Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerflander
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-07 15:07
Topictitel: Extern beeldscherm wordt niet herkend na herstart windows

Iedere keer als ik mijn laptop opstart krijg ik geen signaal op mijn externe beeldscherm, ook na het opnieuw insteken van de HDMI-kabel.

Notebook: pricewatch: Lenovo IdeaPad U410 Touch (59401631)
Deze laptop heb ik onlangs overgenomen van een medetweaker.
Relevante specificaties:
CPU: Intel Core i7-3537U
GPU: GeForce GT710M
Standaard OS: Windows 8.1

Opvallend is dat ik in Linux Mint geen problemen heb, dus het lijkt een specifiek Laptop-Windows-Driverprobleem.

Ik heb inmiddels uitgevonden dat ik wel signaal krijg als ik de NVIDIA en de intel HD Graphics driver verwijder en hem daarna automatisch opnieuw laat installeren.
Echter werkt het dan tijdelijk, tot de volgende herstart. Dit maakt het wat lastig aangezien een herinstallatie van de Nvidia-driver een herstart wil na installatie.
Als de laptop uit de slaapstand komt wordt het externe beeldscherm via HDMI ook niet wakker.

Ik heb nu geupgrade naar een schone Windows 10 installatie, deze heeft echter hetzelfde probleem.

Drivers die ik heb gebruikt:
Geforce 362.00 (Windows 10 – 8 – 8.1)
Geforce 332.00 (Windows 10 – 8 – 8.1) (via de Lenovo site)
Intel® HD Graphics 4000 10.18.10.4358 (Windows 8 – 8.1 - 10)
Intel® HD Graphics 4000 10.18.10.42.52 (Windows 10)
Aangezien dit niet werkte heb ik ook de vorige versies van de drivers geprobeerd.

Ik heb voor de zekerheid ook maar geprobeerd om een andere HDMI-kabel te gebruiken, dit was helaas niet het probleem.

Ik heb diverse Lenovo-fora afgezocht naar topics over dit probleem, maar vond geen topics met dit specifieke probleem, of het topic had geen antwoorden. (https://forums.lenovo.com...-not-working/td-p/1560044)

Daarnaast heb ik nog in Windows in het powermanagement instellingen geprobeerd of de kaart wel wakker werd na een opstart, dit leverde ook niet het gewenste effect op.

In het BIOS zit een functie "Graphic mode", hier kan ik alleen een GPU forceren, dus alleen Nvidia of alleen de Intel. Beide opties leveren ook geen oplossing.

Ik weet inmiddels niet meer waar ik het zoeken moet, vandaar dit topic.
Is er hier iemand die mij een schopje de goede richting in kan sturen?

[ Voor 78% gewijzigd door dion_b op 05-03-2016 09:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het maakt ook geen verschil of je externe scherm al aan staat bij het starten van de laptop of niet?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerflander
thunder7 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 09:54:
Het maakt ook geen verschil of je externe scherm al aan staat bij het starten van de laptop of niet?
Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd. Geen resultaat.

Wat nu wel veranderd is, is dat het externe scherm herkens wordt als ik de HD Graphics 4000 uit en aan zet in Device manager. Dit wou voorheen niet.

Huidige driver versie: 10.18.10.4061

Toch is dit natuurlijk niet ideaal en lijkt het alsof de HDMI niet wakker wordt tijdens het opstarten van Windows.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt denk ik aan de intel drivers heb ik al giga veel problemen mee gehad. Op meerdere platvorms xp, windows 7. De driver schiet terug naar het interne scherm ex external is een no go. Heb je al geprobeerd de intel drivers weg te gooien en alleen op Nvidia te draaien.. Dit is namelijk hoe ik het op het werk fix intel drivers uninstallen en nooit meer terug zetten. Wij hebben dan ook lage resolutie schermen dus dan maakt de driver niet veel uit. Maar dan blijft het externe scherm wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Windows 8+ gebruikt hybrid boot (aka fast startup), zet die eens uit bij aan/uit-knoppen in energieinstellingen?

Dat uitzetten zorgt dat de stuurprogrammas tijdens het opstarten terug volledig geinitialiseerd worden in plaats van een gecachte staat in te laden; dit laatste kunnen sommige stuurprogrammas niet zo goed tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerflander
TaraWij schreef op maandag 07 maart 2016 @ 03:05:
Windows 8+ gebruikt hybrid boot (aka fast startup), zet die eens uit bij aan/uit-knoppen in energieinstellingen?

