problemen oplossen leuk vindt, dus wellicht is het wel iets voor jou.

Met een hbo diploma kan je (verschilt per uni) instromen in de wo bachelor en daarna de master gaan doen. Het is niet zo dat een hbo gelijk is aan wo bachelor.

Over de arbeidsmarkt kan ik weinig zinnigs zeggen, behalve dat je als informaticastudent vrij eenvoudig een bijbaantje als programmeur ergens kan krijgen, en wat daarbij zeker kan helpen is dat je nu al programmeerervaring hebt.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 00:40:
HBO is meer praktijkgericht en WO richt zich meer op de theorie achter de zaken. Dat is zo'n beetje het grote verschil tussen de twee. Welke beter voor bij je past kan jij alleen zeggen.
Je kan na het HBO doorstromen naar WO. De eisen hangen af van welke vervolgstudie je gaat doen.
Zo ja, wat voor een soort titel krijg je dan? Hetzelfde als je 3 jaar wo bachelor gedaan hebt en daarna 2 jaar wo master gaat doen? Of is dat weer een andere titel?
De titels etc. zijn veranderd sinds mijn afstuderen, maar ik geloof dat je na HBO jezelf bachelor of <insert veld> mag noemen. Voor iets als IT zal het wel bachelor of science (B.Sc) zijn. Deze is overigens niet hetzelfde als een bachelor na drie jaar universiteit. Dat is het misleidende aan deze opzet. Enkel na een afgeronde studie aan de universiteit mag je jezelf master noemen. Voor een IT gerichte studie zal het vermoedelijk M.Sc. zijn.

Uiteindelijk voor het krijgen van een baan maakt het niet heel veel uit of je HBO of WO hebt gedaan. Meeste IT banen vereisen als minimaal niveau HBO. Je krijgt niet direct meer waardering omdat je WO gedaan hebt. Enkel bij werkgevers als overheid wil er nog wel een verschil zitten in dat sommige functies echt alleen open staan voor mensen die WO hebben gedaan. In het bedrijfsleven is men soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
F.West98 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 01:33:
Ik weet niet wat voor jou het beste is, maar ik kan wel wat vertellen over hoe ik verschil tussen hbo/wo ervaar/zie. Ik studeer nu zelf WO Informatica, eerste jaar, en wat jij merkte op de meeloopdag is volgens mij vrij representatief.
Voor zover ik heb gehoord/gemerkt is hbo een stuk meer op de praktijk gericht. Je hebt vrij veel programmeervakken e.d. Je leert erg praktijkgericht werken en je kan na de opleiding direct aan de slag. Ik weet het niet 100% zeker, correct me if I'm wrong. Je zegt dat je al kan programmeren en wellicht is het (zeker omdat je ook VWO nu hebt afgerond) enigszins herhaling van dingen die je al weet. Dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Wo is juist een stuk theoretischer. Er zijn ook programmeervakken, maar dat is een klein deel van de volledige tijd. Er wordt vrij veel tijd gestopt in het maken van een wiskundige achtergrond, er wordt meer ingegaan op de ideeën erachter. Je leert dus niet concreet een website maken met framework xyz in programmeertaal xyz, maar vooral hoe zoiets meestal in elkaar zit, wat voor concepten je hebt en je mag dat dan zelf gaan toepassen en uitvinden hoe het werkt. Het is wel erg wiskundig en theoretisch. Je zit niet veel te programmeren maar vooral veel na te denken over hoe je dingen aanpakt, hoe je problemen gaat oplossen en de code is van ondergeschikt belang.
Ik vind dit zelf vooral heel interessant omdat je een denkwijze ontwikkelt die erg van pas kan komen bij diverse dingen, niet enkel informatica. Ik vind zelf het nadenken over problemen mogelijke (efficiënte) oplossingen ervan erg leuk en daarom bevalt het me wel. Aan de andere kant is (iig hier in Groningen) de hoeveelheid afvallers in het eerste jaar vrij hoog. Veel mensen verwachten "oh leuk beetje programmeren leren" maar dat is het dus niet. Je zegt dat je problemen oplossen leuk vindt, dus wellicht is het wel iets voor jou.

Met een hbo diploma kan je (verschilt per uni) instromen in de wo bachelor en daarna de master gaan doen. Het is niet zo dat een hbo gelijk is aan wo bachelor.

Over de arbeidsmarkt kan ik weinig zinnigs zeggen, behalve dat je als informaticastudent vrij eenvoudig een bijbaantje als programmeur ergens kan krijgen, en wat daarbij zeker kan helpen is dat je nu al programmeerervaring hebt.
toon volledige bericht
Bedankt voor de reactie!
Hier heb ik wel wat aan.
Ik kan nog niet helemaal goed programmeren en veel talen. Maar heb er gewoon al veel ervaring mee. Elk programmeertaal komt wel een beetje op hetzelfde neer als je er even mee werkt, dus ik vind het makkelijk om het mezelf aan te leren.

Daarnaast vind ik dit leuk om, uit te zoeken alleen ben ik bang dat als HBO alleen programmeren is het ook saai wordt.

Had ook gelezen dat het wellicht handig is als je wo gaat doen een bijbaantje te zoeken als programmeur zodat je de zowel de theoretische kant hebt als de praktische.

Ik ben bang dat ik het eerste jaar ook wil afhaken. Zie het best zitten om wo te proberen, alleen het gevoel bij mij bij wo is dat je bijna niks leert wat je echt kan gebruiken later in je werk.
Het is een soort van manier van denken creëren, maar ik geloof niet dat je in het bedrijfsleven zelf van de cases gaat oplossen of nou iets waar of niet waar is.

Ik denk dat ik hbo leuker vind, alleen het komt bij mij erop neer dat het een soort van dood programmeren is. Ookal zal dit ook wel niet zo zijn.
En met wo heb ik 't gevoel alsof ik dingen aan 't leren ben die ik bijna niet kan gebruiken in het dagelijks leven als je bezig bent met de ict.

Maar dit zal echter ook niet waar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
CMD-Snake schreef op maandag 29 februari 2016 @ 06:41:
[...]

HBO is meer praktijkgericht en WO richt zich meer op de theorie achter de zaken. Dat is zo'n beetje het grote verschil tussen de twee. Welke beter voor bij je past kan jij alleen zeggen.

[...]

Je kan na het HBO doorstromen naar WO. De eisen hangen af van welke vervolgstudie je gaat doen.

[...]

De titels etc. zijn veranderd sinds mijn afstuderen, maar ik geloof dat je na HBO jezelf bachelor of <insert veld> mag noemen. Voor iets als IT zal het wel bachelor of science (B.Sc) zijn. Deze is overigens niet hetzelfde als een bachelor na drie jaar universiteit. Dat is het misleidende aan deze opzet. Enkel na een afgeronde studie aan de universiteit mag je jezelf master noemen. Voor een IT gerichte studie zal het vermoedelijk M.Sc. zijn.

Uiteindelijk voor het krijgen van een baan maakt het niet heel veel uit of je HBO of WO hebt gedaan. Meeste IT banen vereisen als minimaal niveau HBO. Je krijgt niet direct meer waardering omdat je WO gedaan hebt. Enkel bij werkgevers als overheid wil er nog wel een verschil zitten in dat sommige functies echt alleen open staan voor mensen die WO hebben gedaan. In het bedrijfsleven is men soepeler.
toon volledige bericht
Bedankt voor de reactie. En voor het inkomen maakt het allemaal ook niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
HBO duurt 4 jaar. Daarna kan je in principe wel WO master doen. Die duurt dan 2 jaar + vaak een half jaar - jaar als schakeljaar.
Yep, dan heb je dezelfde titel. Al staat er wel wat anders op je CV, en het is niet alsof de meeste mensen met een master hun e-mails afsluiten met 'MSc'. Al denk ik niet dat het de gemiddelde werkgever veel uitmaakt of je HBO - WO master of direct WO bachelor - WO master hebt gedaan.

En verder, ik heb geen informatica gedaan, dus neem het met een korreltje zout, maar WO informatica zal inderdaad een hoop meer theorie en wiskunde bijvoorbeeld bevatten als HBO informatica. Je kan ook nog voor WO technische informatica kiezen, wat wel wat meer programmeren zal bevatten, maar zeker niet minder wiskunde. En het zal niet altijd duidelijk zijn wat het nut is van die wiskunde. Sommige wiskunde zal je misschien nooit meer iets mee doen, maar andere blijkt uiteindelijk toch wel handig te zijn.

Ik zou zelf je aanraden gewoon WO te doen, tenzij je erg zwak bent in wiskunde en/of je weet dat je toch niet voldoende gemotiveerd zal zijn om die wiskunde (en andere theorie) vakken te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Sissors schreef op maandag 29 februari 2016 @ 07:48:
[...]

HBO duurt 4 jaar. Daarna kan je in principe wel WO master doen. Die duurt dan 2 jaar + vaak een half jaar - jaar als schakeljaar.

[...]

Yep, dan heb je dezelfde titel. Al staat er wel wat anders op je CV, en het is niet alsof de meeste mensen met een master hun e-mails afsluiten met 'MSc'. Al denk ik niet dat het de gemiddelde werkgever veel uitmaakt of je HBO - WO master of direct WO bachelor - WO master hebt gedaan.

En verder, ik heb geen informatica gedaan, dus neem het met een korreltje zout, maar WO informatica zal inderdaad een hoop meer theorie en wiskunde bijvoorbeeld bevatten als HBO informatica. Je kan ook nog voor WO technische informatica kiezen, wat wel wat meer programmeren zal bevatten, maar zeker niet minder wiskunde. En het zal niet altijd duidelijk zijn wat het nut is van die wiskunde. Sommige wiskunde zal je misschien nooit meer iets mee doen, maar andere blijkt uiteindelijk toch wel handig te zijn.

Ik zou zelf je aanraden gewoon WO te doen, tenzij je erg zwak bent in wiskunde en/of je weet dat je toch niet voldoende gemotiveerd zal zijn om die wiskunde (en andere theorie) vakken te halen.
toon volledige bericht
Bedankt voor de reactie.
Dus je kan wel na 3 jaar HBO bachelor 2 jaar wo master doen? Want HBO was dacht ik ook 3 jaar.

Want dan heb je toch de programmeur kant gezien en de theoretische kant?

Over de titel héb je gelijk.

Ik denk dat ik de wiskunde wel aankan. Maar dat de motivatie er niet echt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 07:33:
[...]
Ik ben bang dat ik het eerste jaar ook wil afhaken. Zie het best zitten om wo te proberen, alleen het gevoel bij mij bij wo is dat je bijna niks leert wat je echt kan gebruiken later in je werk.
Het is een soort van manier van denken creëren, maar ik geloof niet dat je in het bedrijfsleven zelf van de cases gaat oplossen of nou iets waar of niet waar is.

