Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadeway
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 08:46
Beste medetweakers

Ik heb vandaag de NZXT H440 besteld samen met de kraken x61. Nu ben ik mij aan het afvragen hoe ik mijn fan setup zou doen in de case. Aangezien ik een positieve airpressure zou willen hebben dacht ik oorspronkelijk om de 3 fans die in de voorkant zitten er uit te halen en de kraken x61 in de plaats te steken met als enige andere fan de 140mm exhaust aan de achterkant.

Na wat onderzoek te doen heb ik gelezen dat de fans niet veel lucht krijgen in de H440 en dat het daarom beter is om ook fans te plaatsen aan de top van de case.

De vraag die ik nu heb is of het beter is om ook top intake te doen (met de x61) of zal dit problemen opleveren door niet genoeg exhaust fans te hebben?

http://imgur.com/a/8sTtB

Beste antwoord (via Hadeway op 28-02-2016 20:48)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De NZXT H440 is helaas een wat lastige behuizing met betrekking tot airflow, ik heb hem zelf ook een tijdje gehad. Ik heb enorm veel geëxperimenteerd met radiatoren en verschillende fans in de NZXT H440, variërend van 2 x 140mm fans aan de voorkant, radiator aan de voorkant, bovenkant. Noem het maar op.

Bij het plaatsen van de radiator aan de voorzijde krijgt je kast 0 frisse lucht meer binnen. Er wordt immers koude lucht aangezogen door je fans, door de radiator geblazen en gaat je kast in als relatief warme lucht. Dit is minder prettig voor je moederbord/videokaart/voeding etc. Het prettige aan een AIO Waterkoeler is ook juist dat de warme lucht van je processor juist niet in je kast terecht komt.

Verder moet je je je realiseren dat warme lucht opstijgt. Hierdoor ontstaat de vuistregel dat fans voorin + onderin de kast intake zijn en fans aan de achterzijde + bovenin altijd outtake. Op je bijgevoegde foto is het eerst plaatje dus niet logisch; er wordt warme lucht je kast in geduwd en dat zal de boel opwarmen.

Ik zou daarom de radiator van je NZXT X61 zeker weten bovenin plaatsen met de fans op outtake.
Heb zelf zowel de X41 als X61 in m'n vorige NZXT H440 systeem gehad en bovenin was de sweetspot :) Voorin de kast zorgde voor iets beter processor temperaturen, maar de videokaart werd veel, veel warmer en begon regelmatig keihard te blazen.

X41 bovenin
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/5/56/900x900px-LL-56805193_IMG_0077.jpeg

X61 bovenin
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/b/bb/900x900px-LL-bb15d5a2_IMG_0083.jpeg

En met de Corsair H110i GT hetzelfde verhaal. Bovenin gaf het beste resultaat.
Op deze foto had ik hem voorin zitten en dat vond de videokaart niet leuk. Die begon in-game loeihard te blazen vanwege de warme lucht die de kast in werd gezogen via de radiatorfans.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/a/a8/900x900px-LL-a84bcc63_OPkkOgGl.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 28-02-2016 16:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:50
Ga naar de winkel en koop een lading wierook stokjes. En kijk waar lucht in en uit komt. En kijk wat de temps doen(zowel cpu als gpu). En gewoon even proberen welke "perfect" is voor jou.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De NZXT H440 is helaas een wat lastige behuizing met betrekking tot airflow, ik heb hem zelf ook een tijdje gehad. Ik heb enorm veel geëxperimenteerd met radiatoren en verschillende fans in de NZXT H440, variërend van 2 x 140mm fans aan de voorkant, radiator aan de voorkant, bovenkant. Noem het maar op.

Bij het plaatsen van de radiator aan de voorzijde krijgt je kast 0 frisse lucht meer binnen. Er wordt immers koude lucht aangezogen door je fans, door de radiator geblazen en gaat je kast in als relatief warme lucht. Dit is minder prettig voor je moederbord/videokaart/voeding etc. Het prettige aan een AIO Waterkoeler is ook juist dat de warme lucht van je processor juist niet in je kast terecht komt.

Verder moet je je je realiseren dat warme lucht opstijgt. Hierdoor ontstaat de vuistregel dat fans voorin + onderin de kast intake zijn en fans aan de achterzijde + bovenin altijd outtake. Op je bijgevoegde foto is het eerst plaatje dus niet logisch; er wordt warme lucht je kast in geduwd en dat zal de boel opwarmen.

Ik zou daarom de radiator van je NZXT X61 zeker weten bovenin plaatsen met de fans op outtake.
Heb zelf zowel de X41 als X61 in m'n vorige NZXT H440 systeem gehad en bovenin was de sweetspot :) Voorin de kast zorgde voor iets beter processor temperaturen, maar de videokaart werd veel, veel warmer en begon regelmatig keihard te blazen.

