Foutcode 41: Kernel-power BSOD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2023
Tweakers en Tweakerinnen,

Aangezien de laatste thread die ik hierover kon vinden geen echte oplossing bied en ik zelf eigenlijk al best wat heb uitgezocht, hoop ik dat iemand met meer kennis hierover mijn vermoeden kan bevestigen.

Zoals de titel doet vermoeden heb ik last van een BSOD met id 41. Deze komt enkel voor wanneer ik mijn GPU zwaarder gebruik: bij gamen, benchmark tests en het gebruik van GPU heavy software. Vaak gaat het scherm ineens op zwart, de GPU fans (gtx 780, gigabyte OC) beginnen volop te blazen, maar de knoppen van de PC en mijn keyboard werkt nog gewoon. Ik heb een modulaire voeding en zowel de vaste connectors als de losse modules geven dit probleem. Bovendien blijft de rest van mijn PC gewoon draaien als het scherm op zwart gaat (geluid speelt bijvoorbeeld gewoon verder af zonder hickups o.i.d.). De videokaart zelf heb ik in een ander systeem geplaatst en daar geeft het geen problemen. Dus het is ook niet de GPU zelf.

Dat doet mij vermoeden dat het te maken heeft met de stroomtoevoer van mijn PCI-e slot. Echter, het gebruiken van een ander PCI-e slot geeft hetzelfde resultaat. Bovendien doen twee USB 3.0 poorten soms moeilijk wat mij dus doet vermoeden dat mijn MOBO aan het overlijden is. Maar aangezien het vervangen van een MOBO een potentieel duur grapje is, dacht ik: laat ik het eerst hier eens navragen!

Mvg
Galeton

p.s. Ik heb de volgende setup:
gallery: Galeton

p.p.s. De entry uit het logboek:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 28-2-2016 13:54:25
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Galeton
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>3</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-02-28T12:54:25.434587400Z" />
<EventRecordID>23542</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Galeton</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">209</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0xffffd00031b12640</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x2</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0xfffff8018880cefd</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Galeton schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:13:

Dat doet mij vermoeden dat het te maken heeft met de stroomtoevoer van mijn PCI-e slot. Echter, het gebruiken van een ander PCI-e slot geeft hetzelfde resultaat. Bovendien doen twee USB 3.0 poorten soms moeilijk wat mij dus doet vermoeden dat mijn MOBO aan het overlijden is. Maar aangezien het vervangen van een MOBO een potentieel duur grapje is, dacht ik: laat ik het eerst hier eens navragen!
Zijn alle drivers wel correct geïnstalleerd? En je hebt wel de voeding aangesloten op de kaart neem ik aan? Want het PCI slot levert niet voldoende sap voor deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Brilsmurfffje schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:23:
[...]

Zijn alle drivers wel correct geïnstalleerd? En je hebt wel de voeding aangesloten op de kaart neem ik aan? Want het PCI slot levert niet voldoende sap voor deze kaart.
Uiteraard zijn de drivers correct geïnstalleerd, en de voeding is los ook nog aangesloten op de kaart. Het systeem heeft nu een jaar of 4 3 zonder problemen gedraaid, het is dus echt iets recent. Daarom denk ik ook aan MOBO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Begin even met alle onderdelen in een lijstje te zetten en post dit. Het zou zomaar je voeding kunnen zijn die slechter geworden is en uitvalt bij hoge belasting. Kernel-Power is een Microsoft term, wat er eigenlijk staat is: stroom viel uit. Dat kan dan inderdaad je moederbord zijn, maar ook je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
johnkeates schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:42:
Begin even met alle onderdelen in een lijstje te zetten en post dit.
Dit staat in de originele post onder "dit is mijn setup" met de gallery. Anyhow, ik zal het hier nog een keer los opsommen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
Draait alles op standaard snelheden,geen overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
freaky35 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 15:03:
Draait alles op standaard snelheden,geen overclock?
Geen OC, behalve de standaard OC van de videokaart

edit:
Ik heb net UNiGiNE Valley Benchmark gedraaid. Alles ging prima (de instellingen die ik gebruikte waren DirectX 11, Quality lvl Ulta, anti-aliasing x8, vSync, 1920 x 1080), tot ik het programma afsloot. Bij het afsluiten van de benchmark gingen de ventilatoren van mijn GPU weer alle drie vol blazen, de PC bleef doorgaan zonder noemenswaardige fouten, na een tijdje wordt automatisch opnieuw opgestart.