Ik denk dat ik hbo leuker vind, alleen het komt bij mij erop neer dat het een soort van dood programmeren is. Ookal zal dit ook wel niet zo zijn.
En met wo heb ik 't gevoel alsof ik dingen aan 't leren ben die ik bijna niet kan gebruiken in het dagelijks leven als je bezig bent met de ict.

Maar dit zal echter ook niet waar zijn
Als je wo kunt gaan doen, zou ik dat zeker overwegen. Hbo-vaardigheden kun je opdoen in bijbaantjes en later in je werk, voor wo-vaardigheden is dat een stuk lastiger. In het begin zal je het in een baan als developer wat zwaarder hebben doordat je minder gewend bent aan projectmatig samenwerken en minder praktische vaardigheden vanuit je opleiding hebt. Later merk je dat wat je geleerd hebt op de universiteit toch steeds vaker van pas komt en dat je sneller en verder kunt doorgroeien.

Dit is mijn ervaring toen ik ooit met wo informatiekunde als junior .NET developer begon. Ik moest toen C# leren, waar ik op de universiteit nog wegkwam met pseudocode. In het begin was ik ook een zwaar irritante programmeur omdat ik de efficiëntie van coding conventions en architectuur ter discussie ging stellen. Later ben ik in een meer functionele rol terechtgekomen en daarin kwam de theoretische kennis zeker nog van pas. Programmeren kun je echt wel leren door het gewoon te doen, gewoon terwijl je ervoor betaald krijgt, tijdens je juniortijd. Voor numerieke wiskunde en grafentheorie (om maar wat voorbeelden te noemen) geldt dat niet. Ja met hbo groei je sneller door naar senior developer, maar met wo groei je weer sneller door naar architect, als je op dat pad wilt blijven. En als je je breder wilt ontwikkelen, zijn de paden in die richtingen beter toegankelijk.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:12
Je kan wat dat betreft ook een mix gaan doen. Ik heb ook VWO afgemaakt en ben daarna HBO Technische Informatica gaan doen omdat ik de mensen van het WO (TU Delft en UvA) een stelletje ingenomen eikels vond tijdens de open dag :P. Het voelde gewoon niet goed.

Uiteindelijk heb ik mijn HBO bachelor in 3 jaar gedaan en daarbij in mijn minor een half jaar en nog een half jaar in mijn eigen tijd vakken gevolgd aan twee verschillende universiteiten. Eentje in NL, eentje in Engeland. Hier heb ik bijvoorbeeld veel theoretische kennis opgedaan over Wiskunde, AI en Machine Learning. Terwijl ik op het HBO juist veel praktische skills heb geleerd. Voor mij was dit de beste combi. Ik hoefde niet al die echt theoretische wiskundevakken te doen waar ik weinig mee heb. (1e jaar WO informatica is 40%-60% gelijk aan het 1e jaar Technische Wiskunde, afhankelijk van de Uni). En ik heb toch een stuk theoretische verdieping erbij gepakt.

Daarnaast is HBO TI niet enkel programmeren. Je krijgt ook vakken over database theorie en design, software architectuur, design patterns en algoritmiek maar ook les over projectmanagement en samenwerken. Bij TI krijg je daarnaast ook nog elektrotechniek, les over operating systemen, automaten en state machines en embedded systemen of industriële automatisering. In mijn HBO bachelor zat misschien 18 ECTS pure programeervakken (Java, C en C++) en de rest is vooral toegepast in de rest van de vakken en leer je het ook beter is mijn mening.

Mocht je het leuk vinden en de capaciteiten hebben kijk dan wel naar een HBO TI opleiding. Hier zit meer wiskunde en theorie in het vakkenpakket alsmede meer low-level kennis van hoe software en operating systemen werken waar je later echt veel voordeel uit kan halen tijdens je werk.

Zelf ben ik nu 0,5 jaar aan het werk als software ontwikkelaar en mijn ontwikkelpad beviel mij uitstekend. Volgend jaar ga ik nog de 1-jarige MSc SE doen aan de UvA puur vanwege het papiertje en iets verdieping maar qua basiskennis en vaardigheden ben ik redelijk compleet.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28

P_Tingen

omdat het KAN

Ik vind dat er hier een beetje neerbuigend wordt gedaan over een HBO opleiding. Uiteraard voel ik me daarbij gepikeerd met mijn HEAO-BI opleiding :) maar ik denk dat een HBO opleiding meer is dan een veredelde programmeeropleiding. Tenminste, dat was het wel toen ik het volgde. Ik weet niet welke informatica-opleiding je overweegt, maar bij de BI opleiding kregen we veel bedrijfskunde, economie, statistiek, wiskunde en - oh ja - ook nog programmeren en database ontwerpen.

Bedenk wat je echt leuk vindt; vind je het echte programmeerwerk leuk, dan is een meer concrete richting á la HBO wellicht beter. Wil je doorgroeien naar architect, dan kan dat met beide, maar dan is WO wellicht handiger.

Kijk ook naar wat je kan. Je zegt dat je VWO in 7 jaar gedaan hebt. Waarom heb je een jaar vertraging? Bedenk dat WO erg pittig is. Ik heb dat bij de klasgenoten van mijn dochters gezien; WO vereist een andere mentaliteit dan HBO. Niet beter of slechter, maar anders. Als je een extra jaar nodig hebt gehad omdat het niveau te pittig was om in 6 jaar te doen dan zou ik WO vergeten en HBO kiezen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kijk even goed na of je bij de WO-opleiding ook kunt instromen met een Hbo-propedeuse. Start je direct met WO en het lukt je niet, dan ligt een negatief bsa op de loer. Start je WO een jaar later met Hbo prop op zak, dan is er geen negatief bsa meer mogelijk.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:25
Ik zit in mijn afstudeerjaar HBO Informatica, precies om de hierboven genoemde redenen heb ik besloten niet nog een master te volgen hierna. Mijn HBO opleiding was een combinatie van theorie en praktijk, waarbij deze elkaar ondersteunden. Je leert NIET alleen programmeren. Je krijgt het volledige traject aangeleerd, van het ontwerpen van de architectuur tot het testen van de software. Je krijgt de theorie over programmeren zoals Design Patterns, security, architectuurstijlen, testen, opstellen van requirements, ontwikkelmethoden (scrum, etc.), algoritmes, netwerken, noem maar op. De vakken die je krijgt aangeboden zijn dus gerelateerd aan software ontwikkeling. Het gaat veel dieper dan alleen de praktijk. De theorie ga je tijdens een periode in de praktijk brengen door middel van praktische opdrachten.

Of dit is wat je zoekt, is natuurlijk persoonlijk. Puur theoretisch vind ik zelf niet interessant, ik vind programmeren veel te leuk. ;) Voor mij is mijn HBO Informatica opleiding een mooie balans tussen theorie en praktijk. Mocht je mij er vragen over willen stellen, stel ze hier of PM me. :)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hbo proefstudeerdag was hele dag coderen in Java en er was een gezellig sfeer.
Bij wo meeloopdag ging het vooral over wiskunde, bewijzen, en theorie van c++ en c.
Vond het daar een saaie sfeer, taaie stof, en ik kon m'n auto nergens kwijt d:)b
Volgens mij heb je het zelf al best goed gezien.

Waar WO grotendeels de theorie achter dingen zoekt en kijkt naar het ontwikkelen van nieuwe kennis, is het HBO het goed toepassen van bestaande kennis.

Dat hoeft niet alleen programmeren te zijn in 1 taal, je hebt allerlei smaken HBO-ICT en elke opleiding legt het zwaartepunt weer heel anders dan de ander.

Als jij het idee hebt dat HBO beter bij je past, gewoon doen, je kan altijd nog een master erbij pakken. Op het WO zal een gebrek aan motivatie een stuk lastiger te ontwijken zijn dan op het HBO, waar als je een redelijk stel hersenen hebt al heel snel heel ver kan komen. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Hooglander1 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:19:
[...]

Als jij het idee hebt dat HBO beter bij je past, gewoon doen, je kan altijd nog een master erbij pakken. Op het WO zal een gebrek aan motivatie een stuk lastiger te ontwijken zijn dan op het HBO, waar als je een redelijk stel hersenen hebt al heel snel heel ver kan komen. :)
Dit. Het belangrijkste is om te doen wat je leuk vind. Het is niet zonde om HBO te doen, het is pas zonde om WO te doen en vervolgens te stoppen en een jaar weg te gooien, omdat het je gewoon niks voor je is. :)

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
P_Tingen schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:27:
Ik vind dat er hier een beetje neerbuigend wordt gedaan over een HBO opleiding.
Elke keer weer dat er zo'n topic is voelt een HBO'er zich op zijn teentjes getrapt. Kan je nu één post laten zien waar neerbuigend over HBO wordt gedaan? Er is niks mis met HBO, er is niks mis met HBO'ers. Maar als je de capaciteiten hebt zou ik toch serieus overwegen om WO te doen.
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:01:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Dus je kan wel na 3 jaar HBO bachelor 2 jaar wo master doen? Want HBO was dacht ik ook 3 jaar.
Zoals ik schreef: HBO is vier jaar (normaal gesproken).
P1nGu1n schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:25:
[...]

Dit. Het belangrijkste is om te doen wat je leuk vind. Het is niet zonde om HBO te doen, het is pas zonde om WO te doen en vervolgens te stoppen en een jaar weg te gooien, omdat het je gewoon niks voor je is. :)
Hoewel plezier erin helpt om erdoorheen te komen, is in je achterhoofd houden wat je ermee kan, en niet later er spijt van hebben, toch ook iets om rekening mee te houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Sissors op 29-02-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-04 12:01
Maakt niet zoveel uit welke opleiding je doet. Het is veel belangrijker wat je NA je opleiding gaat doen en hoe je jezelf doorontwikkelt. Ik ken veel mensen met WO/HBO papieren die na hun opleiding lullo zijn geworden (leuk over IT kunnen praten maar het zelf niet kunnen maken). Ik ken ook mensen zonder opleiding die het erg ver geschopt hebben (CIO / hoofd R&D bij IT bedrijf). Doe vooral wat je het leukste vind en blijf continue bijleren door zelf achter een toetsenbord te kruipen en dingen uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Sissors schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:30:
[...]

Hoewel plezier erin helpt om erdoorheen te komen, is in je achterhoofd houden wat je ermee kan, en niet later er spijt van hebben, toch ook iets om rekening mee te houden.
Uiteraard zijn er meerdere factoren die meespelen. Zowel HBO als WO op ICT-gebied genoeg mogelijkheden, dus dat gaat in dit geval niet op. Dan zou ik gaan kijken naar wat je interessant vindt om te leren en later te beoefenen, AKA wat je leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sissors schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:30:
[...]