X41 bovenin
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/5/56/900x900px-LL-56805193_IMG_0077.jpeg

X61 bovenin
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/b/bb/900x900px-LL-bb15d5a2_IMG_0083.jpeg

Op deze foto had ik hem voorin zitten en dat vond de videokaart niet leuk. Die begon in-game loeihard te blazen vanwege de warme lucht die de kast in werd gezogen via de radiatorfans.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/a/a8/900x900px-LL-a84bcc63_OPkkOgGl.jpeg

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 28-02-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadeway
Dus als ik het goed begrijp moet ik de 3 120mm fans als intake blijven gebruiken en mijn radiator met 2 140mm fans als exhaust. Moet de exhaust fan aan de achterkant dan nog werken? Want 3 140mm fans zullen meer lucht exhausten dan 3 120mm fans kunnen binnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Ook hier geld weer proberen. Neem wat wierook en kijk waar de rook heen gaat. 1 120 mm "kan" meer lucht verplaatsen. Zeker als je mix en match fans gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Volgens mij werkt het wel met een 120mm aan de achterkant. Dat heb ik ook in deze case en die blaast lucht uit de kast. De drie aan de voorkant, verplaatst de lucht naar achter. Aan de bovenkant de case heb ik een 280mm radiator met 2 x 140 mm fans erop. Wat ik niet zo goed snap is waarom de ene de fans bovenop de radiator plaats, en de ander eronder.

Eronder lijkt mij logischer, omdat de lucht dan direct door de radiator wordt geblazen, maar bij mij zitten de fans er dus bovenop. :P

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Luxicon schreef op maandag 29 februari 2016 @ 05:33:
Volgens mij werkt het wel met een 120mm aan de achterkant. Dat heb ik ook in deze case en die blaast lucht uit de kast. De drie aan de voorkant, verplaatst de lucht naar achter. Aan de bovenkant de case heb ik een 280mm radiator met 2 x 140 mm fans erop. Wat ik niet zo goed snap is waarom de ene de fans bovenop de radiator plaats, en de ander eronder.

Eronder lijkt mij logischer, omdat de lucht dan direct door de radiator wordt geblazen, maar bij mij zitten de fans er dus bovenop. :P
Verschil tussen push en pull is 9/10 keer verwaarloosbaar. Alleen een push en pull samen(dus zowel boven als onder) werkt 9/10 keer iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
De exhaust fan aan de achterkant van de kast kan je op relatief laag RPM zetten. Deze fan heeft namelijk het minste nut aangezien de warmte van je processor sowieso al niet in de kast blijft en direct via je radiator de kast uit wordt gedrukt. Verder wil je deze nooit op intake zetten omdat er geen stoffilter achter zit: doe je dit wel dan blaas je in feite alleen maar stof direct je radiator in. Over het algemeen hoor je deze fan ook het beste van allemaal omdat er geen kap of iets dergelijks voor zit.

Push of pull maakt in mijn ogen vrij weinig uit, ik zou vooral doen wat het makkelijkste monteert en het handigst is in je behuizing. De fans in push zetten is vaak wat makkelijker monteren aangezien je de fans vooraf al op de radiator kan schroeven ipv dat je enorm zit te kloten met de fans tussen radiator + kast pielen incl. de schroeven :P

Push-pull is natuurlijk helemaal mooi omdat je fans dan langzamer hoeven te draaien en dus stiller zijn. Dit vergt echter wel enorm veel oppervlakte (25mm fan + ~30mm rad + 25mm fan) en maar weinig kasten kunnen dit echt goed kwijt zonder ram/mobo ruimteproblemen.

Mocht je toch nog graag de positieve druk in je kast behouden dan laat je dus de fan aan de achterzijde wat langzamer draaien (boeit niks qua temps en scheelt veel lawaai) en de 3 120mm fans aan de voorzijde ietsje harder. De fans op radiator zou ik variabel laten draaien waarbij ze idle fluisterstil op ~30% draaien (uiteraard wel afhankelijk van het type fan.. bij 2500 rpm fans is 30% al redelijk veel) en in-game kunnen ze eventueel ietsje harder mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hoe staat het er voor inmiddels met je setup?

