Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers, Ik ben zelf vrij nieuw op het Tweakers forum.
Na een aantal jaren op een goede laptop vertoeft te hebben wil ik zelf eens een computer gaan bouwen.
Ik heb weinig ervaring met het uitzoeken van onderdelen en het bouwen van een computer.
Nu heb ik mij de laatste tijd veel informatie toegenomen en ben ik redelijk ver gekomen al zeg ik het zelf.
Een aantal onderdelen kom ik niet helemaal uit en zou ik graag wat advies over krijgen.
Verdere informatie zal ik hieronder toelichten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om het kort te zeggen moet het een beetje een allround PC worden. Ik wil de nadruk toch wel leggen op de rekenkracht en niet het grafische gebied. Zo wil ik graag een virtuele development server gaan opzetten waar op ik zelf website's wil gaan ontwikkelen voor dat ze naar de eindfase gaan. Daarnaast wil ik me gewoon niet zo druk maken om de processor. Voor de rest wil ik ook veel met Photoshop gaan doen maar op amateur gebied dus daar wil ik niet echt de nadruk op leggen. Op het gebied van gamen ben ik niet iemand die zijn PC voornamelijk daarvoor wilt gaan gebruiken. Ik ben een beetje opzoek naar een videokaart die gewoon de nieuwste games aankan maar het is zeker niet nodig om op de hoogste kwaliteit te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget van de PC mag een beetje rond de 700 euro schommelen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord etc heb ik al de beschikking over.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van wat rond zoeken naar informatie over componenten en het bekijken van de laatste BBG ben ik tot het volgende lijstje gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 246,15€ 246,15
1Asus Z170 PRO GAMING€ 147,95€ 147,95
1MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G€ 175,70€ 175,70
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,-€ 48,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 69,95€ 69,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/8€ 38,95€ 38,95
1Cooler Master GM G550M€ 61,95€ 61,95
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,55

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merken het liefst zo voordelig en betrouwbaar mogelijk
Alleen processor Intel maar dat is wel logisch ;)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Krachtige computer die redelijk is voorbereid op de toekomst.

Ga je overklokken?
Overklokken behoort niet tot de hoofd doelen maar het lijkt mij wel leuk om te doen vandaar ook deze processor dus ja

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb aantal vragen ik zal proberen ze zo goed mogelijk te formuleren.

1. Zoals jullie wel zien waarschijnlijk kom ik toch aardig over de prijs heen zijn er onderdelen waar op kan besparen of zijn er zelfs nog onderdelen waar ik teveel op bespaar?

2. De videokaart heb ik al gezien op youtube dat hij de nieuwste games goed aan kan of is deze video kaart toch minder dan ik denk?

3. Bespaar ik teveel op de processorkoeler of voldoet deze prima?

4. De voeding vond ik een lastig onderdeel is het de moeite waard om voor modulair te betalen of niet?

5. Voor de SSD heb ik 250GB genomen maar veel meer als windows wil ik er in eerste instantie niet opzetten voldoet een 125GB dan ook?

Of te wel genoeg vragen eigenlijk twijfel ik nog over het grootste gedeelte van de lijst.
De processor ben ik wel vrij zeker van.
Ik heb geprobeerd mijn vragen zo goed mogelijk te formuleren sommige vragen kunnen vrij stom overkomen op de gevorderden maar zie het door de vingers :P
Vooral het besparen op onderdelen is een puntje maar de performance moet voldoende blijven.
Als er op sommige onderdelen niet te besparen valt neem ik dat ook voor lief en dan moet het budget maar wat omhoog.

Als er nog informatie mist vraag het gerust wat ik kan mij voorstellen dat er nog wat informatie mist
Ik hoop dat jullie mij wat kunnen helpen met mijn definitieve keuze.

Met vriendelijke groet,
Jens

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Om jouw vragen kort te beantwoorden:

1. Ik zie persoonlijk de voordelen van overklokken niet in. Ja, het is leuk, maar de meerprijs die je er voor betaald weegt niet op tegen de prestatiewinst. pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H is prijstechnisch véél interessanter.

2. Het is een leuke budgetkaart, maar voor hetzelfde geld koop je een veel leukere tweedehands kaart in de vorm van een GTX960 of R9 280x/290.

3. Wat bedoel je precies? Waar zie je een probleem? De USB poorten op de voorkant zijn namelijk gewoon een uitbreiding ter bevordering van het gebruiksgemak. Deze sluit je aan op het moederbord. De poorten die aangegeven staan bij het moederbord zijn de poorten die achter in jouw kast, op de I/O zitten.

4. Als je gaat voor de processor die ik voorstelde, kun je prima af met de stock koeler die je er bij krijgt.

5. DDR3 op een DDR4 moederbord werkt niet. Je zult dus DDR4 moeten kiezen.

6. Hangt af van de kast. In een kleine kast is een modulaire voeding erg handig, maar in een grote kast maakt het niet veel uit.

7. 120GB SSDs zijn prijstechnisch gewoon niet interessant. In het geval van de 850 EVOs: €67 voor 120GB, €85 voor 250GB. Dat is dus slechts €18 meer voor een dubbele hoeveelheid... 250GB geeft je bovendien wat extra ruimte voor de toekomst.
pricewatch: Crucial BX200 240GB is bovendien veel interessanter dan de 850 EVO. Prestaties zijn wat minder, maar of je dat in de praktijk merkt... ik vraag het mij af. Kost wel een stuk minder.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheTinusNL schreef op zondag 28 februari 2016 @ 21:59:
Om jouw vragen kort te beantwoorden:

1. Ik zie persoonlijk de voordelen van overklokken niet in. Ja, het is leuk, maar de meerprijs die je er voor betaald weegt niet op tegen de prestatiewinst. pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed + pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H is prijstechnisch véél interessanter.