Dat klopt, maar ik zie in mijn omgeving weinig verschil tussen HBO en WO ict'ers. Wel dat mensen met een grotere capaciteit meer kansen krijgen, maar dat is niet perse gelinkt aan HBO of WO. Genoeg WO'ers die niet verder komen en genoeg HBO'ers die duidelijk meer kunnen en die kans ook krijgen.

Ook in selectieprocedures zie ik vaak dat men in dezelfde pool terecht komt als starter. Wat je er na doet is voor 95% gebaseerd op wat je kan en doet, niet op welk papiertje je hebt.

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen de andere kant op, maar om nu te zeggen dat je met WO opeens zo veel meer mogelijkheden hebt ben ik het niet geheel mee eens.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 13:12

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

imo is het belangrijkste "hoe voelt het"?

Jij zegt dat je een slecht gevoel krijgt bij (in elk geval die opleiding). Ik zou zeggen begin er dan niet mee, je moet het wel op kunnen brengen om iedere dag er tijd aan te besteden. Begin met HBO en als je (daarna) denkt "en nu wil ik de theorie" dan kan je altijd nog doorstromen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
Tenzij je in de onderzoekswereld (privaat of universitair) terecht wilt komen, dan is WO een pre/must. Mijn vrouw loopt er nog dagelijks tegenaan dat ze niet gepromoveerd is, iets wat je niet eenvoudig naast werk/gezin nog even in haalt.

Heb zelf HBO gedaan en daarna tijdens werktijd een WO-opleiding en vond dat een fijne volgorde. Wel andere richting, informatica en daarna informatiemanagement als master. Overigens is goed zijn/worden in 'coden' momenteel echt een voordeel - er zijn meer dan genoeg mensen die iets van IT weten maar niet genoeg mensen die software maken. De softwarehuizen die ik spreek importeren mensen van over de hele wereld, omdat we ze in NL niet hebben.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mykene
  • Laatst online: 08-05 14:09
Ik doe zelf WO, wat ik zie is ook een groot verschil in hoe mensen werken. HBO is veel schoolser dan WO. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Elk jaar zien we op het WO mensen IT studeren die het niet halen, deze passen dan beter op het HBO.

Met WO komt een hele berg vrijheid en niet iedereen kan die vrijheid aan.

Wat over de vakinhoud gezegd is klopt, er is verschil. Met beide kun je prima banen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Bedankt dat iedereen zo erg meedenkt! Heb echt handige tips gekregen nu.

Elke keer als iemand zegt om met HBO te beginnen en dan door te stromen naar WO voor zowel een goeie praktische kennis als theoretische kennis dan bevalt dat mij wel.
Ben alleen benieuwd hoelang je dan aan het studeren bent?
Als het echt zo is dat HBO 4 jaar is bachelor, en je dan gaat doorstromen op het WO, kan je dan gelijk je master gaan doen? Of moet je dan ook weer je WO bachelor halen?

Ik vind het nu helemaal geweldig als ik dingen kan maken om alles te automatiseren en kunstmatige intelligentie vind ik ook interessant.

Ik denk dat ik later iets in de richting wil doen van programmeren en dingen ontwerpen die er nog niet zijn of een verbetering daarvan, zodat je er bovenuit komt.

Hopelijk kunnen jullie mijn laatste vragen beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 20:35
Een klein stukje wat ik heb gemist
aangezien je nogal vaak terug komt op het aantal jaren

HBO BSc= 4jaar
WO BSc= 3jaar
WO MSc= 1-2jaar (programma afhankelijk)
HBO - WO schakelprogramma = 0,5 - 1jr (programma afhankelijk en relatief zwaar van horen zeggen maw als je hier doorheen komt haal jij je master ook wel ;) )

WO in een keer is dus 4 jaar MSc
HBO -> WO MSc minimaal 5,5jaar (4jr hbo, 0,5-1jr schakel, 1jr master)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-03 23:22

MBI

Heb zelf HBO Informatica gedaan na VWO (18 jaar geleden nu). Dat was inderdaad meer praktijkgericht, toepassen van bestaande kennis. WO leidt een ander soort mensen op: onderzoekers, vernieuwers, en daar is een grondige theoretische basis voor nodig. Een affiniteit met wiskunde is zeker een pré.
Op het WO zal een gebrek aan motivatie een stuk lastiger te ontwijken zijn dan op het HBO, waar als je een redelijk stel hersenen hebt al heel snel heel ver kan komen.
Dit is zeker waar. Maar ik zou je toch aanraden: als je de capaciteiten hebt, benut ze! Mik hoog! Gooi al je kunnen in de strijd, en maak er een geweldige tijd van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:57:
[...]
Als het echt zo is dat HBO 4 jaar is bachelor, en je dan gaat doorstromen op het WO, kan je dan gelijk je master gaan doen? Of moet je dan ook weer je WO bachelor halen?
HBO Informatica is al een bachelor, daarna kan je dus op het WO je master gaan halen. Echter, sluit een HBO bachelor niet zo goed aan op je WO master als een WO bachelor. Je zult een schakelprogramma moeten volgen. In dit schakelprogramma krijg je alle stof die je op WO bachelor wel hebt gekregen en op HBO niet, maar die wel nodig is voor de master. Duurt geloof ik een half jaartje, maar dat kan verschillen. Je kan ervoor kiezen om tijdens je minor op het HBO alvast het schakelprogramma op de uni te volgen, dan doe je er niet eens langer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnoorder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-01 19:02
MBI schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:58:
Heb zelf HBO Informatica gedaan na VWO (18 jaar geleden nu). Dat was inderdaad meer praktijkgericht, toepassen van bestaande kennis. WO leidt een ander soort mensen op: onderzoekers, vernieuwers, en daar is een grondige theoretische basis voor nodig. Een affiniteit met wiskunde is zeker een pré.

[...]

Dit is zeker waar. Maar ik zou je toch aanraden: als je de capaciteiten hebt, benut ze! Mik hoog! Gooi al je kunnen in de strijd, en maak er een geweldige tijd van.
Ja HBO is op korte termijn misschien slimmer omdat het iets meer direct aansluit op de praktijk en je zo gemakkelijker een baan inrolt omdat je al relevante hands on skills hebt.. Het voordeel van je WO achtergrond komt later veel meer van pas als je een beetje op de carriereladder stijgt. Ga voor de lange termijn, WO is altijd beter. Deurtjes gaan dan sneller open. Je WO opleiding zorgt er ook voor dat je vanuit een bredere context naar dingen kunt kijken en je jezelf makkelijker kan aanpassen aan veranderende technieken, omdat je beter kunt terugvallen op een theoretische basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671245

Vanuit arbeidsmarktperspectief:

HBO is "voldoende" voor de Microsoft (ASP.NET/C#/.NET) en Opensource (PHP etc.) programmeertalen
WO is preferable als je Java ed. wilt programmeren

Ik zou je eigenlijk altijd willen adviseren om voor het hoogst haalbare te gaan, maar indien je liever snel(ler) werkervaring op wilt gaan doen en door middel daarvan door te groeien (en PHP/.NET/ASP.NET even interessant vinden als Java/C/C++) is HBO Informatica misschien het meest voor de hand liggende.

Succes met je keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 671245 op 29-02-2016 11:11 . Reden: microsoft ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Anoniem: 671245 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:11:

HBO is "voldoende" voor de Microsoft (ASP.NET/C#/.NET) en Opensource (PHP etc.) programmeertalen

[...]
Kan je dit onderbouwen? AFAIK heerst er schaarste op de developer-markt. Als HBO informaticus kan je met Java (en iedere andere taal) makkelijk aan de bak komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:29

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 671245 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:11:

Ik zou je eigenlijk altijd willen adviseren om voor het hoogst haalbare te gaan, maar indien je liever snel(ler) werkervaring op wilt gaan doen en door middel daarvan door te groeien (en PHP/.NET/ASP.NET even interessant vinden als Java/C/C++) is HBO Informatica misschien het meest voor de hand liggende.

Succes met je keuze!
Dat vind ik nogal een raar statement. Ik kan geen enkel argument voor een relatie tussen HBO/WO en $ontwikkelplatform bedenken. Of je nou assembly, python, Delphi of met een complete J2EE stack aan het ontwikkelen ben, de opleiding maakt echt niets uit met welk platform je werkt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:35
MBI schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:58:
Een affiniteit met wiskunde is zeker een pré.
Dit! Toen ik was wezen rondkijken op de TU/e had ik al bijna een negatief studieadvies te pakken toen ik zei dat ik een 6 voor wiskunde stond. Na nog wat andere gesprekken besloten voor het HBO te gaan omdat ik van mezelf ook weet dat ik liever gewoon leer door het te doen.

Op mijn stage in 2e jaar een keer een afgestudeerde WO-er gezien die wist gewoon minder dan ik :F Denk dat je je daar wel bewust van moet zijn dat je niet noodzakelijkerwijs afstudeert als 'goede' programmeur die zo ergens aan de slag kan. Verder wat Standeman hieronder zegt natuurlijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 29-02-2016 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:29

Standeman

Prutser 1e klasse

jip_86 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:16:
[...]

Dit! Toen ik was wezen rondkijken op de TU/e had ik al bijna een negatief studieadvies te pakken toen ik zei dat ik een 6 voor wiskunde stond. Na nog wat andere gesprekken besloten voor het HBO te gaan omdat ik van mezelf ook weet dat ik liever gewoon leer door het te doen.

Op mijn stage in 2e jaar een keer een afgestudeerde WO-er gezien die wist gewoon minder dan ik :F Denk dat je je daar wel bewust van moet zijn dat je niet noodzakelijkerwijs afstudeert als 'goede' programmeur die zo ergens aan de slag kan.
Groot verschil is dat een HBO-er prima weet hoe je bijv. een CMS in elkaar moet zetten. De WO-er weet hoe je een compiler in elkaar knutselt in assembly of de achtergronden van neurologische netwerken. Die WO-er weet dus niet minder, hij weet andere dingen ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Vaak is het simpel. Dan heb je R&D afdeling, de HBOers doen de development en de WOers de research. Hangt er vanaf wat je leuker vindt. Programmeren doen beide groepen steeds minder, de WOers voorop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

P1nGu1n schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:15:
[...]

Kan je dit onderbouwen? AFAIK heerst er schaarste op de developer-markt. Als HBO informaticus kan je met Java (en iedere andere taal) makkelijk aan de bak komen.
Er heerst inderdaad een schaarste op de arbeidsmarkt, maar voor de (meeste) Java ontwikkelbanen merk ik dat WO toch een (erg sterk) vereiste is.
Neemt niet weg dat er ook Java banen zijn waar je als HBO starter aan kunt beginnen, maar vanuit de bedrijven zelf hoor ik (nog te vaak) dat er voor die functies een WO opleiding is vereist, vandaar mijn opmerking en advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Standeman schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:16:
[...]

