Refurbished laptop: waar op letten en wat testen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBl
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02-2021
Zojuist heb ik een tweedehands/refurbished laptop aangeschaft. Graag zou ik willen weten waar ik goed op moet letten en wat ik eventueel nog meer kan testen. Het zou fijn zijn als mensen programma's kunnen aanraden waarmee dit mogelijk is. Zelf heb ik tot nu toe:

- Inspectie scherm
- Inspectie behuizing
- Batterij duur check
- Keyboard en toetsen check
- CPU temp check
- Systeem check: om te zien wat er in zit
- Inspectie poorten (VGA, USB, SATA etc.)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Heb je op een refurbished laptop ook niet de gewone Nederlandse garantie?

Verder zou ik even een aantal stress testjes draaien prime95 ofzo. En goed kabels controleren. En stroomtoevoer

Maar als het goed is mag er niet al te rare dingen aan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Refurbished apparatuur is als het goed is nét zo goed als nieuw en voldoet gewoon 100% aan de fabriekseisen welke aan nieuwe apparatuur gesteld wordt, vandaar dat er ook gewoon de normale garantievoorwaarden op van toepassing zijn. Het refurbished label is ook niet iets wat een computerboertje bij jou op de hoek er zo maar aan mag hangen.

Maar: Heb je nu een tweedehands laptop gekocht (particulier/computerboertje) óf een refurbished exemplaar bij een authorised dealer?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBl
Whoops, jullie hebben inderdaad gelijk. Dit weekend zo bezig geweest met het uitzoeken dat ik de termen een beetje door elkaar gehaald heb. Ik heb een tweedehands laptop gekocht bij een bedrijf, niet een refurbished laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 10:44

JT

VETAK y0

Menmtest86, SMART waardes van HDD uitlezen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 15:17
ook even je uefi/bios checken op een wachtwoord.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
in HWinfo de batteryhealth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBl
Bedankt allemaal voor de reacties! Inmiddels is de laptop binnen en heb ik een aantal testjes uitgevoerd. Er zijn een paar kleine dingen die me opgevallen zijn:

- Systeeminformatie: er zit 6GB ram in maar: totaal fysiek geheugen: 5.87 - beschikbaar fysiek geheugen: 2.27gb. - Dit lijkt me nogal weinig. Meteen na het opstarten ga hij wel 5,x aan maar na het openen van bijv. Firefox en meteen weer sluiten komt het niet meer hoger dan 2.8GB? In het BIOS een memorycheck gedaan en die gaf PASSED aan.
- Er zit een dual core met 2.6ghz. In open hardware monitor geeft hij clocksnelheid value 3093mhz aan bij core 1 en 3093mhz aan bij core 2. Als max geeft hij dezelfde waardes aan. Terwijl de enige taak op dit moment open hardware monitor is?

Batteryhealth moet ik nog even doen, eerst even opladen. Bios heeft geen wachtwoord en memtest kan ik pas doen als ik beschik over een USB stickje. Er zit overigens een SSD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBl
Onder prestaties bij windows taakbeheer:
Fysiek geheugen MB
Totaal: 6009
in cache: 958
Beschikbaar: 2123
Vrij: 1281

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:25
Welk OS staat erop, welke versie? En is dat een x86 of x64 versie? Staat er een x86 OS op dan heb je niks aan 6GB ram daar slechts maximaal 3,2 te gebruiken is (limiet van 32 bits).

M.b.t. je processor. Welk energiebeheerschema is er actief? Staat overklokken aan?

[ Voor 23% gewijzigd door Panzer_V op 02-03-2016 17:47 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBl
Windows 7 professional, sp 1, 64bitsbesturingssysteem

EDIT: Energiebeheerschema stond/staat op gebalanceerd, ik weet niet precies ik overklokken aan/uit kan zetten?

[ Voor 51% gewijzigd door WalterBl op 02-03-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Één advies ==> upgrade je OS direct naar Windows 10. Windows 7 is zo archaïsch..... je gaat toch geen 7 jaar oud OS meer gebruiken?

Upgraden naar Windows 10 zou nu nog kosteloos moeten zijn. (uiteraard alleen indien je Windows 7 Pro licentie legaal is :) )

Sowieso is de support van Windows 7 al een tijd terug beëindigd ==> http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/lifecycle

[ Voor 34% gewijzigd door Panzer_V op 02-03-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WalterBl
Licentie is legaal, upgraden zal ik nog even over nadenken, thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
WalterBl schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:52:
Licentie is legaal, upgraden zal ik nog even over nadenken, thanks voor de tip :)
Van de site van MS: [...Zonder ondersteuning door Microsoft ontvangt u geen beveiligingsupdates om uw pc te beschermen tegen virussen, spyware en andere schadelijke software die uw persoonlijke gegevens kunnen stelen. ...]

Hoef je toch niet lang over na te denken dan lijkt mij zo ;)

Linkje naar de exe om de upgrade te starten: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[ Voor 10% gewijzigd door Panzer_V op 02-03-2016 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31

Nogne

>.<

Panzer_V schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:53:
[...]

Van de site van MS: [...Zonder ondersteuning door Microsoft ontvangt u geen beveiligingsupdates om uw pc te beschermen tegen virussen, spyware en andere schadelijke software die uw persoonlijke gegevens kunnen stelen. ...]

Hoef je toch niet lang over na te denken dan lijkt mij zo ;)

Linkje naar de exe om de upgrade te starten: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Let wel dat de beveiligingsupdates pas 14 januari 2020 stoppen. Er komen alleen geen nieuwe functies meer uit voor Windows 7 (lees: DirectX 12, Microsoft Edge etc.)

Al blijft ook mijn advies, upgrade zsm naar Windows 10.

[ Voor 4% gewijzigd door Nogne op 02-03-2016 17:59 . Reden: Advies Windows 10 ]

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Nogne schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:58:
[...]

Let wel dat de beveiligingsupdates pas 14 januari 2020 stoppen. Er komen alleen geen nieuwe functies meer uit voor Windows 7 (lees: DirectX 12, Microsoft Edge etc.)
Dat is niet helemaal accuraat. Beveiligingsproblemen die niet gepatcht kunnen worden zonder hetgeen ze inzitten te vervangen (bijv. een oude IE versie o.i.d.) zullen NIET meer gepatcht worden! Naarmate Windows 7 ouder en ouder wordt zullen er dus steeds meer definitieve gaten in komen te zitten, net als bij XP het geval was een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31

Nogne

>.<

Panzer_V schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 18:00:
[...]

Dat is niet helemaal accuraat. Beveiligingsproblemen die niet gepatcht kunnen worden zonder hetgeen ze inzitten te vervangen (bijv. een oude IE versie o.i.d.) zullen NIET meer gepatcht worden! Naarmate Windows 7 ouder en ouder wordt zullen er dus steeds meer definitieve gaten in komen te zitten, net als bij XP het geval was een paar jaar geleden.
Oude IE's worden inderdaad niet meer ondersteund (IE 10 en ouder), maar Internet Explorer 11 word nog gepatched zolang Windows 7 (extended) support heeft.

Bron

[ Voor 6% gewijzigd door Nogne op 02-03-2016 20:29 . Reden: Bron ]

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:22
Welke laptop heb je gekocht (pricewatch link) dan kunnen we er misschien ook meer over zeggen?
Pagina: 1