Grafische kaart uitschakelen wanneer niet nodig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben van plan een desktop samen te stellen, maar energieverbruik is iets waar ik op wil letten.

Wanneer ik een spel speel, dan maakt het mij niet zoveel uit, maar als ik gewoon aan het browsen ben, dan heb ik graag dat hij zo weinig mogelijk gebruikt.

Is het mogelijk (of is het standaard?) dat wanneer de grafische kaart niet nodig is, deze VOLLEDIG wordt uitgeschakeld en enkel de onboard grafische kaart gebruikt wordt?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:50

DarkSide

theres no place like ::1

Geen id. Je zou in apparaat beheer de VGA kaart uit kunnen zetten.
(al vraag ik me af hoeveel je er daadwerkelijk mee bespaart)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Een videokaart verbruikt idle amper stroom. Zelfs een r9 r390x verbruikt dan maar iets van 10-15 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Is bij een desktop niet mogelijk, die technieken heten Nvidia Optimus/AMD Enduro, je hebt op een desktop meestal geen IGP. Verder gaat de desktopkaart al in een 2D modus en dan is het verbruik nog maar een paar watt. Niet de moeite dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 683497 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:28:
Een videokaart verbruikt idle amper stroom. Zelfs een r9 r390x verbruikt dan maar iets van 10-15 watt.
Dit.

Er zijn ook genoeg kaarten die idle zelfs maar iets van 2 watt gebruiken. Hier vallen ook snelle kaarten onder waarmee je flink kan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RestUnknown
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11-2023
Dan heb ik het verkeerd gelezen denk ik. Ik had een benchmark opgezocht over een GTX 970 en die draaide idle aan iets van een 130 watt. Dat zal dan geweest zijn als men een spel pauzeerde of zo.

10-15 watt of zelfs minder is voldoende.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
RestUnknown schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:40:
Dan heb ik het verkeerd gelezen denk ik. Ik had een benchmark opgezocht over een GTX 970 en die draaide idle aan iets van een 130 watt. Dat zal dan geweest zijn als men een spel pauzeerde of zo.

Thanks
Die 130W zal wel voor de complete PC in idle zijn.

Zie bijvoorbeeld dit.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph8526/67753.png

Dit is dus idle voor de complete PC. Het hangt dan ook heel erg af van de CPU, moederbord, HDD's enz. Een kaart doet idle heel erg weinig verbruiken. Sowieso, hoe moderner de kaart hoe beter.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 28-02-2016 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
RestUnknown schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:40:

Thanks
Daar zal dan gewoon het verbruik van een hele PC hebben gestaan, TechPowerUp meet bijvoorbeeld wel het verbruik van de videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Sapphire/R9_390_Nitro/images/power_idle.png
http://www.techpowerup.co...hire/R9_390_Nitro/21.html

Dit is idle verbruik met één monitor.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals je ziet maakt keuze videokaart wel veel uit voor idleverbruik. Als dat echt belangrijk is voor je, is de GTX750Ti op dit moment verreweg beste keuze - performance is solide mid-range - je kunt er dus een spelletje op spelen - maar idle-verbruik is bijna niets en ook onder load slurpt het (veel) minder dan vergelijkbaar presterende alternatieven.

Als je echt zuinig wilt werken moet je ook goed op de voeding letten. Iedere voeding heeft een bepaalde load waar hij meest efficient op werkt. Een voeding met allemaal bronzesilvergoldplusplus stickers kan nog zo geweldig efficient zijn op de ene load, als dat niet is wat jij trekt ga je daar een veelvoud van het idle-verbruik van je GPU aan weggooien.
Wat je wilt is zorgen dat je voeding (net) je maximale load aankan, maar dat z'n piek-efficiency zit in de buurt van je (veel lagere) idleverbruik. Ervan uitgaande dat je systeem veel vaker (bijna) idle draait dan onder full load levert dit overall laagste verbruik (en en passant laagste hitte en geluidsniveaus) op.