Dat vind ik nogal een raar statement. Ik kan geen enkel argument voor een relatie tussen HBO/WO en $ontwikkelplatform bedenken. Of je nou assembly, python, Delphi of met een complete J2EE stack aan het ontwikkelen ben, de opleiding maakt echt niets uit met welk platform je werkt.
Snap ik, echter beredeneer ik vanuit het arbeidsmarktperspectief.
Ik geef ook niet aan dat iemand het niet zou kunnen, dus dat het skill-based is, maar puur op basis van wat (de meeste) werkgevers (die ik spreek) verlangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Interessant topic.
Twee quotes waar ik specifiek op wil reageren;
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 07:33:
veltnet schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:33:
Ik ken veel mensen met WO/HBO papieren die na hun opleiding lullo zijn geworden (leuk over IT kunnen praten maar het zelf niet kunnen maken).
Ik heb inmiddels 10 jaar ervaring in verschillende enorm grote enterprise organisaties (50.000+ werknemers). Waar het iedere keer mis gaat is dat er onvoldoende tijd gestoken word in welk probleem je nu probeert op te lossen.

Wat bedrijven veel te weinig doen is een stap terug van 'the problem at hand', en eens de globale visie van de organisatie en de bijbehorende problematiek in ogenschouw nemen, inzichten verwerven in de ontwikkeling van de organisatie naar de toekomst toe en het afstemmen van IT gerelateerde zaken die daarbij horen.

En als dit al gebeurt, dan meestal door BI mensen die te weinig verstand hebben van telematica en informatica om een realistische afweging te kunnen maken van bedrijfsbelangen, kosten en risico's.

Ik denk dat we in de IT een tekort hebben aan mensen die abstract naar IT problematiek kunnen kijken en een strategie kunnen uitstippelen naar de toekomst toe die langer dan 12 maanden stand houdt. En hier hebben we veel WO opgeleide informatici voor nodig.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Voor wiskunde sta ik wel een 8 dus ik denk dat WO niet echt een probleem zou zijn.
Het enige is, toen ik daar zat tijdens de meeloopdag wachtte ik eigenlijk merendeels op het programmeer gedeelte die maar niet kwam.

Het liefste wil ik ook het hoogste behalen, WO natuurlijk. Op de lange termijn heb je hier sowieso meer aan.
Ik hoor veel verschillende meningen over WO dat het juist een grote kans op de arbeidsmarkt heeft op de lange termijn, en juist ook weer niet. En HBO precies omgedraaid.

Ik denk persoonlijk dat ik WO wel aankan, echter ik me NOG niet volop kan motiveren voor deze opleiding.
Mij lijkt het verbeteren van systemen, nieuwe dingen bedenken een nieuwe aanpak verzinnen leuk.
En het maken van het systeem ook leuk. Dit zijn dus zowel WO als HBO vaardigheden als ik het niet fout heb?

Waar ik mijn studie wil doen is in Leiden. Daar moet je 2 jaar voor je Master rekenen volgens hun programma.
Dus dan zou ik op z'n vroegst als ik een combi doe (HBO bachelor 4 jaar, doorstroomjaar 0.5 - 1 jaar, WO master 2 jaar) na 6.5 - 7 jaar klaar zijn, daar heb ik geen zin in. Wat sommigen ook al zeggen hier, dit is op z'n vroegst en WO master sluit niet echt netjes aan op je HBO bachelor. Dat begrijp ik ook wel.

Ik hoorde ook iemand praten over het bijvoorbeeld maken van CMS. Dit kan ik dus nu ook al. En op die proefstudeerdag van het HBO had ik ook het gevoel dat het allemaal wel op hetzelfde neer kwam.
P_Tingen schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:27:

Kijk ook naar wat je kan. Je zegt dat je VWO in 7 jaar gedaan hebt. Waarom heb je een jaar vertraging? Bedenk dat WO erg pittig is. Ik heb dat bij de klasgenoten van mijn dochters gezien; WO vereist een andere mentaliteit dan HBO. Niet beter of slechter, maar anders. Als je een extra jaar nodig hebt gehad omdat het niveau te pittig was om in 6 jaar te doen dan zou ik WO vergeten en HBO kiezen.
De reden dat ik een jaar ben blijven zitten is het gebrek aan kennis in de 5e. Ik had de basis niet, dat kwam door te weinig tijd steken in school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:38:

Waar ik mijn studie wil doen is in Leiden. Daar moet je 2 jaar voor je Master rekenen volgens hun programma.
Dus dan zou ik op z'n vroegst als ik een combi doe (HBO bachelor 4 jaar, doorstroomjaar 0.5 - 1 jaar, WO master 2 jaar) na 6.5 - 7 jaar klaar zijn, daar heb ik geen zin in. Wat sommigen ook al zeggen hier, dit is op z'n vroegst en WO master sluit niet echt netjes aan op je HBO bachelor. Dat begrijp ik ook wel.

Ik hoorde ook iemand praten over het bijvoorbeeld maken van CMS. Dit kan ik dus nu ook al. En op die proefstudeerdag van het HBO had ik ook het gevoel dat het allemaal wel op hetzelfde neer kwam.
Mijn broertje studeert toevallig Informatica en Wiskunde in Leiden. Wat ik kan zeggen van het programma daar is dat het 1e jaar Wiskunde en Informatica bijna 1-op-1 gelijk is. Bij informatica krijg je misschien 3 á 4 vakken anders in het 1e jaar maar verder is het heel veel theoretische wiskunde. Dus daar moet wel rekening mee houden of je dat echt leuk vind.

Verder kun je niet zeggen dat WO is beter dan HBO vind ik. Ja er wordt een ander soort kennis vertolkt op beide opleidingen maar bij beide leer je "zelf te leren" om in de toekomst nog up to date te kunnen blijven met nieuwe technieken etc. Daarnaast is het ook absoluut niet zo dat WO per definitie een hoger niveau is qua kennis als HBO, in Nederland lijkt dat misschien zo door de tweedeling in het systeem. Maar bijv. in het Angelsaksische systeem heb je hele goede universiteiten en hele slechte universiteiten. Maar uiteindelijk krijg je hetzelfde diploma met dezelfde titel.

Ik heb zelf meegemaakt op zulke echte "universiteiten" dat menig HBO student in NL meer kennis en kunde heeft dan daar. Maar er zijn echter ook veel universiteiten waar het niveau daadwerkelijk een stuk hoger ligt. Verder is het niet voor niets zo dat de meeste HBO Informatica programma's tegenwoordig ook gewoon een BSc titel afgeven en dat deze titels gebaseerd zijn op hetzelfde raamwerk als de WO diploma's. Veel verschil in capaciteiten zit er tegenwoordig niet meer denk ik. Alleen worden de accenten anders gelegd.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het liefste wil ik ook het hoogste behalen, WO natuurlijk. Op de lange termijn heb je hier sowieso meer aan.
Ik hoor veel verschillende meningen over WO dat het juist een grote kans op de arbeidsmarkt heeft op de lange termijn, en juist ook weer niet. En HBO precies omgedraaid.
Het enige negatieve dat ik kan bedenken van WO tov HBO, is het aantal jaren dat je fulltime werkervaring misloopt door de duur van de studie.
Nogmaals, ik bekijk het puur vanuit de arbeidsmarktperspectief.

Misschien een praktisch voorbeeld:
HBO Informatica + 2 jaar ASP.NET/MVC ervaring krijgt makkelijk een baan en een beter salaris dan een WO Informatica starter die binnen ASP.NET/MVC een baan zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 17:29
Ik heb na het VWO eerst een jaar WO informatica gedaan maar gestopt en daarna HBO gedaan. Dit omdat de WO voor mij toen veel te theoretisch was en ik meer op zoek was naar praktische (programmeer) vaardigheden.

Bij de WO komt dat (in ieder geval het eerste jaar) nauwelijks aan bod. Je gaat met Wiskunde studenten 4e graads integraal berekeningen doen, met de Natuurkunde en Sterrekunde studenten uitrekenen bijv. hoe ver een holle kopere buis van gekrulde helling afrolt en opspringt over een drempel. "Programmeren komt later wel." zeiden ze steeds. Het doel is hier ook meer om wetenschappers op te leiden ipv iemand klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.

Bij de HBO was echt totaal anders: daar werd mij direct en heel praktisch geleerd hoe te programmeren, data modellen te maken, hoe een goede interface te maken en ook een stuk projectmanagement. Het is doel is hier om IT professionals op te leiden die direct de arbeidsmarkt op kunnen. Zo is het ook ingericht.

Het is ook maar wat je wilt leren.
Als je zegt dat je al een CMS kan maken dan kan ik me ook voorstellen dat de HBO weinig toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik weet niet precies hoe een en ander veranderd is de afgelopen ~5 jaar, maar toen ik Technische Informatica studeerde aan de TU/e was dat niet echt een programmeeropleiding, terwijl topicstarter specifiek aangeeft bezig te willen met programmeren en websites bouwen.

Er zaten in de opleiding wel wat programmeer vakken en af en toe paste je wat toe in een project, maar het overgrote deel van de opleiding was toch veel meer gericht op de theoretische aspecten er achter en op het ontwerpen van software / systemen. Let wel: dat was aan de TU/e, hoe dat zich weer verhoudt tot Leiden durf ik niet te zeggen.

Maar ik denk dat als je na je studie aan de slag wilt als programmeur, dat je naast een WO opleiding zelf aan de slag zal moeten om ervaring op te bouwen met een of meer programmeertalen. Voor wat ik zo lees is TS daar ook al mee bezig, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Het voordeel van de WO opleiding is dan dat je denk ik wat meer van de theoretische achtergronden begrijpt, wat je een beter programmeur kan maken (makkelijker ook om verschillende / nieuwe methodes te doorgronden). En het geeft je misschien wat meer basis om op termijn meer naar een software/systeem ontwerp rol door te groeien.

Daar staat tegenover dat als je echt onderwijs wilt hebben dat gericht is op programmeren, dat je denk ik op een HBO opleiding beter op je plek zit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan852
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:33
uit ervaring wil ik je meegegeven ga vooral op je gevoel af, als je denkt dat je je niet kan motiveren voor iets is het waarschijnlijk niet de juiste studie.

Ik doe zelf technische informatica op het hbo, en heb hiervoor een vwo diploma gehaald. Technische informatica is niet alleen programmeren, je leert veel meer bijvoorbeeld design paterns, hoe besturingsystemen werken, databases, hoe computersystemen werken en daarnaast veel wiskunde van analyse tot statistiek. Maar ook veel softskills vakken waarbij je word opgeleid tot professional voor het bedrijfsleven zoals projectmethodieken en documenteren. Daarnaast zitten er veel projecten tussen waarbij je ook aan de slag gaat met een soldeerbout en hardware.