Inmiddels ook alle PCI-e slots geprobeerd. Zal zo een filmpje maken.

edit2:
YouTube: 28 februari 2016

dat is dus wat se GPU doet, veel lawaai makrn en verder zwart beeld. Hoe dit kwam in dit filmpje is na het draaien van furmark. Alles ging goed, tot ik de benchmark resultaten wilde kopiëren (de test had dus al plaatsgevonden). Beeld ging zwart en bij resetten gingen de fans weer blazen.

De furmark scores lijken me redelijk normaal http://www.ozone3d.net/gpudb/score.php?which=236855

[ Voor 77% gewijzigd door Galeton op 28-02-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Aangezien ik behoorlijk wat heb getest, toch even een nieuwe post i.p.v. een edit in de vorige post.
  • Ik heb de BIOS ge-update, dit leek te werken, maar niet voor lang.
  • Ik heb 3 van de 4 PCI-e sloten geprobeerd (de vierde past deze dikke kaart niet in i.v.m. connectors onderaan het moederbord). In elk slot doet het probleem zich voort.
  • Ik heb een andere kaart geprobeerd (die geen extra voeding nodig heeft), geen problemen mee. Het moet dus echt aan de voeding liggen, maar die heb ik doorgemeten en daar lijkt het niet aan te kunnen liggen...
Dit probleem heeft zich een jaar of 3 geleden ook voorgedaan toen ik net een nieuwe GPU kocht. Toen was de oplossing om een ander PCI-e slot te gebruiken en daarmee waren de problemen weg. Nu na een paar jaar is het dus weer terug, wat toch weer doet vermoeden dat het wel het MOBO is (vooral ook omdat er een aantal USB poorten aan de achterkant ook niet goed werken).

Iemand nog een idee?

Edit:
Mijn vriendin kwam met het lumineuze idee "kan het kabeltje niet stuk zijn". Na een initiële facepalm of twee, ging ik er toch over nadenken en na het vervangen van één van de kabeltjes van de modulaire voeding lijkt het goed te gaan. Is het echt zo simpel? I'll keep you posted.

Edit2:
Te vroeg gejuicht. Het probleem zet door. Exact hetzelfde als hiervoor steeds beschreven. Het enige wat ik inmiddels zeker weet is dat het tweede PCI-e niet werkt, en dat één van de 16-pins connectors van de voeding niet werkt. Verder lijken de BSOD volledig willekeurig.

Terug bij het begin: iemand die met enige zekerheid kan vertellen wat het probleem hier is? Weinig zin om én voeding én mobo te kopen als het niet nodig is.

[ Voor 28% gewijzigd door Galeton op 28-02-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Sorry voor de bump, maar ik kom er echt niet uit. Iemand een manier om te testen of het de stroomtoevoer van het mobo zelf (dus de PCI-e slot) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Galeton schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 17:39:
Sorry voor de bump, maar ik kom er echt niet uit. Iemand een manier om te testen of het de stroomtoevoer van het mobo zelf (dus de PCI-e slot) is?
Aangezien je een andere videokaart getest hebt die geen externe voeding nodig heeft, is de kans klein dat de stroomtoevoer van je PCI-e slot niet goed is. Een videokaart zonder externe voedingstoevoer zou eerder problemen ondervinden van een slecht PCI-e slot. Het enige punt waardoor er nog geen 100% zekerheid is, is dat niet helemaal duidelijk is wat voor een videokaart het was waarmee je getest hebt en dus hoeveel Watt deze zou kunnen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Een GeForce G 210 kaartje van ASUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 15:19
Heb je een andere voeding om mee te testen? Ik zou daar eerst is naar kijken.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
batumulia schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 07:15:
Heb je een andere voeding om mee te testen? Ik zou daar eerst is naar kijken.
Helaas geen andere voeding tot mijn beschikking.