Je moet dan dus de TDP van de componenten optellen voor piekverbruik, maar ook dmv reviews zoals waar -The-Mask- hierboven naar linkt opzoeken wat je qua idleverbruik kunt verwachten en dat ook optellen. En dan reviews van voedingen aflopen om beste keus voor jou te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-07 12:13

Jean Paul

Reservebelg

Brilsmurfffje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:29:
Is bij een desktop niet mogelijk, die technieken heten Nvidia Optimus/AMD Enduro, je hebt op een desktop meestal geen IGP. Verder gaat de desktopkaart al in een 2D modus en dan is het verbruik nog maar een paar watt. Niet de moeite dus.
Volgens mij heeft bijna elke (consumer) CPU een iGPU hedendaags ;)

Het is te bereiken op een desktop d.m.v. Lucid Virtu, software welke de iGPU en dGPU ook samen laat werken.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

dion_b schreef op maandag 29 februari 2016 @ 10:26:
Zoals je ziet maakt keuze videokaart wel veel uit voor idleverbruik. Als dat echt belangrijk is voor je, is de GTX750Ti op dit moment verreweg beste keuze - performance is solide mid low-range - je kunt er dus een spelletje op spelen - maar idle-verbruik is bijna niets en ook onder load slurpt het (veel) minder dan vergelijkbaar presterende alternatieven.
Het is helemaal afhankelijk van welke spellen de TS speelt en op welke resolutie of de kaart toerijkent is. De GTX750Ti is geen hoogvlieger.
Ik zou de GTX950 en vergelijkbaar pas net mid-range durven noemen en alles lager is ondertussen low-range, maar dat is mijn mening ;).

Overigens is het een reference GTX750Ti in die review, vaak zullen factory oc modellen net wat meer gebruiken. Zoals je ziet in het volgende plaatje gebruikt de MSI GTX950 Gaming al meer dan een reference GTX960.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/MSI/GTX_950_Gaming/images/power_idle.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Er is desktop software waarmee je videokaarten kan "virtualiseren" en zo de output van een videokaart naar een andere videokaart kan doorsturen. Zo kan je bijv. standaard de IGP gebruiken en aangesloten houden en dan, zodra je een game starten, dit rekenwerk laten doen op de videokaart en doorschuiven naar de videokaart. Buiten gaming is de videokaart uitgeschakeld.

Ik weet niet meer hoe de software heet en of het daadwerkelijk werkt, maar ik weet wel dat het bestaat.

edit: gevonden, het heet:
Lucid Logix: VirtuMVP

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 29-02-2016 14:04 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Gamebuster schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:02:
Er is desktop software waarmee je videokaarten kan "virtualiseren" en zo de output van een videokaart naar een andere videokaart kan doorsturen. Zo kan je bijv. standaard de IGP gebruiken en aangesloten houden en dan, zodra je een game starten, dit rekenwerk laten doen op de videokaart en doorschuiven naar de videokaart. Buiten gaming is de videokaart uitgeschakeld.

Ik weet niet meer hoe de software heet en of het daadwerkelijk werkt, maar ik weet wel dat het bestaat.

edit:
Ben je dan niet onnodig stroom aan het gebruiken door twee videokaarten actief te houden?

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Gertjuhjan schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Ben je dan niet onnodig stroom aan het gebruiken door twee videokaarten actief te houden?
Geen idee, maar ik begreep dat het idee juist is om de videokaart niets te laten doen tot je 'm echt wil belasten.

Ik zeg alleen dat er software bestaat die zoiets doet, of het echt nut heeft weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 29-02-2016 14:05 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 13:59:
[...]