Er is dan ook een groot verschil tussen informatica en technische informatica. Waarbij je bij informatica echt meer bezig bent met grote systemen en websites bouwen. Bij technische informatica ben je meer bezig met wiskunde en efficientie van je code. Maar dit kan natuurlijk op een andere hogeschool heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Technisch is niks voor mij haha, maar die informatie die je geeft is wel van toepassing.

Heb een vraag , stel je doet HBO 4 jaar bachelor kan je dan je master halen op HBO? Of hoe zit dat? Hoelang duurt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:16:
Technisch is niks voor mij haha, maar die informatie die je geeft is wel van toepassing.

Heb een vraag , stel je doet HBO 4 jaar bachelor kan je dan je master halen op HBO? Of hoe zit dat? Hoelang duurt dat dan?
Bachelor is het eindpunt van een HBO opleiding, een Master is altijd WO.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40
Hou er rekening mee dat er high-end consulting clubs zijn waar je zonder master niet binnenkomt. Omgekeerd denk ik niet dat er veel bedrijven zijn waar je met master niet en met een bachelor wel binnenkomt. Dus als je dan toch de keuze hebt / het aankan zou ik altijd voor een master gaan. De informatica basis is veel belangrijker dan de praktijkervaring IMHO; die doe je later wel op.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 13:26
Als je WO kan doen zou ik dat altijd proberen, je kan altijd nog overstappen naar HBO. Er is niet echt een man over boord als je een verkeerde keuze maakt en overstapt.

Programmeren kun je gewoon zelf naast je studie leren, daar zou ik m'n keuze niet op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Voor wiskunde sta ik wel een 8 dus ik denk dat WO niet echt een probleem zou zijn.
Het enige is, toen ik daar zat tijdens de meeloopdag wachtte ik eigenlijk merendeels op het programmeer gedeelte die maar niet kwam.
Nee, en dat is omdat vrijwel alleen wiskunde wordt uitgelegd tijdens colleges. De vakken Programmeermethoden en Algoritmiek zijn de enige vakken in het eerste jaar met programmeerklussen. In het hoorcollege krijg je de wiskundige theorie. Bij werkcolleges (en je eigen tijd) implementeer je een oplossing voor een probleem (bijvoorbeeld: Life) en gebruik je daarbij de wiskunde theorie.
Overigens komt er in het tweede jaar wat meer programmeren bij. Programmeren doe je bij CA en OS voornamelijk in C, Datastructuren en KI in C++. Software Engineering is zo'n beetje het enige praktische vak in de bachelor, met een programmeerklus in een taal naar keuze (bijv: bouw een online cijfersysteem voor leraren en scholieren). Tweede jaar lijkt dus veel programmeren, maar let wel, bijna alle tentamens zijn wiskunde en vormen vaak het overgrote deel van het eindcijfer.
Ik denk persoonlijk dat ik WO wel aankan, echter ik me NOG niet volop kan motiveren voor deze opleiding.
Mij lijkt het verbeteren van systemen, nieuwe dingen bedenken een nieuwe aanpak verzinnen leuk.
En het maken van het systeem ook leuk. Dit zijn dus zowel WO als HBO vaardigheden als ik het niet fout heb?
Ik herken je probleem en heb ook zeven jaar over m'n VWO gedaan. Toen ging ik dus echt mooi niet HBO doen. Niet eens wezen kijken. Als jij nieuwe aanpak verzinnen leuk vindt, dan moet je WO gaan doen en daar ga je dan inderdaad meer aan hebben dan een HBO.
Ik studeer WO Informatica in Leiden (4e jaars), en een jaartje er langer over doen is heel normaal hier. Ga dus niet al te veel rekenen, maar kijk naar wat je echt leuk vindt en maak dan een keuze. Een tip: kijk eens wat rond op de studiegidsen van verschillende opleidingen (zoals Informatica Leiden) en staar je niet blind op alleen de studie Informatica. Er zijn door het gehele land varianten hierop.

[ Voor 9% gewijzigd door absurdsmash op 29-02-2016 16:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
In dit geval denk ik dat jij je vooral moet focussen op waarbij jij je prettig voelt en wat je later het liefste wilt gaan doen. Aan een studie zit je wel 4 - 6 jaar vast dus als jij dat niet leuk vind en je jezelf er niet voor kunt motiveren dan gaat het lastig worden om het te halen en zal je studietijd waarschijnlijk niet de plezierigste zijn.

Er zijn voordelen voor zowel HBO als WO. Maar als ik op dit moment kijk naar de hoeveelheid banen die mij worden en werden aangeboden dan kan ik zeggen dat zowel als HBO of WO afgestudeerde je zo een baan hebt als Software Engineer als je dat leuk vind / wilt.

Toen ik destijds zelf de keuze maakte krijg ik ook in mijn eigen kring dezelfde argumenten te horen die ik nu eigenlijk hier zie staan. je hebt het voor WO kamp dat het zeg maar zonde vind van je VWO als je geen WO gaat doen en dat je er toch echt meer aan hebt en meer mee kan. En je hebt het kamp dat vooral belangrijk vind dat jezelf blij met met je keuze en dat het goed voelt. Ik ben uiteindelijk mijn keuze gaan maken op basis van dat laatste.

Vergeet niet dat het hoger onderwijs in NL heel flexibel is je kan je halve studie precies zo inrichten als jezelf wilt en een mix maken van HBO en WO competenties naar wat jij prettig vindt en belangrijk vindt. Verder kan je bijv. met een HBO diploma met een goed eindcijfer of cum laude gehaald direct instromen bij sommige masters, zoals Software Engineering aan de UvA, welke ook maar 1 jaar duurt. Per definitie kost een HBO BSc + WO MSc dan net zo lang als een WO BSc+MSc, namelijk 5 jaar.

Uiteindelijk zou ik kiezen voor het gene waar jij het meest gemotiveerd voor raakt of bent en dan je studie zo inrichten dat jij de kennis opdoet die je op wilt doen en je daar prettig bij voelt. Ik heb in ieder geval nog geen enkele spijt van mijn HBO keuze terwijl ik meerdere vrienden heb die onder druk van "het zonde vinden van je VWO" nu nog steeds geen WO BSc hebben omdat ze zich er gewoon niet happy voelde. Dat vind ik pas zonde.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Davidshadow13 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:00:
In dit geval denk ik dat jij je vooral moet focussen op waarbij jij je prettig voelt en wat je later het liefste wilt gaan doen. Aan een studie zit je wel 4 - 6 jaar vast dus als jij dat niet leuk vind en je jezelf er niet voor kunt motiveren dan gaat het lastig worden om het te halen en zal je studietijd waarschijnlijk niet de plezierigste zijn.

Er zijn voordelen voor zowel HBO als WO. Maar als ik op dit moment kijk naar de hoeveelheid banen die mij worden en werden aangeboden dan kan ik zeggen dat zowel als HBO of WO afgestudeerde je zo een baan hebt als Software Engineer als je dat leuk vind / wilt.

Toen ik destijds zelf de keuze maakte krijg ik ook in mijn eigen kring dezelfde argumenten te horen die ik nu eigenlijk hier zie staan. je hebt het voor WO kamp dat het zeg maar zonde vind van je VWO als je geen WO gaat doen en dat je er toch echt meer aan hebt en meer mee kan. En je hebt het kamp dat vooral belangrijk vind dat jezelf blij met met je keuze en dat het goed voelt. Ik ben uiteindelijk mijn keuze gaan maken op basis van dat laatste.

Vergeet niet dat het hoger onderwijs in NL heel flexibel is je kan je halve studie precies zo inrichten als jezelf wilt en een mix maken van HBO en WO competenties naar wat jij prettig vindt en belangrijk vindt. Verder kan je bijv. met een HBO diploma met een goed eindcijfer of cum laude gehaald direct instromen bij sommige masters, zoals Software Engineering aan de UvA, welke ook maar 1 jaar duurt. Per definitie kost een HBO BSc + WO MSc dan net zo lang als een WO BSc+MSc, namelijk 5 jaar.

Uiteindelijk zou ik kiezen voor het gene waar jij het meest gemotiveerd voor raakt of bent en dan je studie zo inrichten dat jij de kennis opdoet die je op wilt doen en je daar prettig bij voelt. Ik heb in ieder geval nog geen enkele spijt van mijn HBO keuze terwijl ik meerdere vrienden heb die onder druk van "het zonde vinden van je VWO" nu nog steeds geen WO BSc hebben omdat ze zich er gewoon niet happy voelde. Dat vind ik pas zonde.
toon volledige bericht
Alles wat je zei kon ik mezelf wel in vinden.
Heb een vraag, waarom zou je 3 jaar WO BSc gaan doen en daarna 2 jaar MSc als je ook gewoon HBO BSc 4 jaar kan doen en dan 2 jaar WO MSc?

Bij dat tweede heb je toch zowel praktische als theoretische kant gehad?

En kan je een WO Master doen in Software Engineering? Dit spreekt me wel aan maar kan het niet vinden in Leiden. http://www.studereninleid...ormatica/masteropleiding/

Alvast bedankt :)

PS. Ik ben denk ik bang dat als ik me volledig inzet voor mijn WO studie dat ik daarna een baan krijg die mij niet aanspreekt. Ik wil graag problemen oplossen en mensen aansturen maar ook zelf aan de slag kunnen. Niet dat ik alleen het denk werk doe en het doen werk doen de anderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Arkayne op 29-02-2016 17:32 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:31:
[...]

En kan je een WO Master doen in Software Engineering? Dit spreekt me wel aan maar kan het niet vinden in Leiden. http://www.studereninleid...ormatica/masteropleiding/

Alvast bedankt :)
Nee,die hebben ze niet in Leiden. Het is een kleine faculteit. Delft is echter makkelijk te doen met de trein, daar zou je bijv Information Architecture kunnen doen of Software Technology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:31:
[...]

Alles wat je zei kon ik mezelf wel in vinden.
Heb een vraag, waarom zou je 3 jaar WO BSc gaan doen en daarna 2 jaar MSc als je ook gewoon HBO BSc 4 jaar kan doen en dan 2 jaar WO MSc?
Omdat je meestal ook nog een schakeljaar moet doen, en het dus twee jaar extra kost voor hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Even voor de goede orde: ik zie hier regelmatig een HBO BSc staan, maar een HBO levert geen Bachelor of Science op. Dat leveren alleen WO bachelors op, bij HBO zal het Bachelor ICT zijn o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
_vision schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:18:
Even voor de goede orde: ik zie hier regelmatig een HBO BSc staan, maar een HBO levert geen Bachelor of Science op. Dat leveren alleen WO bachelors op, bij HBO zal het Bachelor ICT zijn o.i.d.
Bachelor of ICT, om precies te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Die titels zijn inmiddels niet meer voorbehouden voor wo-opleidingen. Geaccrediteerde hbo-opleidingen mogen BSc/BA toekennen.

