Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-11 18:02
Aangezien ik me voor het eerst wil verdiepen in het gebruik van meerdere flitsers en hun techniek, zit ik met het volgende probleem

Ik ben in het bezit van de Olympus OM-D E-M1 met de kleine bijgeleverde FL-LM2 (kit flits) en een TTL HSS flits Panasonic FL360L. Deze zeer compacte lichtgewicht flitsers die steeds in mijn tas zitten, bieden me de mogelijkheid om de grote flits ook off-camera te gebruiken en deze te activeren via de kit flits die fungeert als een remote trigger … een ideale reis-combi.

Echter kent dit systeem ook zijn nadelen……..
Aangezien de informatieoverdracht wordt uitgevoerd dmv een flitsontsteking van de camera en het positioneringsbereik van de flitser steeds mee met de camera varieert is een ideale opstelling niet altijd mogelijk en kan men in grote ruimten of buiten bij veel licht, het RC systeem niet altijd vertrouwen! Ook zorgt die fel flikkerende witte led (in RC-modus) op locatie voor de nodige irritaties.

Vanwege bovenstaande beperkingen …..vraag ik me af of het systeem van Metz een betaalbare en betere oplossing kan bieden?

De Metz flitsers hebben blijkbaar een zeer goede reputatie en lijken alles te kunnen doen wat de Panasonic FL360L of Olympus FL600R ook kan.
Alleen lees ik dat de METZ 52 AF-1 niet kan fungeren als Master Controller voor andere flitsers?? Alleen de FL-600R en de FL-LM2 (kit flitser van de camera) kan dit. Indien zo, dan is de enige oplossing om de METZ 52 AF-1 of meerdere bij grotere afstanden via de de FL-600R te laten triggeren.

Of zijn er betere en betaalbare alternatieven die ik momenteel niet in gedachten heb?

Alle reacties

• Moris
Na wat opzoekwerk lijkt die Metz 64 AF-1 het bekijken waard, maar is wel een beest van een flitser en zeker dus off-camera te gebruiken :)

Als ik het goed heb zou de Metz-configuratie er dan zo kunnen uit zien…?????
Die Metz 64 AF-1 inzetten als MASTER en de Metz 52 AF-1 of de Metz 44 AF-1 zou dan kunnen fungeren als SLAVE. Via de Master kan ik manueel de lichtsterkte van de slave’s aanpassen of dit volledige automatisch via TTL laten verlopen, toch :?

• Moris
Euh...... niemand hier die me de bovenstaande zaken kan bevestigen of enkele goeie tips kan geven :)

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 13:26
Nou .. ik ben niet echt een expert. Maar wat jij zoekt is denk ik een trigger.

Nissan komt met een opvolger voor zijn kleine i40 flitser (zelfs kleiner dan de panasonic FL360L): http://www.43rumors.com/n...radio-receiver-announced/

Volgens mij is dit precies wat je zoekt. Redelijk compact voor reizen en trigger voor extern flitsen in daglicht.

• Moris
Dit is inderdaad de richting waar ik moet zoeken en heb intussen al enkele tragers in gedachten ;)

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Wobblier schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:37:
Nou .. ik ben niet echt een expert. Maar wat jij zoekt is denk ik een trigger.

Nissan komt met een opvolger voor zijn kleine i40 flitser (zelfs kleiner dan de panasonic FL360L): http://www.43rumors.com/n...radio-receiver-announced/

Volgens mij is dit precies wat je zoekt. Redelijk compact voor reizen en trigger voor extern flitsen in daglicht.
Nog niet gelezen, maar tenzij het veel duurder uitpakt kan ik misschien dus maar beter even wachten i.p.v. nu een i40 aan te schaffen.

[edit] Hmm, bij nader inzien vraag ik me af of de i60 me echt wel zoveel meer gaat bieden i.c.m. m'n E-M10. Wordt de i40 misschien wel nog aantrekkelijker geprijsd.

[ Voor 11% gewijzigd door Gim op 04-03-2016 08:08 ]

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 13:26
Ik verwacht dat de i40 blijft bestaan naast de i60. En dat de i60 ietsje duurder is. De i60 is duidelijk een ander model dat naast de i40 kan bestaan. Misschien komt er wat later een i40 gen 2. Pas dan denk ik dat prijs zal zakken.

Maargoed: koffiedik.

• Moris
Omdat ik met het huidige flits-systeem (remote triggeren dmv voorflits) tegen beperkingen aanloop, zou een RF-systeem een beter alternatief voor me kunnen betekenen.
Zo ging ik met de gedachten de winkel binnen om me te informeren over de mogelijkheden van de Cactus v6 en zijn compatibiliteit met de Olympus EM-1.