Wel weer een verandering:
Scherm valt af en toe uit. Ik reset de pc, fans van de GPU blazen keihard (wat eerder ook al was dus), maar vervolgens krijg ik de BIOS piep code dat er geen video output is (één lange, drie korte beeps). Dus er is wel stroom beschikbaar om de fans te laten blazen, maar omdat er geen output is lijkt het me dan toch weer dat het aan het slot zelf ligt. De oplossing is ook om de stroom van het moederbord te halen en vervolgens te resetten. Dan doet ie het weer.

Als het de stroomtoevoer was, dan zou er toch ook geen stroom beschikbaar moeten zijn voor het blazen van die fans bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 22:09

Ryada

She/Her

Je psu kan te weinig output hebben.
Ik had hetzelfde probleem en uiteindelijk was het opgelost door de psu te vervangen.
Een psu neemt in sterkte af naarmate hij meer gebruikt word.
Een voeding die net niet genoeg levert op je gpu of in totaal zou dit kunnen veroorzaken.
Ik zou echt kijken of er iemand is wiens voeding je even mag lenen om te testen of dat het is. (Wel een toerijkende voeding nemen die genoeg power heeft)

Steam: Ryada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galeton
Ik zal eens kijken of ik ergens een andere voeding vandaan kan toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_13
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-04 23:16
Hoi Galeton!

Nou, niet de eerste dus.. PC hier is inmiddels 6 jaar oud. Dacht dat het probleem wellicht bij Win8 zou kunnen liggen. Dus de Upgrade naar Win10 afgelopen weekend maar eens uitgevoerd.

Meteen na de eerste reboot van Win10 The Crew 2 geïnstalleerd en direct bij de eerste boot van de game.. Beeldschermen op zwart, fans van de GPU op volle toeren aan het blazen. Geen reactie van de pc meer te krijgen.

Na een reboot werkt alles wel weer, logboeken erbij gepakt en ik krijg precies dezelfde meldingen als wat jij gehad hebt.

Mag ik vragen, na twee jaar.. hoeveel onderdelen jij verder bent. En of het wat opgeleverd heeft?
Ik neigde eerst naar een defecte videokaart, gezien deze toch al 6 jaartjes oud is, en genoeg werk geleverd heeft (XFX 7850 Double Dissipation Black Edition). Maar nu ik het verhaal van de voeding lees, kan ik mij goed indenken dat zo een voeding na een hoopdraaiuren ook aardig wat pieken en dalen kan maken.

Gr. Ricardo |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F Prins
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 18:19
Hoi,

Ik vind deze fout melding zeer vreemd, en kan mij haast niet voor stellen dat het aan de hardware van de pc ligt dat zal betekenen dat ik dus 2 pc en 1 laptop met een voedings-probleem heb.
Laptop is van 2012 en heeft altijd op win 7 gedraaid en nooit zo fout gehad, nu sinds win 10 in 1 keer wel, en met test op prime 95 blijft deze stabiel en valt dan niet uit.
Pc 1 zelf samen gesteld en dat is getest hardware maar draait geen zware games of software.
Pc 2 zelf samen gesteld en bijna alles nieuw behalve voeding en videokaarten, hier heb ik ook nog de andere voedingen die ik heb in gehad maar de zelfde fout, ook hier de test gedaan prime 95 en ook deze blijft dan aan en stabiel.

En dit was de oplossing van deze 3 pc`s

Open the Registry Editor by typing “regedit” in either the search bar or the Run dialog box. Navigate to the following key in Registry Editor:

HKEY_LOCAL_MACHINE >> SYSTEM >> CurrentControlSet >> Control >> Power

Locate the REG_DWORD called “HibernateEnabled” at the right side of the window, right-click on it and choose Modify. Change its value to 0.

Gr Fred

[ Voor 21% gewijzigd door F Prins op 19-01-2020 14:49 ]

Pagina: 1