Bron: https://www.nvao.net/kwal...ederlandoverig/titulatuur

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 29-02-2016 19:47 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Canaria schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:46:
[...]

Die titels zijn inmiddels niet meer voorbehouden voor wo-opleidingen. Geaccrediteerde hbo-opleidingen mogen BSc/BA toekennen.

Bron: https://www.nvao.net/kwal...ederlandoverig/titulatuur
Dat klopt inderdaad. Sinds dit collegejaar zijn de titels gelijk getrokken qua geaccrediteerde opleidingen. Op de mijne staat het ook namelijk ;) Vind het ook niet meer dan terecht overigens omdat zoals ik eerder al aanhaalde in alle landen met en Angelsaksische systeem voor hoger onderwijs er ook universiteiten zijn die een BSc uit mogen reiken terwijl hun opleidingen een lager niveau hebben dan sommige HBO's hier. ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Davidshadow13 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:28:
[...]

[...]

Dat klopt inderdaad. Sinds dit collegejaar zijn de titels gelijk getrokken qua geaccrediteerde opleidingen. Op de mijne staat het ook namelijk ;) Vind het ook niet meer dan terecht overigens omdat zoals ik eerder al aanhaalde in alle landen met en Angelsaksische systeem voor hoger onderwijs er ook universiteiten zijn die een BSc uit mogen reiken terwijl hun opleidingen een lager niveau hebben dan sommige HBO's hier. ;)
Oké, dat is inderdaad nieuw. Ben ik ook weer bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Mijn advies voor TS is overigens om zichzelf 3 vragen te stellen:

1) Waar ben ik goed in?
2) Wat vind ik leuk?
3) Wat ambieer ik?

Ben je vooral sterk conceptueel en theoretisch aangelegd en vind je dat leuk, dan is WO aan te raden. Ben je liever meer 'hands on' bezig en zie je graag resultaat in de praktijk, dan zul je eerder neigen naar HBO.

Het is ook belangrijk om na te denken over je ambitie. Nogal wat mensen denken dat WO alleen meerwaarde heeft als je onderzoek wilt gaan doen, maar niets is minder waar. Bij veel high-end consulting clubs, multinationals en Rijksoverheden kom je zonder WO-papiertje er simpelweg niet in of zijn je doorgroeimogelijkheden beperkt. Dat klinkt misschien als een ver-van-je-bed-show, maar heb al meerdere mensen teleurgesteld gezien om ze niet de juiste vooropleiding hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
Als ik dan even heel stereotypisch mijn ervaringen mag samenvatten: in beide richtingen zijn er uitstekende programmeurs die uitstekende code kunnen schrijven in allerlei talen. Gemiddeld zal het elkaar niet veel ontlopen. Zeker in de IT kom je met een netto HBO Informatica-studie overal zo aan de bak.

In mijn ogen is het grootste verschil dat op een later moment in de carrière blijkt dat over het algemeen universitair opgeleiden op een iets abstracter niveau kunnen denken. Dit leidt niet zozeer tot betere code, maar wel tot het hebben en ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van het bedenken, modelleren en opzetten van bijvoorbeeld bepaalde architecturen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Handige vragen!
1) Waar ben ik goed in?
2) Wat vind ik leuk?
3) Wat ambieer ik?

1) Programmeren, het zelf uitzoeken van dingen die te maken hebben op ICT gebied.
2) Programmeren, resultaat zien als je ergens aan gewerkt heb, nieuwe dingen bedenken (en ontwikkelen)
3) Ik zou heel erg graag later goed door willen groeien. Ik ben niet iemand die stil kan zitten, ik wil constant door proberen te groeien in zowel kennis als in salaris.

Het komt er dus op neer dat een HBO opleiding voor mij leuker is, echter ik er later minder aan zal hebben dan een WO opleiding. Als ik over later spreek, spreek ik over de mid-arbeidsjaren, de jaren waarin je kan doorgroeien, dan heb ik meer aan een WO opleiding. Wat ik graag wil.
Alhoewel ik nu dagelijks veel bezig ben met het ontwikkelen van systemen, het programmeren van programma's, het automatiseren van dingen zodat we nog luier kunnen zijn. Dat neigt denk ik wel meer naar het HBO.
Daarnaast vind ik het leuk zoals al eerder een paar keer gezegd om nieuwe dingen te bedenken (en te ontwikkelen). Daarom lijkt er bij mij heletijd een combi uit te komen van WO en HBO.

Een andere optie is dan misschien om WO BSc en MSc te doen met daarnaast een bijbaantje als programmeur wat ik erg leuk vind. Als ik daar hopelijk tijd voor heb naast een WO studie die mij denk wel zwaar gaat vallen.
Het eerste jaar van het WO zal ik denk ik zwaar en taai vinden. Als ik kijk naar het 2e en 3e jaar zie ik meer programmeer vakken en meer vakken die mij interreseren, denk aan database, graphics etc.
Mij lijkt het helemaal mooi om alles van informatica af te weten en het ook te kunnen gebruiken.

Ik had WO al bijna uitgesloten voor mezelf. Maar dit komt toch weer steeds meer terug. Heb ook een lijstje gemaakt met pros en cons en daar komt WO toch meer naar voren.

Heeft iemand ervaring met de Informatica studie universiteit in Den Haag? Delft vind ik persoonlijk niet echt een studentenstad voor mij. Ik woon bij mijn vriendin in Leiden want zij studeert ook in Leiden, daarom heb ik me nu verdiept in Leiden.
Hoewel ik nu hoor dat het een kleine faculteit is met weinig MSc keuzes vind ik dit jammer en misschien heb je op Den Haag meer?

Bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 08:14
Zeer herkenbaar verhaal. In 2004 mijn vwo-diploma gehaald en ongeveer voor dezelfde keuze gestaan. Ik was geen enorme uitblinker in wiskunde maar heb wo wel overwogen. Uiteindelijk toch hbo gedaan omdat ik programmeren uiteindelijk erg leuk vond. Dat doe ik nu inmiddels 8 jaar en heb nooit spijt van mijn keus gehad. Ik denk dat de arbeidsmarkt voor beide profielen erg goed is.

Ik weet niet hoe het vandaag de dag is gesteld, maar gedurende mijn opleiding was er echt wel genoeg verdieping. Meestal wel in de vorm van keuzevakken, maar ik heb goede herinneringen aan vakken als 2D/3D game programming in C++/DirectX, compiler building (Yacc/Lex), Real time operating systems en Computer Architecture (Het boek van Tanenbaum, over CPU's, assembly, microcode etc). Laat je dus niet wijsmaken dat hbo geen diepgang heeft (hoewel het ongetwijfeld zal afhangen van de school en de lesstof).

Succes met je keuze. :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Arkayne schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:54:
Handige vragen!
1) Waar ben ik goed in?
2) Wat vind ik leuk?
3) Wat ambieer ik?

1) Programmeren, het zelf uitzoeken van dingen die te maken hebben op ICT gebied.
2) Programmeren, resultaat zien als je ergens aan gewerkt heb, nieuwe dingen bedenken (en ontwikkelen)
3) Ik zou heel erg graag later goed door willen groeien. Ik ben niet iemand die stil kan zitten, ik wil constant door proberen te groeien in zowel kennis als in salaris.

[knip]

Heeft iemand ervaring met de Informatica studie universiteit in Den Haag? Delft vind ik persoonlijk niet echt een studentenstad voor mij. Ik woon bij mijn vriendin in Leiden want zij studeert ook in Leiden, daarom heb ik me nu verdiept in Leiden.
Hoewel ik nu hoor dat het een kleine faculteit is met weinig MSc keuzes vind ik dit jammer en misschien heb je op Den Haag meer?

Bedankt voor het lezen!
toon volledige bericht
Als programmeren (of het programmeur zijn) je zo erg trekt, lijkt HBO mij op het eerste gezicht de meest logische keuze. Daar zul je de meeste fun / voldoening uit halen.

Overigens heeft Den Haag geen universiteit he. ;) Dat is een university of applied sciences, oftewel HBO. Dat is niet te vergelijken met de universiteit van Leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Ik zou de Haagse Hogeschool dan eigenlijk ook niet aan willen raden aangezien alle stagiaires die wij daarvan hebben gehad van bedenkelijke kwaliteit waren. Maar goed dat kan ook aan de studenten zelf liggen natuurlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullit1991
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04 17:22
Davidshadow13 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 08:21:
Zelf ben ik nu 0,5 jaar aan het werk als software ontwikkelaar en mijn ontwikkelpad beviel mij uitstekend. Volgend jaar ga ik nog de 1-jarige MSc SE doen aan de UvA puur vanwege het papiertje en iets verdieping maar qua basiskennis en vaardigheden ben ik redelijk compleet.
De MSc SE aan de UvA is een enorme aanrader, heb hem zelf ook gedaan. Heb aan dat ene jaar meer gehad dan aan de BSc informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
Een andere optie is dan misschien om WO BSc en MSc te doen met daarnaast een bijbaantje als programmeur wat ik erg leuk vind. Als ik daar hopelijk tijd voor heb naast een WO studie die mij denk wel zwaar gaat vallen.
Doe ik momenteel ook en bevalt me heel erg goed. Als je een bedrijf kan vinden die je flexibiliteit kan bieden (want je hebt natuurlijk wel colleges/tentamens), dan is dat zeker aan te raden.
Het eerste jaar van het WO zal ik denk ik zwaar en taai vinden. Als ik kijk naar het 2e en 3e jaar zie ik meer programmeer vakken en meer vakken die mij interreseren, denk aan database, graphics etc.
Mij lijkt het helemaal mooi om alles van informatica af te weten en het ook te kunnen gebruiken.

Ik had WO al bijna uitgesloten voor mezelf. Maar dit komt toch weer steeds meer terug. Heb ook een lijstje gemaakt met pros en cons en daar komt WO toch meer naar voren.

Bedankt voor het lezen!
Goed nieuws, want het eerste jaar is vrij makkelijk in Leiden. Zeker met de nieuwe indeling is het zeker prima te doen om je P in 1 jaar te halen. Pas in het tweede jaar wordt de werkdruk veel hoger (meer programmeeropdrachten). Zorg dus dat je in het eerste jaar je vakken allemaal haalt, dan loop je niet stuk in het tweede jaar.

