Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa-willem
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-10-2020
Hallo,

ik wil een flyer maken in Indesign .
maar ik heb een paar vraagjes.
  • een afbeelding voorgaand het importeren in Indesign 300 dpi maken ?
  • een afbeelding voorgaand het importeren in Indesign CYMK maken ?
alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Welkom op het forum :)

We verwachten hier echter wel iets meer inzet dan je op dit moment in de Topic Start toont.
Zo is het niet helemaal duidelijk wat je vragen nou eigenlijk zijn.
Daarnaast zien we ook graag wat je zelf al uitgezocht en geprobeerd hebt om je vragen zelf op te lossen, dit voorkomt dat wij oplossingen aandragen die je zelf al geprobeerd hebt.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 19:35
Ja, kun je doen. Maar bedenk wel dat je altijd van groot naar klein uit moet gaan (kleiner opblazen naar 300 dpi komt de kwaliteit echt niet ten goede).
En converteren naar CMYK is afhankelijk van het doel. Wordt het gedrukt of geprint? Welke eindkwaliteit wil je bereiken? Wat kan de drukker (automagisch of handmatig) nog nader instellen?
En bedenk dat bij converteren naar CMYK (afhankelijk van je kwaliteitseisen) meer komt kijken dan even in photosop op een knopje drukken.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa-willem
Hallo savantas,

bedankt voor je antwoord.
echter begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld.

het is mij bekent dat je een afbeelding niet kan vergroten.
ik neem aan dat een afbeelding importeren op het zelfde formaat alleen dan op 300dpi geen probleem is.

ps: ja ik druk meestal vandaar cmyk en 300dpi. printen doe ik niet aangezien ik meestal grootte oplage bestel.
en zelf ook een laser printer heb dus daar kan ik lekker mee testen en wat foutjes maken.
aangezien ik in indesign ook iets zie van omzetten naar 300dpi vroeg ik me af op indesign dat ook voor afbeeldingen doet.

dus zonder ze van te voren 300dpi te maken.
nogmaals bedankt voor je antwoord en begrip van mijn slechte omschrijving. (ik ben echt een beginner met Indesign)
en weet soms zelf niet waar ik half over praat zoals je al aangeeft.

toch blijf ik proberen uit te zoeken en ander te vragen wat ik fout doe aangezien ik soms werk terug waar bv ik iets met transparantie importeer maar dan krijg ik boekjes terug met een een soort witte vierkant vlak er om heen alsof de transparantie niet werkt en maar half transparant is.

dit zijn lelijke fouten en echt zonde van het geld wat ik niet heb. vandaar
bedankt voor het begrip .

mvg
opa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:47
Het lijkt mij dat een afbeelding omzetten naar 300 dpi niets anders is dan hem groter of kleiner maken? Tenzij je pixels weg wilt halen of bij wilt renderen, heeft een afbeelding een vast aantal pixels (bijvoorbeeld 3000x1500 pixels). Wil je die afbeelding (van 3000x1500 pixels) op 300 dpi weergeven, dan zit je dus vast aan een grootte van 10x5 inch.

De optie omzetten naar 300 DPI ken ik zo niet (niet heel veel ervaring met InDesign), maar het lijkt mij dat als je bovenstaande afbeelding op 5x2,5 inch wil afdrukken, InDesign deze afbeelding dan kan verkleinen zodat de weergave beter overeenkomt met de uiteindelijke druk.

Verder zou het prettig zijn als je hoofdletters gebruikt, dat leest makkelijker.

Edit: dpi en ppi is overigens niet hetzelfde...

[ Voor 3% gewijzigd door Pepper92 op 03-03-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:55

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik denk dat het altijd beter is om vanuit de bron en/of origineel te werken. Dus inderdaad eerst je afbeeldingen CMYK en 300dpi maken (en als nieuwe versie opslaan, want je originele bestanden wil je natuurlijk wel behouden) alvorens je gaat importeren. Dit geeft je gewoon meer controle over de handeling dan dat je een programma in uiteindelijke exportproces de grootte laat bepalen.

Maar het antwoord op je vraag had je ook al kunnen vinden bij je drukker. Deze heeft vast en zeker wel een aantal leveringsvoorwaarden. Zoals afbeeldingen op CMYK en 300dpi etc... En in sommige gevallen staat er zelfs een handleiding bij hoe je dit kunt doen. Ik zou vooral daar eens even naar kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Zeror op 03-03-2016 16:48 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
Geen van beiden.
  • Het beste is om je bestanden gewoon in RGB te behouden. Omzetten naar een ander kleurprofiel doe je altijd pas op het laatste moment, in dit geval het exporteren vanuit InDesign
  • Als je bestanden hoog genoeg zijn van resolutie dan niet resizen. Mochten ze te klein zijn (dat kun je in InDesign zien in het "Links" panel"), dan kun je ze alsnog opschalen in Photoshop.
  • Is je ontwerp klaar, dan exporteer je vanuit InDesign naar het uiteindelijke bestand. Meestal is dat PDF, maar het kan bijvoorbeeld ook een JPG zijn.
  • Bij de export settings in InDesign geef je dan aan naar welk CMYK profiel alles omgezet moet worden.
  • Heb je geen verstand van kleurenprofielen? Dan gewoon Coated Fogra39 kiezen (met preserve numbers).
  • Bij het exporteren naar PDF kun je ook meteen aangeven dat afbeeldingen naar 300dpi geschaald moeten worden. Let er wel op dat InDesign alleen naar beneden schaalt. Te kleine afbeeldingen worden dus niet opgeschaald

[ Voor 0% gewijzigd door Sir Baxx op 03-03-2016 17:03 . Reden: tekstfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa-willem
top bedankt voor d uitleg ik snap het, TNX
:DD
Pagina: 1