Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Bij mijn hobbykamer wil ik graag wat afscherming tegen inkijk. Deze heeft manshoge ramen aan de straatkant. Het makkelijkst is om een gordijn of zonwering te installeren, maar dat is saai. Frosted glass is permanent. Een digitale versie hiervan zou ideaal zijn: met een druk op de knop doorzichtig of juist niet. Dat soort oplossingen bestaan, maar zijn duur en niet passend in een hobbykamer van een tweaker ;). Met een doorzichtig beeldscherm zou ik zelf iets vergelijkbaars kunnen maken. Goedkope TV met HDMI input halen, de gehele achterkant eraf slopen inclusief backlight, en deze aan de binnenkant tegen het raam monteren. Met wat domotica kan ik die dan gaan aansturen. Wat zie ik over het hoofd?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 20:56

ATS

Hoewel tweaktechnisch een leuk project, lijken TV's me niet heel geschikt hiervoor. Je hebt het over een fors oppervlak, en het lijkt me niet makkelijk om te bepalen welk deel van de aanstuurelektronica uit de TV je precies nodig hebt. Dan blijf je zitten met een forse printplaat.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je moet gaan zoeken in deze richting:
http://benkrasnow.blogspot.nl/2013/12/diy-custom-lcd.html

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 00:27
Je hebt tegenwoordig ook iets vergelijkbaar maar dan onder de noemer smartfilm wat op je bestaande glas geplakt wordt. Geen idee of het betaalbaar is en je uitzicht bewaard maar op smartfilm googlen levert een hoop (vooral Amerikaanse) leveranciers op.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
ATS schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:40:
Hoewel tweaktechnisch een leuk project, lijken TV's me niet heel geschikt hiervoor. Je hebt het over een fors oppervlak, en het lijkt me niet makkelijk om te bepalen welk deel van de aanstuurelektronica uit de TV je precies nodig hebt. Dan blijf je zitten met een forse printplaat.
Goed punt. Een monitor kan natuurlijk ook. Mogelijk zelfs niet van onder tot boven, maar puur op ooghoogte zoals je ook wel bij woonkamers ziet. TV's zijn voor hun oppervlak erg betaalbaar.
Ga ik bekijken.
Sleepkever schreef op zondag 28 februari 2016 @ 14:26:
Je hebt tegenwoordig ook iets vergelijkbaar maar dan onder de noemer smartfilm wat op je bestaande glas geplakt wordt. Geen idee of het betaalbaar is en je uitzicht bewaard maar op smartfilm googlen levert een hoop (vooral Amerikaanse) leveranciers op.
Ga ik bekijken.

[ Voor 38% gewijzigd door Milmoor op 28-02-2016 16:58 . Reden: Quoten + Tweakers = stom ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien werkt gepolariseerd glas ook wel. Opzich is dat transparant, maar als je twee lagen gepolariseerd glas met de polarisering 90 graden haaks zet, komt er geen licht door.

Zelfde effect als met een gepolariseerde zonnebril naar een LCD scherm kijken.
In de ene richting zie je gewoon het beeld, leg je je oor op je schouder, zie je een zwart vlak waar het scherm is.
Of andersom natuurlijk, afhankelijk van de scherm en bril polarisatie.

Je zou dus een voorzetraam kunnen maken oid wat te roteren is. In de ene richting is het transparant, draai je het voorzetraam, is het donker.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:37
Nadeel tov frosted glass is dat je wel al het binnenkomende licht blokkeert.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 28 februari 2016 @ 22:08:
Misschien werkt gepolariseerd glas ook wel. Opzich is dat transparant, maar als je twee lagen gepolariseerd glas met de polarisering 90 graden haaks zet, komt er geen licht door.

Zelfde effect als met een gepolariseerde zonnebril naar een LCD scherm kijken.
In de ene richting zie je gewoon het beeld, leg je je oor op je schouder, zie je een zwart vlak waar het scherm is.
Of andersom natuurlijk, afhankelijk van de scherm en bril polarisatie.

Je zou dus een voorzetraam kunnen maken oid wat te roteren is. In de ene richting is het transparant, draai je het voorzetraam, is het donker.
Hierop doordenkend: gepolariseerd glas, om en om in banen. Door twee platen tov elkaar te verschuiven kan je met of minder licht doorlaten. Bij overlap van dezelfde polarisatie is het geheel transparant. Er ontstaan donkere strepen als je schuift, eindigend in helemaal donker.

Pagina: 1