Den Haag is onderdeel van Leiden toch? Ze hebben in ieder geval gecombineerde studies als Informatica&Economie waarbij je op beide faculteiten colleges hebt. De Master ICT in Business bijvoorbeeld is veel in Den Haag, en er zijn volgens mij plannen dat de gehele master naar Den Haag gaat (ik denk vanwege de betere faciliteiten en internationaal karakter). Je zal zelf even op onderzoek moeten gaan wat ze allemaal aanbieden. Ik ben wel van mening dat Delft prima te doen is vanuit Leiden; kan je nog prima bij een Leidse studentenvereniging (dat zou ik je zeker aanraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
kevino1 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:42:
[...]

Doe ik momenteel ook en bevalt me heel erg goed. Als je een bedrijf kan vinden die je flexibiliteit kan bieden (want je hebt natuurlijk wel colleges/tentamens), dan is dat zeker aan te raden.

[...]

Goed nieuws, want het eerste jaar is vrij makkelijk in Leiden. Zeker met de nieuwe indeling is het zeker prima te doen om je P in 1 jaar te halen. Pas in het tweede jaar wordt de werkdruk veel hoger (meer programmeeropdrachten). Zorg dus dat je in het eerste jaar je vakken allemaal haalt, dan loop je niet stuk in het tweede jaar.

Den Haag is onderdeel van Leiden toch? Ze hebben in ieder geval gecombineerde studies als Informatica&Economie waarbij je op beide faculteiten colleges hebt. De Master ICT in Business bijvoorbeeld is veel in Den Haag, en er zijn volgens mij plannen dat de gehele master naar Den Haag gaat (ik denk vanwege de betere faciliteiten en internationaal karakter). Je zal zelf even op onderzoek moeten gaan wat ze allemaal aanbieden. Ik ben wel van mening dat Delft prima te doen is vanuit Leiden; kan je nog prima bij een Leidse studentenvereniging (dat zou ik je zeker aanraden).
toon volledige bericht
Thanks voor de reactie!

Eerste jaar makkelijk in Leiden, dat neem ik dan maar van je aan. Maar het zal wel meer wiskundige dingen zijn dan in het tweede en derde jaar denk ik? Dan gaan ze meer op het programmeren in?

Je zou ook WO kunnen doen in Leiden BSc endaarna MSc in Delft bijvoorbeeld?

ICT in Business bevalt me wel, om de ICT toe te passen op het bedrijfsleven, right?
En heb je geen master van Software Engineering?

EDIT: Zag net dat je een master Software Engineering hebt in Amsterdam. Kan ik dat misschien gewoon gaan doen na mijn Leiden BSc?

[ Voor 3% gewijzigd door Arkayne op 01-03-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
Arkayne schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:46:
[...]

Thanks voor de reactie!

Eerste jaar makkelijk in Leiden, dat neem ik dan maar van je aan. Maar het zal wel meer wiskundige dingen zijn dan in het tweede en derde jaar denk ik? Dan gaan ze meer op het programmeren in?
Het eerste jaar is de inleiding. Er wordt geen programmeer ervaring vereist, alleen Wi B, dus ze beginnen bij het begin. Ja, in het eerste jaar heb je 1 echt programmeervak waar in het tweede jaar dat er minstens 4 zijn (CA, OS, KI & Datastr waarvan de laatst 2 genoemde wiskundige tentamens zijn). Om je een voorbeeld te geven van tentamens van echte wiskunde vakken, hier een van Complexiteit en hier een van Fundamentele Informatica 2 (een vervolg op de basis uit jaar 1). Naast dus grotendeels wiskundige vakken met programmeeropgaven, heb je ook wel SoftwareEngineering en RequirementEngineering die wat meer op de praktijk gericht zijn (en daarnaast CA en OS met de interne werking van een computer). In het derde jaar heb je dan de keuze om alle derdejaars Informatica vakken te volgen, of 2 te kiezen en een minor te doen van bijvoorbeeld de Rechtenfaculteit.
Je zou ook WO kunnen doen in Leiden BSc endaarna MSc in Delft bijvoorbeeld?
Ja, precies!
ICT in Business bevalt me wel, om de ICT toe te passen op het bedrijfsleven, right?
En heb je geen master van Software Engineering?
Jep, master ICT in Business leert je de schakel tussen IT en Business. Klinkt heel vaag, maar het komt er op neer dat je niet meer gaat programmeren, maar economische en management vakken gaat volgen. Vergelijkbaar is Management Of Technology in Delft.
EDIT: Zag net dat je een master Software Engineering hebt in Amsterdam. Kan ik dat misschien gewoon gaan doen na mijn Leiden BSc?
Ja die master zou je prima kunnen doen. Bij de Erasmus in Rotterdam ligt het wat anders want daar stellen ze een eisen aan je cijfers.

[ Voor 4% gewijzigd door absurdsmash op 01-03-2016 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyearh
  • Laatst online: 26-09-2022
Het is wat verder weg, maar misschien is informatica aan de UU wat voor je? Studeer daar zelf al een paar jaar en het bachelor programma heeft er naar mijn idee een wat praktijkgerichtere insteek dan aan veel andere universiteiten (van wat ik hier lees).

Bij de meeste vakken bestaat je eindcijfer voor 40-60% uit theorie (tentamens) en het overige deel uit praktische opdrachten. De theorie wordt uitgelegd bij de hoorcolleges en bij de practica pas je het vervolgens toe, wat gelijk wat oefening geeft voor het tentamen. Vaak is het ook mogelijk je theoriecijfer wat te compenseren met je practicacijfer. Ik ken bv. meerdere mensen die niet goed waren in leren voor tentamens, maar toch hun vakken haalden omdat ze de practica wel heel leuk vonden.

Er worden hier overigens geen aparte wiskundevakken gegeven: alle wiskunde die je nodig hebt wordt bij het vak zelf uitgelegd. Voordelen hiervan zijn dat je meer ruimte hebt voor informaticavakken en dat de wiskunde die je krijgt ook gelijk relevant is en in context is te plaatsen. Nadelen zijn dat dezelfde wiskunde soms bij meerdere vakken wordt uitgelegd (al kan dat ook in je voordeel werken) en dat je de wiskunde die je hebt gekregen uiteindelijk waarschijnlijk minder goed beheerst dan andere informatici.

Gedurende de studie zijn er ook twee verplichte groepsprojecten waar je echt software ontwikkelt: een kleine in het eerste jaar en een grote in het derde jaar die de bachelorscriptie vervangt als afstudeeropdracht. De projecten in het derde jaar komen vanuit het bedrijfsleven waardoor je dus met een echte opdrachtgever werkt.

Wat ik verder fijn vond aan deze studie is de diversiteit in vakken waardoor je met veel verschillende, meer gespecialiseerde velden in aanraking kan komen. Denk aan dingen zoals AI, graphics, computer vision, machine learning, human-computer interaction etc. Wat ik tof vind aan deze onderzoeksvelden is dat ze een hele duidelijke praktische toepassing hebben. Onderzoek bestaat dan ook vaak uit het bedenken of verbeteren van algoritmes/systemen die je vervolgens gaat implementeren en testen.

Als dit soort werk je interessant lijkt (je gaf aan nieuwe dingen te willen ontwikkelen), dan zou ik wo verkiezen boven hbo, want ik denk niet dat je je hier echt mee bezig zal houden op het hbo (kan het mis hebben natuurlijk). Wat afwegingen over wo vs. hbo bachelor:
  • Tenzij je studievertraging oploopt (groter risico op wo dan hbo) is de wo bachelor - master route sneller en goedkoper (5 jaar tegenover 6-7 jaar voor hbo - master). Ik kan even geen bron vinden, maar ik meen dat bij mijn studie zo'n 30% van de studenten op tijd de bachelor haalt en de rest meestal een half jaar tot een jaar vertraging heeft. De mensen binnen mijn kennissenkring met meer dan een half jaar vertraging liepen dat op doordat ze motivatieproblemen hadden en veel te weinig voor hun studie deden.
  • De wo bachelor sluit waarschijnlijk veel beter aan op de master dan een hbo studie. Niet alleen qua inhoud en onderzoeksvaardigheden, maar ook qua werkwijze. Je moet op de uni namelijk heel zelfstandig kunnen werken. Ik had zelf meestal zo'n 8 uur aan hoorcollege per week + 8 uur werkcollege/practica. Er staat 40 uur per week voor de studie, dus de rest van de tijd moet je jezelf aan het werk zien te krijgen. Mijn ervaring is dat de meeste studenten, (incl. mijzelf op dit moment 8)7 ) hier moeite mee hebben, waardoor het elke keer erg stressen is aan het eind van de periode om deadlines te halen en alle lesstof in je kop te stampen. Daarnaast wordt je door niemand verplicht naar colleges te gaan, dus je zult toch echt jezelf 's ochtends uit bed moeten schoppen voor dat ene hoorcollege om 9 uur.
  • En verder... een hbo bachelor is een volwaardige studie, een wo bachelor niet (volgens het bedrijfsleven). Verwacht je dat je je na hbo nog kan motiveren verder te studeren of denk je dat het te verleidelijk zal zijn maar gewoon aan het werk te gaan?
Hoop iig dat dit je wat verder helpt bij je keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkayne
Dankje voor de laatste reacties.

Ik heb Wo nogsteeds evenveel kans gegeven als HBO op dit moment. Het is te lastig om te kiezen.
WO wil ik graag doen maar ik zit erg op tegen de wiskunde en als ik die tentamens zo zie van @kevino1 dan denk ik ook : wtf is dit en lastig.
Maar ja ik heb nog nooit die stof gezien dus dat maakt het ingewikkeld.

Ik denk dat ik me teveel laat verleiden door het 'chillen' programmeren bij HBO en doen wat ik leuk vind om te doen.
Maar ik denk dat als ik WO gedaan heb mezelf later ga bedanken. Ik wil immers graag doorgroeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
Ja, je hebt de stof nog nooit gezien dus maak je niet al te druk. Dit zijn tentamens van vakken van een half jaar, dus natuurlijk snap je niet wat er allemaal precies staat. Het was alleen ter indicatie bedoelt. Mocht je nog meer inhoudelijke vragen hebben over vakken enzo, stuur gerust een pm.
Zoals hierboven ook al een keer is benoemd, veel bedrijven hebben bij traineeships of young professional programs als vereiste een WO masterdiploma. Gezien je ambities, raad ik dus WO aan.

[ Voor 9% gewijzigd door absurdsmash op 01-03-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
kevino1 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 23:00:
Zoals hierboven ook al een keer is benoemd, veel bedrijven hebben bij traineeships of young professional programs als vereiste een WO masterdiploma. Gezien je ambities, raad ik dus WO aan.
Dit valt in de praktijk echt wel mee. De traineeships waar ik voor ben benaderd (Development) door o.a. Rabobank, ING, Procam, IRDeto en Ordina vroegen alleemaal een HBO of WO bachelor als minimale eis. Motivatie en hoe je jouw kennis kan toepassen is voor hen vele malen belangrijker. Maar WO MSc als harde eis is echt geen gemeengoed, Ja misschien bij de accountancy jongens zoals KPMG en EY maar die doen toch meer BI gerelateerde zaken en geen echte hardcore technische IT.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Davidshadow13 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:17:
[...]