Het is helemaal afhankelijk van welke spellen de TS speelt en op welke resolutie of de kaart toerijkent is. De GTX750Ti is geen hoogvlieger.
Ik zou de GTX950 en vergelijkbaar pas net mid-range durven noemen en alles lager is ondertussen low-range, maar dat is mijn mening ;).
Als de GTX750Ti low-end zou zijn, wat is een iGPU of een GT710 in vredesnaam dan :? :+

Probleem met een zwaardere kaart is dat het - zelfs als het een lage idleverbruik heeft - onder load veel meer verbruikt. Dat maakt het verschil tussen idle en load nog groter, waardoor je nog verder van max efficiency van je PSU gaat zitten onder load.
Overigens is het een reference GTX750Ti in die review, vaak zullen factory oc modellen net wat meer gebruiken. Zoals je ziet in het volgende plaatje gebruikt de MSI GTX950 Gaming al meer dan een reference GTX960.
[afbeelding]
Relevant punt. 20% OC gaat ook ruim 20% meer verbruik opleveren. Dan nog gaat zelfs de meest geOCde GTX750Ti natuurlijk nooit zoveel slurpen als een Titan of R9 Fury, idle of load. Maar there ain't no such thing as a free lunch, met zelfde core is het simpel: meer klok = meer stroom.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-07 12:13

Jean Paul

Reservebelg

Gamebuster schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:02:

edit: gevonden, het heet:
Stond twee posts boven je al ;)

Als het goed is kan je er ook kaarten mee uitzetten. In hoeverre het geautomatiseerd gaat, geen idee. Maar dat is inderdaad het pakket om naar te kijken. Ook (gratis?) van de Intel website te plukken.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

dion_b schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:06:
[...]

Als de GTX750Ti low-end zou zijn, wat is een iGPU of een GT710 in vredesnaam dan :? :+
Troep of ultra lowend want je bent vaak beter af met een Intel IGP of AMD APU :P. Ik ben van mening dat alles onder de GTX750 (non ti) er weinig toe doet. Er is een reden dat Nvidia en AMD weinig in die range hebben, de kaarten die er zitten zijn vaak rebrands en OEM kaarten. Er zit geen marge op en doordat de IGPs zoveel beter zijn geworden voegen ze ook weinig toe.

Momenteel zou ik de GTX660Ti/270x/280/GTX670 mid-end noemen, de GTX960/770/280x/380 mid-high-end, de GTX780Ti/GTX970/GTX980/R9 290(x)/390(x) high-end en alles wat sneller is GTX980Ti/Fury X/R9 295/Titans de ultra-high-end.
Probleem met een zwaardere kaart is dat het - zelfs als het een lage idleverbruik heeft - onder load veel meer verbruikt. Dat maakt het verschil tussen idle en load nog groter, waardoor je nog verder van max efficiency van je PSU gaat zitten onder load.
Klopt, in het geval van GTX950 is er wel een generatie verschil dus dat kan in zijn voordeel zijn. De GTX750Ti is nog Maxwell 1 waar de GTX950 Maxwell 2 is. Een ander punt is dat Nvidia die kaart langer blijft ondersteunen (in Gimpworks).

offtopic:
Disclaimer ik heb natuurlijk wat random bekende kaarten in een bepaalde performance range gepakt, ik ga ze niet allemaal opnoemen. De GTX780 is een rare eend en zit dichter tegen de 280x aan dan de 290 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De GTX950 doet het (net zoals de GTX750) uitstekend op vlak van stroomverbruik, maar het blijft een zwaardere GPU met aanzienlijk meer load draw:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/MSI/GTX_950_Gaming/images/power_maximum.gif

Bij de GTX750Ti trek je bij idle 4W en onder maximale load 65W, dus 61W verschil.
Bij de GTX950 trek je idle 9W en onder maximale load 112W, dus 103W verschil.

Dat gezegd, stel de rest van je systeem trekt max 80W en idle 15W (niet onrealistische getallen), dan heb je voor de GTX750Ti een PSU nodig die max 141W kan leveren maar doorgaans 19W zal leveren. Voor de GTX950 heb je een PSU nodig die max 182W kan leveren maar doorgaans 24W. Dat is allebei idle zo'n 13% van max, dus qua uitdaging om een voeding te vinden die zowel het maximale kan leveren als zo efficient mogelijk zijn rond idle scheelt het inderdaad niet zoveel.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1