Euh…? De verkoper stelde me toch al vlug een ander en beter alternatief dan de Cactus v6 voor, namelijk de “Hähnel Captur Transmitter Receiver Set" die volledig compatibel zou moeten zijn met Olympus ….“m43”.

Enige nadeel aan de Hähnel Captur is dat je de flitsers allen manueel dient in te stellen, dus op afstand zou het flitsvermogen niet te regelen zijn? Wat dus betekent dat je de flitsers steeds in de softbox dient te af te stellen. Althans kan ik hierover in de zeer beknopte handleiding helaas niets over terug vinden. http://www.hahnel.ie/cont...Captur%20Manual%20A41.pdf

Jammer, want bij de Cactus v6 is het op afstand bedienen van het flitsvermogen wel beter geregeld, maar wordt door de verkoper niet warm aanbevolen, vreemd….?

Iemand die me hier aub door het land van de remote's kan loodsen.

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Moris schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:51:
Omdat ik met het huidige flits-systeem (remote triggeren dmv voorflits) tegen beperkingen aanloop, zou een RF-systeem een beter alternatief voor me kunnen betekenen.
Zo ging ik met de gedachten de winkel binnen om me te informeren over de mogelijkheden van de Cactus v6 en zijn compatibiliteit met de Olympus EM-1.

Euh…? De verkoper stelde me toch al vlug een ander en beter alternatief dan de Cactus v6 voor, namelijk de “Hähnel Captur Transmitter Receiver Set" die volledig compatibel zou moeten zijn met Olympus ….“m43”.

Enige nadeel aan de Hähnel Captur is dat je de flitsers allen manueel dient in te stellen, dus op afstand zou het flitsvermogen niet te regelen zijn? Wat dus betekent dat je de flitsers steeds in de softbox dient te af te stellen. Althans kan ik hierover in de zeer beknopte handleiding helaas niets over terug vinden. http://www.hahnel.ie/cont...Captur%20Manual%20A41.pdf

Jammer, want bij de Cactus v6 is het op afstand bedienen van het flitsvermogen wel beter geregeld, maar wordt door de verkoper niet warm aanbevolen, vreemd….?

Iemand die me hier aub door het land van de remote's kan loodsen.
Verkocht de winkel überhaupt Cactus of juist alleen Hahnel. Want dan wil ie die verkopen.

Had op YouTube filmpjes gezien Can Cactus v5 vs v6 en het remote instellen lijkt prima te werken. Kan kijken of ik t filmpje nog kan vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Gim op 06-03-2016 09:50 ]

• Moris
Gim schreef op zondag 06 maart 2016 @ 09:41:
Verkocht de winkel überhaupt Cactus of juist alleen Hahnel. Want dan wil ie die verkopen.

Had op YouTube filmpjes gezien Can Cactus v5 vs v6 en het remote instellen lijkt prima te werken. Kan kijken of ik t filmpje nog kan vinden.
Er lagen nochtans voldoende Cactus v6 in het rek?
Waarom de verkoper het niet zo graag verkoopt zal waarschijnlijk zijn redenen in compatibiliteit hebben?
De Cactus v6 stond me op zijn eenvoud wel aan, iets waar andere merken op het verzamelen van de juiste onderdelen best ingewikkeld maakt 8)7

Hierdoor ben ik dus op zoek naar een systeem op basis van RF om meerdere flitsers op afstand te kunnen triggeren en liefst zou ik het vermogen van deze flitsers eveneens op afstand willen kunnen instellen, iets wat bij de Cactus v6 blijkbaar volgens dit filmpje wel mogelijk is
YouTube: Cactus V6 - 02 - How to setup your Cactus V6

Belangrijkste eisen zijn….
- Betrouwbaar/goed werkend flits-systeem.
- Flitsvermogen van de flitsers op afstand kunnen bedienen.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Iemand aan Yongnuo gedacht? Ik ben erg te spreken van mijn 560TX en 560iii's. Ben zelf wel een Canon-gebruiker).

[ Voor 18% gewijzigd door moozzuzz op 08-03-2016 15:54 ]

• Moris
Zonder gebruik van HSS zou ik voor de onderstaande Youngno Set 1 kunnen kiezen
- 1x 560-TX
- 2x Youngno 560 III
- RF 602 of 603 (enkel om de camera op afstand te bedienen).
- http://www.eachshot.com/product/yongnuo ... /1536.html

Deze combi zou hopelijk compatibel moeten zijn voor de Olympus camera's (geen TTL)
Pagina: 1