2. Het is een leuke budgetkaart, maar voor hetzelfde geld koop je een veel leukere tweedehands kaart in de vorm van een GTX960 of R9 280x/290.

3. Wat bedoel je precies? Waar zie je een probleem? De USB poorten op de voorkant zijn namelijk gewoon een uitbreiding ter bevordering van het gebruiksgemak. Deze sluit je aan op het moederbord. De poorten die aangegeven staan bij het moederbord zijn de poorten die achter in jouw kast, op de I/O zitten.

4. Als je gaat voor de processor die ik voorstelde, kun je prima af met de stock koeler die je er bij krijgt.

5. DDR3 op een DDR4 moederbord werkt niet. Je zult dus DDR4 moeten kiezen.

6. Hangt af van de kast. In een kleine kast is een modulaire voeding erg handig, maar in een grote kast maakt het niet veel uit.

7. 120GB SSDs zijn prijstechnisch gewoon niet interessant. In het geval van de 850 EVOs: €67 voor 120GB, €85 voor 250GB. Dat is dus slechts €18 meer voor een dubbele hoeveelheid... 250GB geeft je bovendien wat extra ruimte voor de toekomst.
pricewatch: Crucial BX200 240GB is bovendien veel interessanter dan de 850 EVO. Prestaties zijn wat minder, maar of je dat in de praktijk merkt... ik vraag het mij af. Kost wel een stuk minder.
Bedankt voor je reactie.

1. Is de achteruitgang op het gebied van snelheid niet heel erg te merken tussen de processor die ik in eerste instantie in mijn gedachte had en degene die jij beschrijft of valt dat mee?

2. Ah daar had ik nog niet zo 1,2,3 aan gedacht om 2e hands te kijken. Hoe zijn de gemiddelde ervaringen met 2e hands computer onderdelen?

3. Was een beginnersvraag haha maar je antwoord heeft het goed verduidelijkt :)

4. Oke, wanneer ik voor een iets betere variant ga neem ik aan dat de stockkoeler dan meestal niet meer voldoet?

5. Oke bedankt, ik heb het aangepast in mijn lijstje.

6. Bedankt voor de informatie.

7. Zeker waar het prijsverschil is het inderdaad niet waard om voor een kleinere variant te gaan.
Zeker een mooi geprijsde SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:18:
[...]

Bedankt voor je reactie.

1. Is de achteruitgang op het gebied van snelheid niet heel erg te merken tussen de processor die ik in eerste instantie in mijn gedachte had en degene die jij beschrijft of valt dat mee?

2. Ah daar had ik nog niet zo 1,2,3 aan gedacht om 2e hands te kijken. Hoe zijn de gemiddelde ervaringen met 2e hands computer onderdelen?

...

4. Oke, wanneer ik voor een iets betere variant ga neem ik aan dat de stockkoeler dan meestal niet meer voldoet?
Om even duidelijkheid de scheppen:
Snelheid = kloksnelheid van de processor (gegeven in x,x GHz).
Prestaties = hoe goed de processor presteert.
Ik heb het idee (correct me if I'm wrong) dat je die twee nogal door elkaar haalt.

Het verschil in snelheid is aanwezig en het lijkt groot. Het enige verschil tussen de 6400 en de 6600k (die je op zo'n 4,5GHz kunt krijgen) zit hem in de snelheid en, zoals de K doet vermoeden, in de overklok mogelijkheden. Bijkomend nadeel van de 6600k is dus meer stroomverbruik --> meer warmte --> betere koeler nodig.
Natuurlijk nemen door de hogere snelheid de prestaties toe, maar zelf vind ik het belabberd weinig en al helemaal als je kijkt hoeveel je er extra voor betaalt. Voor de processor leg je €60 extra neer en voor het moederbord ook al €65! Bovendien komt er bij de 6600k nog de aankoop van een aparte koeler à €30 bij, waardoor je in totaal gewoon zo'n €150 extra kwijt bent. Het daadwerkelijke verschil qua prestaties kun je opzoeken, ik ben nu mobiel (typefouten gegarandeerd :+ ) dus kan dat niet 1 2 3 opzoeken.

Betreft tweedehands videokaart: zolang je hier op Tweakers in de Vraag&Aanbod een leuke kaart van een goed gereviewde Tweaker ziet is er eigenlijk weinig tot niets aan de hand. Even checken of je de juiste aansluitingen hebt, desnoods even de verkoper vragen om wat extra fotos/screenshots van het ding in actie en dat is het wel zo'n beetje.
Sites als MP moet je weg van blijven, veel oplichters. Laatst nog twee vrienden van mij: heb ze met nadruk MP afgeraden, eigenwijs als ze zijn hebben ze toch beiden voor €250 een GTX970 "gekocht".... en niets ontvangen. Had ik ze van tevoren ook al kunnen vertellen, het stikt daar van de hopeloos neppe hardwareadvertenties waar nietswetende mensen de dupe van worden. Hier op Tweakers geven de V&A beoordelingen al een hele goede indicatie van de betrouwbaarheid.
Maar goed, MP is een ander verhaal.

Informaticus of vakkundig Googler?