Dat uitzetten zorgt dat de stuurprogrammas tijdens het opstarten terug volledig geinitialiseerd worden in plaats van een gecachte staat in te laden; dit laatste kunnen sommige stuurprogrammas niet zo goed tegen.
Net getest, geen geluk.
Ligt denk ik aan de intel drivers heb ik al giga veel problemen mee gehad. Op meerdere platvorms xp, windows 7. De driver schiet terug naar het interne scherm ex external is een no go. Heb je al geprobeerd de intel drivers weg te gooien en alleen op Nvidia te draaien.. Dit is namelijk hoe ik het op het werk fix intel drivers uninstallen en nooit meer terug zetten. Wij hebben dan ook lage resolutie schermen dus dan maakt de driver niet veel uit. Maar dan blijft het externe scherm wel werken.
Ook geen resultaat. Alhoewel hij dan wel eerst het externe scherm activeert maar na de reboot staat hij nog steeds uit. Ook na het "detecteren" in de control panel en "Windows+P" knop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond did
Open a Run prompt
Type the following and click ok: desk.cpl
Select the second monitor
Choose "Extend these displays" from the Multiple Displays drop-down
Of dit
Did you try a Driver Rollback from device manager
Of de laatste beta drivers van Nvidia installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vergeet firmware en hardware, dit is Windows-specifiek en zal dus aan de Windows instellingen, het OS of de drivers en de bijbehorende driver instellingen moeten liggen.

Heeft het ooit wel gewerkt in Windows? En heeft het altijd gewerkt in Mint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Onder garantie evt. Het probleem is dat als je niet gaarlt zeuren dit probleem alleen maar groter kan wordenn. En dan heb je geen garantie meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Best even duidelijkheid scheppen in de situatie, het is onduidelijk of de monitor zelfs wel gezien word.

In welke mate ziet jouw systeem de monitor?

Als je op jouw bureaublad rechts klikt, dan naar beeldscherminstellingen (ENG: display settings) gaat, zie je daar dan een "2" staan? Doet de "detect(eren)" knop iets? En kan je de optie om uit te breiden verzetten?

Staat het monitor in het apparaatbeheer onder de monitoren?
(NL: Start -> Configuratiescherm -> Systeem -> aan linkerkant "Apparaatbeheer")
(ENG: Start -> Control panel -> System -> aan linkerkant "Device Manager")

In de NVIDIA configuratie scherm kan je ook monitor informatie terugvinden, staat die daar?
(ENG: NVIDIA control panel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerflander
Ik heb zodoende wat screenshots gemaakt om een aantal zaken te verduidelijken.

Als de laptop net opgestart is, uit een herstart komt of uit slaapmodus heb ik geen toegang tot een extern scherm. Zie de volgende instellingen in device manager:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/xq5lcvb5h/Device_M_extern_niet_werkend.jpg
Zie instellingen PhysX Nvidia
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/rvrxwynx1/Pshy_X_settigns_niet_werkend.jpg
Zie instellingen bij resolutie instelling:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/wixwhz55j/displaysettings_niet_werkend.jpg
Zie instellingen bij resolutie instelling extra:
Afbeeldingslocatie: http://fileserver.imagebucket.net/i/00000/xmgfg4xxqjpn_t.jpg

Wel werkend na het uit aan en aanzetten van de Intel HD Graphics 4000.
Device manager:
Afbeeldingslocatie: http://fileserver.imagebucket.net/i/00000/sfl3d68t1q0h_t.jpg
Nvidia PhysX:
Afbeeldingslocatie: http://fileserver.imagebucket.net/i/00000/yozcdvpk2z4t_t.jpg
Resolutie instellingen:
Afbeeldingslocatie: http://fileserver.imagebucket.net/i/00000/ywr76quw6bdl_t.jpg

Bij de resolutie instellingen heb ik elke keer eerst op detect gedrukt om het volledige resultaat weer te geven. Na het herstarten van de computer geeft hij bij de PhysX instellingen de buildin display aan een een analoge poort i.p.v. HDMI. Dit doet hij dan weer niet als ik de device aan en uit zet. Dan heb je het resultaat als in het plaatje.

Ik heb nog niet geprobeerd om de drivers van Intel er gewoon uit te laten. Windows 10 installeert dan automatisch de updates zodra het doorheeft dat er een device zonder drivers is. Dit kan je in W10 niet uitzetten zoals dat wel kon in W7, W8 en W8.1.

Op mint doet het externe scherm het goed en geeft het geen problemen.

Ik zit er aan te denken om de laptop alsnog terug te sturen voor garantie. Ik heb al wel een scriptje geschreven om de device automatisch bij het opstarten van Windows aan en uit te zetten m.b.v. devcon.exe en Windows Powershell. Maar alsnog vind ik dit niet een passende oplossing. Ergens hoop ik nog steeds de boosdoende software/instelling te vinden.

Nog meer tips zijn meer dan welkom.
Pagina: 1