Tweakers en Tweakerinnen,
Aangezien de laatste thread die ik hierover kon vinden geen echte oplossing bied en ik zelf eigenlijk al best wat heb uitgezocht, hoop ik dat iemand met meer kennis hierover mijn vermoeden kan bevestigen.
Zoals de titel doet vermoeden heb ik last van een BSOD met id 41. Deze komt enkel voor wanneer ik mijn GPU zwaarder gebruik: bij gamen, benchmark tests en het gebruik van GPU heavy software. Vaak gaat het scherm ineens op zwart, de GPU fans (gtx 780, gigabyte OC) beginnen volop te blazen, maar de knoppen van de PC en mijn keyboard werkt nog gewoon. Ik heb een modulaire voeding en zowel de vaste connectors als de losse modules geven dit probleem. Bovendien blijft de rest van mijn PC gewoon draaien als het scherm op zwart gaat (geluid speelt bijvoorbeeld gewoon verder af zonder hickups o.i.d.). De videokaart zelf heb ik in een ander systeem geplaatst en daar geeft het geen problemen. Dus het is ook niet de GPU zelf.
Dat doet mij vermoeden dat het te maken heeft met de stroomtoevoer van mijn PCI-e slot. Echter, het gebruiken van een ander PCI-e slot geeft hetzelfde resultaat. Bovendien doen twee USB 3.0 poorten soms moeilijk wat mij dus doet vermoeden dat mijn MOBO aan het overlijden is. Maar aangezien het vervangen van een MOBO een potentieel duur grapje is, dacht ik: laat ik het eerst hier eens navragen!
Mvg
Galeton
p.s. Ik heb de volgende setup:
gallery: Galeton
p.p.s. De entry uit het logboek:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 28-2-2016 13:54:25
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Galeton
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>3</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-02-28T12:54:25.434587400Z" />
<EventRecordID>23542</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Galeton</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
<EventData>
<Data Name="BugcheckCode">209</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0xffffd00031b12640</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x2</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0xfffff8018880cefd</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>
Aangezien de laatste thread die ik hierover kon vinden geen echte oplossing bied en ik zelf eigenlijk al best wat heb uitgezocht, hoop ik dat iemand met meer kennis hierover mijn vermoeden kan bevestigen.
Zoals de titel doet vermoeden heb ik last van een BSOD met id 41. Deze komt enkel voor wanneer ik mijn GPU zwaarder gebruik: bij gamen, benchmark tests en het gebruik van GPU heavy software. Vaak gaat het scherm ineens op zwart, de GPU fans (gtx 780, gigabyte OC) beginnen volop te blazen, maar de knoppen van de PC en mijn keyboard werkt nog gewoon. Ik heb een modulaire voeding en zowel de vaste connectors als de losse modules geven dit probleem. Bovendien blijft de rest van mijn PC gewoon draaien als het scherm op zwart gaat (geluid speelt bijvoorbeeld gewoon verder af zonder hickups o.i.d.). De videokaart zelf heb ik in een ander systeem geplaatst en daar geeft het geen problemen. Dus het is ook niet de GPU zelf.
Dat doet mij vermoeden dat het te maken heeft met de stroomtoevoer van mijn PCI-e slot. Echter, het gebruiken van een ander PCI-e slot geeft hetzelfde resultaat. Bovendien doen twee USB 3.0 poorten soms moeilijk wat mij dus doet vermoeden dat mijn MOBO aan het overlijden is. Maar aangezien het vervangen van een MOBO een potentieel duur grapje is, dacht ik: laat ik het eerst hier eens navragen!
Mvg
Galeton
p.s. Ik heb de volgende setup:
gallery: Galeton
p.p.s. De entry uit het logboek:
Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 28-2-2016 13:54:25
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: Galeton
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Gebeurtenis-XML:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>3</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-02-28T12:54:25.434587400Z" />
<EventRecordID>23542</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Galeton</Computer>