Ik heb hier een nieuwe H440 staan met de originele fans in originele positie, X61 voorin bovenin, alle fans op een rustig toerental zodat de hele handel stil is, en zowel de CPU als GPU (GTX 970 Strix) bereiken geen noemenswaardige temperaturen. Boeltje staat inmiddels een maandje of twee, en intern is geen noemenswaardig stof te vinden. Ik zie dan ook weinig reden om het op een andere manier op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadeway
Ik heb er voor gekozen om de originele fans te laten zitten ( dus 3x120mm intake, 1x140mm exhaust) en de X61 als top exhaust te gebruiken. De CPU is ongeveer 20-25 graden bij internetten en 40-50 graden bij 100% cpu load. Ik heb de case nog maar sinds dinsdag dus over stof kan ik nog niet veel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 16:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb ook de H440. Heb je de New Edition of de oude? De nieuwe is qua koeling echt gigantisch vooruit gegaan. Zelf heb ik de drie front 120MM fans met voltage stepdown tussenstukjes op zo'n 900 RPM lopen. Dan heb ik de 140MM fans naar achteraan-boven verplaatst en daarvoor een 120MM Fractal R2 gezet, en deze fans draaien ook op zo'n 800-900 RPM. Achteraan heb ik een push-pull Corsair H80i met de originele 120MM fans die op 500 RPM draaien, en over de loop van de stijgende temperatuur uiteindelijk op zo'n 900 RPM uitkomen, maar meer als 650 RPM is 99/100 keer niet nodig.

Moet zeggen dat die NZXT fans complete ruk zijn wat betreft luchtverplaatsing, er komt amper een zuchtje wind vanaf. In mijn oude case (Antec 900 Ultimate) zaten 2 intake 120MM op 900 RPM, Corsair H80i achteraan met 1 zo'n Antec Tri-cool fan en bovenaan zat een 200MM fan. Daar kwam een aardige hoeveelheid lucht vanaf. Met de FX-8320 had ik eigenlijk niet genoeg luchtverplaatsing, maar anders was het me te luid. Nu met de Intel i7 6700K kan ik die 120MM top fan weglaten om zo meer positieve druk en meer lucht naar de rest van het systeem te krijgen.

Stof heb ik niet in dikke lagen aangetroffen in de 4 maanden dat ik de case heb, stoffilter zat wel aardig vol. Beter dan zonder filter in ieder geval, maar goed, dat is ook niet gek.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
loki504 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:39:
Ga naar de winkel en koop een lading wierook stokjes. En kijk waar lucht in en uit komt. En kijk wat de temps doen(zowel cpu als gpu). En gewoon even proberen welke "perfect" is voor jou.
Je zou er bijna aan gaan denken om een 12v ambi pur in iedere case te installeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb ook een H440 New Edition en een X41. De radiator zit bovenin, de standaard aanwezige fans zijn gewoon blijven zitten. Mijn GTX 970 heeft een blower design cooler, die een groot deel van de warmte rechtstreeks de behuizing uit blaast aan de achterkant.
Mijn niet-overgeklokte i7 6700K blijft daarmee onder de 20 graden zolang hij niet te zwaar wordt belast.

Om de fans stil te houden heb ik een Grid+ V2 fancontroller. In CAM staat alles op silent, dat betekent voor de casefans ongeveer 600-750 rpm.

Wat betreft stof: de pc staat niet op de grond maar op een kastje naast me. Met een hond en een kat en hun haartjes in huis leek me dat wel zo slim. Verder maak ik elke maand de stoffilters even schoon en aan de binnenkant van de behuizing blaas ik alles met de DataVac naar buiten.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gUZTf0kLAm643oajwX0GWKfK/full.jpg

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
stin00 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:43:

X41 bovenin
[afbeelding]

X61 bovenin
[afbeelding]

[afbeelding]
Even een kort vraagje. Ik heb momenteel 2x een 140mm exhaust achter en boven in mijn H440 en de standaard 3x 120's aan de voorkant als intake. Ik las dat je sprak over positive air pressure. Is het nu zo dat deze positive air pressure nog wel aanwezig is met de setup die ik heb, of is dit al te veel exhaust vs intake? Verder heel erg bedankt voor de top info dat je al had gegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
basvhout schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:31:
[...]
Even een kort vraagje. Ik heb momenteel 2x een 140mm exhaust achter en boven in mijn H440 en de standaard 3x 120's aan de voorkant als intake. Ik las dat je sprak over positive air pressure. Is het nu zo dat deze positive air pressure nog wel aanwezig is met de setup die ik heb, of is dit al te veel exhaust vs intake? Verder heel erg bedankt voor de top info dat je al had gegeven!
Dus je hebt 3x120mm voorin, 1x 140mm achterin en 1x 140mm bovenin? Dat lijkt me perfect hoor, zou ik niks meer aan veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
stin00 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:45:
[...]

Dus je hebt 3x120mm voorin, 1x 140mm achterin en 1x 140mm bovenin? Dat lijkt me perfect hoor, zou ik niks meer aan veranderen :)
Helemaal correct! Zijn allemaal default FN v2's die bij de case zaten (1tje extra). Heb wel nog een be quiet! Dark Rock Pro 3 (mega koelblok) als CPU fan. Dus geen 2 extra fans aan de bovenkant die de meeste AiO waterkoelers gebruiken.

Nogmaals bedankt voor je hulp! _/-\o_
Pagina: 1