Dit valt in de praktijk echt wel mee. De traineeships waar ik voor ben benaderd (Development) door o.a. Rabobank, ING, Procam, IRDeto en Ordina vroegen alleemaal een HBO of WO bachelor als minimale eis. Motivatie en hoe je jouw kennis kan toepassen is voor hen vele malen belangrijker. Maar WO MSc als harde eis is echt geen gemeengoed, Ja misschien bij de accountancy jongens zoals KPMG en EY maar die doen toch meer BI gerelateerde zaken en geen echte hardcore technische IT.
Over het algemeen is het zo: wil je de 'harde' techniek in en ook blijven? Dan is HBO vaak voldoende, los van het zwaardere researchwerk bij TNO of Philips. In dat opzicht heb je zeker gelijk.

Ambieer je echter zwaardere management / consulting rollen (ook binnen IT) dan is WO zeker een harde eis. Alle high end consulting clubs (je noemt er al twee), Rijksoverheden en multinationals (Shell, Akzo, Philips, Unilever, Heineken e.d.) hebben dat. Sterker nog, sommige van die clubs vragen gewoon om je VWO-cijferlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
_vision schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 12:02:
[...]

Over het algemeen is het zo: wil je de 'harde' techniek in en ook blijven? Dan is HBO vaak voldoende, los van het zwaardere researchwerk bij TNO of Philips. In dat opzicht heb je zeker gelijk.

Ambieer je echter zwaardere management / consulting rollen (ook binnen IT) dan is WO zeker een harde eis. Alle high end consulting clubs (je noemt er al twee), Rijksoverheden en multinationals (Shell, Akzo, Philips, Unilever, Heineken e.d.) hebben dat. Sterker nog, sommige van die clubs vragen gewoon om je VWO-cijferlijst.
Daar heb je misschien wel gelijk in maar dan gaat het dus of om een BI functie of een meer generieke mangement functie binnen de IT zoals CTO o.i.d. Niet specifiek een technische functie dus, dat bedoelde ik meer. En zelfs dan zijn er nog uitzonderingen op die "harde eis" want mijn management director hier bij Fugro heeft gewoon alleen HBO gedaan en zo hebben wij nog wel meer mensen in hogere managementfuncties die gewoon door kunnen groeien. Maar met WO zal je wel makkelijker binnenkomen inderdaad. Maar then again ik denk dat iemand die Informatica of Technische Informatica sowieso het al niet echt ambieerd om direct een harde managementfunctie te gaan vervullen maar toch echt eerst een aantal jaar de echte techniek in wil. Want waarom zou je anders een technische studie doen :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Als ik mijn mening heel kort door de bocht en ongenuanceerd mag geven: Vergeet HBO, kies voor WO of voor direct werken.

ok, iedereen op de kast? Dan zal ik mijn onderbouwing geven.

Ik werk al bijna 20 jaar als software engineer (of programmeur of hoe je het ook wil noemen). In die periode heb ik met heel wat mensen samengewerkt. Mensen met en mensen zonder opleiding, Veel HBO, al dan niet in een relevante richting. Mijn ervaring is dat op de werkvloer mensen met een relevante HBO studie zich niet of nauwelijks kunnen onderscheiden van mensen zonder opleiding of een opleiding in een hele andere richting. Mensen met een WO achtergrond in een relevante richting zijn oververtegenwoordigd in de toppers op de werkvloer.
Wil je doorgroeien naar management? Dan zie je dat veel HBO'ers relatief snel in het lagere/midden management terecht komen. In het hogere management zie je amper HBO, daar is bijna iedereen academisch geschoold.
Vandaar mijn ongezoute mening: HBO is zonde van je tijd. (en er zullen zat mensen zijn die het niet met mij eens zijn :) )

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _vision
Davidshadow13 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 13:47:
[...]

Daar heb je misschien wel gelijk in maar dan gaat het dus of om een BI functie of een meer generieke mangement functie binnen de IT zoals CTO o.i.d. Niet specifiek een technische functie dus, dat bedoelde ik meer. En zelfs dan zijn er nog uitzonderingen op die "harde eis" want mijn management director hier bij Fugro heeft gewoon alleen HBO gedaan en zo hebben wij nog wel meer mensen in hogere managementfuncties die gewoon door kunnen groeien. Maar met WO zal je wel makkelijker binnenkomen inderdaad. Maar then again ik denk dat iemand die Informatica of Technische Informatica sowieso het al niet echt ambieerd om direct een harde managementfunctie te gaan vervullen maar toch echt eerst een aantal jaar de echte techniek in wil. Want waarom zou je anders een technische studie doen :)
Eens, daarom moet TS zich goed beraden wat zijn ambitie is. :) Is het hardcore techniek (uitgezonderd research)? Dan kom je met HBO een heel eind. Maar als TS graag zich wil verdiepen IT strategie, Enterprise Architectuur, IT-portfoliomanagement e.d. (dus onderwerpen voor een CIO/CTO), dan is WO bijna altijd een vereiste. Dat is in dit stadium wellicht erg lastig, maar kan teleurstellingen voorkomen.

EDIT: Weet je overigens dat bij bijv. investeringsbanken of (strategy) consulting clubs aardig wat luitjes werken met een technische WO master op zak? Van wiskunde, informatica tot aan lucht- en ruimtevaarttechniek. Genoeg techneuten die dus na hun studie niet de techniek willen induiken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _vision op 02-03-2016 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
Nou, opleiding afgerond of niet, wat wel belangrijk (veel belangrijker) is, is denkniveau. Wat dat betreft merk ik als WO'er in de dagelijke praktijk een veel groter verschil tussen HBO en MBO dan tussen HBO en WO. Zoals ik eerder al opmerkte heeft een WO'er gemiddeld genomen net wat meer inzicht bij complexe vraagstukken dan een HBO'er, maar je bent niet heel de dag alleen maar aan het nadenken en 80% is meestal gewoon productie draaien: de oplossing is (comceptueel) al gevonden, maar het moet enkel nog worden gerealiseerd. Dit verschil komt dus lang niet altijd naar boven.

Echter, en ik weet dat ik heel grof en elitair overkom nu, maar als ik sommige MBO'ers spreek dan merk ik soms gewoon dat ze nooit het denkniveau kunnen en dus zullen halen wat veel HBO'ers en WO'ers wel hebben en wat nodig is voor het uitdenken van oplossingen voor complexe en abstracte vraagstukken. Hoeveel praktische kennis en ervaring ze ook opdoen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat MBO'ers niet goed zijn in wat ze doen, maar dat dat werk vaak wel op een ander niveau is. Daarmee wil ik vooral ook niet zeggen dat dit voor alle MBO'ers geldt. Er zullen er genoeg zijn die wel gewoon dat denkniveau hebben, maar om wat voor reden dan ook nooit een opleiding in het hoger onderwijs hebben genoten. Met andere woorden, alhoewel er wel correlatie is tussen opleidingsniveau en denkniveau, is er geen directe causatie.

Het zure is natuurlijk dat je aan je rauwe denkvermogen volgens mij niet heel veel kunt veranderen. Je kunt het bijschaven met parate kennis en pure inzet, maar dat zal op het denkvermogen zelf geen invloed hebben, maar eerder op het overkoepelende prestatievermogen in het algemeen. Aan de andere kant betekent dit natuurlijk wel (gelukkig) weer dat je denkvermogen op bepaalde gebieden meer dan kunt compenseren met doorzettingsvermogen e.d.

Kortom: prestatievermogen > denkniveau > opleidingsniveau.

[ Voor 17% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-03-2016 15:08 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkayne
Voor de mensen die 't nog wilde weten:
Ik ben eruit. Ik ga wo doen. Heb in die studie iets minder zin in dan HBO, maar heb meeloopdag en proefstuderen dag gehad op HBO, en meeloopdag op wo.
De vakken die ze op het HBO krijgen, heb ik nu ook al ervaring mee of heb ik al eens mee gewerkt, dus weinig nieuwe dingen.
Heb ook veel docenten en studenten gesproken, en voornamelijk de docenten adviseerde mij als ik vwo heb gedaan gewoon wo te proberen. (die hadden zelf ook wo informatica gedaan).

Dus ik ga het gewoon proberen!
Nog bedankt voor alle hulp, ik waardeer het zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28

P_Tingen

omdat het KAN

Succes met je keuze, goed dat je in ieder geval een keuze gemaakt hebt. Je stelt dat je programmeren leuk vindt en wilt blijven doen. Het is ook belangrijk dat je tijdens je carrière goed voor ogen blijft houden of je ook steeds doet waar je hart ligt.

Zo was ik zelf ooit wel van plan na mijn HEAO-BI een WO opleiding erachteraan te doen. Zeker omdat het 'maar' twee jaar is, is het een aantrekkelijk opleidingspad. Door samenwonen is het er niet van gekomen en ik heb daar wel een tijdje spijt van gehad, maar nu - inmiddels 25 jaar later - weet ik dat ik waarschijnlijk niet gelukkiger was geworden van een WO opleiding. Ik doe al jaren waar mijn hart ligt, nml programmeren. Ik programmeer al vanaf mijn 14e of zo, dus dat is al meer dan 30 jaar en ik weet redelijk zeker dat ik nog minstens 30 jaar met liefde zal blijven programmeren, mits ik zolang mag leven natuurlijk. Het is waar mijn hart ligt en waar ik goed in ben. En het is ook waarom ik elke ochtend fris wakker word en weer echt zin heb om naar mijn werk te gaan.

Omdat ik een techneut in hart en nieren ben komen op een of andere manier de leukere klussen ook vaak mijn kant op. Ik denk dat ik uitstraal dat ik het werk leuk vind, en het ook leuk vind om dingen uit te zoeken en ons werkproces te verbeteren.

De discussie tussen HBO en WO hier is interessant om te lezen maar is volgens mij teveel persoonsafhankelijk om universeel toepasbaar te zijn. Als ik naar mezelf kijk weet ik dat ik nieuwsgierig ben aangelegd en open sta tegenover nieuwe ontwikkelingen. Ik ben er van overtuigd dat die combinatie van eigenschappen mij in de loop der jaren veel extra gegeven heeft. En dat is denk ik de crux van het verhaal: je kan wel een WO opleiding doen, maar het kan best zijn dat je het dan alsnog aflegt tegen iemand die HBO heeft gedaan en 'eager' is naar kennis en vaardigheden. Ben jij zelf eager naar kennis, zoals je zegt, dan kun je wel eens een goede keuze gemaakt hebben.

Maar blijf in de gaten houden 'what makes you tick'!

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1